Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

2e beoordeling NAIM NAIT 5i vs ROTEL RA-1062.

NAIM pro's:
Wat opvalt is de goede timing. Nou das niet toevallig want daar staat NAIM bekend om  Het gekke is dat bij kromme lp's of bij lp's waarvan het gat niet in het midden zit, jengel minder opvalt dan met de Rotel. Waarschijnlijk zorgt de ferme grip en goede timing hiervoor. Wat nog meer opvalt is dat de tuner via de Naim een stuk beter genietbaar is dan met de Rotel. Uiteraard klinkt het nog steeds flink gecompressed maar toch is de klank uiterst genietbaar. Met de Rotel wordt het al snel wat schrillig. Ik weet natuurlijk niet met zekerheid wie de waarheid in pacht heeft maar de Naim klinkt gewoon lekkerder. Wat verder nog meer opvalt is de evenwichtigheid van het klankbeeld. En dat is ook meteen een nadeel . Soms is het wel eens lekker als de zanger(es) lekker op de voorgrond treedt en instrumenten uit de mix naar voren komen. Dat is met de Naim meestal niet het geval. Strikte neutraliteit van het stereobeeld. Een ander vindt dit wellicht irritant maar ik zeker niet. Een mooi helder, strak, vol en gedefinieerd klankbeeld met een rete strakke timing dat is wat de NAIM biedt. Liefhebbers van beukende bassen, knallende dynamiek of een stereobeeld dat kilometers diep is, moeten maar bij de concurrentie kijken of wellicht de zware eindbakken van Naim in overweging nemen

Kortom een puik versterkertje

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

bokkes

Citaat van: LPlover op september 23, 2010, 23:07:22

Tussenstand:
Naim vs Rotel 2:1 :D

Robin
Maar Robin wat is de stand nu ??
bokkes

Jeriko

Citaat van: LPlover op september 26, 2010, 14:38:22
2e beoordeling NAIM NAIT 5i vs ROTEL RA-1062.

NAIM pro's:
Wat opvalt is de goede timing. Nou das niet toevallig want daar staat NAIM bekend om  Het gekke is dat bij kromme lp's of bij lp's waarvan het gat niet in het midden zit, jengel minder opvalt dan met de Rotel. Waarschijnlijk zorgt de ferme grip en goede timing hiervoor. Wat nog meer opvalt is dat de tuner via de Naim een stuk beter genietbaar is dan met de Rotel. Uiteraard klinkt het nog steeds flink gecompressed maar toch is de klank uiterst genietbaar. Met de Rotel wordt het al snel wat schrillig. Ik weet natuurlijk niet met zekerheid wie de waarheid in pacht heeft maar de Naim klinkt gewoon lekkerder. Wat verder nog meer opvalt is de evenwichtigheid van het klankbeeld. En dat is ook meteen een nadeel . Soms is het wel eens lekker als de zanger(es) lekker op de voorgrond treedt en instrumenten uit de mix naar voren komen. Dat is met de Naim meestal niet het geval. Strikte neutraliteit van het stereobeeld. Een ander vindt dit wellicht irritant maar ik zeker niet. Een mooi helder, strak, vol en gedefinieerd klankbeeld met een rete strakke timing dat is wat de NAIM biedt. Liefhebbers van beukende bassen, knallende dynamiek of een stereobeeld dat kilometers diep is, moeten maar bij de concurrentie kijken of wellicht de zware eindbakken van Naim in overweging nemen

Kortom een puik versterkertje

Robin
Wat voor luidsprekers heb je op de Naim aangesloten?

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

bokkes

Citaat van: LPlover op september 22, 2010, 21:57:54
Rotel in combinatie met Linn Ninka speakers,
Jeroen, als je even iets verder terug leest kom je de Linn tegen.
gr bokkes

Robiwan

Citaat van: bokkes op september 26, 2010, 19:48:58
Maar Robin wat is de stand nu ??
bokkes

10:1 voor de NAIM :D

robin

bokkes

Citaat van: LPlover op september 27, 2010, 08:55:25
10:1 voor de NAIM :D

robin
En is dat al de eindstand ,want het zal geen verlenging worden  ;D
bokkes

Bensz

Je hebt nu de Nait 5I vergeleken, misschien "moet" je de XS nog even proberen...

Robiwan

Citaat van: Bensz op september 27, 2010, 16:07:19
Je hebt nu de Nait 5I vergeleken, misschien "moet" je de XS nog even proberen...

3e beoordeling:
Brothers Johnson op lp: The great Awakening
Rotel: Ruim beeld, pittig hoog, schoon, stevig laag, maar geen kippevel
Naim: Strak en vol laag, meer definitie, fraaie volle stemmen, mooie klankkleur, meer drive en swing

The Smiths op lp: Ask
Rotel: Soepel, soms wat vervormde stem en s-klanken wat hard aangezet, maar klinkt niet verkeerd
Naim: Opnieuw meer controle en drive, stemmen natuurlijker en expressief, klinkt ruiger en meer live

Blue Nile op lp: Walk Across the Rooftop
Rotel: Dynamisch, ruimtelijk, stevig, gewoon een prima geluid
Naim: Enigzins vergelijkbaar maar toch opnieuw weer meer controle en drive.

Eindstand:
De Naim heeft me zo overtuigd dat ik deze ga aanschaffen en de Rotel te koop heb gezet.

Robin

Alco

CiteerDe Naim heeft me zo overtuigd dat ik deze ga aanschaffen en de Rotel te koop heb gezet.

Er staat een Nait-5i te koop bij CAC Audio in leiden, voor iets meer dan de helft van de prijs:
( http://www.cacaudio.nl/index.php?type=catalogus&id=5&categorie=15&m=8&product=84 )

Het is waarschijnlijk wel een mk1 versie, maar klankmatig zijn ze vrijwel identiek aan de mk2.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Hoi Alco,

Hij heeft hem geleend van een Naim dealer, lijkt mij dat hij dan ook hem daar gaat kopen.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Alco op september 28, 2010, 07:17:17
Er staat een Nait-5i te koop bij CAC Audio in leiden, voor iets meer dan de helft van de prijs:
( http://www.cacaudio.nl/index.php?type=catalogus&id=5&categorie=15&m=8&product=84 )

Het is waarschijnlijk wel een mk1 versie, maar klankmatig zijn ze vrijwel identiek aan de mk2.

Alco

CiteerHij heeft hem geleend van een Naim dealer, lijkt mij dat hij dan ook hem daar gaat kopen.
Oeps,...ja, da's waar ook. Daar heb je gelijk in. Effe niet meer aan gedacht :blush:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op september 28, 2010, 08:10:02
Oeps,...ja, da's waar ook. Daar heb je gelijk in. Effe niet meer aan gedacht :blush:

:D :D :D Ik kan het natuurlijk niet maken om de Naim daar niet te kopen. Ik wil wel de nieuwe nait 5i versie en niet de mkI. Klankmatig maakt dat wel verschil zoals in een test te lezen was van Hifi world.

Robin

Alco

CiteerKlankmatig maakt dat wel verschil zoals in een test te lezen was van Hifi world.
Ik heb 't ook gelezen, maar mijn reactie was gebaseerd op m'n eigen ervaring.

Maar inderdaad, als je 'm op proef hebt van een winkel zou 't wel erg lullig/ongepast zijn om 'm vervolgens ergens anders te kopen. En,... 't heeft ook wel iets, om een splinternieuwe te hebben. :smile:

Robiwan

Citaat van: Alco op september 28, 2010, 13:07:36
Ik heb 't ook gelezen, maar mijn reactie was gebaseerd op m'n eigen ervaring.

Maar inderdaad, als je 'm op proef hebt van een winkel zou 't wel erg lullig/ongepast zijn om 'm vervolgens ergens anders te kopen. En,... 't heeft ook wel iets, om een splinternieuwe te hebben. :smile:

Het moment van uitpakken, neerzetten, aansluiten en dan benieuwd zijn of er wel geluid uit de speakers komt, vind ik altijd wel kicken :D Het is me nog nooit overkomen dat een nieuw apparaat niet functioneerde, maar wie weet? Het is Engels spul dus tja of de kwaliteitscontrole een beetje op orde is??? :D

Robin

Alco

CiteerHet moment van uitpakken, neerzetten, aansluiten en dan benieuwd zijn of er wel geluid uit de speakers komt, vind ik altijd wel kicken
Ja, ik herken 't. En,... wat dacht je van de geur van nieuwe apparatuur ? ;D

Klout10

Citaat van: LPlover op september 28, 2010, 19:10:57
Het is me nog nooit overkomen dat een nieuw apparaat niet functioneerde, maar wie weet?

Het is me helaas ooit eens een keer overkomen .... het ging om een Rotel eindtrap :o

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

dre73

ik zag pas nog een kr monoblok de geest geven na een uur of 3......
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

De nieuwe Naim Nait 5i ben ik net wezen ophalen en staat nu aangesloten in te spelen. Oeps moet nog even goed warm worden want het klinkt nog nergens naar :D Inspelen is gewoon een kwestie van de Nait aanlaten staan met als bron bijv. de tuner en na een paar dagen zal de boel stabiel zijn. meteen de boel in fase gezet, stond met demo exemplaar niet goed, tenminste volgens de methode met de voltmeter. Gek genoeg is het spanningsverschil niet het laagst bij de positie van de stekker in het stopcontact waarbij aan de andere kant aan de zijde van de aansluitstekker, met een rode stip aangegeven, waar volgens de fittingschroevedraaier met lampje wel de fase is! Met de Rotel en al mijn andere apparatuur is dit wel het geval. Kortom intern is de naim anders aangesloten, tja typisch Engels, of doe ik het niet goed?

Robin

garmtz

Het is niet helemaal duidelijk waar nu bij jou bij de NAIT 5i de fase zit. Als je het apparaat in kijkt, is dan de rechter of de linker pin nu de fase? Het zou de linker moeten zijn (of het rechter 'gat' in het IEC aansluitstuk op het netsnoer).

Klout10

Geldt dit alleen voor de Nait 5i of mag ik er van uit gaan dat dit bij alle Naim apparaten zo is?

Heb eigenlijk nooit goed op de fase gelet...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Bensz

Mijn ervaring met de in de doos meegeleverde netsnoeren is dat de IEC connectoren maar losjes in de apparaten zitten. Vallen er letterlijk zo weer uit.

Momenteel converteerd Max mijn Apple Lossless bestanden naar FLAC. Vanavond maar es worstelen met de album cq cover art.
Als dit bevalt gaat een Mac Mini richting meterkast, en komt er later een NAS.
Gisteren de Beatles remaster "appel" USB met 44kHz/24bit Flac in de qute gestoken.
Ging super!
Voor de liefhebber wil ik best kijken of ik hier wat van op een USB stick krijg. Als voorbeeld / sample natuurlijk, mag natuurlijk niet illegaal worden. Bij belangstelling PM!

Bensz

dubbel post. Had mijzelf gequote, wilde mijn bovenstaande bericht wat wijzigen.

Robiwan

ik gebruik mooie afgeschermede netsnoeren van audio agile. De bijgelverde netkabel donder ik lekker weg :D Volgens Naim zit de fase:

Any electrical equipment should observe the correct phase to the power lead so live should always be the brown wire as this is were the fuse sits and blue is neutral, zie plaatje

garmtz

Citaat van: LPlover op september 30, 2010, 10:00:24
ik gebruik mooie afgeschermede netsnoeren van audio agile. De bijgelverde netkabel donder ik lekker weg :D

Naim gebruikt die kabel niet voor niets... Geloof me, over de netkabel heeft Naim ook nagedacht... Afgeschermd is voor een versterker bijvoorbeeld niet altijd perse 'the way to go'.

CiteerVolgens Naim zit de fase:

Any electrical equipment should observe the correct phase to the power lead so live should always be the brown wire as this is were the fuse sits and blue is neutral, zie plaatje

Zoals ik dus inderdaad al zei... :)   Maar dit is zeker niet bij alle merken altijd op deze manier intern bedraad...

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 30, 2010, 10:38:22
Naim gebruikt die kabel niet voor niets... Geloof me, over de netkabel heeft Naim ook nagedacht... Afgeschermd is voor een versterker bijvoorbeeld niet altijd perse 'the way to go'.

Zoals ik dus inderdaad al zei... :)   Maar dit is zeker niet bij alle merken altijd op deze manier intern bedraad...

Met de audio agile kabel klinkt het gewoon net wat beter dan het standaard pc netsnoer!

Robin