Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Yep.

Je zou toch denken dat dat voor iedere maker van de audio apparatuur zou gelden. Voor Naim gold dit vroeger blijkens niet anders had  men wel meer marktconforme oplossingen gevonden zoals normale speaker en interlink aansluitingen , maar nu.

Harbeth blijft gelukkig zijn principes trouw (nog wel) anders had ik uit commercieel oogpunt alllang een baspoort in de P3 geboord( ben je van dat gezeur af tenminste) en een front die er gemakkelijk afgaat want dat is een crime.En alles volstoppen met zilverdraad en bi en tri wiring aansluitingen.
Quad vintage.

Robiwan

Het voorfrontje van mijn Nait XS wiebelde en dit stoorde me al een tijdlang. Ik had al eens een poging gewaagd om dit te fixen maar kon door mijn gebrek aan technisch inzicht de kap niet open krijgen :o :D Nu dat wel gelukt is en ik de 3 torxjes heb vastgedraaid zit het frontje weer als gegoten. Maar nu komt het. Het kan verbeelding zijn of ik hoor spoken, maar er is sprake van een klankmatige verandering/verbetering. Zou dit komen doordat het apparatuur an sich nu nog minder resoneert doordat het frontje goed vastzit???? Kijk toch weer grappig.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Oud lid

Een echte audiofiel! ;D

Erwin B

Robiwan

Citaat van: Erwin B op mei  9, 2012, 13:14:53
Een echte audiofiel! ;D

Erwin B

Ik heb het nooit laten onderzoeken maar waarschijnlijk heb ik een vorm van ADHD wat zich uit in onrust m.b.t. audio- en video apparatuur in de drang naar perfectie :eh: :D Maar ja die is er niet, dus blijf ik daar tot mijn dood mee besmet :D

Alco

CiteerBen bang dat Naim min of meer de Mainstream kant op gaat Jammer. Het begon al met de gewone cinch aansluitingen. En als ik ALCO goed begrijp is er van de sound van de vroege 2 en 3 serie nu weinig meer te bespeuren.
Echt mainstream als de bekende Japanse merken zal Naim nooit/niet gauw worden denk ik, en de cinch aansluitingen zijn denk ik als toevoeging geplaatst naast de DIN-aansluitingen (behalve bij de UnitiQute), zodat mensen met een niet-Naim bron deze ook kunnen gebruiken, zonder hun (al dan niet) dure kabels direkt te moeten vervangen voor DIN-kabels.

Maar voor een deel kan ik me je gedachte wel voorstellen Fred,... Naim komt vaker dan voorheen met nieuwe modellen op de markt, en met name op het streaming vlak.
Dat is denk ik een snelle markt, erg populair en Naim zal dan toch met de tijd mee 'moeten'/willen. (hoewel...Rega is ook een erg geliefd merk en die kwam onlangs met de Apollo-R CD-speler en heeft nog steeds geen streamer)

De huidige Naim klank is wel iets anders dan de CB en Olive series, maar het Naim karakter is nog wel voldoende herkenbaar en aanwezig wat bij betreft.
(mijn ideale (geïntegreerde) Naim versterker zou zijn: Looks van de Nait 5i-2, afwerking van de Nait XS, klank van de Nait 2)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Citaat van: bmateijsen op mei  9, 2012, 10:49:55
Dat is geen nieuws... hoewel zelfbouw luidsprekers van zeer hoge kwaliteit kunnen zijn, zal de reputatie van een merk alleen al makkelijker tweedehands verkopen.

Moet ook zeggen dan mijn zelfbouw speakers beter zijn dan de Totem Forests ( in mijn oren ) Ik heb enkele kennissen die ook zelfbouwers hebben die ook ruim boven de fabrieksspeakers uitkomen. Daarin tegen, het kost een hoop tijd en inspanning om het te realiseren. Maarja, daar is het de hobby voor.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robiwan

De huidige Naim klank is wel iets anders dan de CB en Olive series, maar het Naim karakter is nog steeds voldoende herkenbaar en aanwezig wat bij betreft.
Mijn ideale (geïntegreerde) Naim versterker zou zijn: Looks van de Nait 5i-2, afwerking van de Nait XS, klank van de Nait 2)

[/quote]

gelukkig maar dat de klank anders is dan de oude meuk van Naim van bijv. begin jaren 80 :D. Van die klank werd ik helemaal niet blij. Natuurlijk veel pit, PRAT, pret en nog wat termen, maar qua klankleur leek het nergens op met een erg "grijs" klankbeeld en totaal ontbreken van natuurlijke diepte.

De huidige series zijn erg fraai.

Alco

Citeerqua klankleur leek het nergens op met een erg "grijs" klankbeeld en totaal ontbreken van natuurlijke diepte.
Die termen kan ik me niet zo in vinden, maar kan gelukkig ook prima genieten met de huidige series. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Mario D

Vorige week heb ik een demo gehad van een Naim SuperUniti op B&W 804 D, wat een power.  :crazy:

Met maar 2X80W echt onvoorstelbaar hoe "juist" het klonk en met diepte en spreiding. (ook op hoge volume's)

Alhoewel de naim SU echt wel buiten mijn budget viel echt een super versterker/streamer.  :worship:

Dr.Bedlo

Kun je nagaan hoe mooi het gaat  klinken met een stel fatsoenlijke luidsprekers.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: kalimero op mei  9, 2012, 14:27:46
Vorige week heb ik een demo gehad van een Naim SuperUniti op B&W 804 D, wat een power.  :crazy:

Met maar 2X80W echt onvoorstelbaar hoe "juist" het klonk en met diepte en spreiding. (ook op hoge volume's)

Alhoewel de naim SU echt wel buiten mijn budget viel echt een super versterker/streamer.  :worship:

waar heb je die beluisterd?

Citaat van: fred19633 op mei  9, 2012, 15:45:49
Kun je nagaan hoe mooi het gaat  klinken met een stel fatsoenlijke luidsprekers.
;D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

:D :D :D

garmtz

:D :D :D :D

Jumping Jack

Garmt, hoe zou een SU het doen op transmissielijnspeakers zoals die van mij?
Jumping Jack's set
Discogs

Fred Mulder

Citaat van: LPlover op mei  9, 2012, 13:08:53
Het voorfrontje van mijn Nait XS wiebelde en dit stoorde me al een tijdlang. Ik had al eens een poging gewaagd om dit te fixen maar kon door mijn gebrek aan technisch inzicht de kap niet open krijgen :o :D Nu dat wel gelukt is en ik de 3 torxjes heb vastgedraaid zit het frontje weer als gegoten. Maar nu komt het. Het kan verbeelding zijn of ik hoor spoken, maar er is sprake van een klankmatige verandering/verbetering. Zou dit komen doordat het apparatuur an sich nu nog minder resoneert doordat het frontje goed vastzit???? Kijk toch weer grappig.

Niet zo lang geleden is op het Britse Naim forum gediscussieerd over een hoorbare verbetering wanneer de apparatuur bij tijd en wijlen even helemaal uit gaat. Misschien dat het hier door komt, ervan uitgaande dat je de XS uit hebt gezet :-)

Fred

Robiwan

Citaat van: Fred Mulder op mei  9, 2012, 19:51:43
Niet zo lang geleden is op het Britse Naim forum gediscussieerd over een hoorbare verbetering wanneer de apparatuur bij tijd en wijlen even helemaal uit gaat. Misschien dat het hier door komt, ervan uitgaande dat je de XS uit hebt gezet :-)

Fred

Uiteraard. hmm 1x per maand effe van de stroom halen is wellicht een goed advies.

Ik zal je eerlijk vertellen dat de operatie niet helemaal vlekkeloos verliep. Aan de onderzijde zit een klein rubberen dopje die er uit moet worden gewipt zodat met een inbus/torxsleutel het kleine schroefje, die de kap verbindt met het voorfront, kan worden losgedraaid. Maar ik had nog niet door dat nog een andere inbusbout aan de onderzijde moest worden losgedraaid om de kap eraf te halen. Dus toen ik zat te pielen met dat inbussleuteltje viel deze plotseling geheel in de XS :D. Ik dacht kolere voorlopig geen muziek meer en hoe krijg ik die nu eruit :D. Ik vervolgens heel voorzichtig om schade te voorkomen. De kap kon echter een stukje worden opgewipt en met een zaklantaarn zag ik dat er nog een bout moest worden losgedraaid. En ja hoor dat klopte, kap eraf frontje vastgedraaid en weer in elkaar gezet, aangesloten en spelen maar :D

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op mei  9, 2012, 17:20:22

Een combinatie van Naim en PMC wordt wel vaker gemaakt (schijnt). Ik vind de perfecte timing van Naim wel weer wat verminderd worden door de transmissielijn (PRaT is geen sterk punt van een transmissielijn), maar aan de andere kant geeft de SU de PMC wel weer wat lucht en leven! Dus de match is niet synergetisch, maar de PMC kan de energie van de Naim goed gebruiken en de PMC zorgt dat de SU niet uit de bocht vliegt.

Gianno

Citaat van: Jumping Jack op mei  9, 2012, 17:20:22

Ik hoorde recentelijk de combi NAC 552 NAP 300 en NDX op PMC DB1i's en hoewel de aansturing belachelijk overkill was... klonk het best lekker. Nou zijn die PMC's wel de kleinste transmissielijnen ooit en miste er m.i. wel wat snelheid in de weergave.... de muzikale presentatie was er wel degelijk. Ik ben wel benieuwder geworden wat NAIM met andere PMC speakers doet... maar ja, aan de andere kant vind ik Neat en Harbeth ook al zo lekker... wat een vreselijke hobby hebben we toch...  ::)

Jumping Jack

;D
toch maar eens proberen te beluisteren in de nabij toekomst dan...
Jumping Jack's set
Discogs

corry

.

Robiwan

Citaat van: corry op mei  9, 2012, 21:32:24
Herkenbaar. Ik neem dit ook waar bij m'n nait 5i-2.

dan maar uitzetten tijdens de nachtelijke uurtjes, of toch maar 24 uur aanlaten en eens per week even helemaal uit?

Fred Mulder

Citaat van: LPlover op mei  9, 2012, 22:33:40
dan maar uitzetten tijdens de nachtelijke uurtjes, of toch maar 24 uur aanlaten en eens per week even helemaal uit?

LPlover,

Minder dan dat moet voldoende zijn:
http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/15504822879012616?reply=15504822879875288#15504822879875288

Fred

Cyreg

Of als alternatief misschien af en toe de versterker/speaker setup even 3 minuten demagnetiseren  :D
Bijv via CDP mbv de Densen DeMagicReference CD  ;)

Heeft ook zo'n soort positief klankeffect, als genoemd in die Naimforum-thread, in mijn niet-Naim setup!
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

musfed

CiteerEen combinatie van Naim en PMC wordt wel vaker gemaakt (schijnt)

He, dat was mijn start met Naim. Nait2/cd2/pmc db2
Mooi klinkende combi die in onze toenmalige woning het meer dan prima deed.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Hey, we zijn er weer!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2