Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Ik heb de nieuwe eindversterker natuurlijk eerst op proef, het is een nieuw exemplaar en nu na 16 uur spelen kun je al merken dat die aardig op "geluid" komt. Ik denk dat die er na 25 uur wel ongeveer is.
Wat valt op in vergelijking met de A200: breder geluid, grootser, en vooral ook diepere bassen, niet meer wel dieper. Hij speelt losser met meer gemak en een grote rust. Definitie is goed maar was bij de luminance nog beter, dat zeggende valt mij 1 groot heel groot iets op: de luminance maakte zoals vele versterkers het geluid meer gepolijst, haalde de ruwe kantjes uit een recording, maakte het smooth, en was analytischer.
Bij de diepe bassen valt dat erg goed op: de luminance daar hoorde je iemand de bassnaar beroeren en dan een zacht basgeluid, bij de Marsh hoor je iemand haast niet de bassnaar bereoeren maar hoor je meteen goed en diep de bas. De Marsh polijst het geluid niet maar geeft het weer, dat is niet goed of slecht maar een voorkeur, waar ik wel van houdt.
Wel heeft de Marsh net als z'n kleine broertje een grote dynamiek en breed stereobeeld. Ook valt op dat die de tonen van zeer diep tot zeer hoog weergeeft zonder moeite.
Je kunt wel merken dat deze versterker meer power heeft dan z'n broertje, hij speelt hard zonder vervorming maar kan ook zeer zacht en dan klinkt het nogsteeds goed.

Dit is een zeer goede versterker die de sterren van de hemel speelt en waar je heerlijk naar kunt luisteren, ik zou bijna zeggen een onaangepaste rauwe versterker in de goede zin van het woord met een heerlijke klankkleur voldoende definitie, veel diepte in het geluid, grote dynamiek en een groots stereobeeld.

Natuurlijk zijn woorden slechts woorden en kunnen moeilijk het geluid omschrijven maar bij deze heb ik een poging gedaan.

Het enige waar ik nu nog op wacht zijn mijn nieuwe speakers, deze komen rond 11 mei binnen. Oh en ik moet effe deze versterker betalen, maar eerst ga ik dit weekend lekker luisteren, dan zal ie wel ingespeeld zijn en we moeten natuurlijk ook nog weg, ik heb ook nog een vrouw......
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Bijgaand de oude en nieuwe voor/eindversterkers
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

advr

ziet er veel mooier uit zo!!

gaaf, veel plezier met je nieuwe aanwinsten, eind goed al goed dus! ;D ;D :D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Martijn M

Vanavond heb ik bij Frank mogen luisteren.
Ik ben niet de persoon van kleurrijke klankbeschrijvingen in woorden, dus ik houd het kort. De set speelt muziek op het allerhoogste niveau. Naar mijn mening is vooral de middentoner is bijzonder. Kleine kanttekening: het hoog is bij minder dan perfecte opnames soms wat te veel aanwezig. Met goede opnames is deze set echter moeilijk te kloppen. Mijn positieve mening over Usher is verder versterkt.
Dutch & Dutch

Stefan S.

Citaat van: Stefan S. op januari 16, 2007, 19:49:49
Ongeacht de prijs of het merk, mijn oortjes vonden de set van Frank echt prachtig klinken  :-*
Persoonlijk kan ik me (nu) niet voorstellen hoe het nog beter of mooier kan. Ik neem zijn set ook als mijn referentie  8)

Na een luistersessie vanavond bij Frank, moet ik terugkomen op mijn bovenstaande uitspraak: het kan namelijk nog beter   :D
Dit heb ik vanavond ervaren met de nieuwe Usher speakers i.c.m. de Marsh eindversterker A400. Het grote verschil met de vorige keer is dat de set nu nog muzikaler is geworden.Alle informatie die op een cd staat geeft deze set weer, ongeacht het volume. De muziek klinkt echt levensecht en dit is natuurlijk het grootste compliment dat je een set kan geven. Het was weer een genot om naar deze set te luisteren  :D

frank2

Inderdaad zijn hier gisteren en eergisteren 2 mensen komen luisteren. Een van de opmerkingen die ik kreeg van "keyser" was zoals hij hier ook schreef, bij iets mindere opnames wil het hoog wel eens teveel worden. Ik moet zeggen dat hij daar volkomen gelijk in had. Gisteren viel dat bij bepaalde opnames ook op vooral bij sarah brightman-Eden nr. 3. Dit nummer heeft veel hoog vooral in de stem. De Ushers BE10 zorgen er dan voor dat het NIET gaat slissen maar geven dat hoog dan ook onverkort en helder weer. Gisteren heb ik als test de Virtual Dynamics die op de cd speler naar de voorversterker loopt (de NiteII) vervangen door een cardas quadlink. Meteen was het teveel aan hoog weg en klonk het zelfs iets te donker, niet fris genoeg.
Vandaag heb ik de NiteII vervangen door de Virtual Dynamics David 2, welke tussen de VV en de EV zat en de Nite II tussen de VV en EV gehangen. De David 2 is een iets mindere kabel dan de NIte II en dit deed precies wat er te verwachten was. Het teveel aan hoog bij Sarah was iets getemperd, het totaalbeeld was daardoor net iets "lekkerder" dan bij de NIteII.
Het geheel klinkt net iets voller en het iets te felle hoog bij bepaalde opnames is weg. Gelukkig bij goede opnames blijft het geheel goed klinken (dire straits, you and your friend).

Nu moet ik wel zeggen dat dit geen enorme verschillen zijn maar tweaks die 't 'm net doen.
Als test heb ik Madonna confusion on the dancefloor nr 1 even opgezet, een opname die absoluut een teveel aan hoog heeft, toch is de muziek evenwichtiger en is er geen sprake van een teveel aan hoog in die zin dat je daardoor de muziek zachter moet zetten.

Ik ben blij dat door deze 2 mensen ik hier op gewezen werd waardoor je dit soort dingen gaat doen, ik had het al wel gemerkt maar gaf daar de versterker de schuld van, omdat deze veel dieper en gedetailleerder klinkt dan zijn kleinere broertje.

Nu klinkt het open, met een enorme stage, zwarting, ruimtelijkheid, het geluid is overal, met een lekkere helderheid, musikaliteit en een rustig hoog maar wel met een echt behoorlijke dynamiek. Ik ben nu dus weer tevreden.

DA BoSS

Citaat van: DA BoSS op april  1, 2007, 21:32:22

Ik denk wel dat je het risico loopt dat je kabelplan niet meer helemaal optimaal is voor deze nieuwe speakers?

mvg,

beetje flauw om te zeggen.... dacht ik het niet >:D

(maar toch even  omdat je zo super stellig was toen;D)

Citaat van: frank2 op april  2, 2007, 12:35:34
Ik loop geen risico met de bekabeling, deze is uitermate geschikt voor de BE10.
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

TheSpeedSkater

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Citaat van: frank2 op april 26, 2007, 20:18:30
Ik ben nu dus weer tevreden.
Maar voor hoe lang?  ;) ;D
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

frank2

Ik blijf zeggen dat deze kabels uitermate geschikt zijn. Het zijn zeer goede topkabels, maar ik heb nu ook speakers die echt alles laten horen, zodat opnames op cd welke door technici zijn mishandeld, omdat er een teveel aan hoog in zit ook zo klinken! Door slechte opnametechnieken ben ik genoodzaakt om een iets mindere kabel te gebruiken om de fouten van een ander te compenseren.(echter deze kabel van VD is ook topklasse, maar ietsjes minder dan de nite2)
Overigens raadde de dealer mij aan om de versterker goed te laten inspelen, zo 300 uur en dat heeft ie nog niet bereikt.

Ik moet nu tevreden zijn, vlgs mij kan het in deze setup niet beter en van mijn vrouw moet ik nu echt stoppen!

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

M

Citaat van: DA BoSS op april 27, 2007, 08:05:40
tevreden is altijd goed 8)
En beter kan het altijd >:D ;)

Maar een hele mooie set :-* Wil graag een keer komen luisteren :D
LG G2 83
Panasonic DP-UB824
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300 MK2
B&W PX 8 S2

Davey

Citaat van: frank2 op april 27, 2007, 07:06:16
Ik blijf zeggen dat deze kabels uitermate geschikt zijn. Het zijn zeer goede topkabels, maar ik heb nu ook speakers die echt alles laten horen, zodat opnames op cd welke door technici zijn mishandeld, omdat er een teveel aan hoog in zit ook zo klinken! Door slechte opnametechnieken ben ik genoodzaakt om een iets mindere kabel te gebruiken om de fouten van een ander te compenseren.(echter deze kabel van VD is ook topklasse, maar ietsjes minder dan de nite2)
Overigens raadde de dealer mij aan om de versterker goed te laten inspelen, zo 300 uur en dat heeft ie nog niet bereikt.

Ik moet nu tevreden zijn, vlgs mij kan het in deze setup niet beter en van mijn vrouw moet ik nu echt stoppen!
Moet tevreden zijn  ??? Frank, die set van jouw is fantastisch!!!

LexiconLogan

Citaat van: Davey op april 27, 2007, 22:51:24
Moet tevreden zijn  ??? Frank, die set van jouw is fantastisch!!!

dat lijkt mij ook ja
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

frank2

Gisteren even bij de dealer geweest, heel slim gaf hij mij paar voetjes mee, dat zou het geluid nog mooier maken. Scandrive magnetic puck. Net even gauw geprobeerd. En weer wordt het anders. Het geluid komt ruimer in de kamer te staan, het stereobeeld wordt groter. Geprobeerd onder de cd speler en de voorversterker. Heel vreemd, ik krijg vandaag bezoek dus zal morgen meer gaan testen.

Davey

Citaat van: frank2 op april 28, 2007, 08:07:44
Gisteren even bij de dealer geweest, heel slim gaf hij mij paar voetjes mee, dat zou het geluid nog mooier maken. Scandrive magnetic puck. Net even gauw geprobeerd. En weer wordt het anders. Het geluid komt ruimer in de kamer te staan, het stereobeeld wordt groter. Geprobeerd onder de cd speler en de voorversterker. Heel vreemd, ik krijg vandaag bezoek dus zal morgen meer gaan testen.
Hahaha, zo blijf je bezig Frank. Als de grote veranderingen niet meer mogen pak je gewoon wat kleine verandering  ;D.

frank2

Zoals beloofd, review van de scandrive puck. Dit is een metalen omhulsel met daarbinnen 2 magneten die elkaar afstoten. Zie foto:
wat doet het? Het doet veel (helaas) in de orde van grootte, het aanleggen van een stroomvoorziening of een gamma blok, zo'n verschil. Echter wel bij mij, mijn rack is absoluut niet audiofiel, geen spikes e.d. maar gewoon van de leenbakker.
Maar de verschillen tussen niet en wel gebruiken:
eigenlijk valt maar 1 ding op het geluid wordt mooier en iets dynamiekrijker. Wat er mooier wordt? waar het het meest opvalt is het middentoon gebied, hoewel de rest ook verbeterd. Bij een klassiek stuk muziek met violen hoor je gewoon dat de zuiverheid verbetert, soms heb je wel eens dat als de versterker hard staat dat bij uithalen van strijkers of zang het een beetje piept/of niet lekker klinkt in je oren. Met gebruik van scandrive is dat compleet weg, alsof het laatste restje vies geluid weggehaald wordt en puur de zuivere klanken overblijven, verder veranderd er niets, geen extra hoog of zo, aleen pure zuiverheid.
Ik heb ze onder de cd speler en de voorversterker gehad. Ik heb ze laten ziten onder de voorversterker zodat alle bronnen ervan kunnen profiteren.
Duur? ik ben bang dat ik ze niet koop, hoewel het erg verleidelijk is, maar hoewel ik de prijs niet precies weet, weet ik wel dat ze duur zijn, en dan heb ik de neiging dat er meer te koop is wat ook zoiets doet maar goedkoper is. Dus als iemand suggesties heeft?
Prijsindicatie: ongeveer 100 euro per stuk

Deleted member

Citaat van: frank2 op april 29, 2007, 11:23:01
Duur? ik ben bang dat ik ze niet koop, hoewel het erg verleidelijk is, maar hoewel ik de prijs niet precies weet, weet ik wel dat ze duur zijn, en dan heb ik de neiging dat er meer te koop is wat ook zoiets doet maar goedkoper is. Dus als iemand suggesties heeft?
Prijsindicatie: ongeveer 100 euro per stuk

Zo oud als de weg naar Rome maar misschien heb je ze nog nooit geprobeerd; Vibrapods evt. gecombineerd met Vibracones.

frank2

Tuurlijk heb ik wel gehoord van vibrapods en cones maar inderdaad nooit geprobeerd. Zou het hetzelfde effect geven als ik hier beschreven heb?

Deleted member

Ik durf niet te beweren dat ze het zelfde effect geven maar het achterliggende idee is hetzelfde: "zwevend" ontkoppelen. :)

frank2

Bijgaand een paar foto's van de huiskamer waar de gehele set aan 1 wand staat:

Davey

Citaat van: frank2 op april 30, 2007, 10:47:06
Bijgaand een paar foto's van de huiskamer waar de gehele set aan 1 wand staat:
Die Ushers zijn zo  O0. Erg mooie opzet Frank, complimenten.

Heeft de Usher rechts geen last van de open haard?

B.J.

frank2

de ushers hebben geen last van de plaatsing. Maw. geen extra of teveel aan bas. e.d. De rechter speaker heeft ook geen last v.d. open haard.
Eigenlijk is de set nu op misschien een paar tweaks geheel klaar. (Nieuwe speakers komen op 11 mei)
verdere upgrades:
- een goede platenspeler en phonoversterker. (waarschijnlijk vlg. jaar, kosten +/- 3000 euro)

Audiotwin

Tevredenheid!!!

frank2

Vandaag gaan de "dure" onderzetters van scandrive retour naar de dealer. Hoewel nu ik ze eronder weg heb gehaald de brilliantie ook weg is. Maar ze zijn mij te duur. Op dit ogenblik kosten ze 120 euro per stuk, en ook de dealer vind dat wel erg duur. Dus misschien worden ze nog goedkoper.
Wel heb ik bij Peter van hifi supply een soort gelijk iets gekocht van hyperion M55 floaters. Werkt ook met magneten, en met veel geluk krijg ik ze morgen binnen anders zeker over een paar dagen. (track & trace herkent het nr. (nog) niet)
Zogauw ze binnen zijn zal ik een korte review hier schrijven. 1 ding is zeker ze zijn betaalbaar en ik verwacht (net als Peter) een soortgelijke verbetering in het geluid als de scandrive magneten.

zie foto: