D E stereoset

Gestart door royal d, november 26, 2006, 22:19:49

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

Dan zou ik voor de Au bain-marie manier gaan. Lekker simpel ;D
Sorry, ik hou er over over :P

Fatalfelix

Citaat van: D.E. op maart 28, 2009, 01:15:54
Muziek steamen?

Een onderwerp wat steeds maar in mijn hoofd blijft zitten. Gaan we een poging doen of niet? wat zijn de voors en wat zijn de tegens. We beginnen eerst maar met wat achtergrond informatie zodat het wat duidelijker wordt...

Mijn set bestaat uit een Arcam A85 versterker + een Arcam CD 23 met Sonus Faber Concerto speakers. Ik ben tot op zekere hoogte erg tevreden over het geluid wat de set voortbrengt. Het klinkt namelijk niet vermoeiend, is goed in balans, muzikaal met een warm (arcam?) sausje. Daar ligt denk ik een van de problemen het is allemaal wat laidback en mag van mij dus meer upfront. Ik ben bang wil ik hier in verandering brengen dat of Arcam of Sonus Faber weg zal moeten....

Het 2e probleem (voor zover het een probleem is) heeft te maken dat ik bijna geen cd's meer draai maar alles van de laptop afspeel, puur omdat het eenvoudig te bedienen
is en snel kunt switchen van muziek. Tegelijkertijd besef ik me dat de cd speler een stuk beter klinkt dan de laptop en wil hier dan ook zeker niet op achteruit gaan!

Ik heb een aantal hoofdvragen opgesteld:

Wat is de meest simpele oplossing zonder dat de kwaliteit van het geluid er op achteruit gaat?
Wat heb ik nodig om (liefst draadloos) muziek af te spelen?
Cd's rippen, waar opslaan?

Om te beginnen dacht ik aan een apple touch waarmee ik muziek kan bedienen (naast macbook pro), maar dit is iets voor latere zorg. Kan ik nu mijn cd's rippen op een HD en dit weer koppelen aan de airport express? welke vervolgens aangesloten moet zijn op een externe DAC om het maximale geluid eruit te krijgen? Kan ik dan ook zonder de laptop mijn muziekbibliotheek bedienen en dus met een apple touch?

Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen is het voor mij nog een beetje vaag en hoop dan ook dat jullie me hier in kunnen helpen.

Ik stream zelf ook veel vanaf de pc, maar dan via een Onkyo pci-200 geluidskaart die ook echt bedoelt is voor analoog gebruik (veel andere kaarten zijn toch gericht op dat DTS en THX gebeuren). Je sowieso moet zorgen dat je kwalitatief goede opnamen hebt. Heb dezelfde speakers en moet zeggen dat een gewone cd toch wel die extra dimensie aan muziek geeft. Kan ook best genieten van sommige mp3's, maar als ik echt lekker muziek ga luisteren blijft die cd bij mij de winnaar. Zou als ik jou was gewoon kijken naar een goede (2e hands) DAC, of een externe geluidskaart, en die cd-speler ernaast houden.

Hier nog een testje van wat DAC's op hifi.nl
http://www.hifi.nl/recensies/2141/Openbaring.html

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

royal d

Bedankt voor je input.

Waar ik heen wil is een zo simpel mogelijk alternatief voor de cd speler. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een airport welke vervolgens aangesloten is op een externe dac, eventueel zou ik een touch kunnen gebruiken om de boel te bedienen.

Wanneer ik voor bovenstaande optie kies, lever ik dan veel in qua kwaliteit?

Daarnaast ben ik benieuwd of ik dan een aparte HD moet aanschaffen op de cd's op te rippen (aangesloten op de airport)

hifi | Roderick

Citaat van: D.E. op maart 28, 2009, 11:50:20
Bedankt voor je input.

Waar ik heen wil is een zo simpel mogelijk alternatief voor de cd speler. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een airport welke vervolgens aangesloten is op een externe dac, eventueel zou ik een touch kunnen gebruiken om de boel te bedienen.

Wanneer ik voor bovenstaande optie kies, lever ik dan veel in qua kwaliteit?

Daarnaast ben ik benieuwd of ik dan een aparte HD moet aanschaffen op de cd's op te rippen (aangesloten op de airport)

Ik gebruik iTunes i.c.m. een Airport Express. Klinkt perfect.

Een computer bron als met een 'goede' losse DAC klinkt uitstekend en meestal beter dan losse CD spelers, voor minder geld.

Fatalfelix

Ik weet niet hoe goed die Airport is (en of je dan kwaliteit verliest oid), maar als je het goed aanpakt kun je er ook op vooruit gaan. Het belangrijkste is gewoon dat de bronbestanden goed zijn. 128kbps mp3'tjes klinken zelfs op een DAC van duizenden euro's nog steeds niet zo goed als een gewone cd die op een cd-speler van 200,- euro wordt afgespeeld. Mocht je dus veel hoogwaardige tunes hebben dan zou ik wat dieper in de buidel tasten, en als het vooral voor achtergrondmuziek is zou ik niet meer uitgeven dan 200/300,- euro.

Je kunt natuurlijk ook een andere versterker zoeken die digitale inputs en een goede DAC heeft (bijv een goedkoper alternatief van de SuperNait van Naim). Denk dat je daar jarenlang plezier van gaat hebben aangezien je "toekomstige" (als je ooit terug wil) cd/dvd/br-speler hier ook profijt heeft.

Wat natuurlijk wel jammer is, is dat je ontzettend veel versterkers, speakers etc. thuis kan proberen, maar dat het kwa DAC's en transporten eigenlijk een beetje tegenvalt.

S@m

Citaat van: D.E. op maart 28, 2009, 01:15:54
Daar ligt denk ik een van de problemen het is allemaal wat laidback en mag van mij dus meer upfront.

Ook ik dacht dat ik het laidback karakter een beetje zat was en daarom vorig jaar een andere set gekocht...

...na 3 maanden was ik dat upfront spuugzat en hunkerde terug naar laidback.

Aldus geschiedde...upfront set de deur uit, laidback terug.

Weet dus goed wat je doet  ;)

royal d

Ik heb al gekeken naar de supernait en de lyngdorf tda 2200 helaas zijn ze mij nog te prijzig...

De xs van Naim heeft volgens mij geen DAC aan boord dacht ik.... anders was dit natuurlijk een mooie oplossing.

@Sam

Ik zou eerst willen proberen om dit bijv. met een Naim op te lossen. het hoeft niet totaal upfront maar iets meer zou ik zeker waarderen.

S@m

Als je iets niet probeert zal je er ook niet achter komen...succes met je zoektocht

Garp

Je zoektocht komt me bekend voor. Ik ben van een arcam avr350 op mijn concerto's naar een Electrocompaniet gegaan. Echt een enorme verbetering, er zit nu zo veel meer leven in.

Verder stream ik flac naar een squeezebox die aan een Cambridge DacMagic hangt. Dat kon mijn cd-speler niet bijhouden als het gaat om kwaliteit en gebruiksgemak. Zorg voor kwalitatief goede bestanden en een mooie Dac en je bent een heel eind.

royal d

Citaat van: Garp op maart 28, 2009, 16:35:17
Je zoektocht komt me bekend voor. Ik ben van een arcam avr350 op mijn concerto's naar een Electrocompaniet gegaan. Echt een enorme verbetering, er zit nu zo veel meer leven in.

Verder stream ik flac naar een squeezebox die aan een Cambridge DacMagic hangt. Dat kon mijn cd-speler niet bijhouden als het gaat om kwaliteit en gebruiksgemak. Zorg voor kwalitatief goede bestanden en een mooie Dac en je bent een heel eind.

Welke cd speler gebruikte je destijds? Ik gebruik nu een cd23 van Arcam en die is vrij goed het wordt denk ik lastig om een gelijkwaardige dac hiervoor te vinden....

het mooiste zou een versterker met DAC zijn, met een Supernait zou ik dan in principe meteen klaar zijn. Het is alleen jammer dat ie zo duur is...

Fatalfelix

2e hands komen ze nog wel eens rond de 2500/2600,- voorbij. Je zou dan je hele Arcam set kunnen verkopen en wat bijleggen. Het probleem is alleen meestal dat ze niet verkocht worden op het moment dat je ze zoekt  ;D.

Garp

Een Onkyo dx7555. Zeker geen beroerde speler, maar idd geen cd23

royal d

Definitieve stap gezet: de cd speler staat te koop!

Guester

:D wordt het de Naim Supernait?
Sonos - Spotify

royal d

Citaat van: willem_tdi op april  2, 2009, 15:04:26
:D wordt het de Naim Supernait?

Voor nu denk ik niet maar het zou voor later zeker een mooie optie zijn.

wil

Gemak is persoonlijk. Ik zou noooiiit voor een stream-systeem gaan. Een kast met cd'tjes vind ik wel zo overzichtelijk; ik weet 't het, het zal wel de leeftijd zijn. Bij mijn kinderen hoef ik echt niet met een schijfje aan te komen.

Maar ben je overtuigd van je beslissing t.a.v. de sound en de controle? Je bent van een A80 naar een A85 gegaan, maar een A32 of een pre/eindcombi heb je nooit overwogen. En wat denk je van de indeling en meubilair van de ruimte? Deze kan elke sound maken of breken. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor hypes en beslissingen die alleen de flow van €€€ geholpen hebben...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

royal d

Citaat van: wil op april  3, 2009, 19:12:56
Gemak is persoonlijk. Ik zou noooiiit voor een stream-systeem gaan. Een kast met cd'tjes vind ik wel zo overzichtelijk; ik weet 't het, het zal wel de leeftijd zijn. Bij mijn kinderen hoef ik echt niet met een schijfje aan te komen.

Maar ben je overtuigd van je beslissing t.a.v. de sound en de controle? Je bent van een A80 naar een A85 gegaan, maar een A32 of een pre/eindcombi heb je nooit overwogen. En wat denk je van de indeling en meubilair van de ruimte? Deze kan elke sound maken of breken. Ik wil je alleen maar waarschuwen voor hypes en beslissingen die alleen de flow van €€€ geholpen hebben...

wil

Nee Wil niet qua sound qua gemak denk ik dat ik icm een Apple Ipod Touch erg ver kom. Maargoed dit is allemaal voor latere zorg.

Het feit is dat ik bijna geen cd's meer luister (misschien een dip ik weet het niet). Daarnaast heb ik tot de conclusie gekomen dat ik Naim toch wel erg mooi vind klinken, iets directer en frisser dan Arcam. Ik weet niet of de ruimte hierin een rol speelt...

Wat ik ideaal zou vinden gericht op de toekomst: een Supernait met de Concerto en als bron een MAC mini gekoppeld aan een HD (NAS?) en dan bedienen met een Ipod Touch.... Als ik dan toch cd's echt mis kan ik natuurlijk een Naim cd spelert kopen :)

Het kan ook zo zijn dat ik mijn hele set weg ga doen..... ik zie het namelijk niet zitten om mijn set mee te nemen als ik op kamers ga :-X

wil

Citaat van: D.E. op april  3, 2009, 22:10:30

ik zie het namelijk niet zitten om mijn set mee te nemen als ik op kamers ga :-X
???

Wat voor Corps-dispuut heb je op het oog?  :hehe:

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

royal d

Citaat van: wil op april  3, 2009, 22:59:23
???

Wat voor Corps-dispuut heb je op het oog?  :hehe:

wil

Hahahaha tjah, klinkt misschien wat overdreven maar ik heb er niet echt een goed gevoel bij als mn apparatuur daar zou staan... iedereen die er aan zit of ''per ongeluk'' iets aanstoot etc.

Ik hoop eigenlijk dat ik een leuke opleiding in Amsterdam kan vinden.....

Fatalfelix

Gewoon 2 sets houden, dat doe ik straks ook  ;). Wellicht dat je er dan een stel Concertino's bij kan kopen voor op kamers, als je dan terug gaat na je studie heb je gelijk surround  8).

royal d

Citaat van: Fatalfelix op april  5, 2009, 14:32:08
Gewoon 2 sets houden, dat doe ik straks ook  ;). Wellicht dat je er dan een stel Concertino's bij kan kopen voor op kamers, als je dan terug gaat na je studie heb je gelijk surround  8).

Mwah ik vind surround nog niet zo heel aantrekkelijk eerlijk gezegd... Met film en games geeft het extra dimensie maar aangezien ik veel muziek luister heeft dit geen prioriteit..

Maargoed de cd speler staat te koop. Helaas nog geen belangstelling voor gehad (%&^ recessie)

S@m

Citaat van: D.E. op april  5, 2009, 20:49:28

Maargoed de cd speler staat te koop. Helaas nog geen belangstelling voor gehad (%&^ recessie)

D.E. Misschien moet je niet al je pijlen richten op dit forum. Waarom probeer je het ook niet op Marktplaats.nl en Hifi.nl?

Grote kans van slagen!

royal d

Citaat van: S@m op april  6, 2009, 09:52:48
D.E. Misschien moet je niet al je pijlen richten op dit forum. Waarom probeer je het ook niet op Marktplaats.nl en Hifi.nl?

Grote kans van slagen!

Ik probeer eerst altijd dit forum aangezien ik zeker ben dat afspraken (meestal) worden nagekomen. Daarnaast wil ik een paar foto's schieten wat de verkoop moet bevorderen en zal daarna op o.a. marktplaats zal adverteren.

Iig bedankt voor je hulp!

S@m

Ik begrijp het D.E.

Echter heb ik al talloze artikelen verkocht en gekocht op marktplaats én hifi.nl en 97,5 van de 100 keer met succes en zonder problemen...(overigens een maand of 3 geleden ook een FMJ CD23  ;) )

Succes met de verkoop!

royal d

Sinds gister ben ik in het bezit van een Sony 37W5500 LCD-scherm. De reden dat ik voor LCD ben gegaan heeft voornamelijk te maken met de grootte van het scherm. Een plasma van 42 inch zou echt te groot zijn in mijn kamer. Daarbij wilde ik graag gebruik maken van de kortingsactie van MM dit weekend (16% off).
Ben nog even wezen kijken naar de Samsung B650, een serieuze tegenstander van de Sony, laatstgenoemde is toch net even wat verfijnder en gezien het prijsverschil is de keuze hier op gevallen.

Ik heb nog niet echt kunnen testen en moet ik nog een hoop instellingen bekijken. Zo 'out of the box' is het een prima scherm en ga er vanuit dat het alleen nog maar beter zal worden! Heb nog geen blue-ray kunnen bekijken, met DVD vind ik het erg mooi (via PS3) en natuurlijk wat spellen gespeeld.

Wat me wel opvalt is dat er in de rechterbovenhoek een soort lichte waas hangt... is dit blacklightbleeding oid? Als dit niet wegtrekt zal ik de tv omruilen.

Kortom voor deze prijs denk ik een topper!