Media Portal (gebruikers en informatie)

Gestart door lampie1979, november 22, 2006, 03:11:25

Vorige topic - Volgende topic

lampie1979

Zijn er hier veel media portal gebruikers op het forum aanwezig? ikzelf heb gisteren eindelijk mijn HTPC afgerond (wat een gepiel met de codecs :) ). Maybe een leuk idee om in dit topic handige plug-ins en eventuele tips voor instellen te geven. Zo kunnen we wat van elkaar leren en zo een handige gids opstellen.

Media Portal?

Media portal is een open-source media center. Deze is uitgebreider en meer actief ontwikkeld dan Microsoft Media Center. Media portal is echter meer geschikt voor de mensen die wat meer tijd willen steken in het configureren van hun HTPC. Indien je bereidt bent dit te doen kun je voor jezelf het ultieme HTPC platform samenstellen.

http://www.team-mediaportal.com/

Essentiele tools:

- Graphedit (hiermee kun je zien welke filters er actief zijn bij het decoderen van media);
- Radlight filter manager (hiermee kun je handmatig filters een prioriteit geven/ verwijderen of uitschakelen);
- Een nieuwe is Filmerit, voor het managen van directshow filters
- port95nt (benodigd voor LCD displays);
- foobar2000 v0.8.3  (audio weergave met een superieure processing engine);
- foohttpserver v0.8.3 Deze dien je te installeren om mediaportal met foobar te kunnen laten communiceren.
    - Secret rabbit code plugin voor foobar2000 (geeft een aanzienlijk betere audio weergave);

Codecs:

- Puremotion software voor geschikte Nvidia videokaarten (hardware video acceleratie (momenteel MPEG2 en X264), en audio decoder) NOTE: Zit tegenwoordig inbegrepen in de NVidia Driver!;
- HDTV to MPEG (voor het samenvoegen van .TS bestanden, welke vaak zijn gedownload via nieuwsgroepen);
- FFDshow (voor het decoderen van XVID / DIVX en andere formaten);
- AC3Filter (decoderen / doorgeven van SPDIF naar receiver);
- Quicktime ALternative Deze installeerd alleen de codecs (in plaatst van het bloated quicktime pakket van apple zelf) die je nodig hebt voor het decoderen van apple quicktime bestanden (trailers etc..)
- ??????

Media portal plug-ins:

- MP-TVSERIES (handige plugin voor het archiveren en weergeven van tv-series), eigenlijk een must voor de TV serie kijkers onder ons;
- FANART, indien je deze Fan art download dan zal deze bij de corresponderende serie als achtergrond verschijnen! Eigenlijk een must indien je TVSERIES heb geinstallerd. Plaats deze in: Mediaportal/Thumbs/Fan Art (ja met een spatie ertussen) (http://jossan.visse.nu/~spuck/FanArtVote/);
- Online Videos (bekijken van youtube, google video gametrailers en APPLE HD TRAILERS!) http://forum.team-mediaportal.com/onlinevideos_plugin_now_apple_trailers_v0_30-t9730.html
- Daemon-tools (voor het automatisch mounten van .ISO, .BIN etc.. bestanden).
- ???????

Skins (downloaden van mediaportal site)
16:9

Populairste skins van het moment:

1. Xface (zeer venieuwend)
2. Spinsafe Revolve
3. FooFaRaw
3. Replicant
4. Project Mayhem 3 (van XBMC)

Tips voor configuratie:

- Indien u beschikt over een NVIDIA grafische kaart en deze heeft ondersteuning voor puremotion, gebruik deze software dan ook. Puremotion zal de beste beeld kwaliteit geven t.o.v. alle andere filters. Ook zal de processor belasting dramatisch zakken. De GPU (grafische processor) zal namelijk het grootste deel voor zijn rekening nemen.
- Bij deinterlacing van b.v. 1080i materiaal gebruik hier ook de Puremotion software.
- Gebruik foobar2000 voor het weergeven van audio. De audio kwaliteit van foobar incl. SRC plugin is de beste in zijn soort.
- Koop een MCE remote voor het bedienen van media portal. Dit biedt u een hoop gemak en meer heeft u verder ook neit nodig voor de bediening van de HTPC.
- Verzamel bestanden met verschillende codecs. Dus XVID's, DIVX met en zonder AC3 geluid, 720p, 1080p .TS bestanden en normale DVD's met DTS en DD5.1. Door deze te testen met graphedit kun je precies zien welke filters welke bestanden decoderen. indien je niet tevreden bent (b.v. een DSCALER filter die je DVD's decodeerd) kun je d.m.v de radlight filter manager de prioriteit veranderen van de codec die jijzelf voor ogen hebt. Zo kun jezelf sturen welk filter welk bestand dient te decoderen voor een optimaal resultaat. NOTE: er zit tegenwoordig ook een tool inbegrepen bij mediaportal om dit te kunnen doen.
- ????

Aangeraden systeemeisen:

Bij 720p en 1080p resoluties
- Intel Core2Duo of een AMD X2;
- Puremotion ondersteunde Nvidia of geselecteerde ATI kaarten (X1600 en hoger);
- 1024MB geheugen op een XP systeem, 2048MB op een Vista systeem;
- Non resampling SPDIF soundcard (te herkennen aan een niet te bedienen SPDIF slider in het voolume paneel);
- MCE remote.

Optionele systeemeisen:

- Raid 5 opslag (b.v. 4x300GB);
- MCE keyboard;
- 2e monitor voor inregelen MP (bij gebruik beamer);
- Waterkoeling voor de CPU, northbridge en Grafische kaart (om de HTPC extra stil te maken);
- Marmitek PowerMid XL (omzetten van IR in RF en vice versa. Zo kun je de PC dus ergens anders in huis plaatsen)

Externe bronnen mediaportal:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29249146#29249146

Aangeraden systeeminstellingen:

- Haali splitter
- CoreAVC of FFDSHOW als X264 decoder (Multi core CPU support)
- FFDSHOW voor Xvid en Divx
- Nvidia Puremotion voor Mpeg2
- AC3 filter voor geluid Digitaal versturen richting receiver

Hoor wel aan de reacties of dit een interessant topic gaat worden :)

Groetjes xander
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

Scuzz

dit lijkt me een zeer interessant topic!

Ik vraag me nu al tijden af waarom ik over zou moeten stappen naar media portal (draai nu windows mce).... als iemand me kan overtuigen... be my guest!

Ga nu maar ff op hun site snuffelen  ^-^

sandervg

Misschien kan iemand ook de belangrijkste nadelen/voordelen tov MCE aangeven?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Ik gebruik media portal wel, maar tot nu eigenlijk alleen om foto's te bekijken op de beamer. Ik boot nog steeds direct in zoomplayer en niet in media portal. Maar ik ben het wel aan het overwegen. Een van de handige aspecten van media portal is dat er een plugin voor is die samenwerkt met de film database die ik gebruik, ant movie catalog.

peter

MaartenvdS

Ik heb een paar maanden geleden ook een PC samengesteld om MediaPortal op te installeren. Met een 2e hands TV kaartje kan ik nou leuk TV opnemen en afspelen. Ik heb nog geen MCE remote maar dat wil ik wel gaan doen voordat de PC naar de woonkamer verhuist. Nu staat de PC nog in de 'kweekvijver' om te tunen. Dat wil ik allemaal niet doen in de woonkamer.

De tools die je noemt ken ik niet, al heb ik er wel vaker over gehoord. Ik gebruik nu nog de standaard filters die geinstalleerd zijn door Windows of door MediaPortal zelf. Sinds een maand of 2 staat er een nieuwe versie van MediaPortal op (0.2.0 meen ik) en die vind ik behoorlijk stabiel. Ik heb nog wel te weinig geheugen in de PC zitten om lekker te werken met MediaPortal (en Windows XP in het algemeen): 256 MB. Dat moet dus ook nog uitgebreid worden voordat ik hem echt in gebruik neem.

Wat voor display heb je nog aan MediaPortal gehangen? Een los klein LCD display? Ik heb nog een grafisch LCD liggen (T936 controller of zoiets). Ik heb gezien dat daar ook plugins voor zijn maar ik heb nog geen documentatie gezien waaruit blijkt wat je er dan mee kan, wat de toegevoegde waarde is.

Kijken jullie ook DVD's rechtstreeks vanuit MP of doen jullie dat alsnog vanuit een dedicated DVD applicatie?

Scuzz

ik kijk via Theatertek en vaak direct vanuit MCE. Is dit ook te doen in Mediaportal?

)p(

Citaat van: Scuzz op november 22, 2006, 14:34:01
ik kijk via Theatertek en vaak direct vanuit MCE. Is dit ook te doen in Mediaportal?

Ja, je kunt kiezen welke player je gebruikt om dvd's of ander video materiaal af te spelen als je de interne player niet wilt gebruiken.

peter

lampie1979

Citaat van: Scuzz op november 22, 2006, 13:31:59
dit lijkt me een zeer interessant topic!

Ik vraag me nu al tijden af waarom ik over zou moeten stappen naar media portal (draai nu windows mce).... als iemand me kan overtuigen... be my guest!

Ga nu maar ff op hun site snuffelen  ^-^

Ten eerste het is open source dus iedereen kan eraan ontwikkelen, ook jij dus ;) Het is uitgebreider dan MCE, en biedt meer functionaliteiten. Eigenlijk is mediaportal voor de iets meer doorgewinterde HTPC gebruiker. Je kan in wezen alles afstemmen op jou eigen voorkeur. Ik irriteerde me dus ook aan de beperkte configureerbaarheid bij MCE. MCE is waarschijnlijk voor 85% van de mensen voldoende. Dit zijn vaak mensen die het al prima vind als die het doet en niet teveel poespas willen.

Ikzelf ga er graag wat dieper op in en probeer het maximale uit een HTPC te halen. Het voordeel van MP (MediaPortal) t.o.v. MCE is dan ook de integratie met andere open source projecten. Je kan dus zoals al boven is genoemd, b.v. je MP3's door een ander programma laten afspelen. Je kan b.v. een ander database programma voor je hele muziek collectie te beheren en deze dan exporteren naar Mediaportal.

Samengevat geeft het je meer vrijheid in je eigen keuze en niet die Microsoft voor ogen heeft.
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

lampie1979

Citaat van: MaartenvdS op november 22, 2006, 14:30:45
Ik heb een paar maanden geleden ook een PC samengesteld om MediaPortal op te installeren. Met een 2e hands TV kaartje kan ik nou leuk TV opnemen en afspelen. Ik heb nog geen MCE remote maar dat wil ik wel gaan doen voordat de PC naar de woonkamer verhuist. Nu staat de PC nog in de 'kweekvijver' om te tunen. Dat wil ik allemaal niet doen in de woonkamer.

De tools die je noemt ken ik niet, al heb ik er wel vaker over gehoord. Ik gebruik nu nog de standaard filters die geinstalleerd zijn door Windows of door MediaPortal zelf. Sinds een maand of 2 staat er een nieuwe versie van MediaPortal op (0.2.0 meen ik) en die vind ik behoorlijk stabiel. Ik heb nog wel te weinig geheugen in de PC zitten om lekker te werken met MediaPortal (en Windows XP in het algemeen): 256 MB. Dat moet dus ook nog uitgebreid worden voordat ik hem echt in gebruik neem.

Wat voor display heb je nog aan MediaPortal gehangen? Een los klein LCD display? Ik heb nog een grafisch LCD liggen (T936 controller of zoiets). Ik heb gezien dat daar ook plugins voor zijn maar ik heb nog geen documentatie gezien waaruit blijkt wat je er dan mee kan, wat de toegevoegde waarde is.

Kijken jullie ook DVD's rechtstreeks vanuit MP of doen jullie dat alsnog vanuit een dedicated DVD applicatie?
Het mooie is nu juist aan MP dat je zelf je filter kunt selecteren. Je kan b.v. powerdvd, windvd of puremotion filters gebruiken om je DVD mee te decoderen. Ikzelf gebruik dus ook de dvd speler die MP zelf bezit. Ik zou ook niet weten waarom ik een andere zou willen aangezien ik zelf zeg met wat die de DVD's dient te decoderen. Met de Afstandsbediening kan ik deze moeiteloos aansturen.

Een extra voordeel is dat MP ook .ISO bestanden kan mounten (d.m.v daemon tools). Wat nog steeds veel mensen doen is deze ISO op een DVD branden en vervolgens deze in een DVD speler te doen om te kunnen bekijken. Laat deze lekker ingepakt op de PC staan en laat MP het werk doen, zonder ook maar iets weg te branden :)

lampie1979

Citaat van: Scuzz op november 22, 2006, 14:34:01

Voor zover ik weet (ooit een keer theatertek geprobeerd) kan MP wat MCE en theatertek gecombineerd kunnen. Heb je specifieke eisen?

Scuzz

heb het gisteravond ook maar even geïnstalleerd. Moet zeggen dat het tot nu toe wel mijn interesse wekt  8). Ga er nog een paar dagen mee stunten en dan maar ff kijken welke beter bevalt. Vriendin vind het ook erg mooi dus die slag is al gewonnen  O0 (met haar heb ik toch al geen problemen op HT gebied want hoe groter de tv is.. (naja dieper niet dan he) hoe mooier, zuilen vind ze stukken mooier als die 'kleintjes' (Mordaunt Short Genie) die we nu hebben en een sub a la formaat SVS (de kist, niet de 'ronde') is wel 'gaaf'  >:D!!).
Ow ja terug naar media portal:

Citaat van: lampie1979 op november 22, 2006, 22:46:49
Voor zover ik weet (ooit een keer theatertek geprobeerd) kan MP wat MCE en theatertek gecombineerd kunnen. Heb je specifieke eisen?

Ik draai nu theatertek omdat de beeldkwaliteit (bij mij tenminste) stukken beter is als die van powerdvd... Maar als de ingebouwde dvd speler van mediaportal net zo goed is heb ik geen reden om die niet te gebruiken!

lampie1979

Kijk dat ziet er positief uit :) Hoop dat ie je bevalt. Als het niet meteen lukt, gewoon even doorspitten, en je zult versteld staan van de mogelijkheden.

Weer een stukkie systeemeisen toegevoegd aan de startpost

MaartenvdS

Citaat van: lampie1979 op november 22, 2006, 03:11:25
Aangeraden systeemeisen:

Bij 720p en 2080p resoluties
- Intel Core2Duo of een AMD X2;
Dat moet een geweldig beeld geven: 2080p  ;D

Wat voor LCD scherm heb jij aangesloten mbv port95nt? Heb je foto's van wat je uiteindelijk op dat scherm te zien krijgt? Of is dat ook te configureren?

Scuzz

Citaat van: lampie1979 op november 23, 2006, 23:44:59
Kijk dat ziet er positief uit :) Hoop dat ie je bevalt. Als het niet meteen lukt, gewoon even doorspitten, en je zult versteld staan van de mogelijkheden.

Weer een stukkie systeemeisen toegevoegd aan de startpost

Tja tot nu toe is het wel een geinig programma. Het is zeker een voordeel dat er zo gigantisch veel aan in te stellen is en dat je het zo makkelijk kan uitbreiden! Wat ik wel jammer vind is dat de meeste skins voor 4:3 schermen zijn en niet 16:9  :'(

lampie1979

Make your own ;), idd er zijn nog neit zo gek veel 16:9 skins. Het hele GUI gaat ook op de schop, MP gaat de  GUI van XMBC (Xbox media center) overnemen en in MP implementeren :) Staat dus garant voor een zeer mooie presentatie.

kuiperik

Hier ook een tevreden MediaPortal gebruiker. Gebruik MP nu al ongeveer een jaar en ben er best tevreden over. Kan geen vergelijk maken met MCE, aangezien ik deze nooit gebruikt heb. Zeker sinds Release 2 is het wel prettig, aangezien het "My Music" gedeelte ook een stuk verbeterd is.

Hardware:
Heb onlangs mijn HTPC geupgrade van een AMD 3200 naar een AMD X2 3800. De NVIDIA 6150 videokaart wordt binnenkort vervangen door een ATI 1950Pro, aangezien er wat hardware problemen zijn met mijn onboard-vga kaart icm projector. Hopelijk zijn die opgelost met de nieuwe ATI kaart.
Verder zit er 1Gb geheugen, een PVR500 tvkaart en een RME digi 96/8 Pro in.
PS. Deze systeemupgrade was niet noodzakelijk, maar ik wil ook graag wat spellen op deze PC gaan spelen.

Output:
Op de HTPC is mijn projector en receiver aangesloten.

Bediening:
De PC staat in een andere ruimte (meterkast) en bedien ik via:
- MCE Keyboard
- MCE Remote Control

Software:
- foobar (+secret rabbit code!)
- ffdshow
- NVIDIA PureVideo
- Deamon Tools
- HDTV to MPEG
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

lampie1979

Kijk das een propere HTPC :) Nog interessante plugins draaien?

edit: Skins aan starttopic toegevoegd en kleine tekstuele wijzigingen)

kuiperik

Ja, PC is voor alleen MediaPortal wel aan de zware kant. Met mijn vorige systeem met AMD3200 en Nvidia 6600 kon ik verder ook alles afspelen. Ook met HD materiaal geen problemen gehad. Het enige probleem dat ik met dat systeem gehad heb, was met de SATA2 disken die niet goed ondersteund werden door NVidia chipset. Jammer genoeg kwam MSI niet met een nieuwere BIOS waarin deze problemen verholpen waren. Enige oplossing hiervoor was op oude drivers draaien.

Heb verder geen extra plug-ins draaien, bovenstaande software is toereikend.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Heb afgelopen weekend nog een leuke plugin gevonden voor Media Portal.

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een HP Ipaq. Na wat door de plugins van Media Portal te hebben zitten bladeren kwam ik de "MPBlue PPC Client" tegen. Met deze plugin is het mogelijk om vanaf je pda mediaportal te besturen. Dit is erg gemakkelijk om je muziek mee te besturen indien je deze via je HTPC afspeelt. Het is nu dus niet meer nodig om je projector of TFT aan te zetten, maar kunt dit gewoon vanaf je pda regelen.

Op de HTPC wordt via een extra dll een poort geopend. Op je pda installeer je de bovenstaande plugin. Via het draadloos netwerk maakt de plugin connectie met de htpc en kan deze de bediening overnemen.

Voorbeeld van een scherm op de pda:

MediaPortal speelt de nummers af in een externe player. Hiervoor gebruik ik foobar met de secret rabbit code plug-in.

Gebruikte de HTPC laatste tijd al iets minder als bron, voornamelijk doordat je voor de bediening steeds je scherm aan moest zetten, echter op deze manier werkt het wel erg prettig.  ;D

jantje112

Werkt die plugin ook met bluetooth?

kuiperik

Volgens de site zou dit wel moeten werken:

Citeerthe now playing feature is using the UDP protocol, Microsoft decided that when using a ActiveSync connection, UDP should be blocked, so now playing only works when the connection to the HTPC is done without ActiveSync, (ie. pure wireless, or a Wireless bridge over bluetooth)

Meer info over plugin: MPBLUE Plugin

Micha2

Ik wil dit topic wel even een kick geven. Ik ben nu bezig met het tweaken van mijn mediapc.
Config is als volgt:
Zal zalman HD160XT (degene met een touchscreen)
asus pk5c mobo met realtec audio sp/dif
Asus 8600GT videocard
En knc-one tv tuner card.
Voor de rest 2 gb, 2x 500 gb HD, intel duo 6750. Besturing Vista ultimate 32

Na classic mediaplayer, powerdvd en allerlei andere formaten geprobeerd te hebben denk ik toch te kiezen voor mediaportal. Grafisch erg leuk, functioneel en ik ben xbmc op de xbox gewend.

Nu ben proberen de volgende werking te krijgen en dat lukt nog niet erg:
-Alles over sp/dif eruit (muziek, dvd, divx werkt, alleen wmvhd, bluray nog niet)
-Touchscreen als hoofdscherm maar dan dat de muis niet meegaat. Alleen touch bediening. Er is maar een pointing device in windows, maar als de muis meegaat wordt de besturing erg raar.

- Een player voor alle formaten. Desnood een externe applicatie voor beeld

- tft touchscreen als hoofdscherm voor media portal, met output naar ouderwetse crt tv en hd beamer. Videokaart is aangesloten met dvi op de touchscreen en beamer (2 poorten) en svhs naar de tv.

Ac3 in classic voor wmvhd en x356 formaten (weet het nummer niet meer) werkt wel, maar dan heb je powerdvd er weer naast voor dvd. Mediaplayer voor audio. En voor dvd moet ik alles nog steeds handmatig uit een iso bestand halen.

Dus ik weet dat ik nog een lange weg te gaan, maar misschien dat jullie mij met bovenstaande vragen een klein beetje op weg willen helpen?

Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

croje

Ik gebruik ook Media Portal in mijn HTPC sinds kort. Erg fijn proggie met die MCE remote erbij.

Citaat van: Micha2 op september  4, 2007, 11:07:01
Nu ben proberen de volgende werking te krijgen en dat lukt nog niet erg:
-Alles over sp/dif eruit (muziek, dvd, divx werkt, alleen wmvhd, bluray nog niet)
-Touchscreen als hoofdscherm maar dan dat de muis niet meegaat. Alleen touch bediening. Er is maar een pointing device in windows, maar als de muis meegaat wordt de besturing erg raar.
WMVHD via spdif standaard krijg ik ook niet voor elkaar. Maar mijn receiver support dan ook geen WMAPro. Ik heb gemerkt dat bepaalde programma's de audio van WMVHD's decode naar 5.1 geluid, en anderen naar 2.0. Bijvoorbeeld, WMP maakt er 5.1 van, MPClassic en Zoomplayer ook, maar Media Portal laat m op 2.0 staan. Heeft volgens mij te maken met een bepaalde instelling in de players met hoe ze directshow aanroepen..

Mijn oplossing: WMVHD's afspelen in Windows media center (dus ff alt tab nodig). Die decode het dan naar 5.1, waarop mijn geluidskaart er hardwarematig AC3/DTS van maakt. (Mijn C-Media 8788 kan dat). Misschien dat AC3Filter een oplossing is voor jou.

Citeer
- Een player voor alle formaten. Desnood een externe applicatie voor beeld
Media portal met ffdshow speelt alles af wat ik hem heb gevoerd tot nu toe. Wel x264 uitgevinkt, zodat ie dan Nvidia Purevideo pakt ipv softwarematig decoden.

Citeer
Ac3 in classic voor wmvhd en x356 formaten (weet het nummer niet meer) werkt wel, maar dan heb je powerdvd er weer naast voor dvd. Mediaplayer voor audio. En voor dvd moet ik alles nog steeds handmatig uit een iso bestand halen.
Kijk eens naar AC3Filter voor geluid :) (ff googlen)
Overigens kan ffdshow dat ook.

Verder heeft Media Portal een optie om .iso en .bin bestanden automatisch te mounten via Deamon Tools. Kijk eens in de opties van Media Portal, en als je zoekt op google staan er ook wel een aantal guides.

Succes :)

Micha2

ac3 filter ben ik al even mee bezig geweest. maar de geluids omzetting naar ac3 van wmvhd bestanden krijg ik alleen werkend in mediaplayer classic en niet in powerdvd of mediaplayer (windows). Ik wel dus alt-tabben. Maar niet naar 3 verschillende spelers voor allerlei formaten. tevsn is de werking van mijn powerdvd nu helemaal brak. Waarschijnlijk ergens iets fout gedaan.  ;)
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

LittleNinja

Ik sta in de kinderschoenen op dit gebied. De PC is echt nog maar net aangesloten op het HT gebeuren en ik heb er ( nog ) niet bijster veel kennis van.

Momenteel overweeg ik om Microsoft Media Center te installeren ( heb hem eigenlijk al thuis liggen ), omdat het relatief makkelijk werkt en ik er relatief makkelijk aan kon komen.