Kit TentLabs CD-speler

Gestart door Shorty, september 22, 2006, 16:44:57

Vorige topic - Volgende topic

Wijx wondere wereld

Vond trouwens het verschil met de BAT kleiner als met de Accuphase.

Accuphase 308 met ik denk de Accuphase DP500
De guarneri moet het ook maar doen met een hele kleine woofer. Ik snap ook eigenlijk niet waarom de speaker zo ver naar boven is gericht.

Primaluna set klonk erg lekker. Die gasten zijn goed bezig!
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

stimpies

Op mijn eigen speakers (thiel c12, c79, visaton tiw200xs 2x gesloten, met duelund in crossover), is de tentlabs gewoon subliem, van saaiheid geen sprake.

Het enige wat je zou kunnen aanmerken op de tent is dat owv zijn non-oversampling hij een 2db afloopt bij 20k.

In mijn geval heb ik het hoogfrequent van de speaker gewoon tikkeltje harder gezet.

garmtz

Hoe 'saai' een CD-speler klinkt is natuurlijk altijd in vergelijking MET... Ik vond de TentLabs niet echt saai, maar mij iets te rustig. Is een smaakkwestie.

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Marc Heijligers

Citaat van: garmtz op juli 27, 2007, 12:38:24
Hoe 'saai' een CD-speler klinkt is natuurlijk altijd in vergelijking MET... Ik vond de TentLabs niet echt saai, maar mij iets te rustig. Is een smaakkwestie.

Als ik met mijn ogen dicht naar live-muziek luister, dan valt me vaak op hoe "dof" dat klinkt t.o.v. de gemiddelde hifi installatie. Veel CD spelers / versterkers / speakers zijn vaak op het agressieve af. Vaak verwarren we veel hoog met "levendig" of "transparant". Meestal wordt veel hoog toegepast om flaws te maskeren, vaak zonder dat de designer of luisteraar daar zelf erg in heeft. Als bijv. je speaker een resonantie <300Hz heeft, kan je dat maskeren door het hoog wat op te schalen. Klinkt het ipv "gesloten" weer "open", maar dat is niet de echte oplossing.

Ikzelf vind de Tentlabs speler erg goed klinken. Hij topt het hoog misschien licht hoorbaar af, maar je krijgt er een hele hoop dingen voor terug die je in de meeste andere CD spelers niet kan vinden. Mijn ervaring is dat deze speler zichzelf niet primair presenteert in termen van hoog/snelheid/transparantie/bas/whatever zoals zoveel andere produkten dat doen (in eerste instantie indrukwekkend, op termijn meestal vermoeiend). Als ik deze speler aanzet, word ik als het ware gedwongen om naar muziek te luisteren. Timing en harmonische opbouw versmelten op een of andere manier heel fraai. De geprojecteerde muziek energie wordt door deze speler zeer expliciet gepresenteerd, zoals dat bij live muziek ook het geval is. Bij deze speler zit ik op de punt van mijn bank, niet vanwege de speler, maar vanwege de muziek. Dat hoor ik maar bij weinig produkten.

Concluderend, deze speler lijkt wat mij betreft primair voor muziekliefhebbers bedoeld, en wat minder voor mensen die op zoek zijn naar spectakel.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Ik heb me tot dusver van commentaar onthouden, maar naar Marc z'n reply wil ik toch ook graag even mijn mening geven, en die is eenvoudig dat ik 't volledig eens ben met Marc z'n reply. Té veel (naar mijn smaak) mensen zijn op zoek naar een installatie die gelijk spectakel maakt bij de eerste track die je luistert, ik heb 't wel eens omschreven als de audiofiele equivalent van een achtbaan, helaas gaat een dergelijke weergave snel irriteren en gaat men op zoek naar de volgende 'fix', helaas komen de meeste daarom niet eens meer toe aan luisteren, jammer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Del member

Citaat van: Marc Heijligers op juli 27, 2007, 16:49:33
Concluderend, deze speler lijkt wat mij betreft primair voor muziekliefhebbers bedoeld, en wat minder voor mensen die op zoek zijn naar spectakel.

Marc

Daar slaagt de speler dan ook schitterend in. Ik vind muzikaliteit ook veel belangrijker dan zeg maar spektakel, in extremis kijk naar bose, veel mensen lopen in de val omdat het voor leken als WOW overkomt maar eenmaal dat je er langdurig moet naar luisteren ga je er toch van lopen.

Volgens mij is de tentspeler niet saai maar eerder bescheiden en dus niet "overdone".

stimpies

Citaat van: Marc Heijligers op juli 27, 2007, 16:49:33
Als ik met mijn ogen dicht naar live-muziek luister, dan valt me vaak op hoe "dof" dat klinkt t.o.v. de gemiddelde hifi installatie. Veel CD spelers / versterkers / speakers zijn vaak op het agressieve af. Vaak verwarren we veel hoog met "levendig" of "transparant". Meestal wordt veel hoog toegepast om flaws te maskeren, vaak zonder dat de designer of luisteraar daar zelf erg in heeft. Als bijv. je speaker een resonantie <300Hz heeft, kan je dat maskeren door het hoog wat op te schalen. Klinkt het ipv "gesloten" weer "open", maar dat is niet de echte oplossing.

Ikzelf vind de Tentlabs speler erg goed klinken. Hij topt het hoog misschien licht hoorbaar af, maar je krijgt er een hele hoop dingen voor terug die je in de meeste andere CD spelers niet kan vinden. Mijn ervaring is dat deze speler zichzelf niet primair presenteert in termen van hoog/snelheid/transparantie/bas/whatever zoals zoveel andere produkten dat doen (in eerste instantie indrukwekkend, op termijn meestal vermoeiend). Als ik deze speler aanzet, word ik als het ware gedwongen om naar muziek te luisteren. Timing en harmonische opbouw versmelten op een of andere manier heel fraai. De geprojecteerde muziek energie wordt door deze speler zeer expliciet gepresenteerd, zoals dat bij live muziek ook het geval is. Bij deze speler zit ik op de punt van mijn bank, niet vanwege de speler, maar vanwege de muziek. Dat hoor ik maar bij weinig produkten.

Marc

Hehe, volledig mee akkoord. Marc kan het alleen wat beter omschrijven als ik. Je luistert ermee naar de muziek en niet naar de elektronica. Daarom heb ik hem ook gekocht.

phy

Het loopwerk dat erin zit is echt bagger
sorry dat ik het zo zeg maar het is helemaal niets.daar zit de bottleneck al, helemaal in het begin.
en als er ooit problemen zijn kan je het wel schudden bij meneer Tent
dat is mijn ervaring.
Kritiek op zijn soldeer werk kan hij ook niet tegen  (mijn dac stond bijna in brand)
ik wens iedereen veel plezier van de producten die ze van Guido Tent gekocht hebben
Maar mijn ervaring is treurig.

http://www.diy-high-end.com

Audiofiel

Citaat van: phy op juli 27, 2007, 19:13:44
Het loopwerk dat erin zit is echt bagger
sorry dat ik het zo zeg maar het is helemaal niets.daar zit de bottleneck al, helemaal in het begin.
en als er ooit problemen zijn kan je het wel schudden bij meneer Tent
dat is mijn ervaring.

http://www.diy-high-end.com

Een bijzonder positieve bijdrage... :P

Misschien dat je dat soort beweringen ook kunt staven met voorbeelden? Waarom zou dat loopwerk bagger zijn? Explain yourself (dus niet linkjes plaatsen, maar gewoon deze boude uitspraak onderbouwen...). ::)

En waarom zou je achter het net vissen bij problemen? Wat ik heb begrepen zit het met de garantie mij Guido juist wel goed. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

phy

Het staat op pagina 5 van dit Topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Phy ik denk toch echt dat je met zo een statement schade berokkend aan een persoon die van zijn passie er zijn living van heeft gemaakt en dat is niet helemaal correct.

Ook gooi je 2 totaal verschillende zaken in de strijd..eerstens het loopwerk....dat zal toch echt een kwestie van smaak zijn ...trust me  ;D en ten tweede een wat meer correcte mededeling en dat is dat je niet gecharmeerd bent van zijn soldeerwerk ...wat je dan ook onderbouwde met een praktijkvoorbeeld.

Wat mij nog het meest opvalt is het gevaar dat men magische en bovenaardse dingen verwacht van zelfbouwprodukten welke gemaakt zijn met beperkt budget...beperkte machines...en beperkt personeel....and last but not least een beperkte kennis...(ik maak me daar nog het meest schuldig aan hoor ;D >:D) pas daarna komt er een eventuele teleurstelling als men een vaak duurder en meer rijper product er klakkeloos naast zet....een vaak volledig absurd vergelijk. :o

Ik denk gewoon dat men een verkeerd begrip heeft van de materie als men UCD/versterkertjes...Zelfbouwbuizenbakkies...Speakertjes...you name it ...met een jarenlang gevestigde en internationaal gewaardeerde orde vergelijkt en met de nodige arrogantie verklaard waarom de concurrent niet klinkt.....

Tuurlijk het is de drijfveer voor ons DIYfreaks....zo van.....NU GAAN WE HET IS EEN KEER GOED DOEN.... ;D :-X

Ik ben in mijn langdurige audiohobby nog nooit tegen een wonder aangelopen.... ;)

Zoals Garmt al correct aanhaalde...een goede speler....... en vergelijk hem met vergelijkbare misschien kom je tot leuke positieve verrassingen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Het komt nu misschien over dat ik op zoek ben naar een 'spectaculair' geluid... Nou, integendeel... ;) Ik hou wel van het horen van opnameruimte en het 'leven' in de muziek. De spectaculaire spelers kunnen mij minder boeien omdat ik snel moe word en verveeld raak van het 'truukje'.

Duck Twacy

Citaat van: Erik van Voorst op december 17, 2006, 13:34:33
Waanzinnig gaaf en informatief topic.......Duck...die derde foto....tjonge jonge waar heb je die vandaan....die wil ik nl. in mijn mappie op slaan van
NOG TE BOUWEN´......... ;D
Sorry Erik,
Zie de vraag nu pas.

Mocht je het nog niet gevonden hebben:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=73089&highlight=

Vernuftige Italiaan :)

phy

Hoi Erik
Ik wil dan nog wel even recht zetten dat het MIJN mening is
MIJN smaak en MIJN zeer on plezierige  ervaring met Tent.
Dat wilde ik even kwijt.
Over het exacte hoe en waarom dat is in dit Topic niet van toepassing.
Maar het ging over de Tent Labs cd speler en ik vind het loopwerk dat er in gebruikt is helemaal niets
dat is gewoon mijn mening in dit Topic.

Sander Sassen

Phy,

CiteerMaar het ging over de Tent Labs cd speler en ik vind het loopwerk dat er in gebruikt is helemaal niets
dat is gewoon mijn mening in dit Topic.

Gelukkig, d'r zijn namelijk ook mensen die wél prima resultaten behalen met dit loopwerk. Deze discussie hebben we feitelijk al eens gevoerd (gebruik de zoekfunctie maar) en de conclusie was toen dat jouw insteek en benadering om met dit loopwerk een goed klinkend geheel te smeden niet te wijten was aan 't loopwerk, maar simpelweg jouw insteek en benadering die van meet af aan de verkeerde waren, kortom, kennelijk lag de lat voor jouw net even te hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

phy

Dat zie dan helemaal verkeerd
Sander
Ik heb de lat zelf hoger gelegd

Del member

Er zijn nog andere commerciele spelers die dit loopwerkje met success gebruiken. En het blijft natuurlijk een illusie dat wat je zelf doet je meestal beter doet. Wellicht dat er uitzonderingen zijn maar statistisch gezien gaat dat voor de meesten wel op.

Heel de jitter/emc/rf problematiek en het designen van oplossingen vergt een berg kennis en ervaring, dit ga je niet even snel op een forum bijstuderen  ;D En spijtig maar dit bepaalt een zeer groot deel vd klank. Je mag nog de beste componentent bijeen steken als er iets aan je design scheelt ga je er niet komen.

Sander Sassen

CiteerHeel de jitter/emc/rf problematiek en het designen van oplossingen vergt een berg kennis en ervaring, dit ga je niet even snel op een forum bijstuderen   En spijtig maar dit bepaalt een zeer groot deel vd klank. Je mag nog de beste componentent bijeen steken als er iets aan je design scheelt ga je er niet komen.

Precies, vandaar ook mijn vraagtekens bij Phy z'n ervaringen en 't gros van de zelfbouwprojecten op dit forum, zeker als d'r geen meetapparaat of wat dan ook aan te pas komt, dan is 't meer hobby en een leuke manier om je vrije tijd door te besteden, maar geen serieus alternatief voor commerciële apparatuur waar men wel met kennis van zaken e.e.a. heeft ontworpen/gebouwd (de fabrikanten die dit niet doen even buiten beschouwing gelaten).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

phy

Citaat van: 4G op juli 27, 2007, 23:04:51
Er zijn nog andere commerciele spelers die dit loopwerkje met success gebruiken. En het blijft natuurlijk een illusie dat wat je zelf doet je meestal beter doet. Wellicht dat er uitzonderingen zijn maar statistisch gezien gaat dat voor de meesten wel op.

Heel de jitter/emc/rf problematiek en het designen van oplossingen vergt een berg kennis en ervaring, dit ga je niet even snel op een forum bijstuderen  ;D En spijtig maar dit bepaalt een zeer groot deel vd klank. Je mag nog de beste componentent bijeen steken als er iets aan je design scheelt ga je er niet komen.

Ben ik het 100% mee eens

Marc Heijligers

Citaat van: phy op juli 27, 2007, 21:31:42
Over het exacte hoe en waarom dat is in dit Topic niet van toepassing.

Een hoop handgewapper en wijzen, maar als het op concrete feiten aanleveren aankomt laten we het afweten. Dit gaat nergens over.

Citaat van: phy op juli 27, 2007, 21:31:42
ik vind het loopwerk dat er in gebruikt is helemaal niets

Moet daar niet staan dat het jou nooit gelukt is om van dit loopwerk iets te maken? Dat het misschien een lastig loopwerk is? In eerdere postings generaliseer je het tot "bagger". Is dat een uiting van frustratie omdat je experimenten niet gelukt zijn, of is dat een technisch onderbouwd argument?

Citaat van: phy op juli 27, 2007, 22:09:52
Dat zie dan helemaal verkeerd
Sander
Ik heb de lat zelf hoger gelegd

Kennelijk erover gestruikeld dan...  ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

phy

Citaat van: Marc Heijligers op juli 27, 2007, 23:29:56

Kennelijk erover gestruikeld dan...  ;D

Marc
daar kan jij onmogelijk een oordeel over hebben

Marc Heijligers

Citaat van: phy op juli 28, 2007, 11:36:13
daar kan jij onmogelijk een oordeel over hebben

Vandaar dat er een smiley achter staat. Dat betekent dat je het niet letterlijk moet nemen, maar als een grapje. Ik neem aan net zoals opmerkingen als "ik heb de lat hoger gelegd".

Je generaliseert enorm a.h.v. je eigen experimenten, waar andere instanties aantonen dat je met dit loopwerk prima resultaten kan bereiken. In welke context plaatst dat jouw oordeel over het loopwerk? Ik vind je oordeel over het loopwerk slecht onderbouwd, en pure bashing naar bepaalde spullen en personen. Dat hoort in een forum als dit niet thuis.

Marc

Markaudio

Er zijn veel voorbeelden van zeer goede CD-spelers met dit loopwerk. Wel vraag ik me af waarom gekozen is voor dit loopwerk, qua stabiliteit lijkt een Sony ES of een VRDS loopwerk me toch sterker. Is dit uit kosten/ verkrijgbaarheid oogpunt besloten of zijn er meer voordelen verbonden aan dit loopwerk?
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.