Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerGefeliciteerd Alco met je nieuwe woning. Had even gemist dat je je app al verkocht had.
Dank je, musfed. :) Officieel heb ik m'n vorige appartement pas 11 augustus verkocht, dus 't is nog vrij pril.

CiteerHeb je een huis of ruimer app in A gekocht?
Geen van beide eigenlijk...  ;D  het is wel weer een appartement geworden (geen behoefte aan tuin), en ook in A, maar nu met 2 slaapkamers, i.p.v. voorheen 3.
Doorslaggevend voor m'n keuze was de ruimere woonkamer die ook een betere indeling heeft.
Daarnaast de locatie, die voor mij prettiger is dan voorheen. (woon nu 6 minuutjes fietsen van m'n werk, 4 minuten fietsen naar het centrum, en 2 minuten lopen naar het ns-station.

Wat die nDac betreft... gezien alle lovende woorden en reviews is 't errrrug verleidelijk om 'm eens te proberen, maar moet dan toch denken aan een soort van 'waarschuwing' die ik eens las:"Don't try, unless you can afford one". :D

Btw, om toch nog ff on-topic te blijven... ik zou best wel interesse hebben in een Naim DAC in een iets lagere (prijs)klasse. Dus, bijvoorbeeld qua klankniveau ergens tussen de CD5i en CD5XS.
En dan voor bijvoorbeeld zo'n 1500,-  Maar of dat nog 'n keer zal gebeuren...  :lookaround:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Ik vraag me af of de nDAC een signaal uit mijn airport express dus danig kan opkrikken dat het een hoogwaardig signaal wordt. Heb wel een aantal zeer positieve ervaringen gelezen, denk dat ik 'm zeker eens een keer ga proberen. Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben opgedaan? Zeker op de manier dat ik het wil. Of zit daar een limit aan?? ( streamen via de airport express ipv met een kabel rechtstreeks aangesloten op een DAC )

Nu merk ik toch dat het enigszins 2D is. Ik draaide, na een aantal nummers gestreamd te hebben, een LP en dat was zo veel meer muzikaler en 3D.

Ik hoor wel eens dat die nDAC bijna het level van de CDX-2. Lukt dat ook met het signaal uit mijn iMac -> via WI-FI -> naar airport express optical out.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

De nDAC gaat heel goed overweg met jitter, en is echt stukken beter dan je DACmagic, die ik verre van bijzonder vindt. Maar 'the proof of the pudding is in the eating ;)'. ......

fireman

Citaat van: bmateijsen op augustus 22, 2010, 19:55:49
De nDAC gaat heel goed overweg met jitter, en is echt stukken beter dan je DACmagic, die ik verre van bijzonder vindt. Maar 'the proof of the pudding is in the eating ;)'. ......

Net nog iets in mijn vorige bericht gezet mbt airport express.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

bmateijsen

Streamen met een NDAC gaat alleen via Ipod Touch (en bijv. plugplayer) of via de USB ingang. Anders heb je gewoon een streamer nodig... ;)

fireman

Citaat van: bmateijsen op augustus 22, 2010, 20:13:04
Streamen met een NDAC gaat alleen via Ipod Touch (en bijv. plugplayer) of via de USB ingang. Anders heb je gewoon een streamer nodig... ;)

Nee, dat begrijp ik. De streamer is dan mijn airport express. Maar ik vraag me af of de kwaliteit van het gestreamde signaal net zo goed is om een geluidskwaliteit te krijgen op het level van bijna CDX-2.

Plug player ken ik. Begrijp ik het dan goed dat de nDAC ook WIFI ontvangt? ( waaronder mijn iPod Touch werkt met plug player )

En als je streamt met plug player, kan je dan ook vanaf je HDD of NAS de bestanden aflezen?

garmtz

Citaat van: Fireman op augustus 22, 2010, 20:28:44
Nee, dat begrijp ik. De streamer is dan mijn airport express. Maar ik vraag me af of de kwaliteit van het gestreamde signaal net zo goed is om een geluidskwaliteit te krijgen op het level van bijna CDX-2.

Ik vraag het me ook af.

CiteerPlug player ken ik. Begrijp ik het dan goed dat de nDAC ook WIFI ontvangt? ( waaronder mijn iPod Touch werkt met plug player )

Nee. De iPod Touch is WiFi, waardoor deze als streamer fungeert. De NAIM DAC is slechts een DAC.

CiteerEn als je streamt met plug player, kan je dan ook vanaf je HDD of NAS de bestanden aflezen?

Ja.

fireman

Is overigens al ergens een qute gesignaleerd in Nederland?

Indien ja, hoe klinkt 'ie en hoe werkt 'ie? Review??

fireman

Unitiqute wel te verstaan. Een van de "dealers" hier moet er wel iets van af weten.

Bensz

Wellicht dat ik er morgen een aanschaf. Waar ik alleen een beetje tegen op zie is de Unitiqute werkend krijgen met een van m'n Mac's. Nu heb ik alles in Lossless, en wat ik begrepen heb is dat je dit formaat niet kan streamen naar de UQ. Dus zal ik moeten omzetten naar iets anders...maar wat? Bovendien zal ik een Upnp moeten installeren, maar welke?
Wie heeft ervaring en goede tips?

fireman

Ik hoor geregeld iets over Twonky. Ik heb 'm voorheen ook gehad en het werkte wel redelijk goed. Inmiddels zijn we weer een stuk verder dus zal het wel weer beter zijn.

Ben benieuwd waar de heren "dealers" mee demonstreren.

Is er iets te regelen met de app die er sinds kort voor uitgekomen is?? Dan heb je misschien niet zo'n aparte UpNp nodig, of wel???

EDIT, overigens las ik ergens dat 'ie best warm kan worden. Zou jij je bevindingen hier neer kunnen zetten? En welke dealer heeft 'm al binnen??

Bensz

Hopelijk kan mijn dealer me verder helpen, maar hebben ze weing ervaring met Apple. Het warm worden komt van de versterker? Deze ga ik niet gebruiken, wordt aangesloten op de nDac.

fireman

Citaat van: Bensz op september  2, 2010, 22:47:02
Deze ga ik niet gebruiken, wordt aangesloten op de nDac.

Hmmmm... De versterker staat toch los van de interne DAC en zo wie zo van de nDAC??

Zou het zijn als je alleen speakers aansluit dat 'ie dan warm wordt? Kan jij dat eens checken?

Bensz

In de instellingen kan je kiezen voor oa speakers 'large' of 'none'. Te lezen in de manual die ik van de Naim site geplukt heb.

fireman

Hoe gaat jou set up er dan uiteindelijk uitzien?

Ik dub ook over een qute als pre.

Alleen heb ik dan een 2 x RCA naar XLR nodig. Krijg ik dan aardingsproblemen? Omdat ik dan geen DIN gebruik??

Bensz

Mijn set up ziet er als volgt uit: naitXS, nDac, en de Natxs gaat dus plaats maken voor de UQ.
Ik denk dat de UQ een van de eerste Naim producten is zonder Din. Aarding is naar wensch te schakelen.

Alco

Misschien domme vraag, maaruh...
zou de software waar een Squeezebox op draait ook op een Qute kunnen draaien ?  :unsure:

CiteerNu heb ik alles in Lossless, en wat ik begrepen heb is dat je dit formaat niet kan streamen naar de UQ. Dus zal ik moeten omzetten naar iets anders...
Woo, is dat zo ?!  :huh2: :mellow: Dat zou een tegenvaller zijn.

Of geldt 't puur voor Apple-lossless, en niet via Flac ?

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Helaas alleen Apple lossless, Flac bijvoorbeeld wel.

garmtz

Bensz, ik denk dat je wel wat in kwaliteit achteruit zult gaan als je van een NAIT XS + NAIM DAC overstapt naar een UnityQute. Heb je hier een goede reden voor?

Bensz

Misschien zijn mijn vorige posts niet duidelijk genoeg...

Het enige wat plaats heeft moet maken voor de UQ is de Nat05XS. Dus huidige setup: Nait XS + Naim DAC + Unitiqute (=heel veel fun)

Wat een geweldig ding die UQ! Vanmiddag Twonky server Upnp gedownload, de n-Stream App a 30 Euro op de Iphone gezet. Het was even worstelen, maar het werkt nu allemaal. Nu draait al een tijdje iTunes om de libary om te zetten van Lossless naar WAV(meerdere schijven met kopieen aanwezig, kan dus proberen wat me bevalt)

fireman

Kan of moet ik de qute als een uniti beschouwen behalve CD-speler en minder watt en zonder phono/aux2 (powered)  ?

Ben benieuwd naar de bevindingen van Bensz... Een dealer die al iets kan vertellen??

Bensz

Momenteel draait eerst weer een lossless back up, maar worstel nog steeds met welk bestandsformaat ik zal kiezen. Iemand tips?

bmateijsen

Citaat van: Bensz op september  4, 2010, 20:21:35
Momenteel draait eerst weer een lossless back up, maar worstel nog steeds met welk bestandsformaat ik zal kiezen. Iemand tips?

Als je de rips nog aan het doen bent, maakt flac of alac niet veel uit, dus kies wat je zelf prettig vindt.
Doe de rip wel met een goede ripper/ encoder, dus onder XP Exact Audio Copy of DBpoweramp, onder Apple XLD.

Groet,

Bjorn

Bensz

Momenteel zet Itunes lossless om naar Aac 320 zonder VBR. Ik hou het bij Itunes, geen zin om de ~1500 cd's opnieuw te rippen.

fireman

Citaat van: Bensz op september  4, 2010, 22:57:09
Momenteel zet Itunes lossless om naar Aac 320 zonder VBR. Ik hou het bij Itunes, geen zin om de ~1500 cd's opnieuw te rippen.

Kan je dat dan gewoon intern laten doen?

Ik heb momenteel alles in MP3 staan. Kan ik dan alles automatisch omzetten naar AAC of FLAC?

Hoe zat het dan ook alweer? Wat is de beste kwaliteit? FLAC? En wat leest de uniti/qute allemaal? MP3/FLAC??

En pik jij het signaal uit je wifi of heb je een kabel rechtstreeks op de qute of maak je gebruik van een airport express en ben je gebonden aan de limit van de AE?