Squeezebox modificaties (nu met ingebouwde tent-clock)

Gestart door hifiman, januari 31, 2007, 14:59:56

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Citaat van: hanky panky op februari  1, 2007, 13:07:42
Wat is wijsheid qua klank en wat is het prijskaartje van een gemodde SB3 (hou daarbij even in gedachten dat ik nietkan solderen!  :D)
Kijk eens op boldercable.com:
Allen digitaal modden kost 200 dollar
Alleen analoog modden kost 375 dollar
Beide kost 425 dollar
Upgrade powersupply is 100 - 125 euro
Ultieme power supply kost 750 dollar  ;D

Let wel: dit is niet de mod die we bij de shootout beluisterd hebben. Deze is van Audio cube, maar wordt voor zover ik weet niet commercieel aangeboden, dus dan zul je zelf de soldeerbout moeten oppakken  ;)

Tja, wat te doen... Ik geloof dat er een aantal forumleden zijn die de boldermod hebben. Je zou kunnen kijken of je daar de gemod. SB kunt beluisteren. Verder zal je CD10 het beter doen als loopwerk dan de SB3 zonder modificatie. Maar het hangt natuurlijk allemaal af van je wensen / eisen. Het gemak van de SB is onovertroffen. IK persoonlijk denk dat je best hele goede resultaten kunt krijgen als je er een DAC aan hangt die wat minder gevoelig is voor jitter / het loopwerk. Dus waar het nodige wordt gebufferd / reclocked etc.. Guido Tent kan je hier misschien over adviseren. Misschien zijn eigen DAC?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Audiofiel

Citaat van: hanky panky op februari  1, 2007, 13:07:42
Nu kan ik natuurlijk eindeloos aan het modden gaan met de CD10, een externe DAC ertussen friemelen (Monica?), een vermogen achterlaten bij Guido óf ik schaf een SB3 aan (ik heb toch een mediaserver en een NAS) en ga daar mee verder en laat de CD10 in de originele staat om zo eens een CD-tje te draaien.

Wat is wijsheid qua klank en wat is het prijskaartje van een gemodde SB3 (hou daarbij even in gedachten dat ik nietkan solderen!  :D)

Heb je Ronald's opmerking hierboven ook gelezen?

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 21:11:36
Het ergste harde randje is er vanaf, als je de SB van Wilco hoort besef je helaas dat het nog steeds hard en plat klinkt. De verbetering die ik ervaar is maar 10% van de totale verbetering met de SB3 van Wilco.
Analoog is het helemaal niks vind ik.
Digitaal is het helaas nog steeds plat en "koel".

Het is niet voor niks dat ik de verkoop van mijn CEC loopwerk vandaag gecancelled heb.

Als het zo mooi wordt als de SB3 van Wilco dan gaat de CEC er alsnog uit, maar ik vrees dat ik dat doel niet zonder hulp ga bereiken.  :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sandervg

Citaat van: Audiofiel op februari  1, 2007, 13:48:35
Heb je Ronald's opmerking hierboven ook gelezen?

Het blijft toch allemaal heel persoonlijk: kijk maar naar de shootout bij Kit Kat. Jij prefereerde sterk het loopwerk, maar Kit Kat hoorde bijna geen verschil. Ik denk dat alleen luisteren uitsluitsel kan bieden.

Hanky Panky

Hmmm zo'n mod is best prijzig gezien de basisprijs van zo'n SB. Dat trok me ook aan in de modificaties die Guido op zijn site heeft staan. Allen heel betaalbaar én je kunt in relatief goedkope stappen opbouwen, je hoeft niet ineens een half maandsalaris op tafel te leggen.  :)

Moet je na een clock/voedingsmod van Guido nog steeds een externe DAC gebruiken of upgrade je daarmee ook gelijk de analoge uitgangen van de speler ? Voor niet-techneuten is die site nml. nogal verwarrend.

Ik hoorde in één vd topics een kreet om een powerbuy voor die gemodde SB3's. Ideetje wellicht ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Audiofiel

Citaat van: sandervg op februari  1, 2007, 13:51:15
Het blijft toch allemaal heel persoonlijk: kijk maar naar de shootout bij Kit Kat. Jij prefereerde sterk het loopwerk, maar Kit Kat hoorde bijna geen verschil. Ik denk dat alleen luisteren uitsluitsel kan bieden.

Helemaal mee eens: altijd zelf luisteren! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: hanky panky op februari  1, 2007, 14:03:36
Moet je na een clock/voedingsmod van Guido nog steeds een externe DAC gebruiken of upgrade je daarmee ook gelijk de analoge uitgangen van de speler ? Voor niet-techneuten is die site nml. nogal verwarrend.

Met een betere klok, heb je een beter uitgangssignaal op de digitale uitgang(en), maar daardoor natuurlijk ook op je analoge uitgangen, aangezien de ingebouwde DAC ook een schoner signaal krijgt. ;)

sandervg

Hmmm zo'n mod is best prijzig gezien de basisprijs van zo'n SB. Dat trok me ook aan in de modificaties die Guido op zijn site heeft staan. Allen heel betaalbaar én je kunt in relatief goedkope stappen opbouwen, je hoeft niet ineens een half maandsalaris op tafel te leggen.  :)
Alles is relatief. Mijn SB3 met mod kost minder dan 1000 euro en de bedenker van de mod heeft 'm vergeleken met CEC loopwerken van meer dan 20.000 euro die er niet tegen op kunnen. Dan is het weer heel betaalbaar. De digitale mod van bolder is 'maar' 200 dollar. Da's toch best betaalbaar? Je kunt dan de originele powersupply gebruiken (ik hoorde geen verschil met een betere supply). Dan heb je misschien voor niet veel geld een top 'loopwerk'.

Hij heeft een paar mods. Je kunt de klok in het loopwerk vervangen op een manier dat het alleen werkt op de analoge uitgang van de speler of een iets duurdere mod die ook op de SPDIFF uitgang werkt als je een losse DAC wilt gebruiken. Verder kan Guido meer modificeren aan de CD10: betere opamps, upgrade voor de voeding, ... Er staat een voorbeeld van een CD 10 op zijn website: kun je zien wat daar aan gemod. is. Verder heeft hij die CD10 ook nog staan, dus je kunt exact beluisteren hoe het gaat klinken!

sandervg

Citaat van: Audiofiel op februari  1, 2007, 14:09:26
Met een betere klok, heb je een beter uitgangssignaal op de digitale uitgang(en), maar daardoor natuurlijk ook op je analoge uitgangen, aangezien de ingebouwde DAC ook een schoner signaal krijgt. ;)
Volgens mij dus niet zondermeer. Hangt er van af welke mod je neemt.

Audiofiel

Citaat van: sandervg op februari  1, 2007, 14:12:46
Volgens mij dus niet zondermeer. Hangt er van af welke mod je neemt.

Dat is het verwarrende stukje waar haky-panky op doelt. Met de XO2 clock heb je een betere, schonere klok. Die klok heb je uiteraard ook op je uitgangen staan, er is immers geen andere klok meer aanwezig.

Met de XO3 krijg je daar een extra uitgang bij, die gereclocked is. Dat signaal is dus nogmaals geclocked, net voor de uitgang. ;)

sandervg

Citaat van: Audiofiel op februari  1, 2007, 14:17:02
Dat is het verwarrende stukje waar haky-panky op doelt.
En dus niet alleen voor Hanky Panky verwarrend  ;D

Is duidelijk nu. Vraag blijft wel wat de extra winst is van het REclocken van een zeer goed clock signaal.

Audiofiel

Citaat van: sandervg op februari  1, 2007, 14:18:51
En dus niet alleen voor Hanky Panky verwarrend  ;D

Ook voor jou inderdaad. Dat betekent in principe dat de informatie op de website niet afdoende is. ;)

CiteerIs duidelijk nu. Vraag blijft wel wat de extra winst is van het REclocken van een zeer goed clock signaal.

Het is wel hoorbaar, althans op mijn loopwerk en DAC is het verschil tussen de gewone en de reclock duidelijk te horen. Maar aangezien de reclock alleen maar op de SPDIF zit, gebruik ik die niet. Ik gebruik zelf de AES/EBU, die nog beter klinkt. :D

Hanky Panky

Hmmm ik kijk even een kwartiertje niet en hele trits reacties  :)

Akkoord, ik begrijp het nu beter: als je die mods van Guido zou toepassen heb je, uiteindelijk, nog steeds een goede externe DAC nodig om het maximale er uit te halen. Of een verbeterde interne DAC als dat tot de mogelijkheden behoort.

Keuzes keuzes en veel leeswerk merk ik.

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op februari  1, 2007, 14:23:53
Ook voor jou inderdaad. Dat betekent in principe dat de informatie op de website niet afdoende is. ;)

Een sectie: modden voor dummies zou wel handig zijn op die site ;D

Trouwens, ik heb Guido enige tijd terug gemaild voor de prijs van die CD10 en die was toen wat boven budget. Hij stond toen op marktplaats of Ebay voorzover ik me kan herinneren. Toen mijn exemplaar voor een marginaal bedrag van 200 euro gekocht  8)

Audiofiel

Citaat van: hanky panky op februari  1, 2007, 14:25:56
Akkoord, ik begrijp het nu beter: als je die mods van Guido zou toepassen heb je, uiteindelijk, nog steeds een goede externe DAC nodig om het maximale er uit te halen. Of een verbeterde interne DAC als dat tot de mogelijkheden behoort.

Vergeet ook de modificaties aan de voeding niet, die zijn ook erg belangrijk. Ook de locale voedingsdelen. Een shunt-voeding dichtbij de DAC helpt bijvoorbeeld ook een hele hoop.

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op februari  1, 2007, 14:28:18
Vergeet ook de modificaties aan de voeding niet, die zijn ook erg belangrijk. Ook de locale voedingsdelen. Een shunt-voeding dichtbij de DAC helpt bijvoorbeeld ook een hele hoop.

Ja precies, die schaarde ik voor het gemak ook even onder de noemer van 'Guido's mods'.

Wat is trouwens een shunt-voeding precies ? Gewoon een moeilijk woord voor een schone, extra locale voeding ?

)p(

Citaat van: sandervg op februari  1, 2007, 13:45:39
Kijk eens op boldercable.com:
Allen digitaal modden kost 200 dollar

200 dollar is natuurlijk goed te doen. Maar iemand die ook serieus bybee filters in de duurdere mods stopt...ik weet het niet... Maar ik ben altijd bereid om eerst te luisteren voor een definitief oordeel.

peter

Audiofiel

Citaat van: hanky panky op februari  1, 2007, 14:32:49
Wat is trouwens een shunt-voeding precies ? Gewoon een moeilijk woord voor een schone, extra locale voeding ?

Zie hier de uitleg van Guido. Heel simpel gezegd kun je een shuntvoeding zien als een superieure electronische equivalent van een elco. ;)

Hanky Panky

Duidelijk verhaal (gelukkig spreek/lees ik prima Engelands  8))

De prijs valt zeker mee. En dat is ook een terugkerend fenomeen binnen de hobby. Ik vind het een uitdaging om met bescheiden investeringen een goed klinkend geheel te realiseren. Iedereen kan met een paar duizend euro een winkel ingaan en het neusje vd zalm kopen maar daar ligt niet de essentie van mijn hobby. Idem bij bekabeling e.d., dat houd de zaak voor mij interessant.

Zodra de bankrekening weer bekomen is van de jaarlijkse rekeningen ronde zal ik eens wat gaan ondernemen. Bedankt voor de input zover.

hifiman

En dit gaat mij helpen om het analoge voedingsdeel uit te schakelen  :)
Kwestie van de 14 Volt voedingslijn opzoeken (meten) en dan doorkrassen  8)

EDIT: een waarschuwing! Onderstaand verhaal schijnt voor de SB2 te zijn, in de SB3 is de voeding toch weer net even anders heb ik begrepen.

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 15:05:07
Gisteren heb ik Wilco telefonisch gesproken en hij vertelde mij in grote lijnen wat hij gedaan had:
- spdif direkt van de chip afgetapt
- een pulse trafo toegepast

Prima, galvanische scheiding. Wel is het zo dat je dan nog steeds afhangkelijk bent van de performance van de (standaard) klok in de SB (geschat 100 tot 200ps).

Vertel Wilco dat de impedantie aanpassing nog niet helemaal optimaal is, met de huidige weerstandskeuzen kom je onder de 75 ohm uit.

groet
-
Guido

hifiman

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 20:15:16
Prima, galvanische scheiding. Wel is het zo dat je dan nog steeds afhangkelijk bent van de performance van de (standaard) klok in de SB (geschat 100 tot 200ps).
Ik weet het ja..

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 20:15:16
Vertel Wilco dat de impedantie aanpassing nog niet helemaal optimaal is, met de huidige weerstandskeuzen kom je onder de 75 ohm uit.
Tsja ik ken Wilco verder ook niet echt, hopelijk leest hij af en toe mee en anders wijs ik hem wel nog een keertje op deze thread  >:D

In elk geval heb ik het even opgegeven, smd is helaas te hoog gegrepen voor mij..  :P
Ik hou het bij de CEC TL5100Z icm Monica DAC voorlopig  :)

sandervg

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2007, 10:23:07
Ik weet het ja..
Tsja ik ken Wilco verder ook niet echt, hopelijk leest hij af en toe mee en anders wijs ik hem wel nog een keertje op deze thread  >:D
Wilco komt zéér zelden op dit forum. Ik maak me er echter ook niet zo druk om. Als de squeezebox niet verslagen kan worden door de Opus21, ben ik al héél tevreden ;-)

Ik neem aan de je 75 ohm bedoelt voor de spdiff? Ik weet namelijk dat wilco niet geloofd in 75ohm voor de spdif. Ook de interlinks die hij maakt zijn geen 75ohm. Ik vraag me ook af hoe belangrijk dat is bij kabels van < 1 meter lengte?

hifiman

Citaat van: sandervg op februari 15, 2007, 11:08:45
Wilco komt zéér zelden op dit forum. Ik maak me er echter ook niet zo druk om. Als de squeezebox niet verslagen kan worden door de Opus21, ben ik al héél tevreden ;-)
Ja dat snap ik  ;D Maar jij hebt dan ook een Wilco SB3 en ik niet  :-\

Ik neem aan de je 75 ohm bedoelt voor de spdiff? Ik weet namelijk dat wilco niet geloofd in 75ohm voor de spdif. Ook de interlinks die hij maakt zijn geen 75ohm. Ik vraag me ook af hoe belangrijk dat is bij kabels van < 1 meter lengte?
Tsja die 75 Ohm is toch echt nodig als je geen staande golven in je kabel wilt...  :P

reMC

Je moet wel altijd een 75ohm uitgang op je Squeezbox hebben en een 75ohm ingang op je dac, anders werkt het niet ;) Vreemd genoeg mag het daar tussenin inderdaad net zo goed geen 75ohm zijn (de kabel) om goed te klinken.

hifiman

Citaat van: reMC op februari 15, 2007, 11:46:55
Je moet wel altijd een 75ohm uitgang op je Squeezbox hebben en een 75ohm ingang op je dac, anders werkt het niet ;) Vreemd genoeg mag het daar tussenin inderdaad net zo goed geen 75ohm zijn (de kabel) om goed te klinken.
Tsja ik heb het nooit geprobeerd maar technisch gezien is het een raar verhaal  :P