Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bwolke

Citaat van: EdoE op december 13, 2007, 23:01:40
Nou ja, dan hebben ze:

• Superline
  • Prefix
  • Stageline
  • Interne boards

Is een beetje over the top.

Overigens is die suggestie dat de dealer de Prefix kan aanpassen een klein beetje hol. P9? Michell? Kun je volgens mij allemaal schudden en het zijn grote namen in de markt.
Interne boards hebben ze niet meer maar de stageline kost £235.00 de prefix £550.00 en de superline gaat £2000 kosten dus het gat tussen de stageline en de superline wordt alleen maar groter en voor de onderdelen hoeven ze het niet te doen omdat de stageline & prefix qua lay-out/onderdelen hetzelfde.

Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat Naim eerst beweert dat een bepaalde benadering van een goede phonoversterker het beste is en dat ze vervolgens een nieuw product maakt dat dus in mijn en hun ogen een stap achterwaards maakt. Bij de cd-spelers zit de dac in de lade om de signaal paden korter te maken en vervolgens maken ze een nieuwe phonotrap met een langer signaal pad. Ortofon heeft ooit geëxperimenteerd met de phonoversterker in het element maar toen werd het element te zwaar.

Het lijkt wel of Naim steeds meer hun principes achter zich laten.

groetjes
Bas

EdoE

Citaat van: bwolke op december 14, 2007, 09:52:55
Het lijkt wel of Naim steeds meer hun principes achter zich laten.

Ja. Net als Linn, bijvoorbeeld.

Alco

CiteerHet lijkt wel of Naim steeds meer hun principes achter zich laten

Dat dacht ik ook, bijvoorbeeld met de SuperNait en diens ingebouwde DAC,
maar.... vanmiddag heb ik mogen concluderen dat die interne DAC wel degelijk de moeite waard is.

Ben net terug van een middagje bij Audio-Artistiek.
Hierbij mijn verslag van deze zeer geslaagde vrijdagmiddag 8)
(had eigenlijk nog wat foto's willen maken, maar was vanmorgen m'n digi-camera vergeten mee te nemen,
(sukkelll;) )en had geen zin om van m'n werk eerst nog weer naar huis te fietsen... :-\ )

Goed, wat heb ik gehoord vanmiddag:

(in willekeurige volgorde)

- De SuperNait & CDX2
- De SuperNait & Squeezebox 3 (zowel via interne SN DAC als via normale analoge ingang)
- De Naim instapset, bestaande uit Nait-5i & CD-5i
- Naim CD555 + voeding, NAC552 + voeding, NAP300 opgetseld in/op een Naim Fraim.
- laatstgenoemde set, maar dan met een fraaie Michell Orbe/Aro arm en Benz ( ? ) element.

De luidsprekers waren telkens de fraaie (en toch relatief betaalbare/€ 2200,- p.p.) Neat Motive 1

Als eerste beluisterden we de SuperNait met de CDX2.
Klonk zeker niet verkeerd, maar toch... de hoog gespannen verwachting maakte 't (nog!) niet waar.
Er was geen enkel aspect storend hoor, maar ik mistte iets.  Een bepaalde openheid, sprankeling.
(die er vreemd genoeg later wel bleek te zijn, hoewel er als ik me niet vergis nix aan de set was veranderd)

Goed, toen de dure top-set met de CD555,NAC552 en de NAP300. :-* Mijn 1e reactie na amper 30sec was:
"Okeee, now we're talking!" :D  Dit was zondermeer een flink niveau hoger. (maar dat mag je dan ook verwachten met een setprijs van >50.000,- ) :o
Hier kon ik uren van genieten. Het is moeilijk uit te leggen zonder te vervallen in de gangbare HiFi-termen.

De fraaie Michell Orbe/Aro/Benz heb ik ook nog beluisterd, maar vrij kort en met 1 LP.
De klank was zondermeer van erg hoog niveau, maar heb 'm te kort beluisterd om eigenlijk over te kunnen oordelen. Wat me wel opviel is dat ik dit keer niet een duidelijke voorkeur had voor vinyl. Het klonk via zowel vinyl als CD erg goed.

Na een tijdje wat gepraat te hebben met eigenaar van Audio-Artistiek Edwin en enkele andere mensen in de winkel, gind de demo verder met de Squeezebox 3 i.c.m de SuperNait.
Hier was ik wel nieuwsgierig naar :)
Eerst waren er nog wat verbindingsprobleempjes. De laptop waarop de muziekfiles stonden, stond achter een (dikke) muur waardoor de draadlose verbinding niet helemeel 100% bleek te werken.
Nadat de laptop wat dichterbij was geplaatst werkte 't perfect.

Allereest wer de SB3 beluisterd via z'n eigen DAC, dus gewoon via een analoge ingang.
Mwaa, dat klonkt niet slecht. Zeker gezien de prijs van 't apparaatje van zo'n 300,- euri.
Maar, toen via 1 druk op de knop liet de SB3 muziek horen via de interne DAC van de SuperNait.
Dat was wel een aanzienlijk verschil!  Groter, ruimtelijker, meer kracht/body.
Via de SB3 zelf was 't wat platter en minder boeiend. 
De combinatie SN & SB3 vond ik uitzonderlijk goed klinken! Hier zou ik prima mee kunnen leven!

Dezelfde muziek hebben we even later ook nog even via de CDX2 beluisterd.
Mijn eerste indruk was meer (druk in 't) laag. Het midden en hoog deed nauwelijks voor elkaar onder.
Het is wellicht is 't iets te snel om te concluderen dat de SB3 (vrijwel) evengoed is als de Naim CDX2, aangezien we vrij kort en steeds dezelfde muziek/album tracks beluisterden, maar...
zo op 't eerst gehoor liet de SB3 een diepe indruk om mij achter.
(met name ook gezien de lage prijs van een Squeezebox)

In 't begin van de middag werd er vrij rustige jazzy muziek van Patricia Barber gedraaid.
(wel geijkte HiFi-demo muziek, maar... toch ook wel erg mooi, to be honest)
Na de SN + SB3 demo ging ik even naar 't toilet en toen ik terug kwam speelde er een stuk met wat meer
swingende jazzy muziek.
Ik ging er weer even voor zitten en 't klonk gewoon goed, ook op 't iets bescheidener volume van dat moment. Aangezien ik de metertjes op de SB3 nog steeds zag bewegen ging ik er vanuit dat ik naar de SuperNait met de SB3 luisterde, maar.... op dat moment bleek de Naim instapset (Nait-5i & CD5i te draaien! :)
De Nait-5i was splinternieuw en stond amper 'n uurtje op te warmen en daarom was 't eigenlijk een nog groter compliment hoe goed deze betaalbare combinatie klonk.

Uiteindelijk, na 't nodige vergelijken was duidelijk dat zowel de Naim instapset als de SuperNait/CDX2/SB3 en de CD555/552/300 een belangrijk deel gemeen hadden. (noem 't de 'Naim-sound' of whatever), maar dat de klank steeds volwassender/groter, echter, verfijnder klonk naarmate 't (prijs)niveau hoger werd.
Ook de kracht/drive in 't laag na toe.

Dat de Neat luidsprekers een perfect koppel vormden met (elke) Naim apparatuur was ook overduidelijk.
Even nadat ik binnen was en 't eerste stuk had beluisterd was ik nog niet echt overtuigt, (in tegenstelling tot een andere bezoeker die naast me zat) Geleidelijk aan echter werd ik steeds enthousiaster.

Goed, ik wou 't beknopt houden (weer niet gelukt ;D :-X ;))
Al met al vond ik 't een gezellige en interessante middag!

Groeten,
Alco

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

He Alco, ook ik was daar even ( zoals je gezien hebt ) met de family  8)
Naim ken ik al van binnen en buiten. Dus uitgebreid luisteren was er niet bij. Even handje schudden en gedag zeggen.

Mijn winnende combinatie beschrijf jij hier ook al. SN/SB3 onvoorstelbaar dat het zo goed uitpakt in zijn klasse.

Maar wat ik zag en hoorde was wel van mooie klasse. De nieuwe CD5i werd gedemonstreerd. In technisch opzicht volgens mij ook iets veranderd.(extra vast klemmen van de lade, of ik kan me vergissen hoor)

Voor de rest klinken die neat's buitengewoon mooi en leuk. Kleine kastjes met groots geluid. Een mooie combi.

Ik ben voorlopig nog even bezig met mijn volgende upgrade  8)  ( we shall see  ;D )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

He Fireman,

Leuk dat je ook nog even langs kwam. Ook leuk om even met de family kennis gemaakt te hebben. :) 

De SuperNait gecombineerd met de SB3 overtrof inderdaad mijn verwachtingen.
Ook al was 't geluid van de SB3 via z'n eigen DACje ook nog best acceptabel, het werd pas echt fraai i.c.m de SuperNait.
Toen de SuperNait net uitkwam dacht ik nog:"Tsss,...een ingebouwde DAC ?! ??? Wa's dat nou weer voor onzin... waar is de Naim filosofie gebleven." Maar,... ik zie nu wel de waarde er van in.
Het is duidelijk geen gadget maar een manier om van een 299,- kostend apparaatje een serieuze bron te maken!

De nieuwe CD5i en Nait-5i vond ik ook erg goed. Voor samen 2500,- een erg fraaie set,
waar ik i.c.m bijvoorbeeld de gedemonstreerde Neat Motive's prima mee zou kunnen leven.  8)

De Neat's vond ik ook heel mooi. Zowel klankmatig als qua uiterlijk.
(mooier dan Naim speakers qua looks. Die heb ik nooit echt mooi gevonden, behalve de SL2)

Heb vanmiddag nog wat kiekjes kunnen schieten tijdens de show, maar 't wordt tijd voor 'n betere digi-cam.  ::)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Ondanks dat dit "zeer acceptabel" klinkt kijk ik tzt ( als ik nieuwe speakers heb gebouwd ) naar een nieuw en hoog staand loopwerk, welke ik op de DAC kan aansluiten.

OF

Ook kijk ik naar hoogstaande Bu-ray of HD-dvd spelers.( wat zal het gaan worden? HD of Blu-ray??? )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

CiteerOok kijk ik naar hoogstaande Bu-ray of HD-dvd spelers.( wat zal het gaan worden? HD of Blu-ray??? )

Oefff, daar vraag je wat... :-\  Daar houd ik me eerlijk gezegd niet zo mee bezig.

fireman

Citaat van: Alco op december 15, 2007, 22:05:29
Oefff, daar vraag je wat... :-\  Daar houd ik me eerlijk gezegd niet zo mee bezig.

Ik oriënteer me in de breedte.

Vooralsnog geen HT in mijn huis maar wel kwalitatief goed geluid. Met muziek en met TV/Film.

En je hebt de kids gezien. Die willen ook alleen maar meer. Pure and simpel moet het worden.

Afijn, er is een hoop om te bekijken en luisteren. Houdt in dat ik voorlopig nog lekker met de hobby bezig kan zijn  ;D

garmtz

Nog even over het biamp verhaal (sorry voor de late reactie...): het is het mooiste om de eindversterker met de beste voeding op het laag te zetten, omdat 80% van de muzikale energie in het laag zit (denk aan woofers die moeten worden bewogen). Even op een rijtje de verbeteringen van goed naar minder:

- NAP200 op laag, Supernait op hoog
- Supernait op laag, NAP200 op hoog
- NAP200 op laag en hoog
- Supernait op laag en hoog

Dus een NAP200 kan een Supernait opwaarderen, maar met biampen kom je verder, vooral met de NAP200 op het laag. Het gebruik van exact dezelfde kabels voor hoog en laag is echter een MUST, anders klinkt het middengebied al snel versmeerd.

EdoE

Citaat van: garmtz op december 28, 2007, 13:50:09
Nog even over het biamp verhaal (sorry voor de late reactie...): het is het mooiste om de eindversterker met de beste voeding op het laag te zetten, omdat 80% van de muzikale energie in het laag zit (denk aan woofers die moeten worden bewogen). Even op een rijtje de verbeteringen van goed naar minder:

- NAP200 op laag en hoog

Dus een NAP200 kan een Supernait opwaarderen, maar met biampen kom je verder, vooral met de NAP200 op het laag. Het gebruik van exact dezelfde kabels voor hoog en laag is echter een MUST, anders klinkt het middengebied al snel versmeerd.

En jij verkoopt mij, eigenaar van een Supernait, luidsprekers die niet de biampen zijn ;)

bmateijsen

Had je toch maar WB gekozen.... ;D.

Zonder gekheid.. deze test met supernait was op ACT ;D.

Citaat van: EdoE op december 28, 2007, 14:01:14
En jij verkoopt mij, eigenaar van een Supernait, luidsprekers die niet de biampen zijn ;)

EdoE

Citaat van: bmateijsen op december 28, 2007, 14:30:34
Zonder gekheid.. deze test met supernait was op ACT ;D.

Dan had er voor de balans ook op zijn minst een XPS2 bij gemoeten. Ehm...

Nou, welaan, het is beter voor mij dat mijn upgrade-pad min of meer dichtzit, maar ik vind het oprecht jammer dat Sonus Faber niet te biampen is.

garmtz

Begrijp me goed, bi-ampen is iets dat ik in principe helemaal niet als een must zie! Sterker nog, ik zet zelfs mijn twijfels bij bi-wiring! Punt is dat het op de ACT toevallig goed werkte. In principe zal altijd het principe gelden: koop een GOEDE versterker die de luidsprekers met gemak aanstuurt. En een SuperNait kan een paartje CA met GEMAK aansturen... ;)

EdoE

Van oudsher is bi-/tri-ampen en actief gaan wel een flat earth-ideaal...

garmtz

Ik vind bi/tri/quad (whatever)-ampen wel wat anders dan actief aansturen... ;) In dat laatste geloof ik zeker, in het eerste wat minder, hoewel er blijkbaar bij 'moeilijke' speakers wel voordelen te halen zijn blijkbaar.

fireman

Citaat van: garmtz op december 28, 2007, 13:50:09

- NAP200 op laag en hoog

Lees ik het nou goed? Je zegt twee verschillende dingen. Of ik heb een misvatting vwb meeste energie.

Ik ga er even vanuit dat de super nait méér energie levert ( meer vermogen ) dan de NAP200. En je zet de NAP200 juist op het laag ( van goed naar minder )

De eerste optie daarvan denk ik ook dat dat de "beste" is. Want het is allemaal al behoorlijk goed natuurlijk.

garmtz

Ik denk dat vermogen maar een deel van het verhaal is en dat de NAP 200 meer kracht heeft dan de SuperNait, ondanks diens 85 W t.o.v. 70 W. Hoe dan ook, zoals het hierboven staat, werkte het het beste, of dat nou door de hoeveelheid vermogen komt of niet. Feit blijft wel dat laagweergave veel meer 'juice' van de versterker vraagt dan midden/hoog. Het zou ook kunnen dat bij aansluiting van de SuperNait op het laag, diens voeding bij basimpulsen meer wordt belast en zodoende dus de voor-sectie negatief beinvloedt.

Wie zegt dat audio simpel is...? ;)

EdoE

Citaat van: garmtz op december 29, 2007, 22:19:50
Ik vind bi/tri/quad (whatever)-ampen wel wat anders dan actief aansturen... ;) In dat laatste geloof ik zeker, in het eerste wat minder, hoewel er blijkbaar bij 'moeilijke' speakers wel voordelen te halen zijn blijkbaar.

Voor de consument is bi- of tri-ampen de opstap naar actief spelen. Voor jou als verkoper is het natuurlijk een genoegen als de consument in een keer een verstandige beslissing neemt  ;)

garmtz

Ik bepaal uiteindelijk niet echt over verstandig (gelukkig)... ;D  Ik ben er om mensen blij te maken... ;)

LexiconLogan

Citaat van: garmtz op december 29, 2007, 23:22:35
Ik bepaal uiteindelijk niet echt over verstandig (gelukkig)... ;D  Ik ben er om mensen blij te maken... ;)

ben je goed in! ;D
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

garmtz

reinier32

Citaat van: Alco op december 14, 2007, 18:49:33

Dat de Neat luidsprekers een perfect koppel vormden met (elke) Naim apparatuur was ook overduidelijk.
Even nadat ik binnen was en 't eerste stuk had beluisterd was ik nog niet echt overtuigt, (in tegenstelling tot een andere bezoeker die naast me zat) Geleidelijk aan echter werd ik steeds enthousiaster.

Groeten,
Alco

Mooi verslag Alco,

Ik heb in dezelfde periode bij De Audiowinkel een demo van een CDS3/Nac282/Nap300 gehoord op verschillende Neat modellen en het kon mij op geen enkele wijze bekoren. Ik vond het geluidsbeeld wat in elkaar gedrukt, overdadig veel bas en niet gedetailleerd. De combi kon in mijn beleving niet in de schaduw staan van de combi Naim/Audio Physic. Zelfs de goedkope Yara vond ik beter (=muzikaler).

Tijdens de demo werd er ook gespeeld met een LP12 mer Armageddon, Aro, prefix en een mooi Linn element (ben kwijt welke).
Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van een draaitafel.
Linn Lp12 (Aro, Dynavector XX2), Armageddon, Superline + Hicap, Nac52, Supercap, Nap135's, Audiovector Mi3 Avantgarde Arrete.

Alco

CiteerMooi verslag Alco,

Ik heb in dezelfde periode bij De Audiowinkel een demo van een CDS3/Nac282/Nap300 gehoord op verschillende Neat modellen en het kon mij op geen enkele wijze bekoren. Ik vond het geluidsbeeld wat in elkaar gedrukt, overdadig veel bas en niet gedetailleerd.

Dank je Reinier,

Dat de Neat modellen overdadig veel bas weergeven heb ik vaker gelezen. O.a. op 't Engelse Naim forum.
Ik was daarom al een beetje huiverig hiervoor. (en wist dat de Neat bij mij thuis dan zowieso al niet zullen klinken!)

In de winkel vond ik niet dat er overdadig veel bas uit de Neat's kwamen.
Wellicht dat 't ook te maken had met de hoge plafonds van 't pand, waardoor de ruimte van de relatief klein ogende kamer toch groter is dan ie lijkt, en 't laag daardoor voldoende de ruimte heeft.

De Allae's klonken, na uitgebreid via de Neat's te hebben geluisterd, wel iets dunner op 't eerste gehoor.
Dat kwam waarschijnlijk doordat de Allae's wat naar voren geschoven waren, terwijl ze eigenlijk zijn ontworpen om dicht voor een achterwand geplaatst te worden. Toch vond ik de balans wel goed, en had uiteindelijk een voorkeur voor de Allae's.  Die gaven meer een 'live' gevoel, dan de Neats.

CiteerTijdens de demo werd er ook gespeeld met een LP12 met Armageddon, Aro, prefix en een mooi Linn element (ben kwijt welke).
Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van een draaitafel

De LP12 heb ik nog nooit echt gehoord (1x vluchtig bij Rinsma HiFi, jaren geleden).
Het is blijkbaar wel (nog steeds) DE draaitafel to have, met name bij veel Naim-liefhebbers.

De Michell Orbe/Aro/Benz combi klonk ook erg fraai, maar ik was niet meer onder de indruk van die combi,
dan 't zelfde album via CD.  Met name de CD555/+ voeding/552/300 op Fraim klonk verukkelijk! :D

simsalabim

Ik heb afgelopen Zaterdag bij de eindejaarsdemo bij de audio fabriek de Naim apperatuur voor het eerst gehoord en gezien.
Het groen van de verlichting op de apperatuur is niet mijn ding maar de sound is duidelijk goed.
Ik vond de neat speakers alleen wat tegenvallen.
Het vele laag dat de speakers kunnen produceren is welliswaar bewonderingswaardig, maar kwam bij mij een beetje over als 'kleine herrie schoppers' :-X (misschien stond de bas gewoon veels te hard dat kan ook ;)) ik geef wat dat betreft gewoon meer om laag uit een gesloten kast of uit een grote kast met de BR laag getuned, het hoog was wel helder.
Met de andere speakers die opgesteld stonden bij de Audiofabriek vond ik dat de Naim apperatuur een mooi groot gedetailleerd en betrokken sound neerzette dat bij mij als neutraal overkwam.
Bij de cd spelers vond ik de uitschuivende la leuk design, en de top loader een mooi high end loopwerk, verder viel me het gescheiden voedings systeem op en vond dat mooi uitgewerkt, ik begreep dat je met de spelers alleen gebruik kon maken van de interne DAC, nu klonk deze niet verkeerd maar vind ik zelf wel een beetje jammer.
De platen speler gaf een heel goede sound. 8)
Na navraag naar de prijzen kon ik concluderen dat Naim geen goedkoop merk is, ik denk vergelijkbaar met andere hogere segment merken en dat is prima daar het voor mij wel duidelijk was dat Naim daar gewoon bij aansluit.
Al met al een leuke demo bij de audio fabriek en een merk dat ik in de gaten houd als het nog eens van wisseling van apperatuur komt.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

fanny

Liep vorige week toevallig binnen bij audiozaak "Mijn hifi" en hoorde daar een lekker stukje muziek spelen, het was een Naim set: 122x,150x, cd5x, flatcap 2 op Totem staff.

Ongeveer een jaar geleden heb ik voor het eerst een Naim set gehoord, 282,250,cd3x en nog wat voedingen, op de Martin Logan Summit.
Was lang geleden dat ik zo onder de indruk was van een set!!!

De set op de totem speakers klonk ook erg lekker, ook al vind ik het laag van deze speakers te wollig.
Speel nu zelf met Primare spa 21/dvd 30, maar doe weinig met de meerkanaals functie en kijk de laatste tijd zelden films.
Wil mischien weer terug naar stereo gaan,zou Naim goed samengaan met Avalon Symbol?