Squeezebox modificaties (nu met ingebouwde tent-clock)

Gestart door hifiman, januari 31, 2007, 14:59:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

#100
Na het uitvoeren van deze modificatie was ik natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat. Mijn eerste indruk was: meer rust in het geluid. Ik verwachtte ook duidelijk meer detail te horen maar eerlijk gezegd heb ik dat niet echt kunnen constateren. Wel lijkt het alsof instrumenten stabieler op hun plek staan.

Tsja dit is dus een eerste indruk en inderdaad puur subjectief.. Nu een dag later is het al helemaal onmogelijk er nog iets zinnigs over te zeggen aangezien er niet even "geswitched" kan worden.

Ik heb dus het idee dat het een subtiele verbetering is. Het effect is in elk geval kleiner dan toen ik een Tentclock in mijn toenmalige CEC cd speler had laten zette.

Ik besef hoe groot de kracht van de suggestie is en dus doe ik verder geen al te enthousiaste uitspraken totdat ik mijn gemodde SB3 een keer kan vergelijken met een standaard exemplaar. 

Gezien de aard van de modificatie ben ik ervan overtuigd het in elk geval geen verslechtering kan zijn. Dit in tegenstelling tot vorige keer toen ik al mijn twijfels had over een klok die 30 cm verwijderd was van de plek waar die had moeten zitten Tongue Ditmaal zit de nieuwe klok op dezelfde plek als het origineel.

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman


sandervg

Leuk om te lezen hoe je verder aan het gaan bent met de squeezebox!

Ik zit vooral nog te dubben of een betere lineaire voeding effect zou hebben. Er zit nu een vrij standaard lineaire voeding aan. Wat denk jij?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 11:01:41
Leuk om te lezen hoe je verder aan het gaan bent met de squeezebox!

Ik zit vooral nog te dubben of een betere lineaire voeding effect zou hebben. Er zit nu een vrij standaard lineaire voeding aan. Wat denk jij?
Ik heb er een goede lineaire voeding aan, ik hoor geen verschil helaas..
Klinkt beter heeft een andere ervaring heb ik begrepen dus misschien is het leuk om eens te proberen..

sandervg

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 11:14:29
Ik heb er een goede lineaire voeding aan, ik hoor geen verschil helaas..
Klinkt beter heeft een andere ervaring heb ik begrepen dus misschien is het leuk om eens te proberen..

Kun je nog wat extra info geven over de voeding die je hebt gebruikt? (type, prijsklasse etc.)?

Ik heb er sowieso een lineaire voeding bij (goedekope van enkele tientjes) met een heel dun (absoluut niet audiofiel) kabeltje naar de squeezebox. Ik ben bezig om ook de stroomvoorziening aan te pakken en overweeg om scheidingstrafo's (200 VA van audio consulting) te plaatsen voor de squeezebox en de DAC, maar ik vraag me af: heeft het zin om een scheidingstrafo voor de squeezebox te plaatsen als er 'slechts' een eenvoudige lineaire voeding wordt gebruikt? Is het dan niet slimmer om de voeding /stekkers / kabels zelf eerst goed aan te pakken. Wat is jouw visie?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 15:28:13
Kun je nog wat extra info geven over de voeding die je hebt gebruikt? (type, prijsklasse etc.)?
Ik heb een kant en klaar voedingsblok van KRP gebruikt, 5V 2A. Deze kosten 79 euro en ik heb er in de aanbieding 15 euro voor betaald.

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 15:28:13
Ik heb er sowieso een lineaire voeding bij (goedekope van enkele tientjes) met een heel dun (absoluut niet audiofiel) kabeltje naar de squeezebox. Ik ben bezig om ook de stroomvoorziening aan te pakken en overweeg om scheidingstrafo's (200 VA van audio consulting) te plaatsen voor de squeezebox en de DAC, maar ik vraag me af: heeft het zin om een scheidingstrafo voor de squeezebox te plaatsen als er 'slechts' een eenvoudige lineaire voeding wordt gebruikt? Is het dan niet slimmer om de voeding /stekkers / kabels zelf eerst goed aan te pakken. Wat is jouw visie?
Wat de scheidingstrafo betreft, 50VA zou al ruim voldoende zijn, maar goed wellicht is 200Va de kleinste die ze hebben...

Wat de voeding van de SB3 betreft, mijn mening is dat het allemaal verspilde moeite en geld is omdat er IN de Squeezebox alsnog weer van schakelende voedingen gebruik gemaakt wordt en al je effort voor het creeeren van "schone stroom" gelijk weer teniet gedaan wordt...

Wil je dit goed aanpakken dan zou je een Squeezebox Plus kunnen kopen  daar zijn lineaire voedingen gebruikt en komt geen schakelende voeding meer voor.

Ronald.

reMC

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 15:34:45
Ik heb een kant en klaar voedingsblok van KRP gebruikt, 5V 2A. Deze kosten 79 euro en ik heb er in de aanbieding 15 euro voor betaald.
Wat de scheidingstrafo betreft, 50VA zou al ruim voldoende zijn, maar goed wellicht is 200Va de kleinste die ze hebben...

50VA en 120VA bestaan ook van Audio Consulting, maar dat scheelt toch behoorlijk tov 200VA. 500VA is weer overkill.


hifiman

#108
Citaat van: reMC op november 27, 2007, 15:46:06
50VA en 120VA bestaan ook van Audio Consulting, maar dat scheelt toch behoorlijk tov 200VA. 500VA is weer overkill.
De SB3 is ongeveer 5Vx2A=10VA , de DAC zal eerder minder zijn dan meer, met een veilige marge kwam ik dan tot 50VA.

reMC

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 15:48:39
De SB3 is ongeveer 5Vx2A=10VA , de DAC zal eerder minder zijn dan meer, met een veilige marge kwam ik dan tot 50VA.

Ja, je zou met 50VA wel overleven ja, maar klankmatig scheelt het toch best wat (niet gigantisch, maar het prijsverschil is te overzien).

hifiman

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 15:57:48
Ja, je zou met 50VA wel overleven ja, maar klankmatig scheelt het toch best wat (niet gigantisch, maar het prijsverschil is te overzien).
Ik heb nog nooit trafo's subjectief vergeleken dus ik kan er niet over meepraten  :P

sandervg

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 15:34:45
Wil je dit goed aanpakken dan zou je een Squeezebox Plus kunnen kopen  daar zijn lineaire voedingen gebruikt en komt geen schakelende voeding meer voor.
Squeezebox Plus? Ken ik niet. Is dat een officiele versie of een gemod. versie?

Jij hebt met Wlico ooit gesproken over de modificatie die hij aan mijn Squeezebox heeft doorgevoerd. Heeft hij daar misschien geschakelde voedingen in vervangen?

Jij geeft dus eigenlijk aan dat élke inspanning voor schone stroom bij de squeezebox verspilde moeite is (furutech stekkers, scheidingstrafo's, lineaire voedingen etc) als ik het goed heb begrepen? En dat ik die inspanning beter volledig op de DAC zou kunnen richten?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian


sandervg

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 16:40:52
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.msg831228#msg831228 ;)
Als ik het goed lees (sh*t, wat ben ik a-technisch!), heeft hij waarschijnljik wel wat met de voedingen ín de squeezebox gedaan?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 16:45:32
Als ik het goed lees (sh*t, wat ben ik a-technisch!), heeft hij waarschijnljik wel wat met de voedingen ín de squeezebox gedaan?

Ja, hij heeft het daar oa. over regulators (spanningsregelaars), dat zijn in feite onderdelen van voedingen die een bepaald linear voltage uitsturen. Dus als je een trafo van 12v hebt en je zet daar een 5v regulator achter zet, stuurt die 5v naar het component waar je het op zet.

De voeding is in vrijwel elk apparaat erg belangrijk, en niet alleen het feit dat 'ie het doet ;)

sandervg

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 16:48:41
Ja, hij heeft het daar oa. over regulators (spanningsregelaars), dat zijn in feite onderdelen van voedingen die een bepaald linear voltage uitsturen. Dus als je een trafo van 12v hebt en je zet daar een 5v regulator achter zet, stuurt die 5v naar het component waar je het op zet.

De voeding is in vrijwel elk apparaat erg belangrijk, en niet alleen het feit dat 'ie het doet ;)
Dat betekent dat een beter voeding (in tegenstelling tot de squeezebox van Ronald) mogelijk wel een effect kan hebben bij mijn squeezebox (als ik Ronald goed heb begrepen).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Uiteraard, de wijzigingen die Wilco heeft doorgevoerd in de SB zitten VOORNAMELIJK in de voeding (andere elco's, voeding uitzetten waar je het niet nodig hebt, andere regulatoren etc). Maar jouw SB ís toch zo gemodificeerd?

sandervg

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 16:52:59
Uiteraard, de wijzigingen die Wilco heeft doorgevoerd in de SB zitten VOORNAMELIJK in de voeding (andere elco's, voeding uitzetten waar je het niet nodig hebt, andere regulatoren etc). Maar jouw SB ís toch zo gemodificeerd?
Als het goed is wel  ;D. Maar ik wist eigenlijk helemaal niet wat wilco allemaal gedaan had. Vandaar mijn vraag. Ik zal het eens aan Wilco vragen (als hij het zich nog kan herinneren). Ik weet niet of hij ALLE mogelijke modificaties heeft doorgevoerd. In de link die je aanhaalt heeft Wilco het soms over 'je kunt' en 'eventueel' . Geen idee welke optionele zaken hij wel/niet heeft doorgevoerd.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 16:54:45
Als het goed is wel  ;D. Maar ik wist eigenlijk helemaal niet wat wilco allemaal gedaan had. Vandaar mijn vraag. Ik zal het eens aan Wilco vragen (als hij het zich nog kan herinneren). Ik weet niet of hij ALLE mogelijke modificaties heeft doorgevoerd. In de link die je aanhaalt heeft Wilco het soms over 'je kunt' en 'eventueel' . Geen idee welke optionele zaken hij wel/niet heeft doorgevoerd.

Vraag het hem even, weet ik ook niet precies. Hij heeft zeker de voedingen aangepast. Verder: ik heb 'm wel gehoord en van binnen gezien: heel veel meer kan er denk ik niet aan gedaan worden. Maar hij klinkt toch ook gewoon goed?

hifiman

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 16:52:59
Uiteraard, de wijzigingen die Wilco heeft doorgevoerd in de SB zitten VOORNAMELIJK in de voeding (andere elco's, voeding uitzetten waar je het niet nodig hebt, andere regulatoren etc). Maar jouw SB ís toch zo gemodificeerd?
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen, de voeding en de spdif uitgang!

sandervg

Citaat van: reMC op november 27, 2007, 16:59:09
Maar hij klinkt toch ook gewoon goed?
Ja hoor! Klinkt super! Maar ik ben aan het theoretiseren wat voor winst met de stroomvoorziening te behalen is. Ik kan het gewoon niet helemaal snappen:
- Wilco geeft aan dat een scheidingstrafo redelijk wat effect zal hebben, maar voor de squeezebox zelf heeft hij een goedkope standaard lineaire voeding uitgezocht met een vastgemonteerd dun snoer (beide kanten: naar 220V en naar de squeezebox).
- Voor de DAC is er een speciale voeding gebruikt met speciaal uitgezochte diodes en de verschillen waren groot tussen verschillende diodes en voedingen. Voor de squeezebox is hier nauwlijks aandacht voor geweest en gebruiken we een standaard goedkope voeding die niet in verhouding staat tot de voedingen voor de DAC en de gaincard.

Al met al lijkt het alsof de voeding van de squeezebox nog wat weinig aandacht heeft gehad en daarom ben ik aan het filosoferen OF hier meer aandacht aan zou moeten worden besteed.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC


hifiman

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 17:43:29
Ja hoor! Klinkt super! Maar ik ben aan het theoretiseren wat voor winst met de stroomvoorziening te behalen is. Ik kan het gewoon niet helemaal snappen:
- Wilco geeft aan dat een scheidingstrafo redelijk wat effect zal hebben, maar voor de squeezebox zelf heeft hij een goedkope standaard lineaire voeding uitgezocht met een vastgemonteerd dun snoer (beide kanten: naar 220V en naar de squeezebox).
- Voor de DAC is er een speciale voeding gebruikt met speciaal uitgezochte diodes en de verschillen waren groot tussen verschillende diodes en voedingen. Voor de squeezebox is hier nauwlijks aandacht voor geweest en gebruiken we een standaard goedkope voeding die niet in verhouding staat tot de voedingen voor de DAC en de gaincard.

Al met al lijkt het alsof de voeding van de squeezebox nog wat weinig aandacht heeft gehad en daarom ben ik aan het filosoferen OF hier meer aandacht aan zou moeten worden besteed.
Goede punten lijkt me Sander! Ik heb er in elk geval geen antwoord op waarom het in geval A wel wat zou doen en in geval B niet.
Misschien heeft Wilco daar inderdaad een verklaring voor!

reMC

Citaat van: sandervg op november 27, 2007, 17:43:29
Voor de squeezebox is hier nauwlijks aandacht voor geweest en gebruiken we een standaard goedkope voeding die niet in verhouding staat tot de voedingen voor de DAC en de gaincard.

Ik weet overigens welke trafo jij gebruikt en geloof me, dat is GEEN slechte trafo (en de diodes zijn ook uitgezocht). Bij mijn voedingzoektocht voor mijn dac kom ik uit bij dezelfde productjes :)

Maar het kan ongetwijfeld nog beter... (heb je al gebeld? ;D)

sandervg

Citaat van: reMC op november 28, 2007, 08:37:03
Ik weet overigens welke trafo jij gebruikt en geloof me, dat is GEEN slechte trafo (en de diodes zijn ook uitgezocht). Bij mijn voedingzoektocht voor mijn dac kom ik uit bij dezelfde productjes :)

Maar het kan ongetwijfeld nog beter... (heb je al gebeld? ;D)
Ik heb gewoon een standaard goedkope 'Stontronics'... Volgens mij is er intern niets aan veranderd. Alle snoeren zitten er vast aan en ik twijfel zelfs of het kastje uberhautp geopend kan worden. 

Hebben we het over dezelfde tafo?   ???
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian