Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Dat volg ik wel, maar niet waarom het niveau van de set verhogen als het genietniveau niet toeneemt? Als er geen relatie is, lijkt het me nogal zinloos. Dan kan je ook luciferdoosjes verzamelen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: doorofnight op november 22, 2013, 11:54:15
Dat volg ik wel, maar niet waarom het niveau van de set verhogen als het genietniveau niet toeneemt? Als er geen relatie is, lijkt het me nogal zinloos. Dan kan je ook luciferdoosjes verzamelen.

Ben ik volledig met je eens; maar wat als het nivo v.d. set stijgt en het genietnivo ook?
Kijk ik heb al veel veranderd en na enige tijd luisteren hoor ik dan iets wat mij niet bevalt, door dat op te lossen wordt het nivo van genieten beter, immers je irritatie is weg.
Bij mij was dat lange tijd schreeuwerigheid, daarna teveel hoog en daarna iets teveel S klanken. Door verder te tweaken heb ik gisteren voor het eerst van mijn leven bij deze set, tegen Snowmaster kunnen zeggen er mag bij dat nummer zelfs wel iets meer hoog bij.

De set is door alle tweaks dusdanig aangepast dat alle soorten muziek nu goed of zeer goed klinken afhankelijk van de opname. Maar irritaties die ik had zijn weg, en ik verbaas mij daar nog steeds over.

Verder is het nivo v.d. set met de komst van de Plinius met stappen omhoog gegaan. ( en nu na wat tweaks goed, met beleving en een krachtige bas waar ik van hou) Als je het geluid van vorig jaar vergelijkt met nu kun je zeggen dat er behoorlijke stappen zijn gemaakt. Het geluid lijkt ook niet meer op het geluid wat Chansig hier thuis ooit hoorde, want dat was destijds niet al te best.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Martijn M

Ik houd van zowel goede muziek als van goed geluid.

Het geeft mij veel voldoening om een zo goed mogelijke geluidsweergave te realiseren. Een onderdeel van dat proces is analytisch luisteren naar klank. Als ik dat doe luister ik niet echt naar de muziek.

Daarnaast houd ik van muziek. Om muziek optimaal te kunnen beleven, moet de weergavekwaliteit aan een bepaald basisniveau hebben. Ik wil dat er geen grove fouten in de weergave zitten, omdat die fouten de aandacht op zich vestigen. Ee perfecte geluidskwaliteit is voor mij niet noodzakelijk om optimaal van muziek te kunnen genieten, maar ik wil de weergave kunnen vergeten.

Wij audioliefhebbers letten allemaal op de klank. Daardoor worden we kritisch en nemen we geen genoegen met 'gewoon goed'. Ik denk dat muziekliefhebbers gebaat zijn bij een goede set, maar dat voor velen het audiohobbyisme het genieten van muziek in de weg kan staan.
Dutch & Dutch

chansig

Tuurlijk kan ik genieten van een goede weergave, ik ben daar zeker de afgelopen anderhalve jaar op een andere manier mee bezig geweest. Van muziek genieten kan ik overal en op iedere radio/set of live band.

Tuurlijk ben ik blij dat het nu beter klinkt dan voorheen..maar genoot ik 2 jaar geleden minder van muziek nee. Tuurlijk irriteer ik me als een stem niet goed in het midden staat en vervolgens blijkt dat er iets mis is met de set. Vind ik daarom de muziek minder mooi ? Nee.

Tuurlijk geniet van ik mooie speakers, goed uitziende versterkers en robuuste cd spelers...ga ik er meer door van muziek houden ? Nee.

Maar goed zo zijn er ook mensen die niet snappen dat ik niet naar teksten luister. Ik kan bij sommige liedjes de hele tekst meezingen zonder dat ik me besef wat er gezongen wordt. Eigenlijk wordt ik het meest geraakt door ritme, klank, stemgeluid, melodie lijnen etc.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Ships...die Angolese liedjes vind ik inderdaad wel mooie teksten hebben.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Jumping Jack

Das Portugees Hans. Daarom luister ik vooral naar jazz zonder vocalen.  :D
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Citaat van: Jumping Jack op november 22, 2013, 13:38:03Daarom luister ik vooral naar jazz zonder vocalen.  :D
O ja, jij had een generiek taalprobleem toch?  :D

Jumping Jack

Klopt, West-Vlaming bij geboorte... In het kader van het gelijke-kansen-beleid heb ik gelukkig wel nog een job als ambtenaar gekregen.
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Jumping Jack

Jumping Jack's set
Discogs

DofN

Citaat van: chansig op november 22, 2013, 13:25:07
Tuurlijk kan ik genieten van een goede weergave, ik ben daar zeker de afgelopen anderhalve jaar op een andere manier mee bezig geweest. Van muziek genieten kan ik overal en op iedere radio/set of live band.

Tuurlijk ben ik blij dat het nu beter klinkt dan voorheen..maar genoot ik 2 jaar geleden minder van muziek nee. Tuurlijk irriteer ik me als een stem niet goed in het midden staat en vervolgens blijkt dat er iets mis is met de set. Vind ik daarom de muziek minder mooi ? Nee.

Tuurlijk geniet van ik mooie speakers, goed uitziende versterkers en robuuste cd spelers...ga ik er meer door van muziek houden ? Nee.

Maar goed zo zijn er ook mensen die niet snappen dat ik niet naar teksten luister. Ik kan bij sommige liedjes de hele tekst meezingen zonder dat ik me besef wat er gezongen wordt. Eigenlijk wordt ik het meest geraakt door ritme, klank, stemgeluid, melodie lijnen etc.

Gr Hans

Hehe :) Ik voel me aangesproken want ik ben één van die mensen - wat we van elkaar weten :)

Het is niet het één of het ander: ik word ook veel geraakt door ritme, klank, melodie, sfeer etcetera. Als een nummer een tekst heeft, is die tekst een ingrediënt. Niet naar teksten luisteren vergelijk ik als het eten van een gebakje, maar de papillen uitzetten voor suiker. Kan nog steeds lekker zijn, maar ik zou iets wezenlijk missen. Teksten in nummers zijn er niet voor niets en ik kan me voorstellen dat artiesten die tekst bedenken en zingen, de tekst ook belangrijk vinden. Waarom ik als luisteraar dan niet? Overigens kan ik ook genieten van muziek zonder tekst. Maar áls er een tekst is, wil ik dit ingrediënt wel proeven en niet negeren.

Citaat van: frank2 op november 22, 2013, 12:47:08
Ben ik volledig met je eens; maar wat als het nivo v.d. set stijgt en het genietnivo ook?
(..)

Als het niveau van de set stijgt, en het genietniveau ook, dan lijkt me dat de bedoeling :) Maar als je genietniveau niet stijgt mét het niveau van de set, dan zie ik het nut niet.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Citaat van: doorofnight op november 22, 2013, 13:49:39
Hehe :) Ik voel me aangesproken want ik ben één van die mensen - wat we van elkaar weten :)

Het is niet het één of het ander: ik word ook veel geraakt door ritme, klank, melodie, sfeer etcetera. Als een nummer een tekst heeft, is die tekst een ingrediënt. Niet naar teksten luisteren vergelijk ik als het eten van een gebakje, maar de papillen uitzetten voor suiker. Kan nog steeds lekker zijn, maar ik zou iets wezenlijk missen. Teksten in nummers zijn er niet voor niets en ik kan me voorstellen dat artiesten die tekst bedenken en zingen, de tekst ook belangrijk vinden. Waarom ik als luisteraar dan niet? Overigens kan ik ook genieten van muziek zonder tekst. Maar áls er een tekst is, wil ik dit ingrediënt wel proeven en niet negeren.

Als het niveau van de set stijgt, en het genietniveau ook, dan lijkt me dat de bedoeling :) Maar als je genietniveau niet stijgt mét het niveau van de set, dan zie ik het nut niet.

Ik begrijp dat jij alle talen beheerst of dat je alleen muziek luistert waarvan je de teksten kan verstaan (begrijpen is weer een heel ander verhaal) ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: chansig op november 22, 2013, 13:58:47
Ik begrijp dat jij alle talen beheerst of dat je alleen muziek luistert waarvan je de teksten kan verstaan (begrijpen is weer een heel ander verhaal) ?

Gr Hans
Gewoon alleen Kinderen voor Kinderen luisteren, dat is nog wel te doen.

chansig

Qua begrijpen..nou. Ik heb zo wa, wa, wa, wa zinnig gedroomd, ik werd met ca, ca, ca, ca doos overstroomd..je wilt niet weten wat deze tekst eigenlijk betekent (heb ik Tony wel eens horen vertellen)...is niet voor kinderoortjes en kinderoogjes bestemd.. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

knubbe

Gr Hans

Ik heb hetzelfde Hans. Ik luister ook veel minder naar de tekst.
Opleiding en mn werk zijn voornamelijk in het Engels dus ik versta het prima. Maar vaak kost het me toch teveel energie waardoor ik er minder van geniet !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

DofN

Gr Hans

Ik luister vooral Engelstalige muziek, en dat versta ik goed.  Begrijpen is idd een ander verhaal, en dat maakt luisteren naar poetische teksten zo interessant. Kan ik lekker bij wegdromen, er het mijne bij bedenken, associeren, erover praten met vrienden, ideeën uitwisselen, herinterpreteren, dromen.. :) Een enkele keer is muziek gerelateerd aan literatuur, iets vaker aan films. Echt mijn ding.

AbZ

Citaat van: chansig op november 22, 2013, 14:04:59
Qua begrijpen..nou. Ik heb zo wa, wa, wa, wa zinnig gedroomd, ik werd met ca, ca, ca, ca doos overstroomd..je wilt niet weten wat deze tekst eigenlijk betekent (heb ik Tony wel eens horen vertellen)...is niet voor kinderoortjes en kinderoogjes bestemd.. :D

Gr Hans
Tja, "doos overstroomd" lijkt me helder, idd niet echt voor kinderen.

pietjepc

:D

Citaat van: doorofnight op november 22, 2013, 13:49:39
Maar áls er een tekst is, wil ik dit ingrediënt wel proeven en niet negeren.
Ik denk niet dat het genegeerd wordt, maar meer dat wij (luister ook niet echt naar de tekst, nou ja, luister wel , maar hoef niet persé te weten wat ze zingen) Niet zo nodig hoeven te weten welke ingrediënten erin zitten. Als het gebakje maar lekker is ;)

Syphon

Citaat van: frank2 op november 22, 2013, 12:47:08
Kijk ik heb al veel veranderd en na enige tijd luisteren hoor ik dan iets wat mij niet bevalt, door dat op te lossen wordt het nivo van genieten beter, immers je irritatie is weg.
Bij mij was dat lange tijd schreeuwerigheid, daarna teveel hoog en daarna iets teveel S klanken. Door verder te tweaken heb ik gisteren voor het eerst van mijn leven bij deze set, tegen Snowmaster kunnen zeggen er mag bij dat nummer zelfs wel iets meer hoog bij.

De set is door alle tweaks dusdanig aangepast dat alle soorten muziek nu goed of zeer goed klinken afhankelijk van de opname. Maar irritaties die ik had zijn weg, en ik verbaas mij daar nog steeds over.

Verder is het nivo v.d. set met de komst van de Plinius met stappen omhoog gegaan. ( en nu na wat tweaks goed, met beleving en een krachtige bas waar ik van hou) Als je het geluid van vorig jaar vergelijkt met nu kun je zeggen dat er behoorlijke stappen zijn gemaakt. Het geluid lijkt ook niet meer op het geluid wat Chansig hier thuis ooit hoorde, want dat was destijds niet al te best.

Ben ik één van de weinige die dit niet kan? Hoe kan je een geluid van zo lang herinneren en dan nu weer vergelijken? Het geluid wordt toch door veel verschillende manieren beïnvloed, humeur, akoestiek, enz.

Ik vind het thuis al lastig als ik iets heb aangepast om direct verschil te horen. Denk dat ik bijvoorbeeld niet eens het verschil als mijn subwoofer is ingespeeld. Hoe ga ik dat überhaupt horen, als ik de 100 uur heeft gedraaid wordt een explosie dan strakker of eerder gehoord, lastige materie voor mij als beginner. Misschien moet je er ook meer voor open staan.

twani

Heeft niks met jouw status als "beginner" te maken. Ik hoor dat soort dingen ook niet echt en dat maakt me verdomde rustig. :P

frank2

Citaat van: Syphon op november 23, 2013, 16:40:53
Ben ik één van de weinige die dit niet kan? Hoe kan je een geluid van zo lang herinneren en dan nu weer vergelijken?

In dit geval is het erg gemakkelijk, destijds klonk alle muziek minder ruimtelijk, en stemmen waren schreeuwerig. Alle muziek had een aanmerkelijk minder diepe bas. enz....

Het beste kun je het horen als je een nummer vroeger veel gedraaid hebt en dan nu opeens weer na een jaar. Je weet (tenminste ik) waar alle pijnpunten waren/lagen en als je dat nu niet meer waarneemt......
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Syphon

Citaat van: frank2 op november 23, 2013, 17:47:12
In dit geval is het erg gemakkelijk, destijds klonk alle muziek minder ruimtelijk, en stemmen waren schreeuwerig. Alle muziek had een aanmerkelijk minder diepe bas. enz....

Het beste kun je het horen als je een nummer vroeger veel gedraaid hebt en dan nu opeens weer na een jaar. Je weet (tenminste ik) waar alle pijnpunten waren/lagen en als je dat nu niet meer waarneemt......

Goeie tip, ga is een nummer uitzoeken van een LP en dat wordt mijn referentie.

DofN

Leuk is ook om een paar nummers die je echt heel mooi vindt, en dit hoeven niet persé audiofiele nummers te zijn, altijd mee te nemen op luisterbezoeken.