Kit TentLabs CD-speler

Gestart door Shorty, september 22, 2006, 16:44:57

Vorige topic - Volgende topic

s.t.

Wat betreft hifi.nl. Ik heb nog nooit een recentie gelezen dat ze het apparaat slecht vinden. Dat hoor je uberhaupt nooit op het internet :)

Gydotron

Dat je review met een korrel moet nemen is een feit. Langs de andere kant zou je kunnen stellen dat bv Hifi.nl een slecht toestel gewoon niet gaat beschrijven. Maar ik blijf het een erg mooie speler vinden die in zijn prijsklase zijn mannetje perfect kan staan.
Sommige hier gaan de speler ontleden in loopwerk, Dac enz, voor mij is het totaalconcept, het resultaat uiteindelijk. Daar gaat het hem toch om. Trouwens dat er verschillen zijn in loopwerken dat geloof ik perfect, maar langs de andere kant wordt het Philips Pro loopwerk toch gebruikt door niet de minste, ik denk aan Mark Levinson, Krell, Mephisto, enz..... Je gaat mij niet vertellen dat ze die keuze gemaakt hebben uit kostenbesparingspolitiek.

Grtn  Guido

garmtz

Volgens mij gebruikt Mark Levinson een vrij goedkoop CD-ROM loopwerk (390S) en als je de Audiomeca Mephista bedoelt, die heeft een proprietary transport, ontworpen door Renee Boonen en een doorontwikkeling op de CDM9. Ik schat de snaaraangedreven loopwerken en de oude CDM4/9 nog steeds hoger in dan de CD PRO2M. Althans, alles is een kwestie van implementatie, maar een magistrale CD-speler met een CD PRO2M transport heb ik nog niet gehoord. Kan toeval zijn.

Gydotron

Garmtz,

In de nieuwe Mephisto zit duidelijk het pro loopwerk, enkel is de ophanging behoorlijk gewijzigd.
Betreft ML, wel ik heb een tijd gespeelt met een Proceed loopwerk en daar zat ook het Pro loopwerk in, ik ga er van uit dat dit ook bij ML het geval was, maar je kan natuurlijk gelijk heben.
Ik heb zelf ook een Audiomeca Mephisto I gehad, het type met CDM9 loopwerk. Ik vond dit een erg mooie speler. Sommige zijn groot liefhebben van dit loopwerk omdat de lensjes in de lazer nog van echt glas waren en de modernere van kunstof zijn. Deze stelling komt van Paul Vancluysen, hij heeft daar veel meer ervaring mee.

Grtn  Guido

garmtz

Citaat van: Gydotron op juli 30, 2007, 18:07:52
In de nieuwe Mephisto zit duidelijk het pro loopwerk, enkel is de ophanging behoorlijk gewijzigd.

O.k. Interessant. Blijkbaar was het oude loopwerk obsolete.

CiteerBetreft ML, wel ik heb een tijd gespeelt met een Proceed loopwerk en daar zat ook het Pro loopwerk in, ik ga er van uit dat dit ook bij ML het geval was, maar je kan natuurlijk gelijk heben.

Of het zo WAS weet ik niet, maar in de huidige speler(s) zit een CD-ROM loopwerk van vrij eenvoudige komaf. Dat weet ik omdat ik er eentje heb laten repareren.

CiteerIk heb zelf ook een Audiomeca Mephisto I gehad, het type met CDM9 loopwerk. Ik vond dit een erg mooie speler. Sommige zijn groot liefhebben van dit loopwerk omdat de lensjes in de lazer nog van echt glas waren en de modernere van kunstof zijn. Deze stelling komt van Paul Vancluysen, hij heeft daar veel meer ervaring mee.

Is een waanzinnig mooi loopwerk ja... De Sanyo pickups met glas behoren inderdaad tot de beste.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op juli 30, 2007, 17:58:53
Volgens mij gebruikt Mark Levinson een vrij goedkoop CD-ROM loopwerk (390S) en als je de Audiomeca Mephista bedoelt, die heeft een proprietary transport, ontworpen door Renee Boonen en een doorontwikkeling op de CDM9. Ik schat de snaaraangedreven loopwerken en de oude CDM4/9 nog steeds hoger in dan de CD PRO2M. Althans, alles is een kwestie van implementatie, maar een magistrale CD-speler met een CD PRO2M transport heb ik nog niet gehoord. Kan toeval zijn.

De ML gebruikt de Pro2M (39, 39s, 390, 390s in ieder geval!), de proceed gebruikte de eerste versie (Pro). Bepaalt geen goedkoop loopwerk, Garmt. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

tiptop

In fact, the '390S combines Mark Levinson's No.37 CD transport (another "legacy" product, reviewed by Tom Norton back in January 1997) with the D/A and output stages of the No.360S processor (reviewed by Kal Rubinson in October 2003).

The No.37's transport mechanism is a Philips CDM 12 industrial model, dfor which Levinson developed its own user interface. The laser mechanism uses an all-digital servo control system, and the transport itself is shock-mounted.

Bron: Stereophile website
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Guido Tent

Citaat van: Sander Sassen op juli 27, 2007, 16:58:09
Ik heb me tot dusver van commentaar onthouden, maar naar Marc z'n reply wil ik toch ook graag even mijn mening geven, en die is eenvoudig dat ik 't volledig eens ben met Marc z'n reply. Té veel (naar mijn smaak) mensen zijn op zoek naar een installatie die gelijk spectakel maakt bij de eerste track die je luistert, ik heb 't wel eens omschreven als de audiofiele equivalent van een achtbaan, helaas gaat een dergelijke weergave snel irriteren en gaat men op zoek naar de volgende 'fix', helaas komen de meeste daarom niet eens meer toe aan luisteren, jammer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Hi Sander

Leuk, ik hou van achtbanen :-)

Inderdaad: Bruno (Putzeys) zegt altijd: Op je hoede zijn als een apparaat of systeem spectaculair klinkt.

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: phy op juli 27, 2007, 19:13:44
Het loopwerk dat erin zit is echt bagger
sorry dat ik het zo zeg maar het is helemaal niets.daar zit de bottleneck al, helemaal in het begin.
en als er ooit problemen zijn kan je het wel schudden bij meneer Tent
dat is mijn ervaring.
Kritiek op zijn soldeer werk kan hij ook niet tegen  (mijn dac stond bijna in brand)
ik wens iedereen veel plezier van de producten die ze van Guido Tent gekocht hebben
Maar mijn ervaring is treurig.

http://www.diy-high-end.com

Jij behoort tot de 2 klanten waarmee ik een conflict gehad heb. Gezet naast 3500 andere klanten uit mijn bestand is dat een beperkt aantal. Achter dat conflict zit een heel verhaal, dat zal ik hier niet gaan toelichten. De woordklok in je DAC was onderbroken: Leg mij en anderen eens uit hoe een DAC dan in brand vliegt.

En mocht je dan toch zaken willen toelichten: Enige nuance bij "bagger" is bij vele forumleden welkom. Wellicht leren ze van je en lopen ze in de toekomst met een grote boog om dat prachtige loopwerk heen.

Guido

Guido Tent

Citaat van: Gydotron op juli 30, 2007, 18:07:52
Garmtz,

Betreft ML, wel ik heb een tijd gespeelt met een Proceed loopwerk en daar zat ook het Pro loopwerk in, ik ga er van uit dat dit ook bij ML het geval was, maar je kan natuurlijk gelijk heben.
Ik heb zelf ook een Audiomeca Mephisto I gehad, het type met CDM9 loopwerk. Ik vond dit een erg mooie speler. Sommige zijn groot liefhebben van dit loopwerk omdat de lensjes in de lazer nog van echt glas waren en de modernere van kunstof zijn. Deze stelling komt van Paul Vancluysen, hij heeft daar veel meer ervaring mee.

Grtn  Guido

Hoi Guido

Inderdaad, het zit 'm in de glazen lens.

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: garmtz op juli 30, 2007, 18:10:06
O.k. Interessant. Blijkbaar was het oude loopwerk obsolete.

Of het zo WAS weet ik niet, maar in de huidige speler(s) zit een CD-ROM loopwerk van vrij eenvoudige komaf. Dat weet ik omdat ik er eentje heb laten repareren.

Is een waanzinnig mooi loopwerk ja... De Sanyo pickups met glas behoren inderdaad tot de beste.

Hoi

Als ik mocht kiezen, dan koos ik glas (voor de lens, nee het gaat hier even niet om electrische versterking)

Echter, als je vandaag de dag een CD speler op de markt wil brengen is de loopwerken-spoeling  dun. Je kunt dan lichtjes druppelend naar een CDM9 kijken, en hopen dat je er op de plaatselijke rommelmarkt nog eens een paar honderd vindt maar de praktijk is net even iets anders. Dat is het verschil tussen hobby en professie.

Dus kies ik een robuust loopwerk met bewezen reputatie, voorzie die van een nette voeding en dito klok, en los de rest (= residu jitter) op in de electronica die volgt: 3-voudig herklokken op het DAC board was het gevolg.

ik wens jullie veel knutsel plezier, met of zonder glas !

Guido

PS: Loopwerk moraal: Het enige dat telt is jitter !!

garmtz

Citaat van: tiptop op juli 30, 2007, 19:45:14
In fact, the '390S combines Mark Levinson's No.37 CD transport (another "legacy" product, reviewed by Tom Norton back in January 1997) with the D/A and output stages of the No.360S processor (reviewed by Kal Rubinson in October 2003).

The No.37's transport mechanism is a Philips CDM 12 industrial model, dfor which Levinson developed its own user interface. The laser mechanism uses an all-digital servo control system, and the transport itself is shock-mounted.

Bron: Stereophile website

Ik wist dat ze een eigen interface hadden gebouwd, maar wist niet dat het een CDM 12 loopwerk was.

phy

Citaat van: Guido Tent op juli 31, 2007, 23:21:26
beste Robert Maessen,

Jij behoort tot de 2 klanten waarmee ik een conflict gehad heb. Gezet naast 3500 andere klanten uit mijn bestand is dat een beperkt aantal. Achter dat conflict zit een heel verhaal, dat zal ik hier niet gaan toelichten. De woordklok in je DAC was onderbroken: Leg mij en anderen eens uit hoe een DAC dan in brand vliegt.

En mocht je dan toch zaken willen toelichten: Enige nuance bij "bagger" is bij vele forumleden welkom. Wellicht leren ze van je en lopen ze in de toekomst met een grote boog om dat prachtige loopwerk heen.

Guido

O ja de wordclock was ook nog onderbroken dat was ik al weer vergeten.
Over het loopwerk hoef ik niemand iets toe te lichten het is een kwestie van zelf luisteren.

beunky

Dat is natuurlijk aardig belachelijk: eerst beweer je dat het een bagger loopwerk is, vervolgens moeten we zelf gaan luisteren of het een goed loopwerk is of niet... dan is het beter dat je helemaal dit soort uitspraken niet doet. Het heeft geen enkele zin om zo'n stelling te poneren zonder hem deudgelijk te onderbouwen.
De beste cd-spelers/cd-loopwerken die ik ken zijn óf rond de Teac VRDS-loopwerken of de betere Philips-loopwerken opgebouwd.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Nog even navraag gedaan en tegenwoordig wordt er in de Levinson spelers inderdaad de CDPRO 2M gebruikt. Je had gelijk Audiofiel! Een tijdje geleden was het de CDM 12, die op een gegeven moment niet meer leverbaar was.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marc Heijligers

Citaat van: phy op augustus  1, 2007, 06:49:20
O ja de wordclock was ook nog onderbroken dat was ik al weer vergeten.

Guido geeft een duidelijke hint naar een oorzakelijk verband, dus het woord "ook" is hier waarschijnlijk niet van toepassing?

Over het loopwerk hoef ik niemand iets toe te lichten het is een kwestie van zelf luisteren.

Hier ontbreekt ieder oorzakelijk verband...

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Guido Tent

Als je zo ontevreden bent over dit loopwerk: leg ons dan eens uit waarom je een pagina terug nog reclame maakt voor de leverancier van de CDpro drives (www.diy-high-end.com)

Guido

phy

Wijx wondere wereld

erg off topic maar dat ging het toch al.

Is het uberhaupt wel mogelijk om een TEAC VRDS loopwerk los te kopen?

Ik weet alleen dat de philipsen en simpelere Sony's redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Sander Sassen

Nee, volgens mij kan je dergelijke loopwerken helemaal niet los krijgen, zeker niet zoals de CD-pro2M waar alles in feite aanwezig is. Het is dus geen losse laserpickup in een frame zoals sommige denken, d'r zit een berg elektronica omheen voor aansturing van 't loopwerk, dus je hoeft alleen maar met simpele (naar verhouding) commando's met 't loopwerk te communiceren. Dwz. je roept dan 'play track 1' en 't loopwerk gaat dan zelf aan de slag, het is dus een stuk intelligenter dan alleen een laserarm met laserpickup en een spindle motor.

En nee, kleine fabrikanten zullen nimmer een dergelijke aansturing in de finesse's beheersen zoals Philips, dus ook niet zelf kunnen fabriceren, vandaar ook dat men in de regel loopwerk en aansturing (zei 't als losse IC's of kant en klaar PCB) aanschaft bij de fabrikant van 't loopwerk, de CD-pro2M is daar een goed voorbeeld van. Iemand die roept dat dit wel kan heeft geen notie van de complexiteit van de materie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

beunky

Citaat van: The one and only Wijx op augustus  1, 2007, 16:45:37

Kan het me niet voorstellen. Doelde dan ook op mijn eigen TEAC cd-speler die dienst doet als loopwerk en bijvoorbeeld Wadia (en bijvoorbeeld ook de TEAC DV-50S of DV-60).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Sander Sassen

Ps. en om nu niet 't verwijt te krijgen dat ik praat over zaken waar ik geen verstand van heb hieronder even een aantal foto's, vers uit de camera, van één van de prototypes op basis van de CD-pro2M die ik vorig jaar gemaakt heb, die ik even hier heb aangesloten. Dit is een CD-transport, waarbij ik nu alleen de voeding voor 't loopwerk en de controller even heb aangesloten, er zit ook nog een stuk met SPDIF reclocking en klok bij, maar die had ik niet werkende liggen. Uiteraard is alles wat je ziet, behalve 't loopwerk zelf ontwikkeld, ook de software voor de controller etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de CD-pro2M een prima loopwerk vind, zowel om een CD-transport rondom te ontwerpen, als kwa prestaties. Kortom, de bal ligt bij de nee-knikkers ...

CD-pro2M loopwerk

CD-pro2M controller

CD-pro2M compleet CD-transport

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Guido Tent

Citaat van: The one and only Wijx op augustus  1, 2007, 16:45:37
erg off topic maar dat ging het toch al.

Ik weet alleen dat de philipsen en simpelere Sony's redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn

bij TEAC en Sony wordt je serieus genomen als je er 1.000 besteld. Maar dan nog ben je een kleine jongen, en kun je fluiten naar fatsoenlijke design in support. Voor hardware maakt me dat niet uit, maar voor firmware is dat een ander verhaal.

Zelfs Wadia heeft via Pioneer ingekocht voor bv de 21 en 22 modellen

Guido

Marc Heijligers

Citaat van: phy op augustus  1, 2007, 16:45:04
reclame?

Volgens mij was jij heel hard bezig met anti-reclame.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.