Minimale eisen om --- H264 --- 1920*1080p weer te geven

Gestart door Francisco, november 7, 2006, 23:53:33

Vorige topic - Volgende topic

Driven2Shine

Hmm ik zou niet weten of mijn video kaart HDCP ondersteund.
Zou ik is moeten opzoeken.

Francisco

Volgens mij ondersteunen die kaarten dat niet  :-\ alleen vanaf de 7950 van MSI en nu dat begint te spelen met HD-DVD en blu Ray komen er rap meer ook voor de lichtere kaartjes. Ik zou alleen even afwachten totdat er op een kaart HDMI 1.3 zit met HDCP en dat het allemaal goed werkt etc. 1.3 compatible kabels etc. Er staat veel te gebeuren en voor een vloeiende goede weergave is voor HDMI 1.3 nog wat geduld nodig denk ik.
Toch wil ik graag H264 codec kunnen gebruiken dus heb ik een minimale upgrade gedaan en heb een Asrock moederboord gekocht ondersteund 4core en 2core met een PCI-E en AGP slot! Tevens DDR1 en DDR2 handig... hoef ik dus alleen processor E6400 en moederboord te vervangen.
Gebruik ik gewoon de XFX6600GT AGP kaart om vloeiend H264 gecodeerde HD-DVD's te kijken, en met PDVD 6.5 heb je ook geen last van HDCP.
Ik moet het nog in elkaar sleutelen ik laat jullie weten wat het resultaat zal zijn  O0

bart_nl

hdcp is volgens mij onzinnig zolang de voornaamste bron van HDTV op de PC downloads uit nieuwsgroepen zijn.

Een 6600GT AGP kaart lijkt mij wel krap aangezien er toch continu grotere hoeveelheden data via PCI en AGP bus gemoved moeten worden. Is te hopen dat de chipset dat een beetje handig doet. Asrock zou om deze reden ook mijn keus niet zijn. Wanneer het toch werkt voor h264 bevestigt het wel definitief het beeld dat de CPU het meest kritische onderdeel is voor h264 decodering ;)

jowi

Citaat van: bart_nl op januari 30, 2007, 19:09:24
...e6300 op 80% CPU zonder overklok. Een e6600 is m.i. daarom aardig offtopic 
Nou ik zit liever wat ruimer in mijn vel dan nu al op 80% cpu gebruik te zitten... maar goed, mijn idee van een htpc is wellicht iets anders dan dat van jullie. Ik voorzie een htpc met daarin over een tijdje een hd-dvd en/of bluray speler. Vooral op bluray kan de bitrate nog wel eens een stuk hoger worden, als je dan nu 80% zit trek je dat tegen die tijd waarschijnlijk niet eens...

En verder, overclock-schmoverclock ;D Als ik standaard een nieuwe cpu zou moeten overklokken om iets werkends te krijgen zou ik maar 1 gedachte hebben.... 'ik heb een te trage cpu gekocht' >:D

Paulie

Citaat van: jowi op februari  1, 2007, 09:35:22
Nou ik zit liever wat ruimer in mijn vel dan nu al op 80% cpu gebruik te zitten... maar goed, mijn idee van een htpc is wellicht iets anders dan dat van jullie. Ik voorzie een htpc met daarin over een tijdje een hd-dvd en/of bluray speler. Vooral op bluray kan de bitrate nog wel eens een stuk hoger worden, als je dan nu 80% zit trek je dat tegen die tijd waarschijnlijk niet eens...

En verder, overclock-schmoverclock ;D Als ik standaard een nieuwe cpu zou moeten overklokken om iets werkends te krijgen zou ik maar 1 gedachte hebben.... 'ik heb een te trage cpu gekocht' >:D

De andere kant van het verhaal is dat de huidige C2D processors en zeker de E4300 heel makkelijk te overclocken is zonder dat dit meer warmte oplevert. Als je dan bekijkt dat de E 4300 overclocked bijna 1 op 1 te vergelijken is met een 6600 op standaard snelheid. Dan scheelt je dat toch heel veel geld en helaas zit ik niet in de positie dat money not an issue is  ;)

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

jowi

Citaat van: Paulie op februari  1, 2007, 10:00:58
helaas zit ik niet in de positie dat money not an issue is  ;)
Kijk dat is de enige valide reden om het gewoon zo te doen ;)

bart_nl

Citaat van: jowi op februari  1, 2007, 09:35:22

lees deze update en huiver mijn PC speelt diezelfde file nu bij 40% CPU load af  8)

jowi

Jongens het boeit me allemaal niet, heb vanmiddag al mijn nieuwe speeltjes gekocht ;D

- Core2duo 6600
- Gigabyte 965P-DQ6 moederbord
- 1GB dual channel memory
- ASUS 8800 GTS (HDCP compliant)
- Zalman ZM600 voeding

... en 2 stuks 500GB SATA harddisken in backorder 8)

Oh ja en een MCE licentie (die had ik nog niet ;) ) met Vista upgrade mogelijkheid :)

jantje112

Kijk, dat noem ik nog eens "winkelen" :) Bijna vrouwelijk om zoveel dingen in 1 keer te kopen ;)

Volgens mij is deze HTPC wel even "HD-Ready" voor de komende tijd.

Paulie

Full HD ready zal je bedoelen.....

Met jaloerse groet  ;) ;) ;)
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

jowi

Nou hij doet het hoor ;) Was wel even wennen aan al die nieuwe stekkers en shit, maar meneer Zalman heeft het zoals altijd weer keurig voor elkaar. Eerst was ik die extra CPU voeding op het mobo vergeten ::) maar daarna ging het prima. De eerste paar keer aanzetten meteen weer uit, ik dacht dat hij het niet deed... bleek ie gewoon GEEN geluid te maken, de voeding niet en de boxed fan ook niet ;D

Net even MCE erop geknald, dat ging ook nog niet 100%... is een bekend issue blijkt, op een gegeven moment vraagt ie om SP2, ik weet nu dat ik CD1 er dan weer in moet doen... nou ja morgen even opnieuw dus.

Nu eens kijken of ik iets met RAID enzo kan gaan doen... is voor mij ook nieuw... anyway, maar weer on topic, dit systeem voldoet inderdaad niet echt aan de topic titel ;D

Driven2Shine

wow leuk speelgoed heb je gekocht.
In welke kast ga je het stoppen ?
Ik moet eigenlijk ook 2 van die interne 500GB`s halen maar ik heb de laatste tijd ergveel uitgegeven dus wacht ik og een maandje :)

jowi

Het gaat gewoon in mijn bestaande kast, zal nog wel een paar foto's maken. Dit mobo heb ik speciaal gekozen voor de mogelijkheid om vanaf het mobo direct 8 SATA disks aan te kunnen sluiten, en de uitgebreide RAID mogelijkheden, en omdat dit een VISTA ready mobo is (whatever that may be) ook is hij al klaar voor de toekomstige Quad core processoren >:D Verder lees ik dat het een zeer stabiel moederbord is, met veel overklok mogelijkheden (waar ik voorlopig even vanaf blijf ;) )

De videokaart mag duidelijk zijn, HDCP compliant, en DirectX 10... dus Vista kan helemaal los op dit systeem ;D Maar eerst even de boel verkennen met MCE voorlopig.

mathieu

Citaat van: jowi op februari  1, 2007, 19:32:20
- ASUS 8800 GTS (HDCP compliant)
- Zalman ZM600 voeding

Hoe stil is die asus videokaart?
En heb je ook last (donker HT) van de blauwe leds in de zalman voeding?

jowi

Citaat van: mathieu op februari  2, 2007, 09:27:01
Hoe stil is die asus videokaart?
En heb je ook last (donker HT) van de blauwe leds in de zalman voeding?
Zoals gezegd, met de kast aan beide kanten open, zette ik de pc aan, en dacht dat ie niks deed ;)
Was mijn eerste snelle indruk, ik zal er verder nog even kritisch naar luisteren. De ledjes op de voeding zijn inderdaad een beetje too much, gaf een klein beetje licht achter de kast. Zal ik er denk ik tzt uitslopen. Verder is die voeding echt superdegelijk, en perfect verzorgd. Een heel scala aan kabels erbij, die je gewoon in de voeding bij kunt pluggen als je ze nodig hebt.

konniekip

En ff de E6600 overclocken, schijnt dat daar ongekende resultaten mee te behalen zijn, en goed overclockt een van de snelste processoren!

Francisco

Citeeranyway, maar weer on topic, dit systeem voldoet inderdaad niet echt aan de topic titel
Hmm Johan, inderdaad zo kan ik het ook.
Heb nu alles gemonteerd en geinstalleerd en alles loopt soepel yeah!  :) H264, WMV, etc. voor nu is dus die E6400 en 6600gt nog genoeg voor de huidige bitrates.
Kosten:

Moederboard Asrock 4CoreDual-VSTA € 54,-
Processor E6400 core2duo € 200,-

Persoonlijk had ik die videokaart nog niet gekocht en even afgewacht wat er gaat gebeuren met HDMI 1.3 wat ook weer beter beeld moet gaan opleveren.
Maar erg mooie setup Johan moet gezegd worden  O0
Laten we elkaar up to date houden welke software het beste werkt met de codecs etc.

jowi

Ongeloofelijk maar waar... geef 1200 euro uit aan een top-of-the range htpc... kan ik nog steeds niet soepel h264 meuk afspelen.... cpu belasting op 30% maar beeld schokt...

Heb powerdvd 6.5 geinstalleerd en haali splitter. Wat een K*T zooi. Zal wel wat verkeerd doen...

Bijv. die Beyonce, die staat eerst een paar minuten de harddisk te ratelen, en dan... groen beeld. Lekker hoor. Snap het effe niet meer. Nu slapen en morgen verder kloten denk ik...

koen29

Citaat van: jowi op februari  3, 2007, 00:10:45
Ongeloofelijk maar waar... geef 1200 euro uit aan een top-of-the range htpc... kan ik nog steeds niet soepel h264 meuk afspelen.... cpu belasting op 30% maar beeld schokt...

Heb powerdvd 6.5 geinstalleerd en haali splitter. Wat een K*T zooi. Zal wel wat verkeerd doen...

Bijv. die Beyonce, die staat eerst een paar minuten de harddisk te ratelen, en dan... groen beeld. Lekker hoor. Snap het effe niet meer. Nu slapen en morgen verder kloten denk ik...

Hoi ik denk niet dat het aan je configuratie licht

Ik heb zelf ook een dual core 6600 en 1 gig dual geheugen
en een 150 gig harde schijf raptor
En de asus P5B deluxe met wifi en een asus video kaart met HDMI uit
En via HDMI aangesloten op me lcd tv
En alles werkt perfect van HD DVD tot alles wat ik downloud in HD uit de nieuwsgroepen

Wat me wel opvalt is dat het geheugen als een blok naar beneden gaat dus dat zou voor mijn een upgrade worden

Gr,koen ;)
denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

jowi

Citaat van: koen29 op februari  3, 2007, 09:11:12
Hoi ik denk niet dat het aan je configuratie licht
Dan ben ik wel benieuwd waar het wél aan ligt ;)

Het eerste wat al niet helemaal ok ging waren de drivers voor de videokaart... voor de 8800 series heeft Nvidia speciale drivers. En daar zit weer die irritante browser-based configuratie toestand in, was al lastig om daar alle porch settings etc goed te krijgen. Ik zal eens uitzoeken wat deze driver eventueel nog meer mist..

Verder hoefde ik geen SATA drivers ofzo te laden voordat XP ging installeren. Ik zou eens kunnen proberen dat wél te doen. Performance issue?

Het gekke is dat ik dus maar 30 to 40% cpu belasting heb bij hi-bitrate H264, maar ik mis duidelijk frames. Beeld loopt schokkend.

Zal ook eens in de BIOS settings duiken...

spotmatic

Kun je bij PowerDVD 6.5 nu wel de hardware-acceleratie aanvinken? Probeer dat eens als je dat nog niet gedaan hebt.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jowi

Citaat van: spotmatic op februari  3, 2007, 10:03:28
Kun je bij PowerDVD 6.5 nu wel de hardware-acceleratie aanvinken? Probeer dat eens als je dat nog niet gedaan hebt.
Kon het aan/uit zetten, gaf geen verbetering/verslechtering. Zal er vandaag nog eens op mijn gemak naar kijken, gisteravond was ik nogal gestressed en moe van een hele drukke week... dan ga je toch logische dingen missen en fouten maken.. het zal vandaag allemaal beter gaan denk ik :)

jowi

Zo, een dagje opgesloten in huis achter de htpc :P

Wel een paar leuke conclusies... eerst de hele pc van voor naar achter opnieuw geinstalleerd, drives geswapped, partities etc gesized etc om mijn gewenste config even te krijgen. Aangezien ik de 2x 500GB er nog niet in heb is dat even zwoegen met een stapel volle harddisks... maar goed, met partitionmagic en veel geduld kom je een end.

Maar dan nu waar het echt om gaat, H264 afspelen.

Eerst gechecked of de pc MPG2-HD spul goed draait. Prima allemaal, 10-20% cpu load. Niks mis mee. Toen Powerdvd 6.5 geinstalleerd, en daarin de DXVA en deinterlacing aangezet na wat proberen. Mijn kleine setje H264 spul draait vlekkeloos in Powerdvd... 20 tot 30% cpu load, ziet er allemaal goed uit.

Maar....

Wat ik dus wil is niet via PowerDVD spelen maar in MCE. Daarvoor moet je dus even kijken of je een graph kunt maken, met GraphEdit. Van het H264 spul lukt dat dus niet. Maar goed, we weten inmiddels dat de Matroska-Haali splitter hier volgens de kenners goed voor is ;) Dus die geinstalleerd... en voila... een keurige graph, Haali splitter, en vervolgens de PowerDVD codecs.

Maar... afspelen via de Haali/Powerdvd combi lukt niet voor alle H264 spulletjes... een paar filmpjes trekt ie niet. Stotter de stotter... dus terug naar PowerDVD zelf, en daar loopt het weer smooth-as-a-baby's-bottom. Ook de Serenity HD-DVD uit de nieuwsgroep loopt fantastisch.

CoreAVC 1.2 heb ik echt gekocht maar mag ik blijkbaar maar op 1 pc installeren, hij weigert domweg dienst op de nieuwe PC... maar goed ook deze werkt samen met Haali.

Conclusione temporare:
PowerDVD gebruikt stiekem een interne splitter die blijkbaar erg goed is... die is niet extern te vinden of te gebruiken. De Haali splitter is duidelijk de oorzaak van het probleem dat niet alles 100% speelt...

Ik zou voor de grap mijn 'probleem-H264' filmpje even kunnen posten, voor de liefhebbers hier. Ik ben benieuwd of jullie hier iets mee aan kunnen. Het is de trailer van de BBC zoals ze die tijdens het WK voetbal gebruikten. Als er belangstelling voor is hoor ik het wel.

Maar goed... een leuke test... kijk wat soepel draait in PowerDVD en probeer vervolgens of het (eventueel via graph) net zo soepel loopt in Windows Media Player of MCE...

En wie o wie heeft er een goede H264 splitter, beter dan Haali?

Zo en nu genoeg genurd, ik ga een biertje drinken ergens ;D

Bart_M

Proost!
Ik verwacht wel een update van je grote MCE topic. ;)

Driven2Shine

jowi er is een tool zodat je kunt aangeven welke codecs er gebruikt moeten worden in MCE.
Ik heb deze ook gebruikt en aangegeven welke codec er gebruikt moet worden.
http://mediacenterexpert.blogspot.com/2006/07/vista-media-center-decoder-utility.html

Ik weet niet of het helpt maar je kan het altijd proberen.

Ik heb trouwens ffdshow, coreavc, purevideo en ac3filter geinstalleerd mocht je misschien een codec vergeten zijn probeer die er dan even bij te zette.

Ik ben benieuwd naar je filmpje trouwens dat hakkelig afspeelt.
Ik zelf test met Beyonce at the BBC en die loopt vloeiend.