Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Dus als ik het goed begrijp (maar dat zal wel niet) is het gewoon een kastje waar je je usb kabel insteekt en die vervolgens aan de uitgang een spdif heeft die weer de DAC ingaat? Een goedkope geluidskaart met een spdif uitgang lijkt mij dan vele honderden euros goedkoper!
Quad vintage.

paaj

Klopt. Ook hier geldt weer dat je het in veel verschillende varianten en prijsklasses kunt vinden, van iets van drie tientjes tot wat de audiofiel er maar voor over heeft :)

In feite is je Rega DAC als je hem via USB aansluit ook niet veel meer dan een hele dure geluidskaart ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

corry

.

Alco

CiteerDus naim, ontwikkel die nait 5i-2 door en kom nu eens met een leuke streamer in het instapsegment i.p.v. zo'n unitiqute.
Ik zou dat ook toejuichen. Je kunt de UQ trouwens ook puur als streamer/bron gebruiken.
Dat schijnt nog verrassend goed te klinken, vond een medewerker van Naim US, die de wat ongebruikelijke combinatie van UQ op een Nait 5i-2 een keer maakte, uit nieuwsgierigheid.

Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat mensen het zonde vinden om een apparaat aan te schaffen en deze vervolgens voor bijvoorbeeld 60% te gebruiken, als men voor 100% betaald.

Desondanks, (afgezien van de looks en de reputatie die all-in-one's soms hebben, zijnde "Leuk voor erbij", of "leuk voor op de slaap/studeer/werk/kinder-kamer", "leuk voor muziek op de achtergrond",etc) vind ik de UQ momenteel wel het product van Naim met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
(prima versterker, prima streamer, prima dac, internet + FM-tuner, en ook als standalone bron te gebruiken, en dan voor een (voor Naim begrippen) bescheiden prijs)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Nou kopen dan zo'n qute. Persoonlijk vond ik 'm niet zo groots klinken. Dit in tegenstelling tot de superuniti. Maar goed dat mag dan ook wel. How About die uniti 2 ? Stevig vermogen gekregen. Ben benieuwd hoe "open" die zal klinken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Ik lees hier weer wonderbaarlijke dingen... Waarom is nu ineens 35 Euro voor NAC A5 teveel? Het is nog steeds een schijntje vergeleken bij wat andere kabelboeren durven te vragen! Wees blij dat deze kabel nog gewoon betaalbaar is en ook nog eens geweldig (optimaal?) werkt!

En wat nu dat een Flatcap XS een Nait XS meer een 'gemaakt' of 'hifi' geluid geeft? Dat kun je echt niet zo absoluut zeggen... Ik vind namelijk dat een Flatcap XS een Nait XS echt op alle punten verbetert. Pas bij een HiCap op een Nait XS gaat het naar mijn mening meer richting technisch NOG beter, maar niet perse muzikaler (wat dus ook een persoonlijke mening is!). Ik hoop dat de mensen die dit zeggen dat echt doen uit eigen ervaring...

musfed

CiteerWaarom is nu ineens 35 Euro voor NAC A5 teveel

Nou ja, die kabel was een paar jaar geleden in NL 15E de meter. Dacht ik zo. En dat is best een fors prijsverschil.
Ik heb ook 2x8mtr onder de vloer liggen (voor een stuk minder dan 10E de meter), klaag dus ook niet. Maar het is wel een groot prijsverschil.

En als ik opnieuw moet beginnen dan is 35E de meter best veel geld.....

Voor de rest hoor je mij niet klagen. Ik snap ook wel dat prijzen stijgen. En dat Naim niet meer een bedrijf is zoals het dat was in de jaren tachtig, waar je de directeur nog zelf aan de telefoon kon krijgen (zoals ik nog een mail heb van Bob Surgeoner omdat ik een vraag had overmijn tweedehands gekochte MFS speakers.......), dat begrijp ik ook wel.

En dat gaat ten koste gaat van het gevoel een gelsuidsset te bezitten van een srt "underground" merk wat Naim ooit was met ondermeer de CB serie.
Waar 32/hi/110 of 52/2x135/DBL voor de kenners meer dan genoeg zegde over de set waarmee men muziek afspeelde thuis.

Of ben ik nu te romantisch?

Dutch & Dutch 8c's

musfed

En oh ja, voor de novices onder ons,.... zo konden speakers er vroeger uitzien (ik heb ze helaas nog nooit mogen beluisteren...)
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

K vind nog steeds dat naim een verkeerde weg is in geslagen is met allerlei niet te snappen apparaten waar inhet ene wel een cd speler zit en dan weer niet, enz,,,

garmtz. Ik heb natuurlijk een ander belang dan jij zijnde geen commerciele. maar vond de flatcap xs eerder afbreuk doen aan de muzikaliteit en de beleving van de muziek. ik werd er minder in meegezogen. Nu de flatcap weg is heb ik weer muziek in stede van een duur doosje. Apart ook dat er nog iemand op dit forum de flatcap heeft ingeruild om precies die reden.
Quad vintage.

corry

.

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei  3, 2012, 23:38:26
Ik lees hier weer wonderbaarlijke dingen... Waarom is nu ineens 35 Euro voor NAC A5 teveel? Het is nog steeds een schijntje vergeleken bij wat andere kabelboeren durven te vragen! Wees blij dat deze kabel nog gewoon betaalbaar is en ook nog eens geweldig (optimaal?) werkt!

En wat nu dat een Flatcap XS een Nait XS meer een 'gemaakt' of 'hifi' geluid geeft? Dat kun je echt niet zo absoluut zeggen... Ik vind namelijk dat een Flatcap XS een Nait XS echt op alle punten verbetert. Pas bij een HiCap op een Nait XS gaat het naar mijn mening meer richting technisch NOG beter, maar niet perse muzikaler (wat dus ook een persoonlijke mening is!). Ik hoop dat de mensen die dit zeggen dat echt doen uit eigen ervaring...

ik zeg ook dat met mijn speakers en akoestiek een flatcap xs geen verbetering is. In andere situaties wellicht wel een meerwaarde. Maar ik hou daar nu over op :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Oud lid

De manier waarop iemand die handelaar is in een discussie zit is natuurlijk anders dan een consument. Er zullen zeker goede adviezen komen van de handelaar, maar in een discussie over het nut van het een en ander zal een handelaar zijn eigen handel echt niet ondermijnen. Dat zou namelijk dom zijn. Dus adviezen van dergelijke mensen moet je toch in een bepaald licht zien.

Erwin B

Tube-freak

Wat ik niet helemaal begrijp dat als je naim stageline wil kopen voor je platenspeler dat je dan een flatcap voeding van 1000 euro moet kopen om hem aan de praat te krijgen zijn de verhoudingen dan niet een beetje zoek?  Of snap ik iets verkeerds?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Je wilt niet weten hoe eerlijk ik ben. Maar mijn mening mag toch gewoon afwijken? ik geef bijvoorbeeld aan dat ik een HiCap op een XS inderdaad een stapje omhoog vindt op 'technisch' gebied, maar een stapje terug in muzikaliteit. Hoe eerlijk wil je nog dat ik mezelf hier uit? Ik wil ook wel gewoon helemaal mijn mening niet meer geven, maar ik denk dat je dan een hoop luisterervaring van een ervaren dealer misloopt.

Laatst gaven wij een Naim workshop waar we alles hebben laten horen wat betreft voedingen. Hoewel de opkomst niet slecht was, verbaast het me toch een beetje dat er veel mensen ook NIET bij waren. Gemiste kans, want op die manier kun je ook jezelf overtuigen door gewoon te komen luisteren.

Maar je opmerking is 'well noted' voor de lezers... :)

garmtz

Citaat van: Tube-freak op mei  4, 2012, 08:43:07
Wat ik niet helemaal begrijp dat als je naim stageline wil kopen voor je platenspeler dat je dan een flatcap voeding van 1000 euro moet kopen om hem aan de praat te krijgen zijn de verhoudingen dan niet een beetje zoek?  Of snap ik iets verkeerds?

Je hebt niet altijd een flatcap nodig. De meeste (voor-)versterkers van Naim kunnen de Headline voeden.

Tube-freak

Ok dus zo een stageline is dus intressant voor naim gebruikers maar niet zo intressant als je niets van naim hebt staan omdat je dan nog dure voedingen moet kopen.
Ik weet dat een goede voeding wel wat knaken kost maar 400 euro voor een phono amp en 1000 euro voor een voeding dacht ik dat is niet helemaal in verhouding omdat de externe voedingen van andere merken meestal minder duur zijn.  Nog steeds wel paar honderd euro maar geen 1000 euro.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Citaat van: Tube-freak op mei  4, 2012, 08:53:13
Ok dus zo een stageline is dus intressant voor naim gebruikers maar niet zo intressant als je niets van naim hebt staan omdat je dan nog dure voedingen moet kopen.
Ik weet dat een goede voeding wel wat knaken kost maar 400 euro voor een phono amp en 1000 euro voor een voeding dacht ik dat is niet helemaal in verhouding omdat de externe voedingen van andere merken meestal minder duur zijn.  Nog steeds wel paar honderd euro maar geen 1000 euro.

Toen de i-Supply nog bestond, was er zo'n goedkope voeding voor de Stageline, maar ik meen dat die er niet meer is. Nu is het inderdaad onlogisch om een Stageline te kopen als je geen Naim versterker hebt.

Maar zoals met alle Naim produkten: die werken sowieso het mooiste in een volledige Naim setup.

fireman

Citaat van: garmtz op mei  4, 2012, 08:48:25
Je hebt niet altijd een flatcap nodig. De meeste (voor-)versterkers van Naim kunnen de Headline voeden.

Volgens mij kan mijn superuniti geen stageline voeden :(  Terwijl ik wel opzoek ben naar een betere phono versterker in mijn setje.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op mei  4, 2012, 09:00:21
Volgens mij kan mijn superuniti geen stageline voeden :(  Terwijl ik wel opzoek ben naar een betere phono versterker in mijn setje.

Kan 'ie inderdaad niet... :-/ Ik zou een Lehmann BC Statement overwegen als je buiten Naim zoekt. Klein en zeer goed van klank. Ook wel een beetje 'Naims'.

Martin!!!

Citaat van: Alco op mei  2, 2012, 17:34:53
Heb zojuist de nieuwe prijslijst van Naim ontdekt:

http://www.lexicommultimedia.nl/wp-content/uploads/Naim_prijslijst_14mei_2012.pdf

Helaas zijn sommige producten in prijs gestegen, van € 50,- tot enkele honderden euro's.
Met name de Ovator 400 speakers zijn flink duurder geworden met ruim € 500,- (au!)
Ook de SuperUniti is € 225,- in prijs gestegen en Naca5 kabel van € 25,- naar € 35,- p.m.

Ik heb de UK prijslijst van 2012 nog niet op het WWW kunnen vinden, dus wacht ik nog even met het oordeel of Naim de prijzen zo absurt verhoogd heeft of onze Nederlandse importeur!

De NACa5 koste op de oude UK prijslijst (2011) bijvoorbeeld 16 pond op basis van de huidige wisselkoers is dat omgerekend in euro'tjes 19,70 (= 26,8% duurder tov de oude prijs € 25).

http://www.tomtomaudio.co.uk/pdf/naim_price-list_april2011-march2012.pdf

We shall see...............
mainly British stuff

fireman

Momenteel een project phono box

Op de rega met ik een Elys 2 cartridge zitten ( MM ) Een rega phono, is dat aan te raden?

Gianno

Citaat van: garmtz op mei  4, 2012, 08:46:45
Laatst gaven wij een Naim workshop waar we alles hebben laten horen wat betreft voedingen. Hoewel de opkomst niet slecht was, verbaast het me toch een beetje dat er veel mensen ook NIET bij waren. Gemiste kans, Want op die manier kun je ook jezelf overtuigen door gewoon te komen luisteren.

En een fijne workshop was het ook!! Ik vond voor mij persoonlijk de SuperNait+HiCap het lekkerst klinken (maar misschien omdat ik dat geluid ook wel gewend ben). De SuperUniti kwam kort daarna op een 2e plek. Echt een top apparaat! Ik vond zelf de 202-200 het minst klinken... hij maakte voor mij meer een analytisch ipv muzikale presentatie.

Ps. over de stageline: ik zie dit produkt meer als een optionele toevoeging voor mensen die reeds een naim (pre)amp hebben. Dat de 5i er geen heeft is m.i. logisch om de prijs te drukken. Dat de uniti-reeks ze ontberen is m.i. ook logisch om dat deze produkten gericht zijn voor klanten die alles in 1 doos willen hebben (kleine footprint van hun audioapparatuur). Een 2e hands flatcap is nog wel te vinden op het net als je echt graag een stageline aan voornoemde produkten wilt hangen. Zo niet, dan zijn er gelukkig al legio andere (goedkopere) opties voorbij gekomen.

Als mijn SuperNait geen voorziening had gehad voor een stageline... had ik ook voor een oplossing buiten Naim gekozen.

Jumping Jack

Zou de SuperUniti iets kunnen betekenen in mijn set? Ik ben mij een beetje aan het heroriënteren op versterker-vlak en de SuperUnity is dan een heel aantrekkelijke alles-in-één optie...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Gianno

Citaat van: Jumping Jack op mei  4, 2012, 11:34:47
Zou de SuperUniti iets kunnen betekenen in mijn set? Ik ben mij een beetje aan het heroriënteren op versterker-vlak en de SuperUnity is dan een heel aantrekkelijke alles-in-één optie...

Ik zou zeggen, ga eens luisteren bij een dealer. Mij verraste de presentatie echt enorm. Hij kwam erg dichtbij mijn SuperNait/NDX en die route is veel kostbaarder. Uiteindelijk heeft de SuperUniti een iets rauwer randje in de details... maar ik denk dat dat alleen opvalt bij een A-B vergelijk. Het gebruiksgemak met de remote of iPad/Pod is erg fijn. Ik zou de SU bij al mijn vrienden zonder terughoudendheid aanbevelen.

Robiwan

Citaat van: Tube-freak op mei  4, 2012, 08:43:07

de stageline kun je prima aansluiten op een naim voorversterker of nait xs en supernait. Je hebt dan geen aparte voeding nodig en zeker niet om hem aan het klinken te krijgen. Het is goed zoals het is.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2