Minimale eisen om --- H264 --- 1920*1080p weer te geven

Gestart door Francisco, november 7, 2006, 23:53:33

Vorige topic - Volgende topic

jowi

Citaat van: Bart_M op februari  3, 2007, 20:07:46
Proost!
Ik verwacht wel een update van je grote MCE topic. ;)
Zover zijn we nog niet.... maar als er iets zinnigs te melden valt zal ik het zeker doen.

jowi

Citaat van: [SV] op februari  3, 2007, 23:29:03
jowi er is een tool zodat je kunt aangeven welke codecs er gebruikt moeten worden in MCE.
Ik heb deze ook gebruikt en aangegeven welke codec er gebruikt moet worden.
http://mediacenterexpert.blogspot.com/2006/07/vista-media-center-decoder-utility.html
Het gaat dus niet echt meer om de codec, maar vooral om de splitter... de demuxer. Ik heb nu aangetoond dat ik zowel in Windows Media Player/GraphEdit/MCE dezelfde PowerDVD CODEC gebruik als in PowerDVD zelf, alleen in Graph/WMP/MCE moet ik zelf een demuxer/splitter bij aangeven, in dit geval Haali. PowerDVD heeft een slimmere snellere demuxer.

Ik zal eens wat experimenteren met demuxers van Moonlight/Elecard. Heb ik in het verleden ook veel mee gedaan. Zal ook eens naar DScaler kijken of die iets heeft.

Driven2Shine

jowi kun je me vertellen om welk filmpje het gaat ?
Misschien dat ik hem nog van usenet kan halen.

jowi

Nee die staat er niet meer op, maar ik zal hem wel even uploaden. Het is maar 100Mb. Hij heet 'world.cup.2006.match.of.the.day.090606.1080i.h264.ts' ik zal hem zo starten, ik gooi hem wel even in a.b.hdtv.repost, met als commentaar HTForum H264 test.

Gooi er ook 2 stukjes h264 bij, iets met stadiums en canary warf. Zijn voor mij ook altijd moeilijke filmpjes gebleken. Éen en al pan's en veel detail... heerlijk om te testen. Hier mag dus geen enkel schokje in voorkomen :)

Ik doe er even geen pars bij hoor is teveel werk... als het niet compleet is hoor ik het wel.

Driven2Shine

Ik heb ze zojuist binnen gehaald en afgespeeld.
Ik moet zeggen leuke filmpjes.
Die voetbal intro van 37 seconden speelt hier perrfect.
Stadiums ook, maar bij Canary hikt het geluid 2x ofzo op het eind erwijl het beed wel vloeiend blijft lopen.

jowi

Citaat van: [SV] op februari  4, 2007, 04:29:18
Ik heb ze zojuist binnen gehaald en afgespeeld.
Ik moet zeggen leuke filmpjes.
Die voetbal intro van 37 seconden speelt hier perrfect.
Stadiums ook, maar bij Canary hikt het geluid 2x ofzo op het eind erwijl het beed wel vloeiend blijft lopen.

Kun je nog eens vertellen waarmee je precies afspeelt? Welk pakket, welke codecs etc?

Driven2Shine

Ik speel ze af met Media player classic en ffdshow en ac3filter.
Verder heb ik nvidia purevideo geinstalleerd en coreavc maar purevideo staat standaard bij mij.

Trouwens met media player 11 van mickeysoft speelden ze ook prima af (met ffdshow en ac3filter).

Vergat nog dat ik ook Matroska en Haali media splitter heb geinstalleerd.

jowi

Citaat van: [SV] op februari  4, 2007, 13:47:25
Ik speel ze af met Media player classic en ffdshow en ac3filter.
Verder heb ik nvidia purevideo geinstalleerd en coreavc maar purevideo staat standaard bij mij.

Trouwens met media player 11 van mickeysoft speelden ze ook prima af (met ffdshow en ac3filter).
Ik denk dat je 'Microsoft' bedoeld maar goed...

Anyway, je werkt dus niet met PowerDVD, maar met DirectX players. DUS gebruik je een demuxer en codecs...

Wat je zou moeten doen is Graphedit downloaden en een graph maken van je h264 spul, dan zie je echt wat je aan codecs gebruikt... post dat plaatje hier eens.

Ik vermoed dat je dus voor h264 met een combinatie van Haali/Coreavc werkt... je zou voor de grap eens PowerDVD 6.5 moeten installeren en HEEL kritsch kijken welke er beter speelt...

Robbo

Jammer dat het allemaal zo lastig is om een MCE-PC te bouwen, die simpelweg gewoon het h264 materiaal afspeelt.

Integreert h264 uberhaupt eigenlijk wel met MCE ?

Driven2Shine

Citaat van: jowi op februari  4, 2007, 14:18:25
Ik denk dat je 'Microsoft' bedoeld maar goed...
Wat je zou moeten doen is Graphedit downloaden en een graph maken van je h264 spul, dan zie je echt wat je aan codecs gebruikt... post dat plaatje hier eens.
Ik vermoed dat je dus voor h264 met een combinatie van Haali/Coreavc werkt... je zou voor de grap eens PowerDVD 6.5 moeten installeren en HEEL kritsch kijken welke er beter speelt...

Ik werk met ffdshow en haali en purevideo, coreavc heb ik wel geinstalleerd maar daar speel ik niet mee af.
Ik zal dat graphedit is installeren en een screenshot maken.
PowerDVD 6.5 heb ik wel geinstalleerd maar mkv krijg ik er niet mee afgespeeld.
Ik laat van mij horen (dochter zit nu film te kijken dus dat word iets later vandaag).

Driven2Shine

Citaat van: Robbo op februari  4, 2007, 14:27:28
Jammer dat het allemaal zo lastig is om een MCE-PC te bouwen, die simpelweg gewoon het h264 materiaal afspeelt.

Integreert h264 uberhaupt eigenlijk wel met MCE ?
Ja hoor dat is geen probleem.
Als ik MCE heb opgestart ziet Windows netjes alle files en speelt ze af met subs (als die erbij zitten).

Driven2Shine

http://home.tiscali.nl/dell_xps/graphedit.jpg

Hier een screenshot van graphedit.
Ik weet niet helemaal of het zo de bedoeling was aangezien ik er nog nooit mee gewerkt heb.
Laat maar even weten of het goed is zo.

jowi

Vreemd... bij jou geen demuxer te ontdekken... ??? Verder krijg ik ffdshow met geen mogelijkheid zover dat ie bij mij h264 gaat decoden. Welke versie heb je, hoe stel je dat in?

Verder nog wat eigen bevindingen, het valt me op dat vanuit PowerDVD 6.5 en 7.2 (die heb ik nu even ingezet) de boel super-soepel loopt. Dus ook qua pans. Doe ik nu exact hetzelfde vanuit graph (dus wmp, mce etc) dan zit er toch een bepaalde cadans in het beeld. Ik los dat nu op door Reclock maar weer te gebruiken. Blijkbaar zit er toch meer goeds in powerdvd dan we denken... maar goed, nu draait alles binnen MCE voor 99,99% zo goed als in PowerDVD. Reclock laat heel af en toe nog een steekje vallen.

Dit is bijv. goed te testen met de eerste minuten van de H624 versie van Pirates of the Carribean, dead man's chest. Het Disney intro, waarbij je achterwaarts over het kasteel vliegt, daar mag werkelijk geen hikje niks inzitten. Even later, het intro op de snelweg, waarbij de box dan kleiner wordt, en eindigt met de bliksem in de boom, ook daar moet absoluut één soepele beweging in zitten als die geel omlijnde box kleiner wordt. Niks geen schokje haperingetje nada mag je zien. En vervolgens, de openings-scene met de in de regen staande kop- en schotels, ook dat moet soepel lopen.

Verder nog een vraagje over PowerDVD, die 6.5 speelt dus de EVO files af (HD-DVD rips) maar met 7.2 lukt dat me niet. Die 7.2 installeert blijkbaar standaard een bluray variant, de extra setup voor HD-DVD doet niets bij mij. Ik heb geen van beide spelers overigens ;) Ik meende gelezen te hebben dat PowerDVD 7.2 ultra alleen EVO files af kan spelen als je een HDCP compliant videokaart met dito scherm hebt.... en die heb ik dus... rara politiepet.

Driven2Shine

Over PowerDVD 7.2 kan ik je wel vertellen hoe je het kan fixen dat ie ook HD-DVD afspeelt.
De map PDVDBD hernoemen naar old of iets dergelijks, vervolgens de HD map hernoemen naar PDVDBD.
Dan speelt 7.2 HD-DVD af.

Even over ffdshow ik heb niets veranderd eigenlijk gewoon standaard setup gedaan.
Hier en daar wat wijzigingen wat betreft AC3 filter etc maar niks kwa demuxers en filters ofzo.

jowi

Dat werkt prima die Powerdvd 7 truuk ;) Hij speelt nu de EVO files ook gewoon netjes af! Verder, ik had min of meer per ongeluk wat gespeeld met ffdshow, ik kreeg het echter niet voor elkaar die als videodecoder in te zetten op de manier hoe jij dat hebt... maar... ik vergat hem weer weg te halen, en na her-installatie van powerdvd loopt alles nu zonder reclock helemaal goed... de graph laat zien dat ffdshow nu het geluid doet ipv de purevideo geluidsdecoder... blijkbaar zit/zat er ergens iets in de purevideo soundcodec die de boel verstoorde icm h264! Alles draait nu lekker soepel, ook onder MCE. Nu maar hopen dat het zo blijft... ^-^

Paulie

Kijk dit wordt nog een leerzaam topic voor zometeen als ik mijn nieuwe HTPC ga bouwen.

Het blijkt maar weer een HTPC bouw je niet in 10 minuten en werkend en wel. DAt is ook een beetje wat me tegenstaat om een nieuwe pc te bouwen.

nog een ander vraagje. In mijn huidige pc heb ik 2 schijven in sata raid staan. De raid is software matig onder windows gebouwd dus niet met de RAid controller. Als ik deze nu in mijn nwe pc inbouw ben ik dan mijn raid configuratie kwijt inclusief al mijn data.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

jowi

Citaat van: Paulie op februari  5, 2007, 06:18:47
Het blijkt maar weer een HTPC bouw je niet in 10 minuten en werkend en wel. DAt is ook een beetje wat me tegenstaat om een nieuwe pc te bouwen.
Is correct, het kost gewoon veel tijd. Maar goed ook dat is een deel van de hobby, net als een crt, die stel je ook niet zomaar even in. Kost ook tijd en moeite.

Verder zag ik dat ik een hele oude versie van ffdshow gebruik, dankzij die wonderlijke chaotische open source onzin wereld. Op de officiele site van ffdshow hebben ze de laatste versie wel staan denk je dan, echter die is van 2004.... op wazige warez sites kom je dan nieuwere versies etc tegen, de laatste stabiele zou van dec. 2006 zijn. Heerlijk die mooie open source wereld *barf*

Anyway, wellicht dat ik daarmee wel h264 kan decoden etc. zal het eens proberen.

Bart_M

Dit alles houdt mij ook nog wat tegen om opnieuw in de HTPC te investeren. Mijn huidige setup draait alles behalve H264 prima.
Zolang het nog niet helemaal standaard is en het via een dummy manier te installeren is, wacht ik nog ff.
Ik kan me de tijd ook nog wel herinneren dat ik een filmpje wilde kijken, en er weer iets niet werkte aan de computer. Dan had ik er al gelijk de schijt in. (mijn vriendin helemaal ;D )

jowi

Citaat van: Bart_M op februari  5, 2007, 08:59:25
Ik kan me de tijd ook nog wel herinneren dat ik een filmpje wilde kijken, en er weer iets niet werkte aan de computer. Dan had ik er al gelijk de schijt in.
Dit beschrijft in 1 regel mijn hele weekend :-X

Bart_M

Vooral als het 's avonds rond een uur of 9 a 10 is. Als je dan nog een half uur aan de pc moet klooien, heb je al geen zin meer.

Driven2Shine

Ik moet zeggen dat ik met Vista Ultimate weinig tot geen problemen heb ondervonden.
En dat voor een eerste HTPC setup is toch niet gek vond ik.

En als je eenmaal weet hoe het zit met codec`s etc weet je dat voor de volgende keer ook weer.

Robbo

Dus als ik jouw goed begrijp kun jij met Vista Ultimate + ffdshow + PowerDVD 7.2 alles zonder problemen draaien ?

Voor de duidelijkheid: ik heb geen moeite wat tijd aan een HTPC te besteden, maar heb net zoals Bart absoluut een pokke hekel aan problem solving tijdens een avondje film.

Driven2Shine

Citaat van: Robbo op februari  5, 2007, 09:43:48
Dus als ik jouw goed begrijp kun jij met Vista Ultimate + ffdshow + PowerDVD 7.2 alles zonder problemen draaien ?

Voor de duidelijkheid: ik heb geen moeite wat tijd aan een HTPC te besteden, maar heb net zoals Bart absoluut een pokke hekel aan problem solving tijdens een avondje film.

Ik heb geinstalleerd:

Vista Ultimate, ffdshow, nvidia purevideo, matroska en haali splitter, coreavc.
Ik gebruik Media Player Classic, PowerDVD 7.0 en Media Player 11 om alles af te spelen.
Ik hoef niets te configureren als ik een film opstart via MCE dit gebeurd automatisch als ik een film/serie start.

Bart_M

Maar je hebt dus al 3 mediaplayers...
Ik zou gewoon alles in 1 player willen hebben, bij voorkeur Media Player 11. Daarnaast 1 codec pack installeren en werken maar.
Dan kan er ook weinig verkeerd gaan.

Ik heb gewoon het idee dat er heel veel processorkracht tegenaan gegooid moet worden, omdat de software/codecs nog niet goed functioneert.

Robbo

Welke types (h264, .ts etc. ) speel je met welke player af ?