Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

advr

aparte ervaring mbt de Unico. ik heb juist de ervaring dat er minder "veel" hoog uitkomt en ook een erg breed beeld neerzet wat ook buiten de boxen treedt 8)
ik luister wel via de gebalanceerde uitgangen. zou zomaar uit kunnen maken.  :P

verder is het een gewone lekkere cd-speler.  ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Laat ik zeggen dat ik in dit geval te veel hoog eigenlijk moet vertalen in te helder, te fris. Dat komt beter overeen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

advr

Citaat van: frank2 op november 20, 2006, 18:01:18
Laat ik zeggen dat ik in dit geval te veel hoog eigenlijk moet vertalen in te helder, te fris. Dat komt beter overeen.

ok.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

frank2

Ik kan morgen of oevermorgen de bladerius ophalen om hem eens thuis uit te testen. Overigens wel met eenvoudige bekabeling. Maar dat het verschil aanmerkelijk zal zijn..... das zeker. Ik zal een review hierover schrijven.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

DA BoSS

Citaat van: frank2 op november 22, 2006, 19:17:41
Ik kan morgen of oevermorgen de bladerius ophalen om hem eens thuis uit te testen. Overigens wel met eenvoudige bekabeling. Maar dat het verschil aanmerkelijk zal zijn..... das zeker. Ik zal een review hierover schrijven.

je bedoelt bladelius toch?
http://www.bladelius.com/
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op november 22, 2006, 19:17:41

Ik ben benieuwd Frank!
Het is natuurlijk wel zo dat je niet alles klakkeloos kan overnemen van iemand die audioapparatuur verkoopt (wat je leverancier je ook zegt, je moet het zelf ondervinden. Ik ben er zelf vaak genoeg ingetrapt...).
Maar jou kennende zal het een gedegen onderzoek worden ;D.
Ik bedoel mijn Classé is natuurlijk rete commercieel in het high end circuit en eigenlijk zou ik daarom alleen al voor een andere speler willen kiezen... Maar dat displaytje, die afwerking dat design.... Die dingen spelen bij mij ook een rol ;D
Maar ik blijf benieuwd naar je review ;).
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

frank2

De cd speler staat nu binnen en ik heb een interlink van virtual Dynamics de nite2 erbij te leen gekregen. Zal zsm de eerste indrukken hier noteren.

robbie73

advr

nu zijn we met z'n allen wel benieuwd hoe het klinkt ;D

frank2

De review tussen de marantz cd 17mk2 en bladelius frey2: allereerst dit zal een review worden wat misschien wat rommelig overkomt, omdat mij tijdens het schrijven allerlei zaken opkomen die ik dan meteen maar schrijf.
setup: vitual dynamics nite2 tussen cd>voorverst. wirewizard ench. tussen voor>eindverst. rest staat hieronder netjes vermeld.

Laat ik beginnen dat het hier om 2 spelers gaat waarvan de een (marantz) 1250 € kost en de ander 3500€ kost. Als je daar alleen naar kijkt zal de marantz winnen. De marantz geeft in vergelijk met de bladelius een warmer geluid, met een meer forward presentatie, alle geluiden die iets meer naar voren komen op de cd worden gewoon iets versterkt waardoor je een enorme dynamiek krijgt, het stereobeeld is gewoon goed te noemen. Wel valt op dat de marantz een soort zaagtand techniek heeft; veel pieken waardoor bij een wat drukker nummer het rommelig wordt, maar geen brij. Door die warmere presentatie en het meer forward geluid krijg je bij vrouwenstemmen of bij veel midentonen het "transistor radiootje" effect het wordt te nadrukkelijk waardoor het schreeuwerig wordt (transistorradiootje)

Als je de muziek afspeelt op de bladelius:
Deze is zeker minder warm dan de marantz, maar niet verkeerd het wordt niet koud, blijft wel lekker klinken. Wat verder opvalt is dat er meer diepte in het geluid zit, het homogener is, en de bas aanmerkelijk strakker is en dieper gaat (afgronddiep) zou je het kunnen omschrijven. Sarah brightman- Eden en dan nr.3 klinkt schreeuwerig op de marantz op de bladelius klinkt het mooi de S klanken zijn hard maar heel zuiver bij de marantz doet het zeer aan je oren.
De dynamiek is goed en duidelijk maar gewoon niet zo agressief als de marantz dat doet. Hierdoor lijkt de marantz lekkerder maar bij de baspartijen gaat het dan soms toch ietwat bonken, dat doet de bladelius dus absoluut niet. (dit werd tevens door mijn vrouw beaamt)
Door de zuiverheid van de bladelius ben je wel geneigd de muziek toch maar wat harder te zetten, bij de marantz zet je hem kiever iets zachter.

conclusie: de bladelius is duidelijk beter dan de marantz, maar je moet je afvragen of dat zoveel meer geld waard is, en hoewel verschillend doet de marantz het eigenlijk wel erg goed voor z'n geld.
Tuurlijk de bladelius is echt beter, veel evenwichtiger, meer diepte de stage is duidelijker meer zwarting, het is gewoon een speler die duidelijk subtieler z'n werk doet. Koste hij 2500 euro dan zeg ik meteen ja, maar nog een keer 1000 euro erbij, daar moet ik toch over nadenken.

Overigens ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als alles met virtual dynamics bekabeld is, ik denk dat de verschillen dan groter worden omdat mijn huidige bekabeling vlgs mij best wel wat verbloemd. Kijk dan is die 1000 euro misschien geen issue omdat het verschil groter wordt.

Met een beetje geluk krijg ik een gehele virtual dynamics bekabeling morgen zaterdag binnen de nite2.
Dus dan zal ik weer meer info geven.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op november 24, 2006, 19:25:33
De review tussen de marantz cd 17mk2 en bladelius frey2: allereerst dit zal een review worden wat misschien wat rommelig overkomt, omdat mij tijdens het schrijven allerlei zaken opkomen die ik dan meteen maar schrijf.
setup: vitual dynamics nite2 tussen cd>voorverst. wirewizard ench. tussen voor>eindverst. rest staat hieronder netjes vermeld.

Laat ik beginnen dat het hier om 2 spelers gaat waarvan de een (marantz) 1250 ? kost en de ander 3500? kost. Als je daar alleen naar kijkt zal de marantz winnen. De marantz geeft in vergelijk met de bladelius een warmer geluid, met een meer forward presentatie, alle geluiden die iets meer naar voren komen op de cd worden gewoon iets versterkt waardoor je een enorme dynamiek krijgt, het stereobeeld is gewoon goed te noemen. Wel valt op dat de marantz een soort zaagtand techniek heeft; veel pieken waardoor bij een wat drukker nummer het rommelig wordt, maar geen brij. Door die warmere presentatie en het meer forward geluid krijg je bij vrouwenstemmen of bij veel midentonen het "transistor radiootje" effect het wordt te nadrukkelijk waardoor het schreeuwerig wordt (transistorradiootje)

Als je de muziek afspeelt op de bladelius:
Deze is zeker minder warm dan de marantz, maar niet verkeerd het wordt niet koud, blijft wel lekker klinken. Wat verder opvalt is dat er meer diepte in het geluid zit, het homogener is, en de bas aanmerkelijk strakker is en dieper gaat (afgronddiep) zou je het kunnen omschrijven. Sarah brightman- Eden en dan nr.3 klinkt schreeuwerig op de marantz op de bladelius klinkt het mooi de S klanken zijn hard maar heel zuiver bij de marantz doet het zeer aan je oren.
De dynamiek is goed en duidelijk maar gewoon niet zo agressief als de marantz dat doet. Hierdoor lijkt de marantz lekkerder maar bij de baspartijen gaat het dan soms toch ietwat bonken, dat doet de bladelius dus absoluut niet. (dit werd tevens door mijn vrouw beaamt)
Door de zuiverheid van de bladelius ben je wel geneigd de muziek toch maar wat harder te zetten, bij de marantz zet je hem kiever iets zachter.

conclusie: de bladelius is duidelijk beter dan de marantz, maar je moet je afvragen of dat zoveel meer geld waard is, en hoewel verschillend doet de marantz het eigenlijk wel erg goed voor z'n geld.
Tuurlijk de bladelius is echt beter, veel evenwichtiger, meer diepte de stage is duidelijker meer zwarting, het is gewoon een speler die duidelijk subtieler z'n werk doet. Koste hij 2500 euro dan zeg ik meteen ja, maar nog een keer 1000 euro erbij, daar moet ik toch over nadenken.

Overigens ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als alles met virtual dynamics bekabeld is, ik denk dat de verschillen dan groter worden omdat mijn huidige bekabeling vlgs mij best wel wat verbloemd. Kijk dan is die 1000 euro misschien geen issue omdat het verschil groter wordt.

Met een beetje geluk krijg ik een gehele virtual dynamics bekabeling morgen zaterdag binnen de nite2.
Dus dan zal ik weer meer info geven.

Wederom kan jij jezelf toch wel goed verwoorden Frank.
Leuk zo dat die Marantz het niet slecht doet.
Ik ben benieuwd naar hoe hij presteert in vergelijking met de Classe.
Die is nog een tandje (1000 euro) duurder dan de Bladius.

Neem je hem zondag mee?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

frank2

Ha rens, ik wilde de marantz eigenlijk niet meenemen omdat ik nu al wel weet dat die in jouw set of mijn set toch ondermaats presteert, het kan beter anders gezegd.
Ik zou de bladelius mee kunnen nemen maar aan de andere kant wil ik gewoon geen 4500 euro uitgeven.
Bovendien is jouw set compleet anders dan de mijne waardoor het geheel toch anders klinkt.
Toen ik de test tussen beide cd spelers uitvoerde bij wenw audio met een dure voor en eindversterker dure bekabeling en een goede stroomvoorziening viel mij al op dat de bladelius in tegenstelling tot hier thuis een vloeiender geheel maakte. Anders gezegd de verschillen waren groter. Bekabeling hier thuis? ik weet het nog niet.
Ik denk dat ik wel een paar cd's meeneem: loreena mckennit, dire straits, madonna en time warp.
Omdat jij nordost gebruikt zal alles anders en vloeiender klinken.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op november 24, 2006, 20:12:54
Ha rens, ik wilde de marantz eigenlijk niet meenemen omdat ik nu al wel weet dat die in jouw set of mijn set toch ondermaats presteert, het kan beter anders gezegd.
Ik zou de bladelius mee kunnen nemen maar aan de andere kant wil ik gewoon geen 4500 euro uitgeven.
Bovendien is jouw set compleet anders dan de mijne waardoor het geheel toch anders klinkt.
Toen ik de test tussen beide cd spelers uitvoerde bij wenw audio met een dure voor en eindversterker dure bekabeling en een goede stroomvoorziening viel mij al op dat de bladelius in tegenstelling tot hier thuis een vloeiender geheel maakte. Anders gezegd de verschillen waren groter. Bekabeling hier thuis? ik weet het nog niet.
Ik denk dat ik wel een paar cd's meeneem: loreena mckennit, dire straits, madonna en time warp.
Omdat jij nordost gebruikt zal alles anders en vloeiender klinken.

Doe wat je wil Frank ;).
We hebben de complete middag.
EN als je nog platen hebt... Ik heb een speler ;)

frank2

zeker heb ik langspeelplaten daar zitten lp's tussen die je nog steeds niet vind op cd.
Ik heb o.a. een lp van sommerset, heerlijke luistermuziek, of bijv. heaven 17 the luxury cap. De cd versie klonk niet de lp wel.

Peerless Monster

Neem maar mee Frank.
Ik ben altijd in voor nieuwe muziek.
Ik heb zelf zoveel... (vooral plaat...)

frank2

de virtual dynamics speakerkabels nite2 + 1 extra interlink heb ik vandaag opgehaald voor demo doeleinden.
bevindingen volgen.

frank2

eerste indrukken:
een ontzettend onhandige, stugge dikke kabel. Daar krijgt ie een 1 voor. Vreselijk.
Maar eenmaal aangesloten:
een open zeer open zeer zuiver geluid, van hoog tot laag en de hogere vrouwenstemmen blijven mooi klinken. Ook de gitaar van dire straits- you and your friend blijft een mooi warm tintje houden en wordt niet kaal.
(cd speler is bladelius) oh vol geluid, dat zeker niet vergeten.
In tegenstelling overigens tot nordost die het mid hoog nogal scherp weergeeft.
verdere indrukken volgen.

Peerless Monster

Heb je ook foto's Frank of neem je hem morgen mee?

Ik heb trouwens ook wat moois gezien, maar ik ken heel het merk niet:

Aural Symphonics AS One generation IIi

Ook heel stug, maar ik denk niet dat het in mijn geval een bottleneck vormt...

frank2

ik ben al blij dat ze blijven zitten, na een half uur zwoegen, deze demo's hebben spades en dat blijft nouw eenmaal niet echt lekker zitten op m'n versterker.
Omdat ik voor de cd speler 1 kabel te kort kwam, wenw was weer geheel uitverkocht heb ik daarvoor een interlink van hidaimond+esoteric meegekregen. een zeer snelle kabel met microdetail. Deze kan ik morgen wel meenemen. De interlink kost rond de 850,= euro. De virt. D. zijn wel iets goedkoper.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op november 25, 2006, 21:10:28
ik ben al blij dat ze blijven zitten, na een half uur zwoegen, deze demo's hebben spades en dat blijft nouw eenmaal niet echt lekker zitten op m'n versterker.
Omdat ik voor de cd speler 1 kabel te kort kwam, wenw was weer geheel uitverkocht heb ik daarvoor een interlink van hidaimond+esoteric meegekregen. een zeer snelle kabel met microdetail. Deze kan ik morgen wel meenemen. De interlink kost rond de 850,= euro. De virt. D. zijn wel iets goedkoper.

Prima. Ik denk ook niet dat ik voorlopig van plan ben om de speakerkabel te upgraden ;)

frank2

Ik heb nu lekker wat muziek kunnen luisteren met de bladelius en de virtual Dynamics nite2 (afgekort VD)
De VD klinkt open en laat alles horen wat er afgespeeld wordt van hoog tot zeer laag. Een mooie kabel, neutraal zou ik 'm willen noemen. Ik heb ook nog even de marantz aangesloten gehad, vandaar dat ik zeg neutraal, met de marantz hoor je duidelijk dat ie erg warm is, maar vooral dat die niet strak is. Hierboven noemde ik dat agressief. De VD laten echt alles horen zoals ze het aangeboden krijgen.
Het enige nadeel is dat ze zo ontzettend stug zijn.
Ik heb een paar cd's van sarah brighman- who wants to live forever e.a. de reveu laten passeren.
Daarbij valt op dat de bladelius erg neutraal is, (niet analytisch) zodat het netjes wordt weergegeven van hoog tot laag. Het nr. van hierboven barst van de hogere tonen door haar zang en de muziek. Hierdoor ontstaat er een beetje veel hoog, als je dat afspeelt met de marantz die aanmerkelijk warmer is te noemen is die hoeveelheid minder, haar stem gaat dan meer naar het middengebeid toe en niet naar het hoge gebied. Misschien omdat de speler niet zo goed is maar ik heb al besloten dat de bladelius het niet wordt, hoewel een erg goede en mooie speler geeft ie niet de emotie weer, het klinkt voor mij te klinisch. Ik zoek dus een speler die minder warm en vooral strakker is dan de marantz dis meer de bladelius maar dan met iets en ik bedoel echt iets meer emotie, dan is het perfect.

De kabels zijn goed gewoon goed. Dus die zullen waarschijnlijk wel gekocht gaan worden. Al ga ik later in de week wel even proberen om alleen de speakerkabels te vervangen door m'n eigen audioquest bedrock.
Als dat bijna net zo goed klinkt spaar ik nl. een hoop geld uit.

frank2

In tegenstelling tot hierboven geschreven maakt de bladelius toch nog een kans. Het teveel aan hoog kan nl toegeschreven worden aan de interlink hidaimond die er tussen zit.
Ik was vandaag bij rens (peerless monster) om naar zijn set te luisteren, nu heel simpel gezegd die is gewoon goed te noemen, maar ik vond het geluid toen ik binnenkwam mooi en egaal maar te middentoon achtig om het zo te omschrijven. Ik had echter de hidaimond interlink meegenomen en toen we die erachter hingen, wow wat een verschil, meteen trok het geluid open en kwam in een proportie te staan zoals ik persoonlijk het graag hoor, nu was de set af. Hij heeft echter geen berillium tweeter die ik wel heb waardoor ik nu zeker weet dat de cd speler wel oke is die is erg homogeen maar de kabel geeft dat opene wat in mijn set met de "verkeerde" cd net teveel kan zijn. Ik wil dus ook een andere kabel proberen.

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op november 26, 2006, 18:23:13
In tegenstelling tot hierboven geschreven maakt de bladelius toch nog een kans. Het teveel aan hoog kan nl toegeschreven worden aan de interlink hidaimond die er tussen zit.
Ik was vandaag bij rens (peerless monster) om naar zijn set te luisteren, nu heel simpel gezegd die is gewoon goed te noemen, maar ik vond het geluid toen ik binnenkwam mooi en egaal maar te middentoon achtig om het zo te omschrijven. Ik had echter de hidaimond interlink meegenomen en toen we die erachter hingen, wow wat een verschil, meteen trok het geluid open en kwam in een proportie te staan zoals ik persoonlijk het graag hoor, nu was de set af. Hij heeft echter geen berillium tweeter die ik wel heb waardoor ik nu zeker weet dat de cd speler wel oke is die is erg homogeen maar de kabel geeft dat opene wat in mijn set met de "verkeerde" cd net teveel kan zijn. Ik wil dus ook een andere kabel proberen.

Leuke conclusies kan je dan tegenkomen Frank ;).
Ik heb ook weer wat bij geleerd. Vooral jouw visie van luisteren.
Het is gewoon zo dat mijn interlink de beperkende factor is mijn set.
Dat wist ik al zonder dat mensen met een andere interlink langs kwamen (zoals Pjotr27 met een Siltech SQ110 G5 MKII twv 1600 euro).
Niet dat de MIT een slechte interlink is, maar hij benadrukt inderdaad flink het mid als je het vergelijkt met een neutrale kabel zoals de Hidiamand. In mijn set is wel gebleken dat de MIT zijn mannetje staat, maar in vergelijking met de duurdere kabel, soweiso moet afhaken.

De Hidi, niet de meest mooie kabel in omtrek, maar boy wat zit daar een geluid in. Het lijkt wat dat betreft net de heilige graal. Ruimte, detail, diep, gedefinieerd, maar vooral geen schreeuwend mid bij de wat hogere volumes: rust, rust en rust. (wat volgens mij nog beter kan...). Ik heb eens zitten snuffelen op internet en de goedkoopste meter heb ik al gevonden: 750 euro. Ik mag geen reclame maken door de site te noemen. Bij Hifisupply verkopen ze hem ook waar ik reeds goeie ervaringen heb, dus gelieve daar aan te kloppen.
Ik heb eens zitten nadenken Frank, maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Het zijn geen nuance verschillen meer. Ik heb net Michael Jackson zitten luisteren (ben net weer eens klaar met werken ;) ) en ik mis nu de Hidi ;). Hij moet gewoon zachter nu. Even klonk mijn set af op een zondagmiddag de 26e in november 2006. Ik had met de SIltech ook het idee dat het flink verbeterd was, maar of dat nu 1600 euro waard is? De Hidi is wel zijn geld waard in mijn set. De Siltech is vergelijkbaar bij het opkrikken van mijn set, maar dan blijkt toch weer dat Siltech duur betaald is.
Het kon ook niet anders ;) ;D.

Ik ga zo voorzichtig mogelijk brengen bij de vrouw, dat ik een kabeltje moet kopen van meer dan 700 euro......................................................
Nu nog de juiste kabel. De Hidi maakt in ieder geval meer kans dan de Siltech, als ik ze nieuw moet kopen. Ik moet nog gewoon meer gaan experimenteren met bekabeling om echt een beslissing te kunnen nemen. Voorlopig doe ik het nog gewoon met de MIT. Een toch nog fijne kabel ;D ;).

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op november 26, 2006, 20:44:05
Niet dat de MIT een slechte interlink is, maar hij benadrukt inderdaad flink het mid als je het vergelijkt met een neutrale kabel...

Vrij logisch toch, gezien de naam van de kabel? ;D

CiteerNu nog de juiste kabel. De Hidi maakt in ieder geval meer kans dan de Siltech, als ik ze nieuw moet kopen. Ik moet nog gewoon meer gaan experimenteren met bekabeling om echt een beslissing te kunnen nemen. Voorlopig doe ik het nog gewoon met de MIT. Een toch nog fijne kabel ;D ;).

Zullen we binnenkort maar eens afspreken voor een vergelijkje kabels? Bij mij is wel praktisch alles XLR (geeft niets zolang je de Plinius M8 nog in huis hebt), maar je krijgt dan wel een indruk. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op november 26, 2006, 20:55:43
Vrij logisch toch, gezien de naam van de kabel? ;D

Dat is wat jij altijd roept Arjen. En weet je?
Je hebt groot gelijk. Ik ben helemaal overtuigd.
Ik moet toch eens wat vaker naar jou luisteren Arjen ;).