Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Citaat van: nimrod op november 22, 2008, 20:44:14
Is een nait in de kast van de 122x. Geeft 2 x 60 watt en zou ongeveer € 1750 gaan kosten. Komt over ongeveer 2 weken. Is inderdaad een supermait zonder dac, loopwerk en balansregeling, oftewel een nait XS. Alles volgens onbevestigde berichten maar redelijk dicht bij het vuur.

De super nait heeft daartegen 2 x 80 watt en wat bedoel je met "loopwerk"

Ik denk niet direct een afgeslankte super nait. ( niet helemaal dan. beetje er tussenin )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

nimrod

Citaat van: Fireman op november 22, 2008, 20:51:01
De super nait heeft daartegen 2 x 80 watt en wat bedoel je met "loopwerk"

Ik denk niet direct een afgeslankte super nait. ( niet helemaal dan. beetje er tussenin )

Geen opname/loop mogelijkheid. Het betreft een ge-upgrade 5i. Eigenlijk weer een model ertussenin.
KARAN (verkocht)| SONUS FABER(verkocht)| KEF LSX.

Alco

CiteerIs een nait in de kast van de 122x. Geeft 2 x 60 watt en zou ongeveer € 1750 gaan kosten. Komt over ongeveer 2 weken. Is inderdaad een supernait zonder dac, loopwerk en balansregeling, oftewel een nait XS

Ik dacht bij 't woord 'loopwerk' ook meer aan een CD-speler. De specs klinken interessant. Nog iets meer vermogen is nooit weg en aansluiting voor een losse voeding geeft de mogelijkheid voor evt voeding upgrades.

We wachten af.... 8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bwolke

Citaat van: garmtz op november 19, 2008, 20:14:01
Citaat van: bwolke op november 19, 2008, 13:45:45
Meer vermogen is best wel welkom wat mij betreft. Leuk dat dit er aan komt alleen twijfel ik wel of ik niet beter Roksan of LFD kan kopen.
Daar moet je niet aan twijfelen, dat moet je gaan beluisteren! ;)  Ze zijn nogal verschillend van karakter namelijk.
Wat bedoel je met karakterverschillen? Zou je het willen omschrijven?

Een tijd geleden heb ik een demo gehad van de Roksan voorversterker met 2 monoblokken bij een dealer. Dat was echt een goede versterker. Helaas moet ik nog wel een tijdje sparen om zo een versterker te kunnen betalen.

Oud lid

NAIM XS nieuws staat nu op NAIM site.

Erwin B

nimrod

Oud lid

Hallo mensen,

hier en daar staan er wat NAIM CD3.5 spelers te koop. Wie kent deze spelers? En heeft het nog zin om zo'n speler nu nog te kopen voor pakweg een euro of 500? Ik hou van een vrij cleane sound. Draai hoofdzakelijk jazz en modern klassiek. Of zou het dan meer zin hebben om naar een Denon DCD 1500 AE of Cambridge Azur 740 cd speler uit te kijken? Of zijn er nog andere opties?

Groeten,

Erwin B

nimrod

bwolke

Citaat van: Erwin B op november 28, 2008, 14:23:06
Hallo mensen,

hier en daar staan er wat NAIM CD3.5 spelers te koop. Wie kent deze spelers? En heeft het nog zin om zo'n speler nu nog te kopen voor pakweg een euro of 500? Ik hou van een vrij cleane sound. Draai hoofdzakelijk jazz en modern klassiek. Of zou het dan meer zin hebben om naar een Denon DCD 1500 AE of Cambridge Azur 740 cd speler uit te kijken? Of zijn er nog andere opties?

Groeten,

Erwin B
Hallo Erwin,

De CD3.5 is een mooie speler die uitgebreid kan worden met een flatcap of andere voeding. Het nadeel is alleen dat er geen service meer geleverd kan worden voor deze speler. Wanneer de laserunit ermee ophoudt kun je hem niet meer laten repareren door Naim. Er zijn natuurlijk wel andere manieren om aan een nieuw loopwerk te komen maar ik zou er geen 500 euro voor betalen. Ik heb zelf de Naim CDI en als de laser daar van het begeeft is het ook einde oefening.

Als ik jou was zou ik kijken voor een CD5i (niet itallic) die schijnt viool heel mooi weer te geven (mooier dan cd5x volgens sommigen) De CD5 is iets duurder maar wel uitbreidbaar met een flatcap of andere voeding. Deze speler heb ik nog nooit beluisterd maar hij schijnt wel mooi te zijn voor de muziek waar jij van houdt.

Bas

nimrod

Oud lid

Hallo Bas,

volgens Latham, de importeur, is het loopwerk nog verkrijgbaar en kost het 238 euro... Goedemorgen! Zonder montage welteverstaan.

Erwin B

vanzomereng

De prijs in rekening nemend, zonder meer de Cambridge 740c
Is al nieuw voor ca. 850 verkrijgbaar.
Tevens is deze ook als externe DAC te krijgen.

Bij zelf overgestapt naar een Cambridge 740c.
In 1 woord geweldig.  ::)  ;D
Ongekend wat voor een details/informatie de Cambridge
uit de CD-schijfjes weet te peuteren.

Ben zelf niet iemand die alle hifi-test, zonder meer voor zoete koek aanneemt.
Maar de vele test die ik gelezen hebben, waren ze alle zeer lovend over de kwaliteiten
v/d 740C. 
KOOPJE !

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

bwolke

Citaat van: Erwin B op november 28, 2008, 18:13:53
Hallo Bas,

volgens Latham, de importeur, is het loopwerk nog verkrijgbaar en kost het 238 euro... Goedemorgen! Zonder montage welteverstaan.

Erwin B

Latham is niet goedkoop maar hun service is wel van wereldklasse. Dan rest er nog de vraag hoeveel loopwerken ze nog hebben liggen en of ze niet uitverkocht zullen zijn als jij er eentje nodig hebt. Als je voor een mooie prijs een Naim CDI op de kop weet te tikken ben je een spekkoper deze speler kost 2e hands echt maar een schrijntje t.o.v. een CDX2 maar klinkt echt vele malen beter.
Die van mij is nu ruim 16 jaar oud en is nog nooit terug geweest. Het loopwerk is van metaal dus gaat niet zo snel stuk als de huidige plastic loopwerken.

garmtz

Is het verschil tussen de Cambridge en naim: de cambridge maakt details van de muziek, de naim muziek van de details... ;)

reinier32

Citaat van: bwolke op november 28, 2008, 21:46:19
Latham is niet goedkoop maar hun service is wel van wereldklasse. Dan rest er nog de vraag hoeveel loopwerken ze nog hebben liggen en of ze niet uitverkocht zullen zijn als jij er eentje nodig hebt. Als je voor een mooie prijs een Naim CDI op de kop weet te tikken ben je een spekkoper deze speler kost 2e hands echt maar een schrijntje t.o.v. een CDX2 maar klinkt echt vele malen beter.
Die van mij is nu ruim 16 jaar oud en is nog nooit terug geweest. Het loopwerk is van metaal dus gaat niet zo snel stuk als de huidige plastic loopwerken.

Wat ik gemaild gekregen heb van Naim (HQ zullen we maar zeggen) is dat er nog wel degelijk reparaties uitgevoerd kunnen worden aan dit type loopwerk maar dat vervanging van de hele unit niet meer mogelijk is. Ik heb het nu over het loopwerk in de CDI en CDS1. Ik weet niet of dit hetzelfde is als dat in de CD3.5. Ik heb zelf de CDS1 gekocht (net als die van Bas een speler van nu 16 jaar oud). De headunit had een uitgebreide servicebeurt gehad. Na recap van de CDPS klink de CDS1 veel mooier dan de CDX2. Althans dat is mijn mening, maar smaken verschillen natuurlijk .... De CDI lijkt op de CDS1.

Als eerste Naim speler heb ik de CD3 gehad. Ik vergelijk met de Marantz CD10 die ik daarvoor had klonk de CD3 wat donker en had minder detail.
Daarentegen kan ik me wel vinden in de opmerking van Garmtz dat de Naim muziek maakt, maar met niet teveel detail.
De nieuwe lijn is detailrijker maar maakt iets minder muziek ...

Terug naar de oorspronkelijke vraag: ik zou geen € 500,- uitgeven aan een CD3.5. Als je een Naim wilt en niet teveel uren draait zou ik eerder een CDI kopen. Muziek met een risico ...
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Starred

Oud lid

@Garmtz,

ik hoor graag muziek met veel details. ;)

Erwin B

Sullivan

Ik heb de supernait tijdelijk thuis staan om te beluisteren. Nu hoor ik uit 1 speaker een ruis komen en uit de andere een brom. Deze is te horen op 2,5 m afstand. Nu had ik begrepen dat dit een gevolg is van het design van de versterker. Maar we storen ons hier aan bij stille passages en als we geen muziek luisteren (dit laatste is eventueel op te lossen door op mute te drukken als we geen muziek luisteren :-\). Als we de Living Voice aansluiten op mijn eigen versterker horen we alleen een hele zachte ruis, die zeker niet te horen is op de luisterplek.

Hebben jullie deze ervaringen ook bij de NAIM producten (SuperNait, NAIT XS, NAIT 5i)?

mvg,
Frank

fireman

Op 2,5 meter is niet goed. Ik heb op een afstand van ca. 10 cm een lichte "hiss" ruis via mijn accuton/thiel speaker.
Kijk even of er andere apparaten zoals telefoons of zendapparatuur in de buurt staan van de versterker. Anders even contact opnemen met de dealer waarvan je de amp gekregen hebt.
En als je je CD-speler uit zet? En is het via elk kanaal ? Of via de digitale input of analoge input?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Sullivan

Citaat van: Fireman op december 14, 2008, 13:36:17
En als je je CD-speler uit zet? En is het via elk kanaal ? Of via de digitale input of analoge input?
Als ik een analoge input kies waar niets op aangesloten is hoor ik het ook. Het maakt niet uit welke input (digitaal of analoog) ik kies. Het rechter kanaal ruist meer, bij de andere hoor ik meer een brom. Alleen met mute is ie volledig stil.

Oud lid

@Sullivan,

geen last van.

Erwin  B

garmtz

De Living Voice is een extreem gevoelige speaker. Iedere NAIM versterker ruist iets meer dan een gemiddelde versterker. Als het in jouw situatie stoort, is het denk ik zaak op zoek te gaan naar een alternatief... Ik denk dan eigenlijk direct aan Lyngdorf (TDAI 2200). Ook een zeer mooie match met LV, digitale ingangen en absoluut ruisvij... ;) 

fireman

Citaat van: garmtz op december 14, 2008, 22:11:50
De Living Voice is een extreem gevoelige speaker. Iedere NAIM versterker ruist iets meer dan een gemiddelde versterker. Als het in jouw situatie stoort, is het denk ik zaak op zoek te gaan naar een alternatief... Ik denk dan eigenlijk direct aan Lyngdorf (TDAI 2200). Ook een zeer mooie match met LV, digitale ingangen en absoluut ruisvij... ;) 

Ik schijn ook een iet wat gevoeligere speaker te hebben maar dat mag de pret niet drukken. Er moet normaal naar te luisteren zijn of anders is het apparaat niet in orde. Is wel makkelijk gezegd om gelijk te switchen naar een Lyngdorf ( kan jij die dan 1:1 inruilen?? vast niet ! )

Informeer even bij je dealer en als het een goeie is dan ruilt hij 'm in voor een correct werkende. Ik heb nog niet anders meegemaakt met naim dealers. Service is zowiezo OK. Suc6

Sullivan

Zoals ik al eerder schreef heb ik de supernait thuis op proef staan om te proberen (Garmtz is daarvan op de hoogte). Ik ben er nog niet uit wat voor versterking ik wil. Ik vind de SuperNait alleen wel super klinken, maar een Lyngdorf zou dus ook een optie kunnen zijn.

mvg,
Frank

VDM

Gelijk switchen is inderdaad wel rigoreus, mijn Supernait ruist ook niet (en is overigens te koop ;)). Lyngdorf is ook wel weer heel anders ;)