Minimale eisen om --- H264 --- 1920*1080p weer te geven

Gestart door Francisco, november 7, 2006, 23:53:33

Vorige topic - Volgende topic

kaajee

Kleine aanvulling; er is (idd) zeker ook x264 materiaal dat prima hardwarematig ge-accelereerd kan worden (niet alleen maar H.264).
Het materiaal moet ge-encodeerd zijn met het Format Profile genaamd [email protected] (soms zie je L5.1 en dat gaat niet soepel)

En de G45 kan dan ook wel hw-matig 1 en ander ondersteunen maar komt op dat vlak toch te kort tov van kaarten van nVidia en ATi, zou niet mijn keuze zijn. Sowieso presteert ie minder dan de concurrenten.

WMC

Citaat van: Silk op december  3, 2008, 12:02:16
Kies hierbij dan wel een processor die Hyper Transport 3.0 ondersteund.

Vergeet ook niet de optie van een Nvidia chipset met een onboard Geforce 9300 of 9400 icm bv een C2D 8400 of 8500

Dan zou je op dit moederbord uitkomen. Eentje die ik zelf ook overweeg en waarschijnlijk ga kopen. Zelf ben ik nog in dubio over de processor, een E8400 is niet zo veel goedkoper dan de goedkopere quadcores, maar dan heb je wel maar 2.5GHz in plaats van de 3 van de E8400.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

ralph w

Ben begonnen met een 780G moederbordje met een 4850e (dualcore processor). Eindeloos gerommel met codecs en films (H.264) die soms wel, en soms geen DXVA ondersteunen en dus ergens wel gingen stotteren. Uiteindelijk heb ik de processor vervangen voor een quad core (9550) en kan nu alles softwarematig renderen met werkelijk iedere codec, of de film nu wel of niet goed geript is.
Nadeel van het populaire moederbordje GA-MA78GM-S2H wat ik nu heb is dat 'ie niet kan undervolten en underclocken dus het moederbordje wordt nu ook vervangen door een GA-MA78GPM-DS2H die dit wel kan om het energieverbruik te temperen. Ik gebruik verder geen videokaart maar alleen de onboard hdmi uitgang.
Dus om H.264 goed af te spelen:
AMD AM2+ 9550
GA-MA78GPM-DS2H

Ik weet dat een hoop mensen mijn oude combinatie wel aan de praat hebben gekregen maar er blijven altijd stream die niet af te spelen zijn en ik wil een "hassle free" systeem waarbij ik alleen maar op de play knop hoef te drukken zonder al te veel te configureren.

Ralph

Hanky Panky

Citaat van: ralph w op december  6, 2008, 11:55:47
Ben begonnen met een 780G moederbordje met een 4850e (dualcore processor). Eindeloos gerommel met codecs en films (H.264) die soms wel, en soms geen DXVA ondersteunen en dus ergens wel gingen stotteren. Uiteindelijk heb ik de processor vervangen voor een quad core (9550) en kan nu alles softwarematig renderen met werkelijk iedere codec, of de film nu wel of niet goed geript is.
Nadeel van het populaire moederbordje GA-MA78GM-S2H wat ik nu heb is dat 'ie niet kan undervolten en underclocken dus het moederbordje wordt nu ook vervangen door een GA-MA78GPM-DS2H die dit wel kan om het energieverbruik te temperen. Ik gebruik verder geen videokaart maar alleen de onboard hdmi uitgang.
Dus om H.264 goed af te spelen:
AMD AM2+ 9550
GA-MA78GPM-DS2H

Ik weet dat een hoop mensen mijn oude combinatie wel aan de praat hebben gekregen maar er blijven altijd stream die niet af te spelen zijn en ik wil een "hassle free" systeem waarbij ik alleen maar op de play knop hoef te drukken zonder al te veel te configureren.

Ralph

Dat undervolten doe je dat omdat cool 'n quiet niet werkt icm een HTPC ? Mijn HTPC wordt namelijk ook tegelijk mijn torrent/download pc en staat dus 24/7 aan. Ik ben wel geïnteresseerd in een low-energy pc. Kun je dat eens uitleggen?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

ralph w

C'nQ staat inderdaad niet aan, dat komt de omgevingen, mailserver, downloadpc-tje en een meukdesktop, die onder VmWare draaien niet ten goede. Bovendien trekken die omgevingen per minuut een piekje van ongeveer 10-20% (zimbra mailserver onder CentOs 5) dus dan gaat C'nQ niet zo heel erg werken.
een 9550 draait standaard op 1.25V met een multiplier van 11 bij 200Hz, ik ben van plan deze terug te brengen naar een multiplier van 10x bij 1.05V. Softwarematig is het voltage lager te brengen via easytune (progje dat voltage kan installen) en daarmee heb ik al gezien dat de phenom prima op 1.05V werkt. Ik stel echter liever deze waardes in via de bios waarbij je meer parameters kan instellen.

Uiteindelijk gaat het voltage van het geheugen omlaag en de processor. Dit geeft welenswaar enig performanceverlies maar je zit dan nog altijd boven het bereik van een 4850e. Zie ook:
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=724191

Silk

De 4850e ondersteunt ook geen Hyper Transport 3.0

roland p

Citaat van: Silk op december  8, 2008, 12:42:42
De 4850e ondersteunt ook geen Hyper Transport 3.0
Waarvoor heb je dat nodig? ik heb een 4850e en ik kan gewoon h264 bestanden afspelen...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Silk

Citaat van: roland p op december  8, 2008, 12:43:54
Waarvoor heb je dat nodig? ik heb een 4850e en ik kan gewoon h264 bestanden afspelen...

Dat klopt, de CPU is snel genoeg om alles af te spelen, maar met Hypertransport 3.0 is de bandbreedte tussen de CPU en de onboard Radeon 3200 bij de 780G nog eens dubbel zo groot wat wel voordeel biedt bij hardware accellerated playback via de onboard graphics card en daarmee gerelateerd het ontlasten van je CPU. Dus zeker bij wat zwaarder encoding werk zal dit een voordeel zijn maar dus niet altijd direct zichtbaar (CPU loads)

... HyperTransport 3.0 capability (5.2GT/s+ interface) is included and is extremely important in extracting every last ounce of performance out of the HD 3200 graphics core. AMD recommends the Phenom processor family (Ed: not just to sell out stocks of B2 processors) in order to fully take advantage of the performance offered by the HD 3200. With a Phenom onboard, the HD 3200 will perform post-processing on high-definition content and it makes a difference in image quality and fluidity during 1080p playback. ...
Bron: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3258&p=2

De 4850e en 780G combinatie speelt ook hier alles perfect af, er steekt wel nog een Radeon 3450 in Hybrid mode bij.

Francisco

Ik denk aan dit GA-E7AUM-DS2H (rev. 1.0) moederboardje. Volgens mij prima toch om Blu ray en X264 en H264 af te spelen?
Gaat de digitale uitgang voor DTS alleen via optische uitgang? Kan altijd nog terug vallen op mijn oude vertrouwde m-audio 7.1 maar mooier is om interne te gebruiken. liever doe ik dat met een coax dan optisch.

roland p

Citaat van: Francisco op december 10, 2008, 21:29:28
Ik denk aan dit GA-E7AUM-DS2H (rev. 1.0) moederboardje. Volgens mij prima toch om Blu ray en X264 en H264 af te spelen?
Gaat de digitale uitgang voor DTS alleen via optische uitgang? Kan altijd nog terug vallen op mijn oude vertrouwde m-audio 7.1 maar mooier is om interne te gebruiken. liever doe ik dat met een coax dan optisch.
Er bestaan break-out kabeltjes voor met connectortjes (coax/toslink in en out) in zo'n metaatje wat je dan in een vrij slot schroeft.

Edit: bovenstaande geldt voor dat moederbord met 780G chipset welke ik heb. Maar misschien dat het voor jouw moederbord ook van toepassing is.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

kaajee

Citaat van: Francisco op december 10, 2008, 21:29:28

Het beoogde moederbord voorziet inderdaad in een S/PDIF header, hiermee heb je (ook) een elektrische (coaxiale) variant van het digitale S/PDIF signaal tot je beschikking, naast de standaard aanwezige optische.

Nu is het zo dat er in beginsel een TTL signaal uit deze header komt, die is qua voltage eigenlijk te hoog, de meeste receivers accepteren dit signaal wel. Wil je zekerheid dan moet je een kleine, eenvoudige schakeling er tussen zetten:
         100nF
  TTL ----||-----330ohm--+--------- coax S/PDIF signal out
  in                     |
                      100ohm
                         |
Ground -----------------+--------- coax signal ground

Hanky Panky

In mijn enthousiasme heb ik een ATI 4650 gekocht maar nu ga ik het toch niet redden om x264 te encoden met de huidige cpu/mobo.
Omdat ik de ergernis voor wil zijn schroef ik maar vast wat anders in mijn nieuwe HTPC denk ik.

Mijn vraag is welk cpu/mobo (dus zonder snelle onboard gpu) ik dan het best kan nemen.
Ik neig wat naar de low energy serie van de AMD Phenoms overigens omdat deze juist op het punt van beeldverwerking e.d. wat beter gaan dan Intel (intel is weer beter op andere punten volgens de kenners).

Iemand een suggestie voor een niet al te duur, stabiel mobo?

kaajee

Citaat van: Hanky Panky op december 11, 2008, 13:13:23
In mijn enthousiasme heb ik een ATI 4650 gekocht maar nu ga ik het toch niet redden om x264 te encoden met de huidige cpu/mobo.
Omdat ik de ergernis voor wil zijn schroef ik maar vast wat anders in mijn nieuwe HTPC denk ik.

Mijn vraag is welk cpu/mobo (dus zonder snelle onboard gpu) ik dan het best kan nemen.
Ik neig wat naar de low energy serie van de AMD Phenoms overigens omdat deze juist op het punt van beeldverwerking e.d. wat beter gaan dan Intel (intel is weer beter op andere punten volgens de kenners).

Iemand een suggestie voor een niet al te duur, stabiel mobo?
Ten eerste moet die kaart van je (4650) prima in staat zijn te helpen bij het weergeven van videomateriaal.
Ten tweede gaat het over DEcoderen (en niet encoderen)
Ten derde; wat zijn je huidige specs dan (cpu/mb)?

Hanky Panky

Citaat van: kaajee op december 11, 2008, 13:31:10
Ten eerste moet die kaart van je (4650) prima in staat zijn te helpen bij het weergeven van videomateriaal.
Ten tweede gaat het over DEcoderen (en niet encoderen)
Ten derde; wat zijn je huidige specs dan (cpu/mb)?

Thanx voor de correctie maar de vraag is wel duidelijk denk ik  ;)

Mijn huidige combi is een Asus M2A-VM mobo met een Athlon 64 X2 4000+
Hier een Phenom op drukken heeft geen zin omdat dit mobo maar HT 1.0 heeft en geen 3.0

Ik denk dat deze combi geen flawless x264 / MKV's op 1080P gaat trekken (wat moet gebeuren naast het draaien van Bittorrent op de achtergrond).

kaajee

Citaat van: Hanky Panky op december 11, 2008, 14:39:52
Thanx voor de correctie maar de vraag is wel duidelijk denk ik  ;)

Mijn huidige combi is een Asus M2A-VM mobo met een Athlon 64 X2 4000+
Hier een Phenom op drukken heeft geen zin omdat dit mobo maar HT 1.0 heeft en geen 3.0

Ik denk dat deze combi geen flawless x264 / MKV's op 1080P gaat trekken (wat moet gebeuren naast het draaien van Bittorrent op de achtergrond).

Nou je zou het in ieder geval kunnen proberen. Er is wel degelijk x264 materiaal wat ook hardwarematig geaccelereerd kan worden door je 4650. Het hele HT3.0 gebeuren is maar van beperkt nut helemaal bij het afspelen van x264 (progressive) materiaal. Jou huidige moederbord kan wel AM2+ cpu's hebben, dus je zou ook heel goed eerst alleen een andere (snellere) CPU kunnen overwegen.......

Francisco

Weten jullie toevallig een goede video driver voor XP-MCE systeem met een Nvidia 9400 kaart waarbij ik de Backporches kan instellen. De nieuwe drivers kan ik wel de frontporches instellen maar niet de back! Voor mijn oude CRT is dit lastig want hij gooit de standaard 1080P buiten bereik.

Geldermalsen

Ik heb ook een vraag.

Ik wil ook hd materiaal afgaan spelen ik heb nog oud spul wat ik hievoor wil gaan gebruiken. het enigste wat ik nog mis is een videokaart wat is een goede videokaart?

Mijn setup is

Athlon 6000x2 (2x3000)
3 gig intern geheugen.
Asus m2nsli deluxe mobo.
120 gig sata 2 schijf

hier kan ik toch wel hd materiaal mee bekijken? En wat voor videokaart is daar geschikt voor. Ik heb al gelezen een 8600 gt maar heeft die ook hdmi?

nardus010

Mijn config speelt makkelijk alles af. en zeer zuinig (45watt)

AMD 64 x2 4850e
Xp sp3
Core AVC, Haali,deamon tools, Quicktime alterbnative, Mediaportal.

Hier een config van iemand die alles speelt op een AMD 64 x2 3800 Athlon AM2...
http://www.projecthtpc.co.uk/htpc.html

Francisco

CiteerHier een config van iemand die alles speelt op een AMD 64 x2 3800 Athlon AM2...
http://www.projecthtpc.co.uk/htpc.html

Dat is een mooie setup. Maar hoe speel je hiermee Blu ray's af?

Ik gebruik er nu Powerdvd 7.3 en 8 voor
Tevens:
-deamon tools voor het mounten van iso's
-Any dvd HD

En toch is dat ook niet alles Powerdvd heeft als nare eigenschap geregeld te bevriezen waarbij een Hard reboot nodig is.

Wat is jullie ervaring met Arcsoft total media theater?

Francisco

inmiddels bij Windows Vista aanbeland.
Systeem draait nu goed met Power DVD 8 en TMT laatste versie.

Enig probleem wat ik nog heb zijn die crappie Nvidia display drivers. Ik moet custom resoluties aanmaken voor mijn Barco CRT. Echter bij het invoeren van een resolutie en testen mislukt de test steeds. Terwijl deze (1080p@60hz met hogere backporches) resolutie wel werkte in XP.

1080x817p op 72hz kan hij wel aanmaken dan zie ik hem staan onder custom resoluties, maar als ik hem dan kies in de slider geeft hij de 72hz niet weer.

iemand enig idee? laatste driver van Nvidia site 185.85