Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Bensz

Itunes kan idd andere versies aanmaken. Bij voorkeuren importinstellingen wijzigen, nummer(s) in je bibliotheek selecteren, bij geavanceerd "Maak versie voor xxxx aan". Je hebt dan de originele versie en de nieuwe in je bibliotheek staan. Itunes ondersteund Flac niet, en Apple lossless wordt niet door Naim ondersteund.

Ik zou even zoeken wat het Beste is... Is (hier) al veel over gezegd en geschreven.

Justapoke

iTunes kan inderdaad bestandsformaten converteren, maar van mp3's lossless maken heeft helemaal geen zin. Wil je lossless dan zal je toch met de bron (CD of een ongecomprimeerd bestand) moeten beginnen.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Bensz

Lijkt me nogal logisch...

bmateijsen

Citaat van: Bensz op september  4, 2010, 22:57:09
Momenteel zet Itunes lossless om naar Aac 320 zonder VBR. Ik hou het bij Itunes, geen zin om de ~1500 cd's opnieuw te rippen.

Omzetten naar Lossless heeft zo geen zin.. Dus opnieuw rippen is het credo!

Bensz

Citaat van: bmateijsen op september  5, 2010, 08:57:24
Omzetten naar Lossless heeft zo geen zin.. Dus opnieuw rippen is het credo!

Huh?! Ik zet nix om van een "lager" formaat naar Lossless. Staat er toch echt niet heur.

bmateijsen

Citaat van: Bensz op september  5, 2010, 09:17:25
Huh?! Ik zet nix om van een "lager" formaat naar Lossless. Staat er toch echt niet heur.

Verkeerde quote ;D. Waarom zet je trouwens alles om van lossless naar AAC 320?
Verder zou ik itunes niet als encoder gebruiken.

Groet,

Bjorn

Bensz

Ik verwacht dat een kleiner bestand makkelijker te streamen is.

Wat zou je ipv Itunes wel gebruiken? Ik hou het in afwachting van Itunes versie 10 aan. Apple heeft met deze versie Airplay aangekondigd, diverse fabrikanten gaan dit ondersteunen. Wellicht Naim ook.

bmateijsen

Citaat van: Bensz op september  5, 2010, 09:55:48

Dan moet je wel een erg slecht netwerk hebben ;). Ik zou voor kwaliteit gaan en dus minimaal FLAC of ALAC.

CiteerWat zou je ipv Itunes wel gebruiken? Ik hou het in afwachting van Itunes versie 10 aan. Apple heeft met deze versie Airplay aangekondigd, diverse fabrikanten gaan dit ondersteunen. Wellicht Naim ook.

Onder MAC XLD of Max, bij Windows DBpoweramp of EAC.

Overigens is het zeer verstandig altijd bedraad te streamen.

Groet,

Bjorn

blue-eyes

Als je onder windows werkt: 100% DBPoweramp. Deze geeft veel betere TAG informatie mee als EAC (EAC kan ook, maar vereist veel instellingen). DBPoweramp zoekt ook albumhoesjes op, danwel makkelijk te importeren. En, ook iets sneller dan EAC.

p.s. DPPoweramp is vrij voor 21 dagen, daarna 36 dollar.
p.s. Ik hoor geen verschillen tussen EAC en DBPoweramp, volgens anderen zijn ze identiek.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

garmtz

Ik hoor overigens wel verschillen in rips van iTunes en XLD (zelfde features als EAC, zoals offset-correctie, AccurateRip, CDParanoia), waarbij XLD absoluut superieur is.

Fred Mulder

Citaat van: Bensz op september  5, 2010, 09:55:48

Zoals Bjorn al aangeeft zijn FLAC of ALAC erg geschikt.
En het zou zonde zijn als je later -wanneer ook het streamen sneller gaat- naar een ander format wilt overstappen.

Ik heb me voorgenomen om nieuwe CD's in WAV op te slaan, dat gedoe met al die formats.
Tegen de tijd dat ik de resterende 400GB vol heb, kost opslag toch niks meer.
Alleen nog even uitzoeken hoe de metadata kan worden opgeslagen :huh2:

mvg, Fred

garmtz

Citaat van: Fred Mulder op september  6, 2010, 23:42:12
Zoals Bjorn al aangeeft zijn FLAC of ALAC erg geschikt.
En het zou zonde zijn als je later -wanneer ook het streamen sneller gaat- naar een ander format wilt overstappen.

Ik heb me voorgenomen om nieuwe CD's in WAV op te slaan, dat gedoe met al die formats.
Tegen de tijd dat ik de resterende 400GB vol heb, kost opslag toch niks meer.
Alleen nog even uitzoeken hoe de metadata kan worden opgeslagen :huh2:

mvg, Fred

Als je voor AIFF kiest, heb je wat meer mogelijheden wat metadata betreft.

fireman

Audio Formats Supported by the unitiqute:

- radio (WMA, MP3 Streams, MMS) Playlists (M3U, PLS) MP3, AAC (up to 320 kbps, CBR/VBR)
- Apple Lossless (from iPod)
- Windows Media–formatted content (up to 320 kbps) WAV, FLAC, Ogg Vorbis

Kort samen gevat want er wordt zoveel verteld.

Als ik mijn CD's opnieuw rip in iTunes, naar welke format dan icm de qute:

Ik kan kiezen uit:

AAC
AIFF
Apple - lossless - codering
MP3  <- Heb ik nu, aangepast naar hoogste kwaliteit. 320 kbps
WAV

OF apart programma zoals XLD of EAC, en welke format dan kiezen??

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

hifi | Roderick

De beste settings zijn:

-Apple Lossless Encoder
-AAC Encoder, setting "iTunes Plus" (AAC 256 kbps, Variable Bit Rate)

fireman

Citaat van: hifi123.nl | Roderick op september  7, 2010, 12:58:48
De beste settings zijn:

-Apple Lossless Encoder
-AAC Encoder, setting "iTunes Plus" (AAC 256 kbps, Variable Bit Rate)

En dit alles wordt streamend ondersteund door de unitiqute?

Je zou bijna zeggen dat 256 kbps "minder" zou zijn dan de 320 kbps die ik met de MP3 heb. maar volgens mij is de "opbouw" met AAC dan beter en dat MP3 te veel gecomprimeerd is/wordt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Bensz

Heeft er ook iemand ervaring met Ripnas icm de unitiqute?

musfed

Wij hebben alles in Aiff "opgenomen" (lekker old skool). Klinkt prima.
Dutch & Dutch 8c's

fireman

Qute binnen, maar even razend druk met andere dingen. Morgen verder proberen :)  en aansluiten op mijn NAP250-2.

bmateijsen

Citaat van: Fireman op september  7, 2010, 12:51:58

OF apart programma zoals XLD of EAC, en welke format dan kiezen??

Als je MAC gebruikt dan XLD... en geen Itunes.

fireman

Voordat je dit alles gestreamd uit je speakers kunt krijgen, wat is de beste uPnP server software?

nStream heb ik en die moet contact leggen met een upnp server die op mijn computer moet hebben staan. ( verbonden met mijn muziek bestanden )

bmateijsen

Citaat van: Fireman op september 19, 2010, 09:45:33
Voordat je dit alles gestreamd uit je speakers kunt krijgen, wat is de beste uPnP server software?

nStream heb ik en die moet contact leggen met een upnp server die op mijn computer moet hebben staan. ( verbonden met mijn muziek bestanden )

Asset UPNP of Twonkymedia.

fireman

Citaat van: bmateijsen op september 19, 2010, 09:52:32
Asset UPNP of Twonkymedia.

Best een hoop gedoe met instellen dat twonky's. Heb zo'n proef ding voor 30 dagen. Ik zie echter alleen foto's en video's geen muziek bestanden. Asset heb je CrossoverMac voor nodig $ 37,- :(

Heb nu volgens mij ook wel een aardige. Weet niet of 'ie alles kan. XBMC media center. Ik speel nu iig wel mijn iTunes libray af. En klinkt goed. De rest pak ik toch via de qute zelf.

bmateijsen

Citaat van: Fireman op september 19, 2010, 10:11:53
Best een hoop gedoe met instellen dat twonky's. Heb zo'n proef ding voor 30 dagen. Ik zie echter alleen foto's en video's geen muziek bestanden. Asset heb je CrossoverMac voor nodig $ 37,- :(

Het is bijna plug-and-play met Twonky, dus ik weet niet wat je dan fout doet...

CiteerHeb nu volgens mij ook wel een aardige. Weet niet of 'ie alles kan. XBMC media center. Ik speel nu iig wel mijn iTunes libray af. En klinkt goed. De rest pak ik toch via de qute zelf.

Wat bedoel je met de rest pak je via de qute zelf?

fireman

Citaat van: bmateijsen op september 19, 2010, 10:34:35
Het is bijna plug-and-play met Twonky, dus ik weet niet wat je dan fout doet...

Ik ook niet... Ik zie alleen, foto bestanden en video op mijn nStream app. Terwijl ik wel 3 mappen heb geselecteerd. Kan het zijn omdat ik de proefversie gebruik ( 30 dagen )

Citeer
Wat bedoel je met de rest pak je via de qute zelf?

Internet radio, alle andere inputs, volume regelen, etc... Maar het gaat natuurlijk om je files te pakken te krijgen.

BTW, kan de nStream een bepaald programma installeren dat je, net zoals iTunes, vanaf je desktop kan bedienen?

bmateijsen

Citaat van: Fireman op september 19, 2010, 12:10:19
Ik ook niet... Ik zie alleen, foto bestanden en video op mijn nStream app. Terwijl ik wel 3 mappen heb geselecteerd. Kan het zijn omdat ik de proefversie gebruik ( 30 dagen )

Check je instellingen en doe een rebuilt database.

CiteerInternet radio, alle andere inputs, volume regelen, etc... Maar het gaat natuurlijk om je files te pakken te krijgen.

Daarmee selecteer je nog geen muziek...

CiteerBTW, kan de nStream een bepaald programma installeren dat je, net zoals iTunes, vanaf je desktop kan bedienen?

Naim heeft voor de HDX een aparte client die je daarvoor kan gebruiken. Geen idee of de Qute dat ook heeft.