Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Jumping Jack

Geeft niets, ik lees toch ook niet foutloos...  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

jpmoree

Alco

De spelfouten waren me nog niet opgevallen.

CiteerEdwin heeft me de user interface van Naim streamers gedemonstreerd. Mooi zeg, qua klank was ik al overtuigd. Heb spontaan net al mijn Mac Mini verkocht. Terug naar de Squeezebox met voedingsupgrade en nog ff sparen voor een 172XS of ND5XS.
Grappig,..ik ben in 2013 weer terug gegaan van ND5xs naar m'n Squeezebox Touch met voedingsupgrade.

Uiteraard was er klankmatig niks mis met de ND5xs hoor, maar ik kon zelf maar niet echt wennen aan de n-stream app.
Vond/vind persoonlijk de Ipeng app voor de SB mooier en prettiger in gebruik. (intuïtiever)
Maar dat zal voor een ieder wellicht weer anders/persoonlijk zijn.  De ND5xs blijft een mooie streamer.

Met de 172 XS heb ik geen ervaring, maar ik verwacht eigenlijk dat een ND5xs dan de beste optie is.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

jpmoree

Ik ben persoonlijk geen fan van Spotify, aangezien ik tijdens de schaarse uren dat ik aandachtig muziek luister graag maximale geluidskwaliteit wens. Echter met 2 zoons van 8 en 10 die iedere week andere nummers, albums, artiesten, genres, etc. ontdekken overweeg ik wel een premium abonnenmentje. Zijn er mensen hier met ervaring hoe Spotify via een Naim streamer ten gehore te brengen. Dit ivm mijn hopenlijk aanstaande aanschaf van een 172 of ND5. :(

Jumping Jack

Je zal sowieso via een omweg moeten streamen want er is nog niets voorzien door naim: geen integratie van spotify of Qobuz, geen airplay...  :nopompom:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

jpmoree

Alco, is de teruggang in kwaliteit niet heel erg groot? Het verschil tussen analoge output van mijn SB Duet met voedingsupgrade tov via mijn Musical Fidelity M1 DAC via spidf is significant! Is de Touch denk je zoveel beter?

Alco

CiteerAlco, is de teruggang in kwaliteit niet heel erg groot ?
Het valt mij erg mee. Zeker gezien het enorme prijsverschil, maar wat voor de ene persoon een klein verschil is, ervaart een ander misschien als heel groot, en de ene persoon heeft wellicht ook meer over voor een bepaalde verschil in klank)

Ik heb een SB Touch. Die heeft een wat betere dac aan boord, t.o.v. de Duet.
Heb voor de SB Touch een SB Classic gehad. Die klonk aanzienlijk minder goed, zowel via analoog als digitaal uit.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

N.L.

Citaat van: jpmoree op januari  2, 2014, 21:38:51
Edwin heeft me de user interface van Naim streamers gedemonstreerd. Mooi zeg, qua klank was ik al overtuigd. Heb spontaan net al mijn Mac Mini verkocht. Terug naar de Squeezebox met voedingsupgrade en nog ff sparen voor een 172XS of ND5XS. I

Is er hier iemand die ervaringen heeft met een 172 XS?

Dank alcast!
Jan Peter

Heb de 172 gehad icm de nap200. Mooie combi die destijds beter klonk op mijn luidsprekers (b&w 805s) dan de nait xs + nd5. Had wellicht ook te maken met het feit dat de b&w's wat power konden gebruiken. Heb nu de nd5 met losse voorversterker en die presteert op alle vlakken beter.
Naim - Neat - Chord

N.L.

Dit is mijn "oude": http://www.lexicommultimedia.nl/producten/occasions/naim/naim-nac-n-172-xs-voorversterker-met-netwerkspeler-en-dac-occasion/

Nette zaak waarvan de eigenaar mij goed geholpen heeft. Wellicht het overwegen waard.
Naim - Neat - Chord

jpmoree

Citaat van: N.L. op januari  3, 2014, 00:30:54
Dit is mijn "oude": http://www.lexicommultimedia.nl/producten/occasions/naim/naim-nac-n-172-xs-voorversterker-met-netwerkspeler-en-dac-occasion/

Nette zaak waarvan de eigenaar mij goed geholpen heeft. Wellicht het overwegen waard.
Dank! Moet alleen nog ff sparen.....

jpmoree

Vanavond heerlijk muziekavondje. Inmiddels de Mac Mini met Audirvana software verkocht en nu weer mijn good old Squeezebox Duet met zelfbouw voeding aangesloten op mijn Musical Fidelity M1 DAC. Klinkt wat rustiger, minder breed. Geen spijt, want ik vond de bediening via de Apple remote app niet fijn, maar qua geluid is het toch een stapje terug. Gelukkig kan ik altijd nog vinyl spelen als ik er echt voor ga zitten.

Toch proberen om binnen afzienbare termijn een Naim doos met streamer te scoren. desnoods een Qute, die binnen mijn op dit moment beperkte budget past. Later dan maar weer eens kijken of een upgrade naar NAC 172 XS of ND5XS de moeite waard blijkt te zijn.

Iemand ervaring met de Qute als bron (dus eindversterker uitgeschakeld)?

Gr, Jan Peter

fireman

Qute als bron/voorversterking gehad met een pass labs XA30.5 als eind versterker. Leuk geluid maar de qute wat de bottleneck voor het geluid. Plat en smal. Dus luister wat naar wat je zelf echt wil.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

Citaat van: jpmoree op januari  5, 2014, 00:25:04
Toch proberen om binnen afzienbare termijn een Naim doos met streamer te scoren. desnoods een Qute, die binnen mijn op dit moment beperkte budget past. Later dan maar weer eens kijken of een upgrade naar NAC 172 XS of ND5XS de moeite waard blijkt te zijn.

Ik zou de tijdelijke oplossing overslaan. Vanwege inruil verlies je hiermee meestal alleen maar geld. Beter even door sparen voor een meer 'definitieve' oplossing.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Naim en definitief? Hmmmm....
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Klout10

Citaat van: Fireman op januari  5, 2014, 10:25:40
Naim en definitief? Hmmmm....

Vandaar de aanhalingstekens!  :D
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Citaat van: Klout10 op januari  5, 2014, 11:36:37
Vandaar de aanhalingstekens!  :D

I know, en als je mij de afgelopen jaren gevolgd heb, heb je kunnen zien dat ik een breed scala van naim in huis heb gehad. Leuke hobby!

Klout10

Helemaal mee eens, al moet ik toegeven dat het de laatste jaren wat rustiger is geworden...

fireman

Ik hoop nu wat langer van mijn superuniti te genieten.

Robiwan

Citaat van: Fireman op januari  5, 2014, 11:44:39
Ik hoop nu wat langer van mijn superuniti te genieten.

Zou je nog eens een opsomming willen geven van alle Naim apparatuur die je de laatste jaren in huis hebt gehad?

Gr,

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

fireman

Pfff... Dat is evendenken. Ik die mijn best. Alles is en stapjes gegaan, dus niet een hele set te gelijk en sommige onderdelen heb ik twee of drie keer gehad.

Nait1
Nait2
Nait5
112/150
112x/150x
Fc
Fc2
Cd5i
Cd5x
202/200
Ndac
Hc
Hc2
Cdx-2/xps2
Supernait
282/250-2
Uniti
Unitiqute
Superuniti
Frame
Naca5

Volgens mij was dit t wel.

Robiwan

Citaat van: Fireman op januari  5, 2014, 12:03:56
Pfff... Dat is evendenken. Ik die mijn best. Alles is en stapjes gegaan, dus niet een hele set te gelijk en sommige onderdelen heb ik twee of drie keer gehad.

Nait1
Nait2
Nait5
112/150
112x/150x
Fc
Fc2
Cd5i
Cd5x
202/200
Ndac
Hc
Hc2
Cdx-2/xps2
Supernait
282/250-2
Uniti
Unitiqute
Superuniti
Frame
Naca5

Volgens mij was dit t wel.

k.lere wat een hoop :D

Mijn lijstje:
Nait 5italic (via Snijders hifi met Naim in aanraking gekomen eind 2010 pas!)
Nu een Nait XS
Flatcap 2x (2x verkocht, nu toch weer eentje in huis voor de Stageline :D)
3x Stageline N (2x verkocht, nu toch weer eentje in huis :D)
Nat 05
Cd5x
Cd5italic
Allae
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

jpmoree

Sinds 2001:
112/150/CD5/stageline/flatcap2/credo
Supernait/credo
Nait 5 zonder i/teddycap/stageline/credo
Nait XS/stageline/Allae
122x/150x/teddycap/stageline /Allae
In mijn kennissenkring vinden ze dat ik veel van apparatuur wissel. Maar als ik dit lijstje van de laatste 12 jaar zie en ik vergelijk dat met sommigen hier dan ben ik een enorm stabiel mens!
Moet wel zeggen dat de laarste 2 jaar er veel onrust is. De eerste set heb ik bijna 10 jaar mee gedraaid. :yin-yang:

Alco

CiteerNait1
Nait2
Nait5
112/150
112x/150x
Fc
Fc2
Cd5i
Cd5x
202/200
Ndac
Hc
Hc2
Cdx-2/xps2
Supernait
282/250-2
Uniti
Unitiqute
Superuniti
Frame
Naca5

Nonderjuu, da's idd niet niks, dit is mijn 'bescheiden' rijtje.  :lookaround:

Nait 1
Nait 2 (olive 2x)
Nait 2 (CB 2x)
Nait 3r
NAC 72/180
NAC 102/180
NAC 82/180
Nait 5i
CD5x
Flatcap 2x
CD5i-2
N-Sats
SuperNait
Nait 5i-2
Nait XS.

Op de CD5xs, de FC2x en Nait 5i na alles tweedehands/demo gekocht.  Qua prijs/kwaliteit verhouding vond/vind ik de Nait 2 nog steeds onverslaanbaar.

Het is aan de ene kant een voordeel dat je bij Naim zoveel keuze en upgrade opties hebt, maar het kan soms ook onrust geven.

dre73

hoe klonk deze combi:NAC 102/180 ?
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Alco

De combi 102/180 vond ik erg goed klinken, maar is wel wat aan de pittige/heldere kant.
(Wat ook wel eens werd gezegd over de opvolgers, de 202/200)