Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

@ Garmt: DIN is toch één kabel voor beide kanalen? Zowel tuner als phono als aux hebben maar één ingang met DIN. Dus verkeerd aansluiten lijkt me lastig?  :-[ :-[ (of ik moet nu heeeeeel erg falen?)
@ Fireman: yep. Was een leuk detail toen je dat liet horen.
Iemand enig idee waar ik chord cobra's kan vinden? Ebay staan er geen, en google kom ik ze eerlijk gezegd niet tegen...

Alco

CiteerIemand enig idee waar ik chord cobra's kan vinden?
Sure,... http://www.hifihuis.nl/?page=_viewproduct&productid=1cb48fa0  8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Aha, Din. Ja, dan wordt inputs verwisselen wat moeilijk ja... :)

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerLet wel!! Moet DIN/RCA zijn. En de DIN plug diep genoeg inpluggen.

Ik denk dat die winkel als Chord dealer ook wel een DIN/RCA versie kan leveren.

Zelf heb ik wel een Chord Cobra die al 'n paar jaar werkloos in de kast ligt, maar die is van DIN naar RCA.
(dus Naim bron op niet-Naim versterker)  Heb nog nooit andersom geprobeerd aan te sluiten om te kijken of dat anders klinkt.

Eenzelfde, maar dan dus van RCA->DIN staat nog te koop op Marktplaats.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

VlisChris

Heb je een linkje voor me van die op marktplaats?
Edit: was binnen 2 tellen gevonden (bij mij altijd een wonder op marktplaats).
Heb de verkoper een mailtje gestuurd.

fireman

Citaat van: Alco op december 23, 2008, 12:26:01
Ik denk dat die winkel als Chord dealer ook wel een DIN/RCA versie kan leveren.

Zelf heb ik wel een Chord Cobra die al 'n paar jaar werkloos in de kast ligt, maar die is van DIN naar RCA.
(dus Naim bron op niet-Naim versterker)  Heb nog nooit andersom geprobeerd aan te sluiten om te kijken of dat anders klinkt.

Eenzelfde, maar dan dus van RCA->DIN staat nog te koop op Marktplaats.

Waar die pijl ook heen wijst, voor mij klinkt het allemaal eender. Ik geloof daar niet zo in.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

EdoE

Citaat van: Fireman op december 23, 2008, 13:57:38
Waar die pijl ook heen wijst, voor mij klinkt het allemaal eender. Ik geloof daar niet zo in.

Zeker als Alco hem amper gebruikt heeft mag het volgens mij niet zo'n verschil maken.

Alco

CiteerZeker als Alco hem amper gebruikt heeft mag het volgens mij niet zo'n verschil maken.

Ik heb 'm ongeveer een jaar gebruikt toen ik nog een Naim CDX had en een Sonneteer versterker.

FrankB

Citaat van: Fireman op december 23, 2008, 13:57:38

Volgens mij is bij Din-RCA de Din male en bij RCA-Din is de Din female. Knap als je daar geen verschil tussen hoort :P
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

fireman

Citaat van: FrankB op december 23, 2008, 14:11:48
Volgens mij is bij Din-RCA de Din male en bij RCA-Din is de Din female. Knap als je daar geen verschil tussen hoort :P

Nee frank, je kunt ze op beide manieren gebruiken. Dus zien ze er eender uit. Geen male/female uitvoeringen. Alleen een richting dmv een pijl op de mantel van de kabel.

Tenzij we over een andere kabel praten. Maar dan kan je die niet aansluiten op naim apparatuur waar wij nu over praten. misschien heb je verschillen tussen XLR kabels. Die worden gebruikt bij de NAP250.2 en hoger geloof ik ( niet in verdiept ) die zou wel male / female gebonden kunnen zijn. Maar daar hebben we het nu niet over.

EdoE

Citaat van: FrankB op december 23, 2008, 14:11:48

Bij DIN is de plug altijd male en de socket altijd female.

Ook is bij Naim op 5-pin DIN aan de bron- en bestemmingskant de pinconfiguratie gelijk. Dus die directionaliteitsvalkuil zit 'ons Chriske' ook niet in de weg.

Ik kan er voorlopig niets anders van maken dan kruislings aansluiten van DIN-tulpverloopkabels of een soldeerfout binnenin. Maar met die laatste suggestie moet ik uitkijken dat ik R.Z. te R. niet over mij heen krijg ;)

fireman

Citaat van: EdoE op december 23, 2008, 19:32:55
Bij DIN is de plug altijd male en de socket altijd female.

Ook is bij Naim op 5-pin DIN aan de bron- en bestemmingskant de pinconfiguratie gelijk. Dus die directionaliteitsvalkuil zit 'ons Chriske' ook niet in de weg.

Ik kan er voorlopig niets anders van maken dan kruislings aansluiten van DIN-tulpverloopkabels of een soldeerfout binnenin. Maar met die laatste suggestie moet ik uitkijken dat ik R.Z. te R. niet over mij heen krijg ;)

Voordat de nait 1 vertrok hebben we 'm beluisterd. Klonk prima en geweldig. Ik heb zelf de ervaring met een elcheapo DIN/rca kabel waar dus een kanaal het ook niet deed. Met mijn huidige toch wel degelijke goede kabels klinkt het allemaal top. Dus je krijgt mij niet over je heen. Kan alleen maar bevestigen alleen of het een soldeer fout of iets anders is weet ik niet. Die dingen zijn meestal gegoten en dus niet open te maken ( mits dat destructief gebeurd  ;D )

BB

EdoE

Gegoten?!?!

Jeutje, die versie ken ik niet. Wel "sleeve" bij CB en olive en bolted case (mijn eerste Naim was een 250 <1980), maar gegoten zegt me niks.

bwolke

Even ter verduidelijking van het verschil tussen DIN - RCA en RCA - DIN. In het geval van Chord Cobra zijn de kabels wel degelijk verschillend en is het niet een kwestie van pijltje de andere kant op. 

Zo ziet een Chord Cobra DIN - RCA er uit (Maar dan met een groene mantel)

En zo ziet een Chord Cobra RCA - DIN er uit:

Zoals je ziet bestaat de RCA - DIN uit 2 kabels die samenkomen in één DIN plug en de DIN - RCA uit 1 kabel die uitmondt in twee RCA pluggen.

VlisChris

En bij die RCA-DIN ga je dan weer problemen krijgen met stereo/mono? Of hoe moet ik dat zien?
Voor mijn situatie gaat dat dus niet lekker werken?
@ Fireman: dat de Naim in goede staat verkeerd staat buiten kijf ;) Hebben we toch goed beluisterd. Daar hoor je me in het geheel niet over 8)

nimrod

Citaat van: nimrod op november 28, 2008, 15:27:39

Vandaag bij Sights and Sound in Zutphen (de nieuwe winkel van Vincent) de NAIM XS opgehaald. Vincent heeft bemiddeld en hij en Eric (de eigenaar) hebben een superdeal gemaakt. De XS staat nu in te draaien en dat kan bij Naim even duren. Ik had hem al beluisterd dus ik weet wat ik kan verwachten. In de toekomst upgraden naar de cd5x. Vincent en Eric, bedankt. :thumbs-up: O ja, de XS schijnt uitverkocht te zijn.
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

Alco

Aha, dus op de valreep van 2008 nog 'n mooie, nieuwe aanwinst, Nimrod ! :)

Ben benieuwd naar je bevindingen. Ben zelf nog steeds erg tevreden over m'n Nait-5i, maar who knows... tzt.  ::)

Heb zelf de CD5x deze zomer verkocht. Af en toe toch mis ik 'm wel een beetje, als ik eerlijk ben.
Ik gebruik nu sinds begin dit jaar alleen een Squeezebox als bron, en klankmatig vind ik dat prima, maar ik begin toch 't tastbare een beetje te missen. En optisch oogt zo'n (Naim) CD-speler ook wel effe wat mooier op een rack, dan zo'n klein, plastic kastje als de SB3.  :huh2:

Sullivan

Citaat van: Alco op december 31, 2008, 19:30:24
Heb zelf de CD5x deze zomer verkocht. Af en toe toch mis ik 'm wel een beetje, als ik eerlijk ben.
Ik gebruik nu sinds begin dit jaar alleen een Squeezebox als bron, en klankmatig vind ik dat prima, maar ik begin toch 't tastbare een beetje te missen.

Heb je de SB analoog aangesloten op de 5i of heb je een losse DAC? Ik heb de SuperNait met de SB beluisterd. Zowel analoog als digitaal, maar digitaal klinkt echt een stuk beter.

CiteerEn optisch oogt zo'n (Naim) CD-speler ook wel effe wat mooier op een rack, dan zo'n klein, plastic kastje als de SB3.  :huh2:

Dat vind ik ook. Ik zit er aan te denken om de SB in te bouwen in een Hi-Cap kast. Maar dan moeten deze wel los te bestellen zijn of ik moet een goedkopen vinden die stuk is. Weet iemand dat of NAIM lege kasten verkoopt (b.v. voor zelf reparatie bij beschadiging)?

Alco

CiteerHeb je de SB analoog aangesloten op de 5i of heb je een losse DAC? Ik heb de SuperNait met de SB beluisterd. Zowel analoog als digitaal, maar digitaal klinkt echt een stuk beter.

Ik heb 'm nu (nog) gewoon analoog aangesloten op de Nait-5i, maar wel met een losse, betere voeding voor de SB3, wat ook al 'n boel scheelt.  Ik heb 'm ook een keer op een SuperNait beluisterd en dat klonk (via de DAC) inderdaad echt super! 

Sullivan

Citaat van: Alco op januari  1, 2009, 03:28:29
Ik heb 'm nu (nog) gewoon analoog aangesloten op de Nait-5i, maar wel met een losse, betere voeding voor de SB3, wat ook al 'n boel scheelt.  Ik heb 'm ook een keer op een SuperNait beluisterd en dat klonk (via de DAC) inderdaad echt super! 

Kan jij aangeven in percentages hoe je het volgende vindt klinken:

1. Nait-5i met SB zonder goede voeding
2. Nait-5i met SB met goede voeding
3. SuperNait met SB zonder goede voeding
4. SuperNait met SB met goede voeding = 100%

Niet zo'n simpele vraag natuurlijk. Maar ik sta op het punt om een SuperNait of Nait XS aan te schaffen. Deze wil ik gebruiken in combinatie met de SB (die nu nog een slechte voeding heeft). Onderdelen voor een betere voeding zijn besteld. Ik ben er wel van overtuigd dat de SuperNaitDAC-SB de beste oplossing is. De vraag is alleen of het de meerprijs waard is...

mvg,
Frank

Alco

De SuperNait heb ik tot nu toe alleen (bij Naim dealer) i.c.m de SB zonder die externe voeding beluisterd, dus over optie 3 kan ik helaas niets zeggen, en de Nait-5i heb ik nooit direct naast de SuperNait met elkaar vergeleken.

Dus de verschillen in percentages uit drukken heeft niet zoveel waarde denk ik, maar ik zal proberen de verschillen te omschrijven.

Optie 1.  Redelijke klank, (gezien de lage prijs van een SB, t.o.v. bijv. een Naim CD-speler) maar klinkt wat softer, minder dynamisch en gedetailleerd.

Optie 2.  De diepte/ruimtelijkheid neemt toe, alsmede detaillering en attack. (weet niet zeker of 'dynamischer' het beste woord is hier, maar 't 'spettert' wat meer.

Optie 3.  De SB heb ik 'n keer samen met een Naim CDX2 kunnen beluisteren/vergelijken via een SuperNait.
Al moet ik er wel bij vermelden dat 't een vrij kort vergelijk was (wellicht kwartiertje), maar ik had moeite om beide bronnen uit elkaar te houden. Wat ik dus een compliment vind voor de SB en de DAC van de SuperNait!  :happy:

Optie 4. Heb ik nog niet beluisterd tot nu toe, maar ik ga er vanuit dat de winst van een betere voeding voor de SB minder groot is als ie via de SN's DAC is aangesloten.
(omdat een DAC als 't goed is meer doet voor 'n SB dan een losse, betere voeding)

Sullivan

Bedankt voor je uiteenzetting.

Citaat van: Alco op januari  1, 2009, 12:55:38
Optie 1.  Redelijke klank, (gezien de lage prijs van een SB, t.o.v. bijv. een Naim CD-speler) maar klinkt wat softer, minder dynamisch en gedetailleerd.

Ik ervaar dit ook zo met de SB op de Nait XS. Klinkt echt wel mooi, maar ik mis een stuk beleving. We hebben net weer een paar uur geluisterd naar de Naim XS en naar de SuperNait. Maar we missen beide de dynamiek en levendigheid bij de Naim XS. Ook is duidelijk dat het laag (en de controle daarvan) beduidend beter is. Dit is naar mijn mening te wijten aan de analoge uitgang van de SB en niet aan de XS. Het verschil is voor ons te groot. De keuze zou dan gaan tussen de Naim XS met losse DAC of de SuperNait. Een CD speler met goede DAC is geen optie. Het gemak van een muziekstreamer heeft een grotere voorkeur.

We denken er nog even over...

mvg,
Frank 

Alco

CiteerDe keuze zou dan gaan tussen de Naim XS met losse DAC of de SuperNait.
Ben zelf ook wel benieuwd hoe een XS klinkt, t.o.v. de Nait-5i en hoe de SB klinkt op de XS met een goede DAC ertussen.  (t.o.v de SB via de SuperNait)

De Cambridge DACmagic schijnt vrij goed te zijn, en kost maar € 425,- euri.

Fatalfelix

Citaat van: bwolke op december 23, 2008, 22:22:27
Even ter verduidelijking van het verschil tussen DIN - RCA en RCA - DIN. In het geval van Chord Cobra zijn de kabels wel degelijk verschillend en is het niet een kwestie van pijltje de andere kant op. 

Zo ziet een Chord Cobra DIN - RCA er uit (Maar dan met een groene mantel)

En zo ziet een Chord Cobra RCA - DIN er uit:

Zoals je ziet bestaat de RCA - DIN uit 2 kabels die samenkomen in één DIN plug en de DIN - RCA uit 1 kabel die uitmondt in twee RCA pluggen.

Volgens mij zijn die DIN kabels hetzelfde als de kabels voor B&O.

http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/din-phono-rca-audio-cables.html

hebben veel soorten, en het zijn goede stevige kabels voor een niet al te hoge prijs  :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough