Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

FrankB

Leuke beschrijving!

Citaat van: Jenkins op november 17, 2006, 12:12:33
Maar dan die Nespa #1...  :o
Ook weer zeldzaam hoe uniform de reactie en beoordeling van het effect van dit apparaat was. Reacties varieerden van "Mwaaa.", goh, tot ronduit verbluffend.

Pluriform bedoel je neem ik aan?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jenkins

@ FrankB: Que?

@ Garmtz: We hebben de labelzijde niet behandeld. Volgens Frank (niet B  ;)) zou dat niets uitmaken...  :-\

Audiofiel

Citaat van: Jenkins op november 17, 2006, 17:59:42
@ FrankB: Que?

Uniform slaat ofwel op een hele 'foute aankleding' of op iets wat gelijkend is. Verschillende reacties lijken onder geen van beide betekenissen te vallen... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 17, 2006, 17:12:42
Ik vind het geluid kaler en harder worden met de Millennium. Maar een basic CD-speler als de jouwe weet hij nog wel te verbeteren...  >:D

Ik ben je even kwijt, Garmt... Ben je weer van mening veranderd? ::)

Citaat van: garmtz op augustus  2, 2005, 08:43:22
Ik gebruik de Millennium mat en ik wil echt niet meer zonder.... Is op zich opmerkelijk voor mij, ben niet extreem van de tweaks namelijk. Maargoed, als het zo duidelijk het muziekgenot verbetert...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Citaat van: Audiofiel op november 17, 2006, 18:07:12
Ik ben je even kwijt, Garmt... Ben je weer van mening veranderd? ::)

Klopt! In eerste instantie vond ik de Millennium mat een verbetering geven (in technische zin). Hoe meer ik echter ging luisteren, hoe meer ik de verbetering als een verslechtering ging zien. Wel meer details, maar ook kaler en grijzer. Eigenlijk vind ik het 'groene randje' dan een grotere en meer positievere verbetering.

eric_audio

Vergeet alle matten. Het gaat hier over de Nespa.

Ik ben gisteren bij Garmt langs geweest, en heb een paar van mijn CD's laten nespa-en. Zelfs mijn relatief ongeoefende oren konden het verschil horen. Op sommige CD's was het verschil klein, maar op andere evident. Er is een duidelijke toename in rust en natuurlijkheid, gewoon een beetje meer "being there". Is het de prijs waard? Dat moet iedereen zelf uitmaken. Bij een kleine collectie CD's is de prijs per CD wellicht wat hoog. Aan de andere kant, wat kost een CD-speler of versterker die echt natuurlijker "klinkt" dan je huidige apparaat? Al gauw een veelvoud van de Nespa.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Sander Sassen op oktober 24, 2006, 18:52:37
Nou nee, men zegt namelijk dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Toch weten we, zeker in de wetenschap en de techniek, dat als er twee mensen duidelijk verschillende meningen hebben, minstens één van de twee er falikant naast zit. Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Was dat maar waar......even een aanname dat je hier ook doelt op de audio-techniek/wetenschap...
.......buizen klinken mooier...neen transistoren...electrostaten brengen ons dichter bij de muziek...neen dynamische systemen...een draaitafel is nog steeds het mooiste...nee digitaal is the way to go.......you name it......wie zit er nu falikant naast.... ;)

Ik ben blij dat we kunnen kiezen.....gezien de topics van de laatste tijd... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

B.J.

Gisteren heb ik ook de nespa getest. We hebben 2 dezelfde cd's (die niet hetzelfde waren in onze luistertest) waarvan 1 behandeld door Garmt en 1 niet blind beluisterd. Ik vond het bij deze cd's erg lastig. Ik hoorde wel verschillen maar wist niet wat ik beter vond klinken. Vaak vond ik de laatste het mooist  :D
Uiteindelijk 'gokte' (?) ik wel goed. Een andere genespade  ;D cd liet wel veer meer verschil horen!

dre73

ik heb ook een test met de nespa 1 gehoord,tevens werd de cd echt rond geslepen(ben de naam van `t apparaat vergeten)ik stond werkelijk versteld,wat ik het beste verbeterd vond was de enorme rust die in geheel gekomen was,we hebben het hier over enorme verschillen 8)een zeer mooi appraat.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kronzilla

Om het zo te stellen hangt het gewoon af hoe zorgvuldig de persing gebeurd is en of er veel danwel minder van die lubrication nog aanwezig is tussen het polycarbonaat en de reflecterende laag. Wat ik wel denk is,dat minder goede persingen beter gaan klinken met de Nespa dan zeer goede persingen. Wat ik wel niet begrijp is, dat door die flitslamp behandeling krijg je wel een thermisch effect die de reflecterende laag gladtrekt en oneffenheden wegkrijgt,maar dan moet die laag toch een moment semi-permeabel zijn om de lubrication te kunnen verwijderen,anders krijg je dat niet weg. Die flitslamp werkt dus in op de metaallaag.
en denk dat je gewoon je cd naar de knoppen helpt als je die meer dan twee keer flitst, je helpt het polycarbonaat kapot en de reflecterende laag die wordt broos en zal na verloop van tijd licht doorlaten.

eric_audio

Citaat van: Kronzilla op december  8, 2006, 22:49:12
en denk dat je gewoon je cd naar de knoppen helpt als je die meer dan twee keer flitst, je helpt het polycarbonaat kapot en de reflecterende laag die wordt broos en zal na verloop van tijd licht doorlaten.

Dan moet je dus niet te vaak "flitsen". De verbetering is echt heel duidelijk hoor. De CD's die ik bij Garmt heb laten behandelen heb ik uiteraard thuis nog uitgebreid beluisterd. En waarschijnlijk omdat ik zo goed weet hoe ze thuis klinken, was de verbetering nog duidelijker te horen. Echt veel losser en natuurlijker.

Audiofiel

Citaat van: eric_audio op december  9, 2006, 16:14:32
Dan moet je dus niet te vaak "flitsen". De verbetering is echt heel duidelijk hoor. De CD's die ik bij Garmt heb laten behandelen heb ik uiteraard thuis nog uitgebreid beluisterd. En waarschijnlijk omdat ik zo goed weet hoe ze thuis klinken, was de verbetering nog duidelijker te horen. Echt veel losser en natuurlijker.

Ik wil het best geloven, maar doe graag na 6 maanden een test met iemand zijn CD die is 'geflitst' en en identieke CD die geen behandeling heeft gehad. Ik blijf een beetje huiverig bij dit soort grappen; wie weet heeft je schijf na een aantal maanden alsnog schade opgelopen... :o

Ik moet er niet aan denken dat ik na een half jaar opeens een verslechtering heb met alle mijn 1200 originele CD's in huis... Of mag ik dan iemand aansprakelijk stellen voor de ontstane schade... ::)

Wowly

Ik ben toch enigzins geamuseerd. Dit soort apparaten worden óf volledig door de mangel gehaald (speciale dure lak om je houten volumeknop te bewerken) of helemaal de hemel in geprezen (spike's onder je speakers). Op zich is dat geen probleem als het maar geen al te dure grap wordt. Geef het dan aan de greenpeace oid, dan gebeurt er misschien nog iets wezenlijks met het geld. Maar een aparaat zo duur als dit met een dergelijk marginaal verandering in geluidsbeeld....ik zou maar niet tegen de speakers aanstoten want dat kan al gauw je geluidsbeeld aantasten en dát kost pas geld (omgerekend naar de nespa dan).

Ik sluit me geheel bij sander Sassen aan, ga eens meten, misschien hoeft de auto-correctie van de cd-speler minder hard te werken en levert dat wat op. Stel dat het wat zou verbeteren, zou ik liever van dat geldt regelmatig mijn loopwerk van de cd-speler vernieuwen, want dát scheelt pas in autocorrectie. Tot die tijd is het een gadget wat gewoon te duur is.

Valt me ook wat tegen van Garmtz om er een draadje van te maken "EXTREME cd-verbetering: Nespa".....klinkt als commercieële hype om een apparaat wat nogal suggestief getest wordt, en als ik ergens een hekel aan heb....

Zo heb ik lang geleden nog een hartelijk kunnen lachen om een NuForce versterker die gewoontjes werd getest.........

Wowly

reMC

Citaat van: Wowly op december  9, 2006, 22:42:14
Maar een aparaat zo duur als dit met een dergelijk marginaal verandering in geluidsbeeld....

De laatste stappen zijn voor sommige mensen heel essentieel voor het genieten. Net dat stukje extra dynamiek of klankkleuren. Of net dat laatste stukje hoog dat een instrument compleet maakt etc.. Als dat €400 kost... Ach, versterkers kosten duizenden euro's en die koop je om een geluidsverbetering te krijgen. Als de Nespa (of een andere 'tool') het afmaakt voor €400...lijkt mij goed. Je moet een Nespa denk ik niet kopen voordat de set een beetje af is. Dan zijn er vaak nog wel grotere verbeteringen te halen met het upgraden van apparatuur.

CiteerIk sluit me geheel bij sander Sassen aan, ga eens meten, misschien hoeft de auto-correctie van de cd-speler minder hard te werken en levert dat wat op. Stel dat het wat zou verbeteren, zou ik liever van dat geldt regelmatig mijn loopwerk van de cd-speler vernieuwen, want dát scheelt pas in autocorrectie. Tot die tijd is het een gadget wat gewoon te duur is.

Een loopwerk vervangen is natuurlijk ook niet goedkoop. Zeker niet als je het wil láten doen en meerdere loopwerken moet proberen om het juiste geluid te krijgen. En op een gegeven moment zit je op het voor jou beste loopwerk. Een loopwerk geeft dan dus geen verbetering meer, een Nespa wellicht wel.

Staaled

Hi Wowly.
Ik ben toch enigzins geamuseerd.

Dan heeft het reeds effect gehad.Metafysisch dan. ;)

Op zich is dat geen probleem als het maar geen al te dure grap wordt. Geef het dan aan de greenpeace oid, dan gebeurt er misschien nog iets wezenlijks met het geld. Maar een aparaat zo duur als dit met een dergelijk marginaal verandering in geluidsbeeld

Kunnen we net zo goed stoppen met hifi. Ik kan legio bestedingen bedenken in die zin.
Tenzij je een grote stap wilt maken.
Maar ja dat kost weer meer en is dus feitelijk nog fouter. ;)

Ik sluit me geheel bij sander Sassen aan, ga eens meten, misschien hoeft de auto-correctie van de cd-speler minder hard te werken en levert dat wat op.
Ik luister liever. ::)
Of bestaat iets pas als er een verklaring voor gevonden wordt?
Ik neem aan dat Newton op aarde zat en niet door de ruimte zweefde toen hij aan iets als zwaartekracht dacht. ::)
De juiste volgorde is hier dan ook: waarneming van een fenomeen,hypothese,toetsing,verklaring.

zou ik liever van dat geld regelmatig mijn loopwerk van de cd-speler vernieuwen, want dát scheelt pas in autocorrectie. Tot die tijd is het een gadget wat gewoon te duur is.

En als dat reeds top is?
Te duur hangt m.i. af van de omslag naar het aantal CD's dat men bezit.
Bovendien zou het wel eens wat duurzamer rendement op kunnen leveren dan je denkt want je kunt álle optische datadragers ermee behandelen.
Ook formats als HD-DVD en Blu-ray.

Ik laat me niet uit over eventuele schadelijke gevolgen van behandeling. :-\
Dat zal op termijn eventueel (on)helder worden.

Salut,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

eric_audio

Maar een aparaat zo duur als dit met een dergelijk marginaal verandering in geluidsbeeld....

Het punt is.........het gaat helemaal niet om een marginale verbetering, maar om een duidelijke verbetering.

visitor

Citaat van: Audiofiel op december  9, 2006, 17:42:14
Ik wil het best geloven, maar doe graag na 6 maanden een test met iemand zijn CD die is 'geflitst' en en identieke CD die geen behandeling heeft gehad. Ik blijf een beetje huiverig bij dit soort grappen; wie weet heeft je schijf na een aantal maanden alsnog schade opgelopen... :o

Ik moet er niet aan denken dat ik na een half jaar opeens een verslechtering heb met alle mijn 1200 originele CD's in huis... Of mag ik dan iemand aansprakelijk stellen voor de ontstane schade... ::)

Dat is volgens mij ook de grote vraag. Wat is de invloed van Nespa op de levensduur van een CD?
Ik laat het in elk geval liever iemand anders testen. ;)

bmateijsen

Een kennis heeft de Nespa inmiddels 1,5 jaar in gebruik en de CD is er niet slechter op geworden.

Citaat van: Erwin op december 10, 2006, 20:26:58
Dat is volgens mij ook de grote vraag. Wat is de invloed van Nespa op de levensduur van een CD?
Ik laat het in elk geval liever iemand anders testen. ;)

Staaled

Citaat van: eric_audio op december 10, 2006, 19:49:57
Het punt is.........het gaat helemaal niet om een marginale verbetering, maar om een duidelijke verbetering.
Was ook mijn ervaring.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: bmateijsen op december 10, 2006, 20:51:30
Een kennis heeft de Nespa inmiddels 1,5 jaar in gebruik en de CD is er niet slechter op geworden.

Zijn we daar ook uit. :D

Wowly

Ik erken wel dat het audiogebeuren als een hobby kan worden opgepakt, en die mogen nou eenmaal geld kosten. En het is idd flauw om het "over de balk smijten" te koppelen aan greenpeace en consorten.

De vraag is, wanneer is je set af?. En wanneer koop je dan een nespa voor die mogelijke verbetering, die als ik het zo lees marginaal is. Ik denk dat het meer zin heeft om inderdaad écht te gaan luisteren en te bedenken wat je wil. Het merendeel van de sets op dit forum bestaat uit middenklasse systemen die erg middelmatig spelen, uitzonderingen daargelaten, er zijn hier namelijk die de kunst van het paren van een set beheersen tot in de puntjes. Die paar percentiel niet meegerekend heeft het merendeel mogelijk niets aan de nespa. De happy alhier die daadwerkelijk een grootse set hebben weten dat je niet gelukkiger wordt van een nespa, maar wel van een dedicated ruimte, wezenlijke speakers en een compromisloze front-end. En verwacht maar niet dat je dan nog veel verschil hoort met een nespa, of rubber mat, of groene stift. Dat geluid wat ze al hebben staat simpelweg als een huis. Daar veranderd zo'n gadget niets aan.........

Mijn moraal van dit verhaal, er is nog zóveel te winnen op het gebied van versterking en weergevers, dat 95% alhier in de nespa een verkeerde investering maken.

Overigens zijn de grootste kosten om een set goed te maken dure uren vrije tijd.........namelijk héél erg veel luisteren en proberen te matchen. Makkelijker is om zelf een set te maken als het kan (zelfbouw loont), dan kun je pas écht een goede set bouwen naar mijn zeer bescheiden mening  ;D. Het barst al van de fantastische ontwerpen, van zowel weergevers als versterkers en cd-spelers die relatief makkelijk te maken zijn.(draaitafels zijn er al hele goede in de handel, die hoef je niet zelf te maken)

Wowly

garmtz

Feitelijk was de "extreme cd-verbetering" de slogan van de importeur... Ik zeg ook trouwens nergens dat het geluid van de complete set enorm veel beter wordt, maar binnen de grenzen wat je nog aan de CD kunt doen, is de verbetering toch wel vrij significant. Niet klein in ieder geval (hoewel dat extreem subjectief is).

Audiofiel

Maar waarom dan toch die slogan klakkeloos overnemen door hem in de topictitel te zetten... ???

Dat schept verwachtingen die je niet kunt waarmaken... :-\

garmtz

Ik kan NIEMAND aanraden het ding klakkeloos te kopen, zou ik ook niet willen. Mensen moeten die verwachtingen voor zichzelf maar waar maken.

Staaled

Citaat van: Wowly op december 10, 2006, 23:25:21
Ik erken wel dat het audiogebeuren als een hobby kan worden opgepakt, en die mogen nou eenmaal geld kosten. En het is idd flauw om het "over de balk smijten" te koppelen aan greenpeace en consorten.

De vraag is, wanneer is je set af?. En wanneer koop je dan een nespa voor die mogelijke verbetering, die als ik het zo lees marginaal is. Ik denk dat het meer zin heeft om inderdaad écht te gaan luisteren en te bedenken wat je wil. Het merendeel van de sets op dit forum bestaat uit middenklasse systemen die erg middelmatig spelen, uitzonderingen daargelaten, er zijn hier namelijk die de kunst van het paren van een set beheersen tot in de puntjes. Die paar percentiel niet meegerekend heeft het merendeel mogelijk niets aan de nespa. De happy alhier die daadwerkelijk een grootse set hebben weten dat je niet gelukkiger wordt van een nespa, maar wel van een dedicated ruimte, wezenlijke speakers en een compromisloze front-end. En verwacht maar niet dat je dan nog veel verschil hoort met een nespa, of rubber mat, of groene stift. Dat geluid wat ze al hebben staat simpelweg als een huis. Daar veranderd zo'n gadget niets aan.........

Mijn moraal van dit verhaal, er is nog zóveel te winnen op het gebied van versterking en weergevers, dat 95% alhier in de nespa een verkeerde investering maken.

Overigens zijn de grootste kosten om een set goed te maken dure uren vrije tijd.........namelijk héél erg veel luisteren en proberen te matchen. Makkelijker is om zelf een set te maken als het kan (zelfbouw loont), dan kun je pas écht een goede set bouwen naar mijn zeer bescheiden mening  ;D. Het barst al van de fantastische ontwerpen, van zowel weergevers als versterkers en cd-spelers die relatief makkelijk te maken zijn.(draaitafels zijn er al hele goede in de handel, die hoef je niet zelf te maken)

Wowly
Hi Wowly.

(Bijna) helemaal mee eens. :) ;)
De Nespa moet in verhouding staan met de rest- en de vordering van een set
Bovendien een afweging zijn tussen meerdere upgrade-trajecten.

Dat ene punt: ook een top set laat,en vaak niet weinig ook, zich "tweaken".

Salut,Hipster.