Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Hoe waarnemingen toch kunnen verschillen. Kon ze een tijdje geleden bij mij thuis beluisteren. Een fraai laag zondermeer. Maar vond ze te droog en te kil. Strak en te analytisch. Nee niet mijn ding. Ze zijn dan ook weer terug gegaan.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 25, 2013, 09:55:49
Hoe waarnemingen toch kunnen verschillen. Kon ze een tijdje geleden bij mij thuis beluisteren. Een fraai laag zondermeer. Maar vond ze te droog en te kil. Strak en te analytisch. Nee niet mijn ding. Ze zijn dan ook weer terug gegaan.

De meningen bij Naim liefhebbers zijn sterk verdeeld over deze speakers. Op de Naim site kun je ook niet terugvinden wanneer ze nu uit productie zijn gegaan?

http://www.naimaudio.com/product-history
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Citaat van: Cyreg op december 21, 2013, 12:01:38
mooi plaatje van 6-fach POWERIGEL PLUS

Martin!!! heeft de "krachtegel" getest in zijn set. Was volgens mij geen succes.

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op december 21, 2013, 12:04:21
Ik denk dat we in dit topic wel cynisch genoeg zijn geweest. Als je dus niets zinnigs hebt bij te dragen dan ouwe koeien, is het misschien beter je tijd te besteden aan andere topics.

Dat klinkt nogal cynisch zeg...

Dr.Bedlo

Temeer daar andere topics anders dan strikt Naim ten strengste verboden zijn.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 26, 2013, 10:51:38

:D :D

twani

Citaat van: Onder013 op december 26, 2013, 10:50:00
Dat klinkt nogal cynisch zeg...
En dan had ik me dít keer nog zo keurig ingehouden :D

Dr.Bedlo

@ Lp lover

Overigens met welk naim apparaat ga je je cd speler van naim vervangen?
Quad vintage.

Deleted Member 2

Citaat van: fred19633 op december 26, 2013, 10:51:38

:wacko: Over dat onderwerp heb ik van gedachten gewisseld met de eigenaar van dit forum (dus niet de mods of sponsors of "sponsor-mods"). Het zou niet netjes zijn (en wellicht ook tegen de regeltjes) om uit die conversatie te citeren.

Gr
Henk

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 26, 2013, 10:59:50
@ Lp lover

Overigens met welk naim apparaat ga je je cd speler van naim vervangen?

"downgrade" naar een CD5 italic. Die staat overigens al zeer fijn te spelen. Qua resolutie en transparantie ga ik er iets op achteruit maar qua speelplezier/muzikaliteit op vooruit. Dat ding klinkt heel fijn op een Nait XS, op de bijpassende Nait 5i in mijn oren juist niet! 
Het verschil kan ik weer gebruiken voor een extra level Fraim/Fraimlite (2e hands).

Dr.Bedlo

Hmm...Is een streamer niks voor je?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 26, 2013, 11:12:40
Hmm...Is een streamer niks voor je?

loop ik al tijden mee in het koppie maar durf het (nog)niet aan :D

Dr.Bedlo

Gewoon doen. Ik verbaas mij nog steeds over het gebruiksgemak en het betere geluid ten opzicht van de Cd spelers van Naim. Echt een verademing.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op december 26, 2013, 11:22:28
Gewoon doen. Ik verbaas mij nog steeds over het gebruiksgemak en het betere geluid ten opzicht van de Cd spelers van Naim. Echt een verademing.

over het betere geluid ben ik dus niet overtuigd.

twani

Citaat van: LPlover op december 26, 2013, 11:07:11
"downgrade" naar een CD5 italic. Die staat overigens al zeer fijn te spelen. Qua resolutie en transparantie ga ik er iets op achteruit maar qua speelplezier/muzikaliteit op vooruit.
En deze opmerking begrijp ik heel erg goed, zo raak als 't maar zijn kan :clapping:

Men is vaak op zoek naar meer (de maximale?) resolutie terwijl die een set alleen maar kritischer maakt.

De homogeniteit komt dan al snel in het geding. Zeg niet dat je met de maximale resolutie geen homogeen klankbeeld beeld kunt hebben maar de afstemming wordt kritischer en kritischer.

Muzikaliteit moet voorop blijven staan en een fijne "boogie-woogie" "down to earth" player als een CD5i doet die job erg goed.

Alco

CiteerDe meningen bij Naim liefhebbers zijn sterk verdeeld over deze speakers.
Klopt, in tegenstelling tot de Naim apparatuur zijn er volgens mij relatief weinig liefhebbers van Naim speakers.
Je ziet ook zelden Naim speakers aangesloten op een niet Naim set.
Op de Allae's kon ik klankmatig eigenlijk niks ontdekken wat me niet aanstond, zoals bij de meeste Naim speakers die ik tot nu heb beluisterd. Alleen misten de Allae's voor mij nog net iets, een bepaalde 'X-factor'.
(voor de vriendelijke prijs die Dey er echter voor vraagt lijkt 't me zondermeer het proberen waard) :)

Citeer"downgrade" naar een CD5 italic. Die staat overigens al zeer fijn te spelen. Qua resolutie en transparantie ga ik er iets op achteruit maar qua speelplezier/muzikaliteit op vooruit.
Ik ben een aantal jaren geleden ook van een CD5x naar een CD5i gegaan en had een soortgelijke ervaring.
Op dat moment was ik sinds kort bezig met streaming (Squeezebox Classic + Cambridge dacmagic) en betrapte me er op dat ik de CD5x uiteindelijk steeds minder ging gebruiken.
Het speelplezier van de CD 5i was er inderdaad niet minder om. (misschien ook deels door het feit dat de speler de helft goedkoper was)

Het gebruiksgemak van streaming is inderdaad geweldig, maar toch... een good 'old' CD-speler heeft ook nog wel wat hoor vind ik.
Ok, als je een ander album/nummer wilt beluisteren, heb je niet het gemak zoals bij streaming, maar als een CD eenmaal speelt vind ik de bediening met een oude, vertrouwde IR AB prettiger dan via een Iphone/pod/pad/tablet. 

Maar de kans is groot dat als je eenmaal proeft aan streaming, het gebruiksgemak wel verslavend kan werken. 8)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: twani op december 26, 2013, 11:41:22
En deze opmerking begrijp ik heel erg goed, zo raak als 't maar zijn kan :clapping:

Men is vaak op zoek naar meer (de maximale?) resolutie terwijl die een set alleen maar kritischer maakt.

De homogeniteit komt dan al snel in het geding. Zeg. Niet dat je met de maximale resolutie geen homogeen klankbeeld beeld kunt hebben maar de afstemming wordt kritischer en kritischer.

Muzikaliteit moet voorop blijven staan en een fijne "boogie-woogie" "down to earth" player als een CD5i doet die job erg goed.

klopt, niet dat de Cd5x slecht was op dat gebied :D. Ik heb vrij veel drum and bass gedownload in mp3 kwaliteit en dan klinkt de Cd5 italic gewoon lekkerder (je hoort de tekortkomingen minder goed).

Xander32

Citaat van: twani op december 26, 2013, 11:41:22

De homogeniteit komt dan al snel in het geding. Zeg. Niet dat je met de maximale resolutie geen homogeen klankbeeld beeld kunt hebben maar de afstemming wordt kritischer en kritischer.

^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

fireman

"Maar de kans is groot dat als je eenmaal proeft aan streaming, het gebruiksgemak wel verslavend kan werken. 8)"

Op een gegeven moment gaat gebruiksgemak boven alles (binnen de mogelijkheden die je hebt)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Reden dat ik voor de combinatie heb gekozen die nu in mijn sig staat. Een perfecte balans wat mij betreft tussen Pratt en Hifi waarden. Jammer genoeg vind ik dat hierboven ( SN bijvoorbeeld) de controle en de resolutie nog wel iets toe nemen ( maar ook niet bijster) de Pratt en daarmee de muzikaliteit afnemen. Je luistert meer dan dat je geniet. Sunde.
Quad vintage.

Alco

CiteerJe luistert meer dan dat je geniet. Sunde
Daar moet je inderdaad voor oppassen, want mijn ervaring is dat dat technisch luisteren er geleidelijk insluipt.

Bij het opwaarderen van een set (kan d.m.v. van alles zijn) ervaar je misschien je misschien steeds meer verbetering in HiFi-termen, maar heb 't ook wel meegemaakt dat je uiteindelijk regelmatig (stukjes) muziek zocht om af te spelen, omdat deze zo mooi klonken. (Andreas Vollenweider, Thom Rotella, en soortgelijk audiofiel gepiel op audiofiele labels)

Het is de kunst om tegelijk van zowel de klank als de muziek zelf te kunnen genieten.

Sure, zo af en toe draai ik nog wel 'ns muziek dat in die categorie 'HiFi-muziek' valt, en echt slechte opnamen speel ik niet vaak af, omdat 't dan afleid/irriteerd, maar veel vaker sluit ik even de ogen, ga ik op in de muziek, neem ik m'n luchtgitaar ter hand en speel de sterren van de hemel mee tijdens de muziek. (nee, dat wil je niet zien!) :D  En dat laatste hoeft geen vermogen te kosten, zowel bij Naim als andere merken.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

twani

Citaat van: Alco op december 26, 2013, 12:34:16
Daar moet je inderdaad voor oppassen, want mijn ervaring is dat dat technisch luisteren er geleidelijk insluipt.

Bij het opwaarderen van een set (kan d.m.v. van alles zijn) ervaar je misschien je misschien steeds meer verbetering in HiFi-termen, maar heb 't ook wel meegemaakt dat je uiteindelijk regelmatig (stukjes) muziek zocht om af te spelen, omdat deze zo mooi klonken. (Andreas Vollenweider, Thom Rotella, en soortgelijk audiofiel gepiel op audiofiele labels)

Het is de kunst om tegelijk van zowel de klank als de muziek zelf te kunnen genieten.

Sure, zo af en toe draai ik nog wel 'ns muziek dat in die categorie 'HiFi-muziek' valt, en echt slechte opnamen speel ik niet vaak af, omdat 't dan afleid/irriteerd, maar veel vaker neem ik m'n luchtgitaar ter hand en speel de sterren van de hemel mee tijdens de muziek. (nee, dat wil je niet zien!) :D  En dat laatste hoeft geen vermogen te kosten, zowel bij Naim als andere merken.

Mmm, Naim eigenaren zijn vooral muziek liefhebbers ipv "highend apparatuur fetisjisten" merk ik, geweldig! :clapping: Ik voel me hier thuis :)

Xander32

Citaat van: twani op december 26, 2013, 12:39:43
Mmm, Naim eigenaren zijn vooral muziek liefhebbers ipv "highend apparatuur fetisjisten" merk ik, geweldig! :clapping: Ik voel me hier thuis :)
Betreft dit een vooraankondiging?   :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

twani

Citaat van: Xander32 op december 26, 2013, 13:10:25
Betreft dit een vooraankondiging?   :)
Geen enkele kans op, nooit meer zonder buizen.......