Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Oudjaarsdag mijn eerste kennismaking met Naim: een XS geintegreerde stereo versterker en cd speler. Deze waren aangesloten op een paar Neat speakers, welke ook nieuw waren voor mij.
Echt een prachtige combi: heel natuurlijk, veel lucht, veel detail, strakke/droge bas. Ik was behoorlijk onder de indruk van het krachtige(upfront) geluidsbeeld van deze ogenschijnlijk bescheiden set.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Alco

@ZeRoo: Wat betreft de vergelijking 202/200 vs SuperNait:
Ik kan niet uit ervaring spreken aangezien ik ze beide nog niet naast elkaar heb kunnen beluisteren, maar ik verwacht toch wel een aanzienlijk verschil tussen met name de interne SN DAC en de nieuwe externe Naim DAC.

Bij de SuperNait is de ingebouwde dac een (hoe oneerbieding dat misschien klinkt) een 'deel van' het totaalprodukt.'
De NAC202 klinkt vrij helder/upfront, terwijle de SN een meer terughoudend/warmer karakter heeft.

@Sander:
Leuk om te horen dat Naim je goed bevallen is! :)
Kun je vertellen waar je die combi hebt beluisterd en om welke Neat luidsprekers het ging ?

Waren 't wellicht deze Neat Motive 2's ?
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Xander32

Citaat van: Alco op januari  3, 2010, 19:33:14
@Sander:
Leuk om te horen dat Naim je goed bevallen is! :)
Kun je vertellen waar je die combi hebt beluisterd en om welke Neat luidsprekers het ging ?

Waren 't wellicht deze Neat Motive 2's ?

Het was in De Audiowinkel te Delden(Overijssel). Het type speaker weet ik niet: waren zeer bescheiden van formaat, denk ongeveer 80 cm hoog en een 2-weg systeem, meende 1 of andere SE-versie.

Juist door de bescheiden afmetingen van zowel de Naim aparatuur maar zeer zeker van de speakers was ik zo verrast betreft de krachtige sound. Kwam m.i. deels ook door de prachtig gedempte luisterruimte.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

dre73

ik vond de supernait donker en saai,terwijl ik zeer onder de indruk van de 200/202 combi knetter muzikaal 8)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Een SuperNait moet je zeker beluisteren met een HiCap, anders is het inderdaad een stuk minder dan zonder. Een 200/202 doet het echter prima zonder HiCap.

dre73

ik heb ze inderdaad zonder beluisterd! ;)
ik heb de 200/202/cdx beluisterd icm de Sonus Faber Guarneri,en dat was erg lekker! 8)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Citaat van: dre73 op januari  3, 2010, 21:14:33
ik heb de 200/202/cdx beluisterd icm de Sonus Faber Guarneri,en dat was erg lekker! 8)

Dat gaat net.... ;)  Liever aansturing met iets hogers in de lijn. Maar een prachtspeaker inderdaad!

dre73

ik had in ieder geval niet het idee dat ik tegen de grenzen van de speaker aan liep!

garmtz

Citaat van: dre73 op januari  4, 2010, 10:07:02
ik had in ieder geval niet het idee dat ik tegen de grenzen van de speaker aan liep!

Dat loop je ook niet... ;) Wel tegen de grenzen van de elektronica... Niet wat betreft vermogen, maar de Guarneri gaat echt heel ver met nog betere elektronica.

dre73

oeps...
ik dacht eigenlijk dat de speaker.... :D

Roger Black

We hebben het hier wel over de befaamde Guarneri's he!

Alco

Er staat een interessant artikel in HiFi-magazine Tone Audio, over Tom Tom audio.

Een Britse HiFi-zaak met een overduidelijke voorkeur voor Naim. (Met name de CB Nait-2) :thumbs-up:

Zie vanaf pagina 45: http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_026.pdf  :smile:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bolle

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

bmateijsen

De Unitqute is nieuw en heeft de grootte van een hi-cap. Deze is net op de CES geintroduceerd.

Alco

Echt mooi/'cute' vind ik 'm (nog) niet, maar wel goed om te zien dat Naim weer eens een apparaat in 'shoe-box' formaat heeft gebouwd!  (intern doet ie me een beetje denken aan de Nait-2)

Kan me voorstellen dat sommige mensen 't fijn vinden dat er ook een geintegreerde versterker in zit, maar had persoonlijk liever gezien dat 't alleen een streamer zou zijn. (een soort Squeezebox van Naim zeg maar)
Volgens mij ben ik daar vast niet de enige in en het scheelt ook weer aanzienlijk in de prijs.

bmateijsen

Er zijn binnen Naimnet meerdere streamers die ook stand-alone gebruikt kunnen worden. Ik denk echter dat er in 2010 nog wel wat meer nieuws op dat vlak komt.

Groet,

Bjorn

Alco

Heb zojuist even 't nieuwe Music Emotion magazine opgehaald.
Er staat een artikel in waarbij de Nait-5i, de Nait XS en de SuperNait met elkaar worden vergeleken! :)

Ben benieuwd... heb 't nog niet gelezen. (strax na 't eten :P :D)
(al laat de conclusie zich vast wel raden)

Jeriko

Citaat van: bmateijsen op januari  9, 2010, 16:36:32
De Unitqute is nieuw en heeft de grootte van een hi-cap. Deze is net op de CES geintroduceerd.

Jammer dat er geen unity-gain audio-visual input op zit, want dan zou ik dit apparaat kunnen intregeren in mijn homecinema set.

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

EdoE

Citaat van: Alco op januari 10, 2010, 09:31:54
Echt mooi/'cute' vind ik 'm (nog) niet, maar wel goed om te zien dat Naim weer eens een apparaat in 'shoe-box' formaat heeft gebouwd!

Ik vind hem eigenlijk wel g*il.

musfed

Ik vind 'm geweldig. Ik ben begonnen met een Nait2 en daarmee ben ik wel een beetje verslingerd geraakt aan de schoenendoos. Na een 72/hi/140 ben ik op de grote versies overgestapt....

En ik ben het absoluut met je eens Alco, dit had een streamer moeten zijn. Met als upgrade de externe NaimDAC. Dat zou voor mij thuis de oplossing zijn. De muziek op de QNAPS in de kelder op WAV formaat of hoger en via deze streamer/NaimDac de muziek gepresenteerd. Daarbij ben ik, als Iphone gebruiker, voor een een Naim App die de aparaten aan kan sturen en foto's en gegevens van de muzikant/band presenteert via internet.

Dream on?????

ps: ik mis een Din aansluiting......
Dutch & Dutch 8c's

Roger Black

Citaat van: Alco op januari 11, 2010, 17:19:29
Heb zojuist even 't nieuwe Music Emotion magazine opgehaald.
Er staat een artikel in waarbij de Nait-5i, de Nait XS en de SuperNait met elkaar worden vergeleken! :)

Ben benieuwd... heb 't nog niet gelezen. (strax na 't eten :P :D)
(al laat de conclusie zich vast wel raden)

En wat is die conclusie?  ;D

jslaman

Alco

CiteerEn wat is die conclusie?
Nu zou ik heeel flauw kunnen zeggen...'dan moet je de HVT kopen', maar ok...dat zal ik niet doen. :D

De recensent vond alle 3 versterkers erg goed in hun prijsklasse, (en heeft zelf de Nait-5i in z'n woonkamer staan) maar vond de SuperNait duidelijk het beste. De Nait XS was volgens hem klankmatige de meest afwijkende.
T.o.v. de Nait-5i is het laag krachtiger en loopt dieper door (viel me zelf ook op in vergelijking met de SuperNait) De weergave is wat smeuiger, zachter.

Bij de SuperNait wordt het middengebied omschreven als opener dan bij de 5i en de XS.
(wel opvallend, aangezien ik de Nait-5i juist opener vond klinken dan de SN!)

(zelf geef ik in mijn set de voorkeur aan de Nait-5i, t.o.v. de SN. Heb de XS nog niet beluisterd, maar afgaand op de klankomschrijvingen in deze test, denk ik dat ik dat ik nog wel een tijdje met de Nait-5i blijf spelen.

roeleken

Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Alco

CiteerVoor de meesten wat ver uit de buurt waarschijnlijk...

Mwaa,..slechts 342km's fietsen voor mij. :lookaround: