Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: SpaceJS op augustus  1, 2026, 19:38:03wat maakt het uit, indien goed uitgevoerd ga je geen verschil horen tussen analoog of digitaal
Dat goed is het probleem bij meeste.

Kingpin

Citaat van: SpaceJS op augustus  1, 2026, 19:38:03wat maakt het uit, indien goed uitgevoerd ga je geen verschil horen tussen analoog of digitaal
:sigh: ben ik niet mee eens.
M'n TVC gaf toch duidelijk een hele verbetering.
Zelfs vergeleken met diverse andere digitale volume regelingen, ook met m'n 32bits Naim.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kurt

Met vol regeling ih digitale domein, verlies je detail en dynamiek. Dit wordt erger naarmate je stiller speelt. By design.

frank2

Ik moet het er maar mee doen, met de digitale volumeregeling. Geen straf hoor, ik heb hier een vv van plinius gehad die speelde aanmerkelijk slechter dan de aadac.
Een reviewer vond de volumeregeling van de aadac bijzonder goed vergeleken met zijn eigen vv welke test weet ik niet meer. Het gaat om het geheel en het kan altijd beter. Lumin u2, plinius vv reference betere bekabeling voor 20.000 euro totaal. En ja dan is het beter, oh wacht ook ff andere speakers heb hele mooie gehoord was maar 30.000 euro....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

AudioLaan

Geld stuk gooien is ook een manier en geen probleem, als je genoeg hebt. Slimme keuze maken is lastiger.

Ik hoop niet dat nu bekend is dat de aadac een digitale volumeregeling heeft, je dit ook gaat opvallen in negatieve zin. Of het verstandig is om de gewenste klanksaus uit een Auralic streamer te halen, hmm.. Dat deze lekker goedkoop is heeft m.i. een hele bekende reden. En dat Karel dat wegwuift begrijp ik ook helemaal (van hem) :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

AudioEnZo

Dat laatste snap ik ook wel, maar of het zo hoort, mhhhh....

DofN

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 00:45:40Met vol regeling ih digitale domein, verlies je detail en dynamiek. Dit wordt erger naarmate je stiller speelt. By design.

Heel vroeger.. Maar nu met 64 of 32 bit regelingen niet meer. Is ook niet mijn ervaring met moderne digitale vs analoge volumeregelingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

SpaceJS

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 00:45:40Met vol regeling ih digitale domein, verlies je detail en dynamiek. Dit wordt erger naarmate je stiller speelt. By design.

indien goed ontworpen is dit al lang geen issue meer door hogere bitrates en upsampling toe te passen. Indien men dit niet doet kan je natuurlijk wel een verschil horen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

frank2

Citaat van: AudioLaan op augustus  2, 2026, 09:55:34Geld stuk gooien is ook een manier en geen probleem, als je genoeg hebt. Slimme keuze maken is lastiger.

Ik hoop niet dat nu bekend is dat de aadac een digitale volumeregeling heeft, je dit ook gaat opvallen in negatieve zin. Of het verstandig is om de gewenste klanksaus uit een Auralic streamer te halen, hmm.. Dat deze lekker goedkoop is heeft m.i. een hele bekende reden. En dat Karel dat wegwuift begrijp ik ook helemaal (van hem) :)
Nee de aadac is bijzonder goed en de volumeregeling is erg goed. Mbt de auralic ik heb/gad dezelfde twijfels maar aan de andere kant ik speel 90% altijd muziek van mijn hdd. Verder gebruik ik af en toe tidal. Hiervan kan ik de tidal app ook gebruiken. Naast de auralic software kun je ook linn apps gebruiken
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

SpaceJS

Citaat van: Kingpin op augustus  2, 2026, 00:27:00:sigh: ben ik niet mee eens.
M'n TVC gaf toch duidelijk een hele verbetering.
Zelfs vergeleken met diverse andere digitale volume regelingen, ook met m'n 32bits Naim.

Ik weet niet om welke Naim het gaat maar dat een apparaat 32 bit kan verwerken betekend nog niet dat men dit ook toepast in de volume controle.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

RCD

Ook met 32 bit volume regeling hoor ik verschil.

Rob

Kurt

Of je nu 32, 64 op 123.766 bits, upsampling, ... hebt, het maakt niets uit. Een digitaal signaal kan je niet verzwakken. Enige manier om dat te faken is om bits in de stream te gaan maskeren met 0 bits. Als gevolg verlies je informatie. Moeilijker is het niet.

Een analoge vv gaat het analoge signaal dat op volle uitsturing door de DAC ad vv wordt aangeleverd, in zijn totaliteit verzwakken (lees: minder spanning naar de ev sturen), zonder hierbij informatie weg te laten.

Een volumeregeling in een dac/streamer is vooral een leuk hebbedingetje en marketing.

Als je 't verschil niet hoort, des te beter, dan heb je veel geld gespaard.

SpaceJS

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 14:34:26Of je nu 32, 64 op 123.766 bits, upsampling, ... hebt, het maakt niets uit. Een digitaal signaal kan je niet verzwakken. Enige manier om dat te faken is om bits in de stream te gaan maskeren met 0 bits. Als gevolg verlies je informatie. Moeilijker is het niet.

Een analoge vv gaat het analoge signaal dat op volle uitsturing door de DAC ad vv wordt aangeleverd, in zijn totaliteit verzwakken (lees: minder spanning naar de ev sturen), zonder hierbij informatie weg te laten.

Een volumeregeling in een dac/streamer is vooral een leuk hebbedingetje en marketing.

Ik gebruik een volledig digitale voorversterker, niet een streamer met een software matige volume controle die door den derde partij is gebouwd.. Dat is ook de reden dat je digitale volume regeling niet zo maar over één kam kan scheren.

Spijkie

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 14:34:26Of je nu 32, 64 op 123.766 bits, upsampling, ... hebt, het maakt niets uit. Een digitaal signaal kan je niet verzwakken. Enige manier om dat te faken is om bits in de stream te gaan maskeren met 0 bits. Als gevolg verlies je informatie. Moeilijker is het niet.

Is dat wel echt zo ? Ook de wereld in digitale volume regeling staat niet stil.

https://www.luminmusic.com/support-leedh-processing.html

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

frank2

Uit audiofiel heaven review

Kurt

Tuurlijk is dit zo.
Het verzwakken/maskeren van het digitiale signaal doet men door het originele patroon te vermenigvuldigen met een "verzwakkings" waarde. Een CPU kan niet vermenigvuldigen. Dat wordt gerealiseerd door bit shifting. Maw, men gaat 0 bits inschuiven in de bitstroom.
Dit maakt wel dat er uiteindelijk bits afvallen, want je woord heeft altijd een bepaalde vaste grootte (16/32/... bits).

Lumin schrijft letterlijk "Modifies the digital signal amplitude exactly, without any changes to its shape and free from any kind of information loss.".

Uiteraard wil je van 't originele signaal afblijven, maar dat kan simpelweg niet in het digitale domein. Ook Lumin bevestigt dit "Modifies the digital signal", geolgd door wat marketing blabla.

Het is wel zo dat Lumin het algoritme heeft geoptimaliseerd, maar dat neemt niet weg dat een digitale volume regeling nog altijd het oorspronkelijke signaal aanpast. En dat wil je gewoon niet.

We geven duizenden € uit aan kabels en andere prullaria, maar accepteren dat een digitale bron het digitale patroon reeds vervormt vooraleer het naar de DAC te sturen? Te gek voor woorden toch?

Kurt

Citaat van: SpaceJS op augustus  2, 2026, 15:32:30Ik gebruik een volledig digitale voorversterker, niet een streamer met een software matige volume controle die door den derde partij is gebouwd.. Dat is ook de reden dat je digitale volume regeling niet zo maar over één kam kan scheren.
Een digitale voorversterker.. Wat doe je met analoge inputs, en hoe stuur je vanuit de vv dan de ev aan?

frank2

Kurt zal theoretisch gelijk hebben, echter de praktijk is vaak anders....

Kingpin

Frank je zou mijn TVC eens moeten proberen want zowel jou AADac output en Plinius Input imedantie zijn perfect om dat verschil eens aan te horen.
edit: doe maar niet dan krijg je weer kriebels en een extra kastje ;)
Ga eerst maar eens kijken naar een streamer.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Zoals gezegd het kan altijd beter

pjotr2701

Citaat van: frank2 op augustus  2, 2026, 17:30:14Zoals gezegd het kan altijd beter

Maar komt die Aurelic S1 met extra voeding op proef of heb je hem al gekocht? Ik snap je beweegredenen waarom dit nu interessant is omdat je nauwelijks Tidal of andere streamingdiensten gebruikt. Maar toekomst bestendig is een ander verhaal...

addesmo

Hier is goede info voor Auralic producten te vinden
https://audiophilestyle.com/forums/topic/71366-official-auralic-forum-thread/page/34/#comments
Persoonlijk: alleen voor een goede prijs zou ik het doen. En dan voornamelijk omdat ik Auralic erg goede streamers vindt!

Spijkie

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 16:01:11Tuurlijk is dit zo.
Het verzwakken/maskeren van het digitiale signaal doet men door het originele patroon te vermenigvuldigen met een "verzwakkings" waarde. Een CPU kan niet vermenigvuldigen. Dat wordt gerealiseerd door bit shifting. Maw, men gaat 0 bits inschuiven in de bitstroom.
Dit maakt wel dat er uiteindelijk bits afvallen, want je woord heeft altijd een bepaalde vaste grootte (16/32/... bits).

Lumin schrijft letterlijk "Modifies the digital signal amplitude exactly, without any changes to its shape and free from any kind of information loss.".

Uiteraard wil je van 't originele signaal afblijven, maar dat kan simpelweg niet in het digitale domein. Ook Lumin bevestigt dit "Modifies the digital signal", geolgd door wat marketing blabla.

Het is wel zo dat Lumin het algoritme heeft geoptimaliseerd, maar dat neemt niet weg dat een digitale volume regeling nog altijd het oorspronkelijke signaal aanpast. En dat wil je gewoon niet.

We geven duizenden € uit aan kabels en andere prullaria, maar accepteren dat een digitale bron het digitale patroon reeds vervormt vooraleer het naar de DAC te sturen? Te gek voor woorden toch?

Mij was dit niet bekend , het klinkt alsof Lumin iets had gevonden waardoor het signaal in tact blijft. Ik heb geen lumin meer , geen idee wat voor soort voorversterker ik heb maar ik gok dat t digitaal is.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

SpaceJS

Citaat van: Kurt op augustus  2, 2026, 16:05:00Een digitale voorversterker.. Wat doe je met analoge inputs, en hoe stuur je vanuit de vv dan de ev aan?

de analoge inputs gaan door een AD convertor en er zitten analoge uitgangen op met hun eigen DA convertor. Het is een meridian 861v4, dit verteld redelijk wat hij doet alhoewel er na de review nog software upgrades zijn geweest welke aanpassingen gaven op de digitale filters. Het ding zit moduliar in elkaar en kan verschillende in en output kaarten hebben

https://www.stereophile.com/content/meridian-digital-theatre-surround-sound-music-system-kalman-rubinson-august-2003

https://www.meridian-audio.info/show.php?compid=51

vanzomereng

Dan heb ik er nooit last van  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless