Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Hoe groot is de kans op vroegtijdige veroudering van de CD door de enorme hoeveelheid licht? CD's en DVD's moet je immers niet in direct licht bewaren omdat ze dan snel verouderen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

R

Volgens mij wel. En de daarbij voorkomende temperatuursverschillen.

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2006, 13:52:56
Is dat niet door UV?

garmtz

Citaat van: Ruben op oktober 24, 2006, 13:59:12
Volgens mij wel. En de daarbij voorkomende temperatuursverschillen.

Ik kan in ieder geval melden dat de CD volledig onverhit uit de Nespa komt... :)

garmtz

En dat met dat licht, ging dat ook niet op voor CD'rs in plaats van CD's? En direct zonlicht is slecht voor bijna alles... ;)

reMC

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2006, 14:29:24
En dat met dat licht, ging dat ook niet op voor CD'rs in plaats van CD's? En direct zonlicht is slecht voor bijna alles... ;)

Bijna alles inderdaad, niet voor de Basilique du Sacré Coeur ;D

M

Ik meen gelezen te hebben dat de pro goed is voor 2000 cd/dvd behandelingen :o
LG G2 83
Panasonic DP-UB824
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300 MK2
B&W PX 8 S2

Staaled

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2006, 14:04:16
Ik kan in ieder geval melden dat de CD volledig onverhit uit de Nespa komt... :)
Draait nog wel flink.
Oppassen voor verschroeide vingers. ;D

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Citaat van: Audiofiel op oktober 24, 2006, 13:41:24
CD's en DVD's moet je immers niet in direct licht bewaren omdat ze dan snel verouderen. ::)

Wie zegt dat? Volgens mij geldt dat alleen voor (bepaalde) CD-R/DVD-R's.

Dat je ze niet in de zon moet leggen dat klopt maar dat is vanwege het feit dat materialen die opwarmen of afkoelen resp. uitzetten en krimpen. Met een sandwich van verschillende materialen zoals in een CD die elk in verschillende mate (hoeveelheid en snelheid) uitzetten en krimpen heb je dan kans op barsten/scheuren/vervorming.

Sander Sassen

Leuk, een hi-lux led in een doosje stoppen en dan ~500-euro vragen, maar goed, ieder z'n ding, ik wil wel eens de CRC codes zien van een CD voor en na behandeling om te kijken of er verschillen zijn. Misschien eenvoudiger en zeker goedkoper is om gewoon een nette 1:1 backup te maken op een goede kwaliteit CDR? Hoeveel CDR's kun je kopen voor ~500-euro?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

M

Citaat van: Sander_Sassen op oktober 24, 2006, 18:12:42
Leuk, een hi-lux led in een doosje stoppen en dan ~500-euro vragen, maar goed, ieder z'n ding, ik wil wel eens de CRC codes zien van een CD voor en na behandeling om te kijken of er verschillen zijn. Misschien eenvoudiger en zeker goedkoper is om gewoon een nette 1:1 backup te maken op een goede kwaliteit CDR? Hoeveel CDR's kun je kopen voor ~500-euro?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dus jij gelooft het niet >:D Dat is dus het probleem met Nederland, we geloven te weinig ;D
LG G2 83
Panasonic DP-UB824
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300 MK2
B&W PX 8 S2

redfox001

Sander Sassen

CiteerDus jij gelooft het niet

Is geen kwestie van geloof, maar op een op feiten gebaseerde redenering. Pas als ik wezenlijk verschillende CRC readouts zie van dezelfde CD voor en na behandeling kan ik hier wat mee, het mechanisme dat hier namelijk volgens de diverse claims aan ter grondslag ligt wordt volledig ingevangen in de foutcorrectie van de CD-speler. En zelfs al zijn er wat verschillen in de CRC dan is het nog maar de vraag of dit in de LSB of de MSB van de data zit, alleen in 't laatste geval is zoiets namelijk hoor en meetbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Staaled

Citaat van: Sander_Sassen op oktober 24, 2006, 18:12:42
Misschien eenvoudiger en zeker goedkoper is om gewoon een nette 1:1 backup te maken op een goede kwaliteit CDR? http://www.hardwareanalysis.com
Hi Sander

Lijkt mij ook,
maar eerst even de Nespa over de originele CD. ;)

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Sander_Sassen op oktober 24, 2006, 18:43:08
Is geen kwestie van geloof, maar op een op feiten gebaseerde redenering.

Heb je het dan al geprobeerd?

Je kunt anders hooguit stellen: een op voorgaande kennis gebaseerde redenering. ;)

Salut ,Hipster.

Sander Sassen

CiteerJe kunt anders hooguit stellen: een op vermoedens gebaseerde mening.

Nou nee, men zegt namelijk dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Toch weten we, zeker in de wetenschap en de techniek, dat als er twee mensen duidelijk verschillende meningen hebben, minstens één van de twee er falikant naast zit. Uiteindelijk is er toch ook een feitelijke waarheid, niet? Vandaar dat ik spreek van een redenering en niet een mening.

Hoe zit het dan met het recht op een eigen mening? De achtergrond daarvan is politiek. Het gaat daar niet om feiten (wat IS) maar om verlangens (wat MOET ZIJN). Het is niet zozeer dat iedereen een verschillende mening heeft, wel dat iedereen verschillende belangen heeft, en daardoor graag de toekomst anders ziet afrollen.

En inderdaad, op die manier heeft iedereen een recht op een eigen mening. Niet over wat is (OBJECTIEF), maar wel over wat hij wil (SUBJECTIEF). We kunnen op die manier perfect de scheiding maken tussen meningen omtrent feiten en verlangens.

Je kan natuurlijk niet afdwingen dat niemand iets mag geloven dat objectief fout is. Anders kan iemand vooralsnog zijn belang door te drukken door een vervalste versie van de feiten op te dringen aan de rest van de wereld (orthodoxie). Als dat gebeurt zijn we natuurlijk weer terug bij af.

Wat wel belangrijk is, is dat mensen inzien dat niet alle meningen gelijkwaardig zijn, net zomin als de waarheid in het midden zou zitten. En dat het dus zinloos is een mening te verdedigen, wel om de waarheid te achterhalen.

In dit geval verdedig ik dus geen mening, maar probeer een waarheid te achterhalen en geef dus een op feiten gebaseerde redenering. En deze redenering correleert beter aan de feitelijke waarheid dan de claims van de fabrikant van dit apparaat, de enige manier waarop ik de redenering in een feitelijke constatering om kan zetten is door een test zoals ik voorstelde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

reMC

Gisteren hebben Joep en ik bij Audio-Cube de Nespa geprobeerd! Casper was er ook bij en had voor ons al kennis gemaakt met de flitser ;) Wilco en Cees hadden Casper twee cd's laten luisteren en verteld dat een van de twee ge-Nespa'd was. Natuurlijk was het aan Cas om te zeggen welke het mooiste was. Casper had gekozen voor... diegene die NIET in de Nespa het gelegen.

Joep en ik hebben dezelfde 'test' ondergaan, dus zonder te weten wat wat was gewoon twee cd's geluisterd en ook wij kozen voor de cd die NIET geflitst was... De andere cd had minder hoog én laag, een plattere stem, minder fijndynamiek en nog wat... De verschillen waren niet erg groot, maar ze waren er, in het nadeel van de Nespa dus. :-\

We hebben overigens de gewone en de Pro versie geprobeerd. De Pro bevestigde dat de werking niet positief is op de Audio-Cube sets; nog minder hoog en laag etc..

Naja, scheelt weer geld ;D

garmtz

Wow, bizar.... Het probleem is echter dat de CD's niet van dezelfde fabriek hoeven te komen en dus kunnen verschillen... Hebben jullie ook een voor en na behandeling gehoord? Het is bekend dat de verschillen tussen persingen nogal groot kunnen zijn.

Wat vindt Wilco er van?

Staaled

Inderdaad opmerkelijk.
Ik vond het verschil duidelijk hoorbaar (en zichtbaar).
En wel in positieve zin.

Salut,Hipster.

Raphie

Nou dat is dus weer een bubble bursted ;D en een exorbitante marge opportunity ontkracht  ;D

JBL PRX Power!

Joep

Om Remko even aan te vullen:

de Nespa kan wél goed zijn voor systemen met een teveel aan laag en hoog. Dat is namelijk wat de Nespa verwijdert.

Bovendien hebben we het getest op een set die niet in de mainstream high-end valt, dus een echte conclusie kun je er niet uithalen. Voor mij (heb dezelfde set in junior uitvoering) is het in ieder geval wel duidelijk. No Nespa :P

De test-cd's waren van Eleanor McEvoy, albumtitel weet ik niet. Vooraf hadden Casper, Wilco en Kees naar de twee cd's geluisterd en geconstateerd dat er al wat minieme verschillen te ontwaren waren tussen de twee expemplaren. We hebben blind geluisterd, A-B-A. Eigenlijk was de 2e keer luisteren niet meer nodig, duidelijk genoeg.

De Nespa Pro flitst heftiger en laat dit ook horen in de muziek. Het effect is groter. In Wilco's set dus een nog slechter geluid dan de Nespa #1. Aan de ene kant gelukkig dat ik hier niet voor hoef te sparen, aan de andere kant jammer want ik had hier wel wat van verwacht.

reMC

Citaat van: garmtz op oktober 26, 2006, 19:15:18
Wow, bizar.... Het probleem is echter dat de CD's niet van dezelfde fabriek hoeven te komen en dus kunnen verschillen...

Klopt, we hebben ze vooraf, en na furutech behandeling, beluisterd en er waren zoals Proprius zegt al kleine verschillen tussen de exemplaren. Maar dat was niet het verschil tussen wel/geen laag en hoog, dat was echt de Nespa ;)

Citaat van: garmtz op oktober 26, 2006, 19:15:18
Wat vindt Wilco er van?

We hebben het uiteindelijk nog eens met zijn allen beluisterd en de conclusies waren eenduidig; geen Nespa in de set van Audio-Cube! Zoals Proprius al opmerkt kan de Nespa wel werken in sets met veel hoogfrequente rotzooi (vanuit het loopwerk/dac). We weten intussen dat Audio-Cube cd-spelers totaal anders aanpakt dan de meeste mensen doen. IK ben van mening dat de Audio-Cube spelers daardoor schoner zijn (en dus niet veel hoogfrequente rotzooi hebben) en dat het daardoor daar ook niet prettig is als er hoog wordt afgekapt (ik ga het dan gewoon missen), in tegenstelling tot bij sommige andere spelers, die in vergelijking agressiever/rommeliger/schreeuweriger/... klinken, dat wil ik graag missen ;) MIJN idee/mening...

Staaled

Garmt heeft een set met veel hoogfrequente rotzooi ! :P ;D

Oeps,ik dan ook. :-[

Deleted member

Wilco van Audio Cube vond het North Star loopwerk agressief dus ik zal ook wel veel hoogfrequente rotzooi hebben!  O0 Raar volk die Audio Cube jongens!  :P ;)

reMC