Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Bensz

Citaat van: Jeriko op mei 11, 2010, 13:04:10
Eh, de Marantz wil ik  :( juist niet kwijt ik wil mijn dvd's en blu-ray's nog wel kunnen beluisteren in 5.1 (en kijken natuurlijk ook).De nait 5i heeft toch een unitygain av input (of zoiets dergelijks) waardoor je de voorversterker uitschakeld en de versterker kunt gebruiken als eindversterker (alleen als ik 5.1 luister) en als je stereo luistert dan wil ik de nait 5i als geintregeerde versterker gebruiken. Het is niet zo dat ik mijn zinnen heb gezet op alleen de nait 5i het zou ook een voorversterker met eindversterker van naim mogen zijn (wel met dezelfde unitygain av input).

Jeriko

Oeps...

Maar als het in combi is met je receiver zou ik het zeer zeker zelf gaan luisteren of het een verbetering opleverd.

Fred Mulder

Citaat van: Bensz op mei 11, 2010, 12:28:08
hier net zo...

Nou, dan zal ik jullie eens precies uitleggen hoe het allemaal werkt. Zonder dollen, achterliggende gedachte:
Het is allemaal koffiedik kijken, maar ik heb ergens het vermoeden dat Naim duidelijkere series wil positioneren.
instap streaming: qute en serve
instap traditioneel: i-series
volgende trede: XS-serie

Aangezien de i-serie geen digitaal uit heeft, en eerder sprake was dat de huidige nDAC een model op XS-niveau is (ergens gelezen dat een Naim medewerker dat op een beurs heeft aagegeven), is de eerst voor de hand liggende serie voor stand alone streamer de XS-serie.

Tot zover Fred's glazen bol (ik ga niets verdedigen, geen zin in een ik-denk/- vermoed/- hoop-discussie)

Gianno

Op de NAIM site maakt men duidelijk dat de DAC zich in de "classic" lijn begeeft welke 1 trede hoger ligt dan de XS lijn. Het is overigens het enige "classic" produkt met de kleinere XS-achtige behuizing.

Ik ga er vanuit dat NAIM in de XS reeks een streamer zal uitbrengen met analoge EN digitale outputs, anders heeft de XS serie geen mogelijkheid voor de streamfanaten. Ook verwacht ik nog een "top of the line" streamer in de 200 reeks, waarschijnlijk aan alle kanten te upgraden zoals we van NAIM gewend zijn. Zo'n streamer in de 200 lijn zou mij waarschijnlijk wel doen warmlopen, mits hij niet een "iPhone only" bediening kent.

Er word ook al een tijdje geroepen dat er mogelijk een reference DAC zou uitkomen, ik kan me echter geen voorstelling maken wat er nog verbeterd kan worden aan de huidige en welke markt hij zou moeten bedienen. Een DAC in de 500 lijn zou m.i. volledig misplaatst zijn.

Alco

Er staat een erg lovende recensie in het (fraaie) online magazine ToneAudio: http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_029.pdf (vanaf pag. 93) :bigsmile:

Ik moet toegeven... gezien 't Nait-2/HiCap formaat, doet ie z'n naam wel eer aan :wub:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: Bensz op mei  8, 2010, 12:26:35
Ik sinds een twee weekjes wel. De aangekondigde Naim set, Nait XS, Nat XS, de DAC en Arro's spelen hier heerlijk muziek.

Had je hiervoor ook al een DAC? Indien ja, welke DAC? En hoe verhoudt deze nDAC zich daar tegen over? Is deze nDAC echt zo goed als men beschrijft?

Voorbeeld: hoe is de nDAC tov de DACmagic van Cambridge?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerVoorbeeld: hoe is de nDAC tov de DACmagic van Cambridge?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk..  (ik heb de DACmagic, waar ik overigens best happy mee ben)

Morgen ga ik weer 'ns bij Naim dealer Audio-Artistiek op bezoek. Ze houden een streaming HiFi show.
Wellicht dat ik dan morgen de Naim DAC ook kan beluisteren.
Ook wordt een deel van de winkel ingericht voor de verkoop van (voornamelijk) tweedehands LP's en CD's. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Citaat van: Fireman op mei 28, 2010, 22:57:07
Had je hiervoor ook al een DAC? Indien ja, welke DAC? En hoe verhoudt deze nDAC zich daar tegen over? Is deze nDAC echt zo goed als men beschrijft?

Voorbeeld: hoe is de nDAC tov de DACmagic van Cambridge?

ik heb voor de Naim Dac diverse andere gehad. Maar niet in de huidige set dus een vergelijking gaat niet. De Cambridge dac heb ik nooit geluisterd.

Alco

Heb vanmiddag de Naim DAC kunnen beluisteren op een Sonos streamer.
(mooi kastje en zondermeer de mooiste/meest luxe remote die ik in handen heb gehad)
De set bestond uit (zover ik kon zien) NAC200/HiCap/NAP200 en 2 lelijke Guru QM60 speakers.

De klank stond me wel aan, maar gezien de prijs en verwachtingen werd ik er niet echt stil van.
De set presenteerde wel een mooi breed, helder en gedetailleerd geluidsbeeld.
(voor sommige mensen ongetwijfeld iets TE helder)

dre73

en het laag van de guru`s?
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Het totaalgeluid zal vooral door de Guru speakers zijn bepaald. Ik heb de kleine Guru gehoord en die had zeker een goed ritmische en tonale coherentie, maar was nogal tonaal 'rauw' en onsubtiel. Ook vrij kaal en koud van klank. Absoluut een speaker waar je van houdt of juist totaal niet.

Waar was dat als ik vragen mag?

Alco

Citeeren het laag van de guru`s?
Ik heb voornamelijk het live album van Alison Kraus & Union Station beluisterd.
(die speelde toen ik binnenkwam, via het Sonos systeem)
Met die muziek leek het laag wat aan de slanke kant. Vooral gezien het formaat van de Guru's.
(wel strak en voor mij voldoende, maar kan me voorstellen dat veel mensen iets zouden missen)

Daarna werd er wat jazzy muziek gedraaid (vrouwenstem met contrabas) en toen lieten de Guru's duidelijk horen dat er wel degelijk flink wat laag uit kon komen. Het geheel had beduidend meer druk in 't laag en de stem wat meer body.
De kleine Guru QM10's heb ik helaas niet gehoord. Qua uiterlijk moet ik toegeven dat ze me nog best meevielen.
Ok, het feit dat ze meer breed dan diep zijn vind ik persoonlijk niet echt fraai, maar ze zijn een stuk kleiner dan verwacht en op de juiste stands viel 't geheel visueel gezien nog wel mee.

CiteerWaar was dat als ik vragen mag ?
Het was bij Audio-Artistiek in Groningen.

garmtz

Stonden de Guru's tegen een muur? Of is dat niet nodig met de grote modellen?

Alco

CiteerStonden de Guru's tegen een muur?

Nee, de opstelling is bij speakers die dicht tegen een muur moeten staan een compromis bij A-A.
Ze kunnen namelijk alleen voor 2 diepe vensterbanken en 2 ramen staan.

musfed

Wat ik een jaar of twee me (nog) niet voor kon stellen gaat hier in huis gebeuren, de cd-speler staat te koop en we zijn alle cd's aan het laden op de Qnap zodat we ze via de Duet en de nDac af kunnen spelen. We hadden zoals zovelen een DacMagic en ik kon de nDac een week thuis proberen om te luisteren of dat een stap is die de moeite waard was, ook vergeleken met de cd-speler (cd2) natuurlijk.
Goed, nDac in de set geschoven en een eerste vergelijk gemaakt met de cd2. Omdat we in het verleden verzuimd hebben cd's lossless op de Qnap te plaatsen konden we dat niet direct proberen maar gelukkig werkt muziek via een stickje als een trein. Dus een paar cd'tjes op stickjes geladen en de cd zelf in de cd2 en luisteren maar. Samen met mijn vriendin deze excercitie aangepakt. Geprobeerd om het zoveel als mogelijk "blind" te laten zijn door een doek voor de set te spannen. Resultaat is dat het verschil tussen de stick en de CD2 voor ons haast onhoorbaar was. De ene keer kozen we de cd, de andere keer de stick. Op dat vlak was het dus de brilstand.
Met de Dacmagic was het afspelen van de MP3's die we op de Qnap hebben staan niet de moeite waard. Wat nu het vreemde is aan de nDac dat deze MP3 bestanden nu veel beter beluisterbaar zijn. En ook de internetradiostations die we met de Dacmagic als achtergrond op hadden staan zijn van veel betere kwaliteit met de nDac. Opmerkelijk verschil.
Daarbij het gemak om zomaar een iPhone aan te sluiten om die als bron te kunnen laten dienen is geweldig.
En dus staat de cd2 te koop en staat de nDac nu prominent in de kast. Wel even vreemd dat je via de telefoon of laptop (duet is te traag en onhandig) opdracht geeft om een cd af te spelen maar dat went vrij snel. Ben nu benieuwd hoe een mastertape achtig bestand klinkt maar daar heb ik nog geen "proefbestanden" van kunnen ontdekken op internet. 
Dutch & Dutch 8c's

fireman

Je maakt me wel nieuwsgierig naar die nDac. Ik speel nl ook met een DACmagic... idd voor het muziekje op de achtergrond en overdag als de kids rondrennen. Moet zeggen dat het zeker niet verkeerd is. Ik vind het eigenlijk best goed. Maar het mooiste is toch wel mijn XERXES20. Is gewoon anders.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Ik ben ook best tevreden met m'n DACmagic. Zeker gezien de prijs een prima DAC, met een klank waar ik van hou.
Helder, open, sprankelend, gedetailleerd. Met enkele 320kbs internet-radio zenders is 't ook best te pruimen.

Aha, dus Xerxes20 bevalt goed Fireman ?! :) Blijft een erg mooie draaitafel.

musfed

Welke internet radio stations zenden op 320kbps uit Alco? Ik kom nu niet verder dan 192kbps o.i.d. Klinkt trouwens dan al fantastisch!
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerWelke internet radio stations zenden op 320kbps uit Alco ?
De zenders die wel op 320kbps uitzenden zijn idd erg schaars hoor...

Het is niet echt mijn muziek, maar zenders die op 320k uitzenden zijn:

Avro Classic light
Linn Jazz
Linn Classical
Linn Radio

(de 3 Linn zenders draaien alleen muziek van hun eigen label. >90% typische audiofiele boring muziek)  :yawnee:
Maar om er achter te komen hoe goed internet-radio kan klinken, is 't even het proberen waard. :)

Er is ook nog een Franse zender die 80's pop uitzend, maar daarvan is me de naam even onschoten.
Terwijl ik daar naar zocht op Google, vind ik wel dit overzicht: http://radiotime.com/Search.aspx?id=c1267347&filter=&so=26

fireman

Onder naim liefhebbers hier, enige interesse?? ->  NAC252

Beetje off-topic maar vooruit....

Bensz

Waar mijn interesse wel naar uit gaat, is een Naim Headline. Weet/heeft iemand nog een leuke aanbieding?

musfed

Ha, een leuke aanbieding op een Headline... Wanneer je een Headline hebt doe je die niet meer van de hand. Nou ja, Fireman?
Mijn Headline staat vast in mijn set. Prachtig medium met mijn Grado koptelefoon.
Ik heb een nieuwe versie van Headline, stiekum vind ik de Olive versie mooier. Maar die schijnt een klein probleem te hebben met de volume pot. Even op letten wanneer je er daar een van vindt.
Dutch & Dutch 8c's

fireman

musfed

Jij hebt toch een Headline gehad? En volgens mij heb ik die nu.
Dutch & Dutch 8c's

fireman

Citaat van: Musfed op juni 11, 2010, 08:28:26
Jij hebt toch een Headline gehad? En volgens mij heb ik die nu.

Klopt.

Of jij die nu hebt, zou best kunnen. Is weer een tijd geleden.

Ik maakte er niet echt gebruik van.

BTW, audio artistiek, zegt dat jou iets mbt de headline?

musfed

Daar heb ik de Headline inderdaad van gekocht destijds, 2hand.
Dutch & Dutch 8c's