Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 42 Guests are viewing this topic.

chansig

Huidige speakers zonder subs. Er moest toen nog een filteraanpassing gedaan worden. Door die filteraanpassing is niet de levendigheid in de muziek gekomen, of werd het ook plots niet minder of niets doods.

Het werd wel beter....daarnaast zit je bij mij erg dicht op de speakers. Vinden veel mensen ook niet fijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: Baardmannetje on March  7, 2018, 07:20:51
Ik vind het toch best grappig dat ik juist alle sets zonder DSP niet vind klinken, de gruwel van die onontkoombare staande golven.... Ik kan daar niet omheen luisteren.

Ik weet niet of en hoe ik die staande golven moet horen cq. kan herkennen. Wat ik wel weet is dat veel sets binnen een paar minuten een soort van "luistermoeheid" bij mij te weeg brengen.
Het luisteren ben ik dan echt meteen beu en welke muziek ook, ik kan niet meer geboeid luisteren.

Quote
Trouwens, toen jij bij Hans luisterde toen was er toch geen DSP die iets met de akoestiek deed, enkel die in de speakers zitten? Of was dat nog met de MiniDSP en die vier ScanSpeak subjes?

Hans heeft dit al beantwoord zie ik.

Wat mij bij bleef was het detail in de muziek maar te veel hoog naar mijn smaak.
Juist omdat Hans aangaf dat de luidsprekers nog niet "klaar" waren heb ik verder niet kritisch geluisterd.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Staaled

#5827
Quote from: chansig on March  6, 2018, 22:18:17
Goei....Xander32, Staaled, Baard, Markus2, Morca en ws Huub. Gezellig. Inloop vanaf een uur of 13.00. Mail met gegevens komt nog voor degene die niet weten waar ik woon.

Gr. Hans
:D :D :D

Je set zal even aan de kant moeten bij deze drukte. :D

Wel heel leuk zo. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Quote from: i2Paq on March  7, 2018, 08:33:57
Ik weet niet of en hoe ik die staande golven moet horen cq. kan herkennen. Wat ik wel weet is dat veel sets binnen een paar minuten een soort van "luistermoeheid" bij mij te weeg brengen.
Het luisteren ben ik dan echt meteen beu en welke muziek ook, ik kan niet meer geboeid luisteren.

Hans heeft dit al beantwoord zie ik.

Wat mij bij bleef was het detail in de muziek maar te veel hoog naar mijn smaak.
Juist omdat Hans aangaf dat de luidsprekers nog niet "klaar" waren heb ik verder niet kritisch geluisterd.

Het hoog was ietwat aanwezig...dat klopt wel. Maar niet dusdanig dat. Overigens ben ik van mening dat wanneer je een set kneiterhard kan zetten zonder dat je het gevoel krijgt: Terugdraaien dat volume. Er geen sprake van luistermoeheid kan zijn. Mogelijk een ietwat te stevige stelling.

Quote from: Staaled on March  7, 2018, 08:35:04
:D :D :D

Je set zal even aan de kant moeten bij deze drukte. :D

Wel heel leuk zo. :thumbs-up:

Ach ze staan toch al verkeerd...dus wie weet pakt het nog goed uit ook. :D

Ruimte genoeg overigens. Achter de speakers staat de tafel en mensen kunnen gewoon luisteren als ze dat willen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Quote from: chansig on March  7, 2018, 09:04:13
Het hoog was ietwat aanwezig...dat klopt wel. Maar niet dusdanig dat.

Voor mijn oren wel  ::)

Niet dat het niet klonk overigens.

QuoteOverigens ben ik van mening dat wanneer je een set kneiterhard kan zetten zonder dat je het gevoel krijgt: Terugdraaien dat volume. Er geen sprake van luistermoeheid kan zijn. Mogelijk een ietwat te stevige stelling.

Gr. Hans

Ik had bij jou geen luistermoeheid, misschien was ik hierin niet duidelijk.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Quote from: i2Paq on March  7, 2018, 09:29:08
Voor mijn oren wel  ::)

Niet dat het niet klonk overigens.

Ik had bij jou geen luistermoeheid, misschien was ik hierin niet duidelijk.

Kan zijn dat jij het wel als vervelend/te nadrukkelijk aanwezig hebt ervaren. Met de aanpassing kwam er net weer wat meer rust.

Ik denk juist dat luistermoeiheid komt door een uit balans zijnde weergave. Zou wel een leuk onderzoek zijn....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: Markus2 on March  6, 2018, 19:17:31
Oké. Ik dacht dat je wellicht nog wilde aanvullen, naast het feit dat ik zoiets als Hans' gedachte ook deelde.
Wat je hierboven aangeeft is geheel logisch.

De fouten in de uitwerking van de correctie, is dat op de uitgemeten luisterpositie of op andere plekken binnen diezelfde akoestiek?
Op 2 zitplaatsen gemeten.

chansig

De ARC meet op 5 punten rondom de luisteraar. Linksvoor-Linksachter etc...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Klopt, is een mooi systeem de anthem heeft deze ook. Wel prefereer ik geluid zonder arc omdat deze minimaal wel het geluid aantast, iets minder briljantie en het wordt saaier. Ja mijn persoonlijke mening. Wel kun je deze arc naderhand nog bijregelen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

morca

Quote from: chansig on March  7, 2018, 10:46:14
De ARC meet op 5 punten rondom de luisteraar. Linksvoor-Linksachter etc...

Gr. Hans
Ah ik zie het al je hebt een nieuwe streamer/pre met ARC aan boord.
Juist die regelt vaak wel goed in idd  :thumbs-up:

Markus2

Quote from: morca on March  7, 2018, 10:32:59
Op 2 zitplaatsen gemeten.

Oké. En dat waren ook de referentiepunten voor de meting?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

op eigen verzoek verwijderd.

#5836
Quote from: i2Paq on March  7, 2018, 08:33:57
Ik weet niet of en hoe ik die staande golven moet horen cq. kan herkennen. Wat ik wel weet is dat veel sets binnen een paar minuten een soort van "luistermoeheid" bij mij te weeg brengen.
Het luisteren ben ik dan echt meteen beu en welke muziek ook, ik kan niet meer geboeid luisteren.

Staande golven herken je aan een overdaad aan laag bij bepaalde frequenties. Dat je een basloopje hoort en dat een bepaalde toon harder klinkt dan de andere, bijvoorbeeld.

Wat maakt dat jij luistermoe wordt van een bepaalde set?

Ikzelf word er bijvoorbeeld echt heel moe van als ik naar een overdaad van reflecties en staande golven aan het luisteren ben. Veel audiofielen beroepen zich met zo'n weergave op smaak....

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: frank2 on March  7, 2018, 11:18:13
Klopt, is een mooi systeem de anthem heeft deze ook. Wel prefereer ik geluid zonder arc omdat deze minimaal wel het geluid aantast, iets minder briljantie en het wordt saaier. Ja mijn persoonlijke mening. Wel kun je deze arc naderhand nog bijregelen.

Leuk, zo'n mening.

eddy135

Quote from: Baardmannetje on March  7, 2018, 19:08:28
Staande golven herken je aan een overdaad aan laag bij bepaalde frequenties. Dat je een basiskopje hoort en dat een bepaalde toon  harder klinkt dan de andere, bijvoorbeeld.

Wat maakt dat jij luistermoe wordt van een bepaalde set?

Ikzelf word er bijvoorbeeld echt heel moe van als ik naar een overdaad van reflecties en staande golven aan het luisteren ben. Veel audiofielen beroepen zich met zo'n weergave op smaak....


Maar wij hebben Linn... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

morca

Staande golf is vaak een dip in je meting.
Door iets naar voren of achteren verplaats verplaats je jezelf uit de plaats waar de golven kruisen.

Het kan ook een ophoping aan bas zijn als tegen de achtermuur zit.

Reflectie en staande golven zijn idd zeer hinderlijk.

Ook zonder staande golven heb je pieken in je output,of dippen.
Dat is de roommodus.
Dan klinkt bv een contrabass niet correct omdat sommige freq overheersen.
Daar ben ik beneden even mee bezig geweest het goed te krijgen.

Boven in een akoestische perfecte ruimte ging dat veel sneller.
1 keer Meten invoeren in dsp en klaar.

Gaf mij wel aan hoeveel die akoestiek ,de meting ,en de uitkomst voor de dsp beïnvloedt.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: eddy135 on March  7, 2018, 19:16:44
Maar wij hebben Linn... ;)

Help me even... Ik begrijp niet wat je bedoelt..?

eddy135

Quote from: Baardmannetje on March  7, 2018, 19:28:41
Help me even... Ik begrijp niet wat je bedoelt..?
Met space optimisation in de DS kan je staande golven wegfilteren.. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

morca

Als je daadwerkelijk op de knoop vd golf zit is dit een eigenschap vd ruimte akoestiek.
Ik vraag me echt af of een dsp dat op kan lossen.

Lion of Judah

Quote from: morca on March  7, 2018, 20:11:28
Als je daadwerkelijk op de knoop vd golf zit is dit een eigenschap vd ruimte akoestiek.
Ik vraag me echt af of een dsp dat op kan lossen.
Bij mij niet. Het is wel minder maar niet weg.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: eddy135 on March  7, 2018, 20:07:19
Met space optimisation in de DS kan je staande golven wegfilteren.. :)

Duidelijk! Voor wat k er van weet is dat een bijzondere manier van roomeq.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: morca on March  7, 2018, 20:11:28
Als je daadwerkelijk op de knoop vd golf zit is dit een eigenschap vd ruimte akoestiek.
Ik vraag me echt af of een dsp dat op kan lossen.

Dat is toch juist wat je beoogd met een parametrische eq?

Bij mij werkt dat prima.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Lion of Judah on March  7, 2018, 20:13:03
Bij mij niet. Het is wel minder maar niet weg.

Hoe heb jij die staande golf aangepakt?

Xander32

 :thumbs-up:

Quote from: Staaled on March  7, 2018, 08:35:04
:D :D :D

Je set zal even aan de kant moeten bij deze drukte. :D

Wel heel leuk zo. :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... wel balen dat ik de soep dan moet delen 😖
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT