Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Garmtz is op vacantie had ik begrepen. Heb vanmiddag mijn oren bij de DD laten uitspuiten welk een verademing net even geluisterd en het goede gevoel komt er weer aan,

Thijs jij hebt vanmiddag je XS opgehaald ;) ;)
Quad vintage.

Alco

CiteerAlco, niet op elke slak zout leggen. Misschien een ex-demo die in 2006 verkocht is. Als je het echt wilt weten, waarom geen belletje plegen??
Nou, het is niet zo dat ik dusdanig geinteresseerd ben om 'm te kopen, maar 't viel me gewoon op dat ie op de occasion pagina van Latham stond. Toen dacht ik, da's op zich niet duur voor een CDX2 van 5 jaar oud. Als 't dan een jaartje meer blijkt te zijn zou ik er ook niet over vallen, maar 5 of 8 jaar vind ik dan iets te veel verschil.  
(en het serienummer slaat toch op het bouwjaar ? niet het jaar waarin de speler is ge/verkocht)

Het is ook niet dat ik Latham nu aan de schandpaal wil nagelen hoor. Gewoon een vergissing.

CiteerIk zie zonder bril ook goed. Maar ik zie nu echt geen foto.

O ? :unsure:   Nu dan...?

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Lex Groningen

Citaat van: Alco op juli  9, 2011, 18:18:54

Yep.
Ligt gelukkig niet aan mijn ogen. ;)
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Robiwan

Citaat van: Alco op juli  9, 2011, 18:18:54
Nou, het is niet zo dat ik dusdanig geinteresseerd ben om 'm te kopen, maar 't viel me gewoon op dat ie op de occasion pagina van Latham stond. Toen dacht ik, da's op zich niet duur voor een CDX2 van 5 jaar oud. Als 't dan een jaartje meer blijkt te zijn zou ik er ook niet over vallen, maar 5 of 8 jaar vind ik dan iets te veel verschil.  
(en het serienummer slaat toch op het bouwjaar ? niet het jaar waarin de speler is ge/verkocht)

Het is ook niet dat ik Latham nu aan de schandpaal wil nagelen hoor. Gewoon een vergissing.

serienummer slaat op bouwjaar!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

ThijsG

Citaat van: fred19633 op juli  9, 2011, 18:09:24
Garmtz is op vacantie had ik begrepen. Heb vanmiddag mijn oren bij de DD laten uitspuiten welk een verademing net even geluisterd en het goede gevoel komt er weer aan,

Thijs jij hebt vanmiddag je XS opgehaald ;) ;)

Hehe hoe raad je het? :P Nee nog niet hoor. Ik probeer eerst nog even een NAP200 te scoren mocht dat echt niet lukken de komende tijd, dan kan ik altijd nog de XS serie proberen. Heb tot op heden alleen nog maar de:

NAC 152 XS
NAP 155 XS

Gehoord met een:

CD5X
Flatcap X2

Klonk heerlijk! Maar moet zeggen de Demo van de NAC202 bracht echt een hele grote grijnz op mien kop  :hehe:
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Lex Groningen

Citaat van: ThijsG op juli  9, 2011, 19:11:01
Maar moet zeggen de Demo van de NAC202 bracht echt een hele grote grijnz op mien kop  :hehe:

Ik heb het laatst gehad over een foto reportage van m'n dochtertje, en ik ken het bedrag wat je ervoor wilt hebben. ;)
Maak er een leuke prijs van en de 202 komt voor jou dichterbij :D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Dr.Bedlo

Citaat van: ThijsG op juli  9, 2011, 19:11:01
Hehe hoe raad je het? :P Nee nog niet hoor. Ik probeer eerst nog even een NAP200 te scoren mocht dat echt niet lukken de komende tijd, dan kan ik altijd nog de XS serie proberen. Heb tot op heden alleen nog maar de:

NAC 152 XS
NAP 155 XS

Gehoord met een:

CD5X
Flatcap X2

Klonk heerlijk! Maar moet zeggen de Demo van de NAC202 bracht echt een hele grote grijnz op mien kop  :hehe:
Volgens mij is de X serie ook al weer verouderd en opgevolgd door de XS serie?
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op juli  9, 2011, 19:44:33
Volgens mij is de X serie ook al weer verouderd en opgevolgd door de XS serie?

Klopt, sinds een tijdje alweer kun je ook een CD5XS en FlatCap2XS kopen...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

En Alco bevalt je Nait 2 een beetje na de recap?
Quad vintage.

Alco

CiteerEn Alco bevalt je Nait 2 een beetje na de recap?
Jazeker Fred. :) Ik vond 'm voorhen al erg goed klinken, en al zijn de verschillen klein, toch klinkt ie nu nog iets beter. (ps. heb m'n ervaring met de gerecapte Nait op pagina 127 beschreven)

Klankmatig heb ik een lichte voorkeur voor de Nait 2, t.o.v. de Nait 5i-2, maar toch....
ik begin me wel af te vragen of ik op lange termijn zou kunnen leven met de beperkingen van de Nait 2.

Het gemis van een AB (alleen voor volume regelen) en de zeer gevoelige volumeknop.
(+ mocht ik ooit toch andere luidsprekers willen, dan word de keuze aardig beperkt, door het geringe vermogen)

Een ander nadeel als ik weer een draaitafel wil, is/kan zijn (heb ik ervaren met een Rega P5) is dat de phono-cinch aansluitingen niet op de achterzijde van de versterker zijn gemonteerd, maar binnen in de versterker, rechtstreeks op de printplaat.  (zie foto)

Hierdoor passen sommige cinch pluggen van een draaitafel niet/niet goed in de aansluitingen.
(de aansluitingen zitten een aantal mm's achter de achterkant van de versterker)

Ik heb nu sinds eergisteren beide versterkers aangesloten en wissel af en toe...
beiden hebben hun voors- en tegens, zowel klankmatig als visueel als praktisch.

Voorlopig hou ik in ieder geval beide, en zie ik wel wat er (2e hands/demo) nog op mijn pad komt.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Alco,

De Nait5i is denk ik wat neutraler, rustiger en krachtiger dan de nait2? De 2 is nog meer fun, levendiger, meer PRAT enz. klopt dat een beetje. Waarom kan er geen betere volumeregelaar in met minder kanaalongelijkheid?

Robin

Alco

CiteerAlco,

De Nait5i is denk ik wat neutraler, rustiger en krachtiger dan de nait2? De 2 is nog meer fun, levendiger, meer PRAT enz.
klopt dat een beetje.

Rustiger zou ik de Nait 5i niet willen noemen, krachtiger inderdaad wel.
Op zich hebben de Nait 5i en de Nait 2 klankmatig meer overeenkomsten dan verschillen, maar de Nait 2 geeft stemmen net iets anders/natuurlijker weer. Stemmen zijn wat makkelijker afzonderlijk te volgen, waar die bij de Nait 5i meer samen gaat met de rest van de instrumenten.
Het PRaT gebeuren bij Naim heb ik eigenlijk altijd moeilijk gevonden om te definieren/bevestigen.

Ik vind ze beiden erg goed, met een lichte voorsprong voor de Nait 2. Die geeft net iets meer 'involvement'.

CiteerWaarom kan er geen betere volumeregelaar in met minder kanaalongelijkheid ?
Het schijnt met de beschikbare ruimte te maken te hebben binnen in de versterker.

Als een draaitafel de voornaamste bron is, dan is die kanaalongelijkheid niet zo'n probleem.
Aangezien een draaitafel meestal een lager uitgangsniveau heeft dan een digitale bron.

Maar afgezien van die kanaalongelijkheid zou ik met de Nait 2 een AB nog 't meeste missen, vrees ik. :unsure:
(als ik m'n SB Touch gebruik, regel ik het volume via de regelbare uitgang. Dit werkt redelijk, maar niet zo prettig als via de AB op de Nait 5i. Bij een draaitafel word dat met de Nait 2 lastiger :lookaround:

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 12:49:30
Rustiger zou ik de Nait 5i niet willen noemen, krachtiger inderdaad wel.
Op zich hebben de Nait 5i en de Nait 2 klankmatig meer overeenkomsten dan verschillen, maar de Nait 2 geeft stemmen net iets anders/natuurlijker weer. Stemmen zijn wat makkelijker afzonderlijk te volgen, waar die bij de Nait 5i meer samen gaat met de rest van de instrumenten.
Het PRaT gebeuren bij Naim heb ik eigenlijk altijd moeilijk gevonden om te definieren/bevestigen.

Ja PRAT, wat is het eigenlijk??? :D :D Naim klinkt levendiger dan de meeste andere merken, wellicht is dat PRAT, of pret, maar werelden van verschil zijn er in mijn oren niet :D Het klinkt aanstekelijk en daardoor is er meer betrokkenheid en dat maakt het luisteren naar Naim zo fijn.

Alco

CiteerNaim klinkt levendiger dan de meeste andere merken, wellicht is dat PRAT
Ja, levendig klinkt het inderdaad, dan de meeste andere merken die ik weleens heb geprobeerd/gehad.
Dat spreekt mij ook zeer aan, en misschien is dat inderdaad die PRaT. 8)

Ik bedenk trouwens opeens...  als ik muziek luister, regel ik in elk nummer dat voorbij komt, toch vaak wel 2 of 3 keer het volume.
(sommige momenten/solo's mogen iets harder, andere momenten weer wat zachter)  Is dat een teken dat er toch iets niet helemaal goed zit ? Dat ik blijkbaar niet voldoende ontspannen kan luisteren, zonder die behoefte om regelmatig het volume te wijzigen.

Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat toen ik weleens bij Rinsma HiFi via een Sonneteer versterker muziek luisterde, dat ik minder gauw/vaak die neiging had. (Sonneteer's hebben helaas ook geen AB, maar wel een heel prettig, ruim regelbereik, waardoor je de volumeknop rustig op 12:00 uur kon zetten, zonder uit je stoel geblazen te worden, waarbij m'n Nait 2 amper boven de 08:00 uur uit komt)

Hoe zit dat met mede Naimies hiero... kunnen jullie muziek luisteren zonder de volumeknop op de AB langer dan 5 minuten onberoerd te laten ?  :lookaround:

Oud lid

Er kan wel een betere volumepotmeter in de Nait 2 ingebouwd worden. Dat heb ik afgelopen week nagevraagd.

Ik zit nooit tijdens een muziekstuk aan de volumeknop. Ik vind het vreemd dat mensen dat wel doen. Dan ontgaat je de dynamiek toch helemaal.

Erwin B

Dr.Bedlo

Alco,

Vreemd die neiging heb ik helemaal niet. Ik stel het volume aan het begin van de cd af-sommige cd klinken soms harder of zachter-en dat was het dan ook wel.

Rust vind ik een van de positieve eigenschappen van de XS tov de 5-2. En ja Pratt...Ik denk dat het omschreven kan worden als de muzikale beleving. Iets waar NAIM goed in is. Soneteer, lavardin, greek schijnen ook goed te zijn in dat opzicht.

AB...Ja als je een partner  hebt is dat probleem snel opgelost.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 13:22:49
Ja, levendig klinkt het inderdaad, dan de meeste andere merken die ik weleens heb geprobeerd/gehad.
Hoe zit dat met mede Naimies hiero... kunnen jullie muziek luisteren zonder de volumeknop op de AB langer dan 5 minuten onberoerd te laten ?  :lookaround:

hmmm, nee alleen harder bij een lekker nummer, maar nooit harder of zachter tijdens een willekeurig nummer. In principe is onrust tijdens de muziek niet goed, ik ken dat gevoel zeer goed als het net niet lekker klinkt door een of andere oorzaak. Maar vergeet ook niet dat rubbish in is rubbish out, aangaande de opnamekwaliteit.

Dr.Bedlo

Ja Rubbish in is Rubbish out een waar ding. Alhoewel de XS meer vergevingsgezind is wat dat betreft. Heb ook een 2 gehad en die klink in een bepaalde frequente _ongeveer in het midden- en met name in opnamen met Brushes aanslagen nogal zanderig en droog.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 13:22:49
Hoe zit dat met mede Naimies hiero... kunnen jullie muziek luisteren zonder de volumeknop op de AB langer dan 5 minuten onberoerd te laten?  :lookaround:

Ja hoor, geen enkel probleem...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Goh,...opmerkelijk!  Ik vond 't lange tijd heel normaal dat ik zo vaak die drang heb om 't volume te wijzigen, maar begin me toch meer af te vragen of er klankmatig dan iets is wat me stoord, waardoor ik zo vaak die neiging heb.
(wellicht onbewust)
Als ik muziek luister heb ik continu de AB in de hand! :butbut: :blush:

Oud lid

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 13:54:03
Goh,...opmerkelijk!  Ik vond 't lange tijd heel normaal dat ik zo vaak die drang heb om 't volume te wijzigen, maar begin me toch meer af te vragen of er klankmatig dan iets is wat me stoord, waardoor ik zo vaak die neiging heb.
(wellicht onbewust)

Morgen dan maar even naar de huisarts! ;D

Erwin B

Klout10

Misschien iets meer met muziek bezig houden en iets minder met hifi, helpt echt!

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 13:54:03
(wellicht onbewust)

hmmm lijkt me niet oke. Had je dat ook een paar jaar geleden ook met de Rega draaitafel?

Alco

CiteerMisschien iets meer met muziek bezig houden en iets minder met hifi...
Dat heb ik me ook weleens afgevraagd...  misschien ben ik dan toch iets te gefixeerd op de klank zelf.

Citeerhmmm lijkt me niet oke. Had je dat ook een paar jaar geleden ook met de Rega draaitafel?
Voor zover ik me kan herinneren, had ik dat volume verschijnsel toen met de Planar 3 minder. :huh2:

Over 't algemeen luistert vinyl wel iets makkelijker/meer ontspannen, maar dat moet digitaal toch ook kunnen ?!

Op zich is 't AB-'probleem' ook niet echt een probleem, maar wat hier dan vast ook verband mee heeft is dat ik zelden langer dan een half uurtje per dag muziek luister. Het klinkt prima, maar toch heb ik 't na een minuut of 20 tot 30 wel weer gehad.

In HiFi termen klinkt het prima naar m'n zin, maar ik mis dan toch een stukje extra betrokkenheid, waardoor het luisteren min of meer verslavend werkt, waardoor je album na album wilt opzetten.

Hmm,...dit vraagt om nader onderzoek...  to be continued.

S@m

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 17:17:32
In HiFi termen klinkt het prima naar m'n zin, maar ik mis dan toch een stukje extra betrokkenheid, waardoor het luisteren min of meer verslavend werkt, waardoor je album na album wilt opzetten.

Hmm,...dit vraagt om nader onderzoek...  to be continued.

Ik denk dat het onderzoek zich moet gaan richten op de squeezebox/metrum. Dat kan natuurlijk veel mooier... ;)