Squeezebox modificaties (nu met ingebouwde tent-clock)

Gestart door hifiman, januari 31, 2007, 14:59:56

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2007, 11:48:30
Tsja ik heb het nooit geprobeerd maar technisch gezien is het een raar verhaal  :P

Klopt, het is ook een beetje per ongeluk gekomen. Neem een speakerkabel, plak daar twee bullit pluggen aan en gebruik die als digitale interlink ;D Daarna is er gewoon verder ontwikkelt zonder op 75ohm te letten, 75ohm heeft als beperking in ieder geval de verplichte afscherming. Ik ga jouw ook uitnodigen bij mij in Utrecht, neem maar een 75ohm kabel mee >:D

hifiman

Citaat van: reMC op februari 15, 2007, 11:52:24
Ik ga jouw ook uitnodigen bij mij in Utrecht, neem maar een 75ohm kabel mee >:D
Leuk  :D Doen we!  :)

sandervg

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2007, 11:48:30
Tsja ik heb het nooit geprobeerd maar technisch gezien is het een raar verhaal  :P
Jawel hoor, je hebt het wel geprobeerd  ;D. Tijdens de shootout bij mij heb je geluisterd naar een interlink tussen squeezebox en DAC die zeker géén 75 ohm was  :D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: sandervg op februari 15, 2007, 12:19:17
Jawel hoor, je hebt het wel geprobeerd  ;D. Tijdens de shootout bij mij heb je geluisterd naar een interlink tussen squeezebox en DAC die zeker géén 75 ohm was  :D
:o

reMC

Citaat van: sandervg op februari 15, 2007, 12:19:17

Heb jij 'm er even mooi ingeluisd ;D

Tailwind

Ik wilde even melden dat ik sinds gisteren tevens een trotse bezitter ben van een SB3!

Wat een briljant apparaat is dit. Het is bizar tot welk detailniveau alles ingesteld kan worden in Slimserver. Aangezien ik pas laat door had dat hij al geleverd was (bij de buren) heb ik nog niet veel kunnen luisteren (was druk bezig met het ondekken van het apparaat  ;D). Uiteraard moet hij eerst nog inspelen om een indruk te krijgen van het geluid.

Toch alvast twee vragen aan jullie:
Op dit moment heb ik de SB aangesloten via een de SPDIF <--(simpele mediamarkt hama digitale coax)--> Arcam AVR-350 digitale input. Met andere woorden, ik gebruik nu de DAC van mijn Arcam. De gebruikte dac(s) in de Arcam is de Wolfson 24bit 192kHz.

Mijn eerste vraag is of de Monica2 DAC het geluid zal verbeteren of verslechteren?

Mijn tweede vraag is of iemand een suggestie heeft voor een betere kabel (merk/type) tussen de SB en de Arcam (of SB<-->monica2<-->Arcam)?

Daarbij wil ik toelichten dat wanneer ik een analoge input op de Arcam gebruik "alle" electronica ge-bypassed wordt (inclusief equalizer) wat mij in theorie beter lijkt voor de geluidskwaliteit. Tenzij uiteraard de Wolfson dac van de Arcam zowiezo beter is dan de monica2 dac ...

hifiman

Tsja dat is niet zo makkelijk te beantwoorden. Ik heb natuurlijk zelf de Monica DAC maar deze nooit vergeleken met een Arcam cd speler..  ::)

Je mag als je wilt best een keer langskomen met je Arcam, sluiten we die eerst analoog aan en dan via Monica..

Wat de SB3 betreft kan ik wel een antwoord geven, Monica DAC is een flinke verbetering tov de ingebouwde DAC!

Tailwind

Even voor de duidelijkheid --> De AVR-350 is een surround reciever  ;)

Het analoge gedeelte van de SB wil ik volledig achterwegen laten. Het wordt of rechtstreeks digitaal op de arcam reciever of digitaal via monica analoog op de arcam.

Ik hoop dat het zo duidelijk is  :D

CiteerIk heb natuurlijk zelf de Monica DAC maar deze nooit vergeleken met een Arcam cd speler.. 

Zelf heb ik helemaal geen ervaring met een dedicated cd speler. Ik ben van een simpele dvd speler naar de SB gegaan.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: Tailwind op februari 15, 2007, 15:35:00
Even voor de duidelijkheid --> De AVR-350 is een surround reciever  ;)
Aha dat had ik even verkeerd begrepen  ;D

Citaat van: Tailwind op februari 15, 2007, 15:35:00
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met een dedicated cd speler. Ik ben van een simpele dvd speler naar de SB gegaan.
In dat geval zal je er denk ik niet echt op achteruit gegaan zijn qua geluidskwaliteit  :D
Ik vermoed dat de Monica DAC een upgrade zal zijn maar zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet...

Tailwind

CiteerIk vermoed dat de Monica DAC een upgrade zal zijn maar zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet...

Klinkt als een shootout  8)

Wellicht ook wel interessant voor de audiofreaks hier om te horen wat een AVR-350 in stereo kan presteren en niet te vergeten de Monitor Audio Gold Serie 60's (om het geheel interessanter te maken) ...

hifiman

Er is weer nieuws op het DHZ front  ;D

Ik heb zojuist de volgende twee modificaties uitgevoerd op mijn SB3:
- 3,3V en 5V voeding naar de DAC uitgeschakeld (door L1 en L6 te verwijderen met de beroemde kniptang methode  ;D )
- 12,nogwat kristal verwijderd (wordt alleen gebruikt voor internet radio < 32kbps)

Er is dames bezoek tot vanavond laat dus ik helaas nu niet luisteren of het een hoorbare verbetering heeft gegeven.. In elk geval komt er (via digital out uiteraard) nog geluid uit en das al weer een opluchting op zich  ;D

Arieson

Nou A, vertelvertel.  ;D ;)

Citaat van: Audioloog op februari 26, 2007, 14:25:33
Er is weer nieuws op het DHZ front  ;D

Ik heb zojuist de volgende twee modificaties uitgevoerd op mijn SB3:
- 3,3V en 5V voeding naar de DAC uitgeschakeld (door L1 en L6 te verwijderen met de beroemde kniptang methode  ;D )
- 12,nogwat kristal verwijderd (wordt alleen gebruikt voor internet radio < 32kbps)

Er is dames bezoek tot vanavond laat dus ik helaas nu niet luisteren of het een hoorbare verbetering heeft gegeven.. In elk geval komt er (via digital out uiteraard) nog geluid uit en das al weer een opluchting op zich  ;D

hifiman

Nou ik kan er kort over zijn, het is er nog steeds niet van gekomen  :-X

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  4, 2007, 08:20:56
Nou ik kan er kort over zijn, het is er nog steeds niet van gekomen  :-X

Zijn alle dames blijven slapen of zo? :o ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  4, 2007, 08:28:32
Zijn alle dames blijven slapen of zo? :o ;D
;D

Nee het is meer dat ik eigenlijk zit te wachten op een goede gelegenheid om "blind" te testen (en dat kan ik per definitie dus niet zelf) om een eerlijk oordeel te kunnen vellen. Na een shootout laatst heb ik gemerkt dat mijn oren/hersenen mij af en toe voor de gek houden en met blind testen voorkom ik dat. Kortom er moet een keer iemand even komen helpen met stekkertjes omprikken  ;D

hifiman

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 15:05:07
Ik heb wederom een condensator gebruikt (DC blokken) en tevens hetzelfde weerstands netwerkje (qua waarden) gebruikt om te voorkomen dat de spdif receiver aan de DAC kant overstuurd wordt.
Tsja beetje stom dat ik daar nu pas achter kom maar de CS8414 spdif receiver (die in mijn DAC zit) kan -12V/+12V op zijn gebalanceerde ingang hebben! Met andere woorden dat weerstandsnetwerkje gaat er weer uit!  :P Blijft nog wel even de vraag wat voor weerstandswaarde ik parallel aan de pulse trafo moet zetten om op 75 Ohm te komen..

hifiman

hifiman

Binnenkort het smerige draadje wat ik gebruikt heb van 74HCU04 inverter naar de BNC connector maar eens vervangen door een net soepel stukje coax (wat ik toen zo gauw nergens kon vinden maar nu in huis heb  :) ).

Lijkt me wel verstandig gezien de aanwezigheid van switched regulators in de SB3.

hifiman

Afgelopen weekend heb ik een poging gedaan om een externe clock te bouwen voor de Squeezebox.
(de volgende stap zou dan dan zijn het slaven van de squeezebox aan de master clock in de DAC, maar dat staat hier verder even los van...)

Om te beginnen heb ik het kristal 11,28MHz kristal verwijderd uit de queezebox en daar een stukje 50 Ohm aan gesoldeerd. Zie de foto. De blauwe coax (75 Ohm) is de spdif output , de zwarte coax is voor de externe clock.

hifiman

En dus hebben we nu een BNC spdif output en een BNC clock input op de Squeezebox  ;D

hifiman

Dan nu over naar het slechte nieuws, het werkte niet  ;D  :-X

Ik sloot (via 1 meter RG58 coax) een Tentlabs XO (met low noise voeding) aan op de clock input. Ik heb het uitgangssignaal van de clock nog even verlaagd (weerstandsnetwerkje) omdat de SB3 een 3,3 V klok wil zien. . De grap is dat de muziek wel begon af te spelen (zonder clock loopt het tellertje niet!) maar dat de DAC geen "lock" kreeg. Op de scope was ook te zien dat er geen data overkwam.

Vervolgens heb ik de externe clock direkt via 2 a 3 cm coax aangesloten op de print van de SB3. Zelfde verhaal, wel tellertje lopen maar geen DAC lock.

Totdat... ik per ongelijk even de massa van het clock printje aanraakte.. Toen lockte de DAC opeens wel! Als ik mijn vinger weer van de clock print weghaalde bleef de lock nog een paar seconden om daarna weer te "verdwijnen".

Op dat punt heb ik even een 11,28 KMHz kristal teruggezet in de SB3.

Afijn, dit verhaal wordt vast nog wel een keer vervolgd  ;D

hifiman

Ik weet ondertussen wat ik fout gedaan heb.. Ik had de shielding van de coax in de SB3 om praktische redenen aan de "verkeerde kant" aan de SB3 ground gelegd. Dit is dus "not done" met HF.

Omdat ik het de volgende keer gelijk goed wil doen heb ik zojuist een Tentlabs XO3 module besteld. Dat is waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder a mijn zelfbeun printje en bijkomend voordeel is dat ik ht spdif signaal kan laten reclocken voor het naar de DAC gaat.

Wordt binnenkort vervolgd dus...

hifiman

Citaat van: Audioloog op maart 31, 2007, 08:58:29
Ik weet ondertussen wat ik fout gedaan heb.. Ik had de shielding van de coax in de SB3 om praktische redenen aan de "verkeerde kant" aan de SB3 ground gelegd. Dit is dus "not done" met HF.
Er bleek toch een andere oorzaak te zijn  :P

Ik heb nu een XO-3 module van tentlabs en hoppa zelfde probleem.. Tsja toen maar eens de voeding die ik gebruikte om te testen (een of ander regelbaar goedkoop italiaans ding wat ik al 100 jaar heb) vervangen door een batterij en hoppa werken... Ik heb het belang van een goede schone voeding toch nog eventjes wat onderschat  :o Toch vind ik het raar, temeer daar er nog een goed voedingsgedeelte "achter" zit (LM317 op XO-3 en voorheen LM7808 op mijn zelfbeun print).

Maar goed, het is dus zaak nu eerst voor een goede voeding te zorgen en dan kunnen we eens de boel serieus gaan testen (luisteren!).

hifiman

Ondertussen is de SB3 opnieuw ge-opereerd en heeft nu definitief een externe klok ingang. Ook de spdif uitgang is opnieuw gesoldeerd, ditmaal direkt van de 74HCU04 hex inverter naar de bnc connector. Deze spdif uitgang is dan niet meer geschikt om direkt naar de DAC te gaan maar bedoeld om naar de XO-3 module te gaan voor reclocking en een nette spdif output.

De massa's van de beide coaxen zitten ditmaal aan elkaar op een aardpunt van de print. De c'tjes rond het oorspronkelijke kristal zijn verwijderd (nadat ik getest had of een en ander werkte uiteraard) en er is dus geen weg meer terug, deze SB3 zal zijn leven moeten slijten met een externe klok  ;D

Als voeding voor de externe klok is een KRP module gebruikt, op de scope is te zien dat deze een volledig schone uitgangsspanning biedt (in elk geval in het spectrum dat mijn scope kan laten zien). Parallel oer de clock output heb ik een weerstandje van 100R gezet om aan 3,3V ipv 5V klok output te komen.

Het spdif signaal wordt nu dus eerst netjes gereclocked alvorens het naar de DAC gaat.