Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerDit snap ik inderdaad niet van de SB, maar ik heb dit opgelost door de screensaver de 'now play' informatie te laten tonen. Mijn screensaver gaat aan na 1 seconden, dus heb ik nooit last van het probleem
O,aha... ik wist niet dat dat kon. :)

Ik denk dat ik ongeveer even snel een CD gevonden heb in m'n CD-reck, dan via de SB.
Wat me opvalt is dat ie veel sneller scrolt als je op alfabetische volgorde zoekt vanaf Z terug naar A, dan van A naar Z.  Het trage zit 'm meer in het feit dat de SB3 (bij mij althans) soms niet direct reageerde op de AB. Dan twijfelde ik of ik wel goed het knopje ingedrukt had, waardoor ik nog een keer drukte, en dan, na een paar seconden, begon ie dus beide commando's achter elkaar uit te voeren.  Gebeurde niet dagelijks hoor, maar kon best irri zijn soms.

Citeerwelk nummer er op dit moment speelt kan je juist op een SB zo mooi zien, dit zou ik erg missen op een CD speler.
Ik heb meestal het CD-hoesje naast me liggen als ik de CD draai. De titel kan ik dan via 't hoesje aflezen.

Ik had de SB inderdaad via de analoge uitgang op de Naim versterker aangesloten. Heb 'm nog niet weer aangesloten sinds eergisteren.
Ik heb nog wel de aanschaf van een losse DAC overwogen (waarschijnlijk CA DACmagic), maar dan zou ik als bron 3 kastjes hebben, van verschillend formaat, merk, en kleur. (CI Audio voeding voor de SB3, de SB3, en een DAC)
Dat vind ik optisch niet zo'n fraai gezicht (ook omdat 't in een open rack staat) De CD5i combineert daarom optisch ook veel mooier bij de Nait-5i.

Het was even wennen, maar de langere AB die bij de huidige CD5i/Nait-5i zit vind ik ook prettiger/mooier. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: Erwin B op april  8, 2009, 20:36:13
Hulp nodig!

Ik heb vandaag mijn cd speler ontvangen. Een CD5 zonder toevoeging. Die heb ik aangesloten met de bijgeleverde DIN-DIn kabel op mijn NAIT 5i (versie 1). Ik krijg echter geen geluid te horen. Doe ik iets fout? Wie weet wat het probleem eventueel kan zijn.

Erwin B

Beetje laat misschien maar zitten alle pluggen achterop erin? Check de manual even. Ik heb eventueel nog een plugje liggen.

Als er altijd een externe PS op aangesloten heeft gestaan dan kan het zijn dat het plugje niet mee geleverd is.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

hifiman

Wel een beetje raar dat de Naim Nait XS versterker dezelfde IR codes lijkt te hanteren als Marantz  :-X Als ik het volume van mijn Marantz receiver opschroef (tijdens film kijken) dan gaat de volume regelaar van de XS vrolijk mee. In eerste instantie niet zo erg omdat het dan de AV input met unity gain betreft, maar wel met het gevaar dat als je daarna weer muziek gaat luisteren het volume opeens veel te hard staat.

Sullivan

Ik had ook problemen met mijn SuperNait wat gerelateerd leek aan het ontvangen van foute IR codes. Achteraf bleek het bij mij een ander probleem te zijn, maar toen ik op het Naim forum ging zoeken kwam ik veel problemen tegen met IR.

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op mei  2, 2009, 09:04:53
Wel een beetje raar dat de Naim Nait XS versterker dezelfde IR codes lijkt te hanteren als Marantz  :-X Als ik het volume van mijn Marantz receiver opschroef (tijdens film kijken) dan gaat de volume regelaar van de XS vrolijk mee. In eerste instantie niet zo erg omdat het dan de AV input met unity gain betreft, maar wel met het gevaar dat als je daarna weer muziek gaat luisteren het volume opeens veel te hard staat.

Er zijn helaas veel versterkers die dat hebben, bijv. Linn en Naim gebruiken dezelfde codes.
Uiteindelijk is het RC5 en veel is gestandaardiseerd.

Ranger

Kan iemand mij hier uitleggen wat die voedingen voor zin hebben (Hi-cap etc.) en welke je eventueel het beste kunt nemen? Ik wil overgaan tot een Naim xs versterker met de 5i cd speler en speel overwegend rock muziek.

EdoE

De filosofie van Naim is dat de voeding het geluid bepaalt en de circuits etc. als een soort kraan die regelt wat voor geluid er geproduceerd wordt. Op basis daarvan is het zinnig de beste voeding te gebruiken die je maar kunt kopen (zolang e.e.a. in balans blijft).

Sommige Naimees voeren het erg ver door, maar in het algemeen heeft een betere voeding echt wel zin. Of de Nait XS en de CD5i HiCaps rechtvaardigen of dat Flatcaps genoeg zijn moet je gaan beluisteren.

Idee is wel "source first", dus als je één extra voeding koopt terwijl twee apparaten hiervan zouden kunnen profiteren, kies dan voor het apparaat het dichtst bij de bron (of de bron zelf).

bmateijsen

Citaat van: Ranger op mei 12, 2009, 17:07:27
Kan iemand mij hier uitleggen wat die voedingen voor zin hebben (Hi-cap etc.) en welke je eventueel het beste kunt nemen? Ik wil overgaan tot een Naim xs versterker met de 5i cd speler en speel overwegend rock muziek.

Absoluut wat EdoE zegt, maar je kan het beste dit zelf beluisteren ;).
Want er zijn meerdere wegen naar Rome en soms is de upgrade van 5i naar 5x beter, en daarna pas de voeding, zodat je daarna ook de 5x van een voeding kan voorzien.

Overigens ben je van harte welkom om de verschillen te komen beluisteren!

Groet,

Bjorn

musfed

Kan er wel een voeding op een cd5i?
Dutch & Dutch 8c's

Alco

CiteerKan er wel een voeding op een cd5i?

Nee, op zowel de CD5i als Nait-5i kan geen voeding worden aangesloten.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Ranger

Las ergens dat voor rock de 5i lekkerder zou klinken dan de duurdere -

Oud lid

Heb je dat in de Okki gelezen?

Erwin B

EdoE

Citaat van: Ranger op mei 13, 2009, 20:21:43

En zo is er ook een Nait 2-school (hoi, Alco)

Bij Naim moet je een klein beetje uitkijken voor wat de "anoraks" beweren. Sommige theorieen komen echt een beetje van een andere planeet.

bwolke

De 5i of de 5i?

Ik heb ook gelezen op het Naim forum dat iemand viool natuurlijker vond klinken op de cd5i dan op de cd5x dus wat je zegt zou kunnen kloppen.

edit
hier is de link naar het bericht op het Naim forum http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1192918707?r=1192918707#1192918707

Joep

Citaat van: bwolke op mei 13, 2009, 23:13:25
De 5i of de 5i?

Ik heb ook gelezen op het Naim forum dat iemand viool natuurlijker vond klinken op de cd5i dan op de cd5x dus wat je zegt zou kunnen kloppen.

Naar wat ik heb gehoord, vind ik de instapset zeker niet onderdoen qua persoonlijke voldoening tegenover een CD5x met Supernait incl. Flatcap. Het klinkt op elk level, altijd wel wat Naim-erig (duh!), maar ik heb zeker zo nu en dan mijn Naim-momenten. Alleen moet ik die momenten altijd doorkomen met een Audio Note Oto SE.. ;D

bmateijsen

Lezen is met andermans oren luisteren... daar is dus niets over te zeggen. ;)

garmtz

De XS is een geraffineerdere versterker dan de 5i en de CD5x is geraffineerder dan de CD5i. Dit betekent zeker niet dat de goedkopere versies beter zijn voor rock, integendeel! De duurdere versies geven je meer inzicht in de verschillende lagen van de mix en blijven meer overzicht behouden bij slechte opnames.

Met de mogelijkheid voor extra voedingen, hebben de CD5x en XS nog eens extra 'appeal'.

Maar wat Bjorn zegt: zelf gaan beluisteren is het beste... ;)

vtuinen

Citaat van: garmtz op mei 14, 2009, 09:02:35
De XS is een geraffineerdere versterker dan de 5i en de CD5x is geraffineerder dan de CD5i. Dit betekent zeker niet dat de goedkopere versies beter zijn voor rock, integendeel! De duurdere versies geven je meer inzicht in de verschillende lagen van de mix en blijven meer overzicht behouden bij slechte opnames.

Met de mogelijkheid voor extra voedingen, hebben de CD5x en XS nog eens extra 'appeal'.

Maar wat Bjorn zegt: zelf gaan beluisteren is het beste... ;)

In dit licht. Zou een 112+150 combo (de oudere versies) beter presteren dan een nieuwe 5i ? Luisteren van de voor/eind combi is een beetje lastig omdat ie in de UK staat (maar wel voor een hele mooie prijs)

Erik
Equipment check my avatar

bwolke

Citaat van: vtuinen op mei 14, 2009, 10:06:36
In dit licht. Zou een 112+150 combo (de oudere versies) beter presteren dan een nieuwe 5i ?
Nee

Alco

Ik ken de 112 voorversterker zelf niet, maar die heeft wel zo'n beetje de slechtste/minst goede reputatie van alle Naim voorversterkers. (zag in onlangs ook nog regelmatig en lang te koop staan)

De 112 schijnt meer terughoudend/softer te klinken en zodoende minder de kenmerkende Naim klank te hebben.
(net als de Nait-5 trouwens, t.o.v. de 5i)

Alco

Heb net de 1e foto's gezien vand de nieuwe Naim speaker, de Ovator S-600;

Zie hier een (Noors) verslag van de High-end show in Munchen, met meerdere foto's:
http://www.lydogbilde.no/high-end-2009-i-munchen-er-i-gang.4593612.html

Persoonlijk vind ik 't een van de lelijkste speakers die Naim tot nu heeft gemaakt.  :-\ :confused: :dontgetit:
Het mist vind ik een beetje de uitstraling die vorige Naim speakers hadden, zoals de SL2 en de Allae)

Met name de (plastic ? :huh2: ) frontbaffle. (had ik liever in hout gezien) en de lelijke ronde grills over de units.
(had zelf liever een front gezien van stof oid, die de voorkant van de kast (grotendeels) bedekt.

De prijs weet ik nog niet, maar is geloof ik behoooorlijk pittig.

reinier32

What Hifi, 21 mei 2009

Unveiled at the High End Show here in Munich this afternoon, this is the Ovator S-600 loudspeaker, the first in a brand new range from Naim.

The £6000-a-pair speakers, the result of three years' development, are set to sit at the centre of the new range, with smaller, less expensive versions on the way along with ultra high-end reference models.

And while the speakers may look more conventional than Naim's multiple-enclosure designs of the past, the same principles of isolation are followed within the sleek cabinets, with separate housings for the different sections of the speaker, and the crossover mounted in the plinth of the speaker, from which the main cabinet is decoupled using leaf-springs.

But the single most striking element of the design is the use of Naim's own Balanced Mode Radiator in place of a more conventional tweeter. This flat-diaphragm driver, mounted in its own massive tube which is again decoupled from the main enclosure with leaf-springs, covers an extremely wide frequency range.

In fact, the BMR goes right from mid-bass all the way up to the kind of frequencies only the very young can hear, avoiding the need for a crossover in the middle of the vital 'voice' band. Instead the crossover is at 380Hz, and the speaker has a frequency response of 28Hz-35kHz.

The BMR driver itself uses a Nomex/paper honeycomb diaphragm and twin neodymium magnets, and is mounted in an aluminium tube with walls 12.7mm thick, suspended using twin circular-plate leaf-springs: one at the front, one at the back.

The bass drivers are twin 20cm units with paper cones and 5cm voice coils, built on pressure die-cast chassis, and are said to deliver 'linearity previously only dreamed about'.

The cabinet itself is of a multi-density MDF laminate designed to be self-damping, while the sloped top of the sealed enclosure is there to minimise standing waves, as are the curved sides. And while the speaker is single-wired as standard, it's designed for easy conversion to active operation.

The speaker has also been built to be easy to set up and position, which is not something that could always be said of Naim's previous multi-enclosure designs.

Mind you, at 61kg each, we'd suggest you get a friend to help you, though the speakers are packaged with a castor system attached, allowing them to be rolled into position before they're settled on their substantial steel spikes.

The Naim Ovator S-600 comes in a choice of four real-wood finishes.

Royaal buiten mijn budget.
Ik vind hem trouwens wel mooi  ::)
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Alco

CiteerRoyaal buiten mijn budget.
Voor mij ook, maar zelfs voor een kwart van die prijs zou ik ze nog niet in m'n woonkamer willen hebben staan.
(het is tenslotte ook een soort van 'meubelstuk', dat een behoorlijk prominente plek krijgt in de woonkamer)

CiteerIk vind hem trouwens wel mooi  ::)
Gelukkig maar, dat smaken verschillen.  :smile:

Ik vind zelf de SL2's nog steeds de mooiste Naim speaker: ::)

Oud lid

Ik vind ze wel aardig.

Erwin B

fireman

Vrij stoer. Maar hoe ze klinken   :-\

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17