Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 14:48:41
:blink:  Tijdens het rippen wordt het dus beter?

Of tijdens het afspelen van een schijfje wordt er iets slechter... ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Jumping Jack

Hier klinkt een cd-rip vanop de nas naar de NDX ook beter dan een schijfje in de Marantz UD5005 digitaal naar de NDX hoor  :hehe:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Maro

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 14:51:38
Of tijdens het afspelen van een schijfje wordt er iets slechter... ;)

Dan was je speler zeker stuk! Als je hem ript gebeurd dat toch ook met een speler?

In dit topic is alles anders dan bij mij...wel een zekerheid in het leven.  :tounge:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Deleted member

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 14:47:20
Welk formaat vergelijk je dan? 
Rip van je origineel? 
Met mijn laatste vergelijken (>jaar terug) was originele rip op harde schijf beter dan los schijfje.

Ik rip niet; gewoon een Bluray schijf in de Dune (ik heb de HD-Max met Bluray drive erin) en vervolgens in de Pioneer BDP-LX71.

De Pioneer heeft simpelweg mooiere kleuren en lijkt wat strakker in de weergave dan de Dune. Een detail dat niet opvalt wanneer je naar video kijkt dat via de Dune wordt weergegeven. Alleen in (semi-) direct vergelijk zie je de verschillen. Beiden zijn aangesloten met hetzelfde merk en type HDMI-kabel (AudioQuest Forest) van dezelfde lengte en dezelfde leeftijd (tegelijk nieuw gekocht) en op dezelfde versterker en hetzelfde scherm afgespeeld uiteraard.

Streaming speelt de Dune gewoon alles af. Nog nooit iets tegengekomen wat 'ie niet doet. Ik speel meestal 25Gb of 50Gb Bluray ISO's en dat slikt 'ie allemaal als zoete koek. Geen enkel probleem. Het resultaat kan ik alleen niet vergelijken met een andere streamer omdat ik die niet heb. Ik zou eventueel een laptop kunnen optuigen om te vergelijken als het helemaal zou moeten.
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

Maro

Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Snowmaster

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 14:53:53
Dan was je speler zeker stuk! Als je hem ript gebeurd dat toch ook met een speler?

In dit topic is alles anders dan bij mij...wel een zekerheid in het leven.  :tounge:

Waar het precies in zit weet ik niet, maar het is hier gewoon hoorbaar.
Blijkbaar leest de PC eerlijker en beter uit (foutcorrectie?) dan een speler.
Eén ding is in ieder geval zeker : bij een speler zorgt alleen de weerkaatsing van de laser op schijfje e.d. al voor uitleesproblemen.  Dit is een hoorbaar verschijnsel.
(In de bouwwereld kent men dit probleem ook. Het is dus geen audiofiel verschijnsel  ;) )
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Maro

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 15:01:49
Waar het precies in zit weet ik niet, maar het is hier gewoon hoorbaar.
Blijkbaar leest de PC eerlijker en beter uit (foutcorrectie?) dan een speler.
Eén ding is in ieder geval zeker : bij een speler zorgt alleen de weerkaatsing van de laser op schijfje e.d. al voor uitleesproblemen.  Dit is een hoorbaar verschijnsel.
(In de bouwwereld kent men dit probleem ook. Het is dus geen audiofiel verschijnsel  ;) )

Maar om de BR in de PC te krijgen moet het schijfje toch ook uitgelezen worden met alle door jouw genoemde weerkaatsing problemen ed. Die PC BR spelers zijn vaak el cheapo's van een paar tientjes.

Snowmaster

Citaat van: technative op december 31, 2013, 14:54:59
Ik rip niet; gewoon een Bluray schijf in de Dune (ik heb de HD-Max met Bluray drive erin) en vervolgens in de Pioneer BDP-LX71.

OK, ik snap 'm.  Jij vergelijkt twee spelers met elkaar.

Probeer dan eens een keer een rip. Je weet nu dat je Dune slechter weergeeft dan de Pioneer.
Wat als de rip via de Dune ineens gelijkwaardig of een tikkie beter is? 
Je moet natuurlijk wel zin hebben in een experimentje  :).

Snowmaster

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 15:05:16
Maar om de BR in de PC te krijgen moet het schijfje toch ook uitgelezen worden met alle door jouw genoemde weerkaatsing problemen ed. Die PC BR spelers zijn vaak el cheapo's van een paar tientjes.

I know, maar een PC checkt bestanden, misschien is dat het verschil?  Er is vast wel een forumlid die het kan verklaren. Ik volg in dit geval alleen mijn ogen en oren.

chansig

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 15:11:59
I know, maar een PC checkt bestanden, misschien is dat het verschil?  Er is vast wel een forumlid die het kan verklaren. Ik volg in dit geval alleen mijn ogen en oren.

Dat zou mijn verklaring zijn.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Raphie

Mooi hé eerst allemaal aan de dedicated loopwerken en nu is het weer hip om harddisk beter te laten klinken  :D
JBL PRX Power!

Maro

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 15:07:22
OK, ik snap 'm.  Jij vergelijkt twee spelers met elkaar.

Probeer dan eens een keer een rip. Je weet nu dat je Dune slechter weergeeft dan de Pioneer.
Wat als de rip via de Dune ineens gelijkwaardig of een tikkie beter is? 
Je moet natuurlijk wel zin hebben in een experimentje  :).

Ik ervaar de Dune als ietjes minder dan de Denon BR speler en de PS3 die ik heb. Ik rip al mijn BR's met de PC naar mijn NAS (BD 50 formaat) maar heb de orginele schijfjes dus ook. Bij beelden waar het rustig is zie ik geen verschil maar bij grote camera bewegingen zie ik het beeld wat schokkerig van links naar rechts gaan bv waar de Denon BR speler dat veel vloeiender doet. Is me meerdere malen opgevallen. Zeker op een high end beamer is dat heel duidelijk te zien.

Citaat van: Snowmaster op december 31, 2013, 15:11:59

Ik volg het ook met mijn ogen en oren.  :D

De PC kan checken wat ie wil maar als hij zoals jij beweerd slechte 000 en 111tjes binnen krijgt legt hij die vast dat gaat een PC niet herstellen ofzo. Waar zou hij die data vandaan moeten verzinnen als hij niet beter weet?

Deleted Member 2

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 15:00:30

Leg eens uit?

Tijdens het rippen zal iets niet beter worden.
Na het rippen kan je de rip afspelen via een speler die het formaat van de rip ondersteunt. Vervolgens vergelijk je de bronschijf door deze af te spelen op een speler met een andere speler die de rip afspeelt.

Er zijn al te veel variabelen in het spel om een betrouwbaar vergelijk te kunnen maken en een oordeel te vellen.
Hooguit zou je kunnen zeggen dat bij het afspelen je de één mooier vindt dan de andere.

Gr
Henk

frank2

Ik heb een dvd muziek rip gemaakt van loreena mc kennit. Deze staat als rip op de HDD en het origineel kan ik in de BR speler (denon) doen, zal kijken wat de verschillen zijn.

Gisteren na het beluisteren van diverse muziek concerten (rips en downloads) viel mij op dat het beel en geluid beter was, (als voorheen)  maar ik hield het IDEE dat het beter kon. Het geluid kon niet evenaren met het stereogeluid van de HDD als ik muziek luister. Dat laatste is krachtiger, mooier, voller.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Citaat van: Raphie op december 31, 2013, 15:14:06
Mooi hé eerst allemaal aan de dedicated loopwerken en nu is het weer hip om harddisk beter te laten klinken  :D

Nee hoor, je verwijdert hiermee een heleboel rommel (lees: schakels) uit de weergave keten.
Het afspelen is is nog meer basic en daarin zit blijkbaar een zicht- en hoorbaar voordeel.
Scheelt ook nog flink in de portemonnee.
Behalve als je er weer een exotische kabel met een laboratoriumvoeding aanhangt  :-X.

Maro

Citaat van: Onder013 op december 31, 2013, 15:17:50
Tijdens het rippen zal iets niet beter worden.
Na het rippen kan je de rip afspelen via een speler die het formaat van de rip ondersteunt. Vervolgens vergelijk je de bronschijf door deze af te spelen op een speler met een andere speler die de rip afspeelt.

Er zijn al te veel variabelen in het spel om een betrouwbaar vergelijk te kunnen maken en een oordeel te vellen.
Hooguit zou je kunnen zeggen dat bij het afspelen je de één mooier vindt dan de andere.

Gr
Henk

Volgens mij heb jij het meer over muziek. Daar heb ik al helemaal geen verschil tussen. Het gaat hier om beeldmateriaal. Zoals gezegd heb ik heel veel materiaal om te kunnen vergelijken (al mijn 1:1 geripte BR's) en op een goede weergever vallen de verschillen in het voordeel van de BR speler. Met een beamer worden hele kleine details groot. Ook de snelheid van de gebruikte videochips is dan echt van belang. Als je 50 Hz HD ready TVtje van 40" hebt oid zullen de verschillen idd niet op vallen

frank2

Ik heb net de muziek DVD vergeleken met de rip: De BR speler speelt iets mooier, in beeld en in geluid, het is niet veel, maar wel zichtbaar; de kleuren zijn iets voller en de resolutie in het geluid met name de bas is iets voller en gitaarspel komt bij de BR speler iets beter naar voren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 15:24:27
Volgens mij heb jij het meer over muziek. Daar heb ik al helemaal geen verschil tussen. Het gaat hier om beeldmateriaal. Zoals gezegd heb ik heel veel materiaal om te kunnen vergelijken (al mijn 1:1 geripte BR's) en op een goede weergever vallen de verschillen in het voordeel van de BR speler. Met een beamer worden hele kleine details groot. Ook de snelheid van de gebruikte videochips is dan echt van belang. Als je 50 Hz HD ready TVtje van 40" hebt oid zullen de verschillen idd niet op vallen

Het blijft inderdaad een lastig vergelijk omdat er veel meer factoren meespelen.
Ik beoordeel voornamelijk het geluid bij het beeldmateriaal. Beeld vergelijken van BR is heel lastig.
Met DVD lijkt het gemakkelijker. Misschien omdat wegvallen van ietsje kwaliteit eerder zichtbaar is door lagere resolutie??
Eigenlijk is dit ook "gesniksnak" in de marge want het zijn geen schokkende verschillen.

Deleted Member 2

Citaat van: Maro op december 31, 2013, 15:24:27

Ik bedoel beeld met geluid. Je gebruikt al twee verschillende spelers om de twee soorten media mee af te spelen....

Ik zou je met de keuze die ik maak met de spelers kunnen laten zien dat of de BR-schif of de BR-rip een beter beeld en/of geluid geeft.

Snowmaster

Citaat van: Onder013 op december 31, 2013, 15:42:00

Ik zou je met de keuze die ik maak met de spelers kunnen laten zien dat of de BR-schif of de BR-rip een beter beeld en/of geluid geeft.

Nadat zojuist mijn "hulplijn" belde, is de voorlopige conclusie dat waarschijnlijk de speler en de aansluitingen bepalender zijn.

Het is wel verbazingwekkend hoe snel de ontwikkelingen van processoren en electronica zijn gegaan.
Een speler of mediaplayer van de laatste generatie is doorgaans beter/flink verbeterd en kost veel minder dan eentje van een aantal jaren oud.  Ik denk dat dit een vergelijk flink beïnvloed en lastig maakt.
Mijn oude Denon 3930 komt in ieder geval niet meer mee. Hiermee gooi ik mijn eigen glazen in, want ik moet hem nog verkopen  :-X  (hij staat nu op zolder)
Zo, en nu eerst..... :coffee:

Maro

^^

Hulplijn? Er zit nog een persoon achter THe allmighty Snowmaster? Weet Frank daarvan?  :D

Snowmaster

Maro

frank2

Na het vergelijk tussen de BR speler denon en de boxee box heb ik telefonisch overleg gehad met Snow. En we kwamen er niet geheel uit. Ik denk zoals vaker geschreven wordt ook op andere fora dat de Mde8er en boxee  mediaspelers echt standaard spul is, en ja ik kan het verschil tussen de boxee en denon BR speler precies duiden, de laatste is gewoon iets mooier in beeld en geluid. Echter dat verschil bestaan ook bij Technative en die heeft een " dure"  Dune en die vergelijkt hij met een oudere Pioneer BR speler, die dan ook beter speelt. Naw. is de Dune dan wel zoveel beter? (dan eem media8er of boxee?