Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Ik heb geen hoogfrequente rotzooi hoor... ;) 

Staaled

Citaat van: garmtz op oktober 27, 2006, 13:07:54
Is maar beter ook. ;)
Toch vind ik het frappant dat we beiden een duidelijke verbetering waarnemen tov de Audio-cube boys een duidelijke verslechtering.

Heb je het al met een DVD geprobeerd?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

eric_audio

Citaat van: Hipster op oktober 27, 2006, 13:17:16
Toch vind ik het frappant dat we beiden een duidelijke verbetering waarnemen tov de Audio-cube boys een duidelijke verslechtering.

Luisteren mensen dan zo verschillend?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Raphie

Denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat, verandering is niet voor iedereen verbetering.
Dat het  iets doet is duidelijk, maar of dat door iedereen als beter wordt ervaren is een 2e.
JBL PRX Power!

garmtz

Tja, ik vind het ook verbluffend... :-\  Zo vreselijk anders vond ik mijn CD-speler niet klinken t.o.v. de 47 Labs speler (hoewel je daar ook over kunt twisten).

Ik ga nog meer testen om te zien of ik die laag- en hoog-vermindering ook heb. Mij is niet echt iets opgevallen op dat punt. Sterker nog, mijn hoog leek beter gedefinieerd en zeker niet MINDER.

oud_account_1

Het is een raar ding, dat volgens mij niet kan werken.
Helaas nam ik wel een verandering waar bij een test (met meerdere CD's) ??? :o
Voor mij was het een verbetering, het geluid werd meer 'vanzelfsprekend' en ik had niet het idee dat de klankbalans aangetast werd.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: garmtz op oktober 27, 2006, 13:07:54

Neen, daarom snap ik de grote ervaringsverschillen ook niet helemaal. We luisteren toch redelijk hetzelfde, maar de sets in totaal zijn natuurlijk wel nogal anders...

Citaat van: garmtz op oktober 27, 2006, 13:45:15
Tja, ik vind het ook verbluffend... :-\  Zo vreselijk anders vond ik mijn CD-speler niet klinken t.o.v. de 47 Labs speler (hoewel je daar ook over kunt twisten).

Mja ;D

CiteerIk ga nog meer testen om te zien of ik die laag- en hoog-vermindering ook heb.

Tsja, ik weet niet of het zin heeft. Het verschil was niet groot maar wel duidelijk waarneembaar en zou bij jou dus ook gelijk moeten opvallen...

Zoals Raphie al zegt is er duidelijk verandering en IK kan begrijpen dat het voor sommige mensen in hun sets een verbetering is, hoewel ik me weer NIET kan voorstellen dat mensen het bij mij thuis een verbetering zouden vinden...

En verbetering of niet, de hoeveelheid verandering was bij ons met de nieuwe Furutech VEEL groter :-\

eric_audio

Ik denk dat ik maar een van de CD's die ik heb nog een keer koop. Dan sprint ik naar Garmt om een van de twee te laten behandelen. Dan weet ik het tenminste voor mezelf.

advr

Citaat van: eric_audio op oktober 27, 2006, 15:15:04
Ik denk dat ik maar een van de CD's die ik heb nog een keer heb. Dan sprint ik naar Garmt om een van de twee te laten behandelen. Dan weet ik het tenminste voor mezelf.

pas op dat je niet struikelt :o :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

eric_audio

Citaat van: advr op oktober 27, 2006, 15:21:25
pas op dat je niet struikelt :o :o

Ach, Garmt woont zo dichtbij. Twee keer vallen en ik ben er...

garmtz

Kom vooral eens langs Eric! Kun je ook de Opus 21 en Living Voice beluisteren! 8)

eric_audio

Citaat van: garmtz op oktober 27, 2006, 17:18:36
Kom vooral eens langs Eric! Kun je ook de Opus 21 en Living Voice beluisteren! 8)

Dat wordt kwijlen   :P

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jenkins

Is het gepast als ik hier mijn "Recensie" neer pen van de Nespa-demo die we gisteren avond op de AOB kregen voorgeschoteld?

Ach, ik doe het gewoon.  ;D

Een groot succes!

Zo wil ik de demo van de Nespa #1 wel noemen. 
  :D

De avond was eigenlijk erg rommelig en gestresst begon;
De eigenlijke demo-gever was plotseling ziek geworden en hij zo een goeie cd-speler mee hebben genomen.
Stonden we daar; speakers, versterker-combo, kabels, wat tweaks, de Nespa #1, maar geen bron...
We konden wel een ouwe Pioneer cd-wisselaar lenen van de bar, maar dat klonk echt ZELDZAAM slecht. Brrrrrrrrrr.   :-[
Gelukkig was 1 van onze leden bereid snel even naar huis te rijden om zijn dure Denon multiplayer met Nordost Frey interlink te halen.  8)

De Denon met de Classe voor- eindversterker verbonden, luidsprekers waren weer de Classic 60s.
Die kenden we inmiddels. Daardoor viel zo snel op dat het eigenlijk nog steeds niet klonk; dun, rasperig, plat, geen fundament. Kortom; beroerd!   :-X

Op zoek naar verbeterpunten ontdekten we dat de stekkers van de apparatuur niet goed in fase gestoken zaten, de kabelhaspel (jajajaaaa, we weten 't wel...) helemaal afgerold, Masterbase en spikes onder de apparatuur en speakers en.... Verdraaid; DAT SCHEELT!!!   :D
Na een uur opwarmen en tweaken stond er plots een set te spelen die in de verste verte niet meer deed denken aan de beginsituatie.
Heel frapant, leuk en confronterend weer.

Maar dan die Nespa #1...  :o
Ook weer zeldzaam hoe uniform de reactie en beoordeling van het effect van dit apparaat was. Reacties varieerden van "Mwaaa.", goh, tot ronduit verbluffend.
Telkens weer was dezelfde verbetering hoorbaar; minder hardheid, maar wel hoger geluidsvolume,
langer uitsterven van klanken, instrumenten die veel duidelijker en herkenbaarder werden, ruimtelijke informatie die toenam, basfundament dat steviger werd.
Wat vooral prettig bleek was de constantheid waarmee die verbetering bij de verschillende cd's waarneembaar was.

Ook hadden we enkele identieke cd's mee genomen voor de beste A/B vergelijking te kunnen maken.
Eigenlijk is hierover niets anders te melden dat het klink en klaar duidelijk was hoe goed deze behandeling is voor de geluidsweergave.  :)

Omgerekend kost een behandeling van 1 cd ongeveer 50 cent.
Een "no brainer" dus.  Highly Recommended!  8)

Frans; hartelijk dank voor de goeie demo van de Nespa!

Groet,
Jenkins

Joep

He Roy,

Leuk dat je het zelf getest hebt. Dat zouden meer mensen moeten doen!  ;D

Op wat voor set heb je dit geprobeerd? Ikzelf vond de Nespa-behandeling een verslechtering op de set waar ik het op hoorde..(audio-cube set).

Jenkins

Ha die Joep,

Het was eigenlijk een bijeenraapsel van een Classe voor- eindversterker, een Denon multiplayer met Nordost Frey van HSN, mijn Classic 60 luidsprekers, Kimber 8TC luidsprekerkabels en een verzameling Masterbeesjes en spikes.
De apparatuur stond op een houten tafel. Niet allemaal even audiofiel-verantwoord dus.
::)

Wat eigenlijk ook wel grappig was, was mijn 2 mee genomen CD's van Venice - 2 Meter Sessies.

De oudste CD had ik voorzien van een stukje Rainbow Foil van Peter Belt. De nieuwe cd niet.
Dit had ik niemand verteld.  >:D

TOCH wel even opmerkelijk dat vrijwel iedereen vond dat die CD met Peter Belt foil als de beter klinkende CD werd gevonden.
Sterker nog; de kale cd had maarliefst 2 behandelingen nodig om op hetzelfde klankniveau te komen als de "foiled" CD!!!   
8)

Je begrijpt, dat ik de behandelde CD OOK ga voorzien van een stukje foil.

;D

Joep

Hmm, heb ook de Peter Belt foil aangevraagd, maar kon daar niet echt iets concreets uithalen. Theoretisch zou het een soort onevenwichtigheid kunnen veroorzaken, mits de cd perfect rond is natuurlijk. In een onronder geval zou hij het op kunnen heffen. Je moest het toch op het disc-label plakken? Later zag ik in een winkel dezelfde (qua looks) foil staan als inpakpapier, met dezelfde plakachterkant en kaleidoscopische tekening..Van de Peter Belt producten ben ik nog niet overtuigd alszijnde een verbetering.

Dat veel mensen het mooier vonden tijdens de test, doet me denken aan het luistertestje op Hear.nl van Dekkersj, waar de track met 5% vervorming als mooist werd ervaren...zegt verder niks over de foil natuurlijk.

Maar ga je de Nespa aanschaffen?

Audiotwin

Citaat van: Proprius op november 17, 2006, 13:42:46

Dat veel mensen het mooier vonden tijdens de test, doet me denken aan het luistertestje op Hear.nl van Dekkersj, waar de track met 5% vervorming als mooist werd ervaren...zegt verder niks over de foil natuurlijk.

Op mijn set vond ik track 2 het mooist,op mijn pc klonk track 1 (met 5% vervorming) het mooist.
Ik vraag me wel eens af of sommige tweaks juist vervorming veroorzaken en sommige het daarom als verbetering ervaren.
Tevredenheid!!!

Raphie

daarom doe ik dus ook niks meer met tweaks, scheelt een hoop geld, een hoop hype en een hoop twijfel omtrend suggestie
JBL PRX Power!

Audiotwin

Citaat van: Raphie op november 17, 2006, 13:54:08
daarom doe ik dus ook niks meer met tweaks, scheelt een hoop geld, een hoop hype en een hoop twijfel omtrend suggestie

Ik dacht dat jij de Millennium M-CD Mat gebruikte,ook een tweak ;D
Tevredenheid!!!

Raphie

klopt, anders ligt er 50,00 euro in de kast  ;D
zonder gekheid, die werkt redelijk goed....
JBL PRX Power!

Jenkins

Citaat van: Proprius op november 17, 2006, 13:42:46Maar ga je de Nespa aanschaffen?

Nee; hoewel ik overtuigd ben van het positieve effect ervan, heb ik op dit moment het geld er niet voor over.
Mijn hobby-spaarvarkentje heeft laatst enkele ernstige aderlatingen moeten ondergaan.
Bovendien zou ik op dit moment meer baat hebben aan enkele diffusers van Toine.

Kwestie van prioriteiten stellen.

:P

Jean Sibelius

Ondertussen heeft Jenkins al alles verteld over de demo van gisteravond.

Ik heb gisteravond de CD van Seal in de Nespa #1 gehad, dus ik ben benieuwd wat hier te horen is van de effecten. Het moet gezegd worden... alle CD's die gisteravond zijn behandeld lieten in mindere of meerdere mate een positief effect horen (met name meer diepte en een schoner geluid).

Het viel me tevens op hoeveel de (bij elkaar geraapte) set van gisteravond niet liet horen bij het nummer van Seal, wat ik thuis wel hoor, dus ik ben erg benieuwd hoe het dadelijk klinkt.

Zo zit ik meteen in de lus als iemand weer een bericht plaatst in dit topic  ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

garmtz

Citaat van: Raphie op november 17, 2006, 14:12:55
klopt, anders ligt er 50,00 euro in de kast  ;D
zonder gekheid, die werkt redelijk goed....

Ik vind het geluid kaler en harder worden met de Millennium. Maar een basic CD-speler als de jouwe weet hij nog wel te verbeteren...  >:D

garmtz

@Jenkins, jullie ervaringen met de Nespa komen exact overeen met de mijne...

Hebben jullie beide kanten behandeld? Ik doe altijd eerst de labelzijde, dan de datazijde. Een enkele zijde behandelen heeft ongeveer 30% van het totaaleffect.