Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Hifi Addict

frank2

Citaat van: Hifi Addict op augustus 12, 2013, 11:26:54
Mooi  :) Nog geschoven en/of gemeten op andere posities? (nieuwsgierig)  ;)

Ja iets, heb ze nu weer iets naar buiten geschoven en meer toe in gegeven. Waarschijnlijk moet ik ze iets minder geven dan staan ze perfect. Nieuwe metingen gedaan, ook omdat ik een nieuw vloerkleed heb en wat vloerkleden verschoven heb.

De meest rechte meting had ik toen ik ze op de oude positie had staan, maar veel verschil is het allemaal niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op augustus 12, 2013, 11:56:37
De meest rechte meting had ik toen ik ze op de oude positie had staan, maar veel verschil is het allemaal niet.

Maar na (arc) correctie in het laag? ik herinner me dat het er beter uitzag na verschuiven (minder fase problemen).

edit: of was dit puur en alleen na het verschuiven van de bank?

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Ik ga binnenkort een interlink testen die van Concept & Design komt, deze mag ik ophalen en testen, type volgt nog. Trouwens erg handig hij verkoopt Iego, HFT ook zekeringen, en hij heeft erg veel verstand van zaken.
En het leuke is hij zit 1000m van mij af. Dus dat is lekker dichtbij en geen verzendkosten.

Ronald weet erg veel over stroomkabels, interlinks, tweaks, zekeringen en stekkers, hij verkoopt ook erg veel verschillende items.

Trouwens morgen haal ik het "spul" op.

CZ79

Concept & Design heeft inderdaad wel leuke spullen, heb ooit een kabel van hem gehad (cassiopeia, stiekem gewoon een Lapp kabel met een mooi jasje, maar erg degelijk afgemonteerd en vraagt er ook niet de hoofdprijs voor)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

DofN

Ik ben van pagina 1 met de foto's naar pagina 406 gesprongen zonder alles te lezen  :)
Bijzonder indrukwekkende speakers. Gebruik je een DSP om ze in toom te houden in de relatief kleine kamer?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

frank2

De kamer is een L kamer, het gedeelte wat je ziet loopt nog 4 meter verder door achter de bank. De kamer is dus redelijk groot.
Ik gebruik DSP omdat ik een houtskeletbouw woning heb en daardoor bij 500 Hz een tekort heb van -3 db en links een boost van 10 db die de DSP weghaald.

twani

Citaat van: doorofnight op augustus 13, 2013, 20:29:00
Ik ben van pagina 1 met de foto's naar pagina 406 gesprongen zonder alles te lezen  :)

Erg verstandig.

Xander32

Citaat van: twani op augustus 13, 2013, 23:20:17
Erg verstandig.
Waarom verstandig Theo?

Frank is waarschijnlijk wel behorende tot de "top drie tweaker" van het HT- forum en niet iedereen heeft daar iets mee, maar hij heeft daardoor op zijn eigen wijze ook heel veel uitgeprobeerd, uitgezocht en dat met ons willen delen. En aangezien ook jij hier veelvuldig post, zie ik dat als een vorm van interesse in de materie of de persoon Frank (?).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

frank2

Klopt, ik heb veel tweaks geprobeerd en soms doorgevoerd, je leert er veel van, en ik meld het inderdaad hier voor anderen zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen.

twani

Citaat van: Xander32 op augustus 14, 2013, 07:21:34
Waarom verstandig Theo?

Frank is waarschijnlijk wel behorende tot de "top drie tweaker" van het HT- forum en niet iedereen heeft daar iets mee, maar hij heeft daardoor op zijn eigen wijze ook heel veel uitgeprobeerd, uitgezocht en dat met ons willen delen. En aangezien ook jij hier veelvuldig post, zie ik dat als een vorm van interesse in de materie of de persoon Frank (?).
Dat ben ik met je eens, echter gezien het feit dat Frank de nadruk nogal (en dat is dan heel netjes gezegd) op "kabelkes" ed. heeft liggen, kan ik me zo voorstellen dat een nieuwkomer die van zins is zijn set te verbeteren na het lezen van alle 406 pagina's denkt dat de set alleen nog aan het klinken te krijgen is ná de aanschaf van allerlei veels te dure zekeringen stekkerdozen en kabels.

Dát is natuurlijk alles behalve de waarheid, bijna alle andere factoren zijn veel bepalender voor het geluid. De zekeringen en kabels zijn goed voor het "aftweaken" van een set maar dat zijn de laatste paar tienden die er te winnen zijn.

Bij 5 van de tien forumleden zie ik de speakers nog steeds aan de wand geplakt staan omdat "het niet anders kan" . Argumenten als "er moet ook worden gewoond", "we hebben ook nog kinderen", "moeders vind dat niet mooi" begrijp ik volledig echter als dan blijkt dat de set niet zo klinkt als het zou kunnen gaan we aan de gang met "kleinere factoren" als kabels en zekeringen. Waarschijnlijk om dat dat wel kan en mag van mams.....

Geeft niets als je de ideaal situatie niet kunt toepassen in je woonkamer, dat is logisch. Maar grijp dan niet naar de dure doos met pleisters om het euvel te proberen te verhelpen.

En Frank?   Tja Frank blijft Frank....reddeloos verloren en niet meer te helpen :P

Maak er een mooie dag van allemaal :pompom:

frank2

Helaas Twani je begrijpt compleet de essentie niet. Mijn set klinkt erg goed zonder allerlei tweaks. Echter door de tweaks kan ik het geluid nog mooier krijgen en kleine ergernissen die meestal alleen mij opvallen verwijderen of reduceren.

Jij noemt dat marginaal, als je alleen het verschil al hoort tussen een standaard kabel en een alpha 3 met Iego, of een glaszekering en een supreme dan zou je dat begrijpen.

Echter dat geldt voor mijn set, of jij dat met jouw set net zo zou horen kan ik niet beoordelen.

DofN

Citaat van: twani op augustus 14, 2013, 08:21:57
Dat ben ik met je eens, echter gezien het feit dat Frank de nadruk nogal (en dat is dan heel netjes gezegd) op "kabelkes" ed. heeft liggen, kan ik me zo voorstellen dat een nieuwkomer die van zins is zijn set te verbeteren na het lezen van alle 406 pagina's denkt dat de set alleen nog aan het klinken te krijgen is ná de aanschaf van allerlei veels te dure zekeringen stekkerdozen en kabels.

Dát is natuurlijk alles behalve de waarheid, bijna alle andere factoren zijn veel bepalender voor het geluid. De zekeringen en kabels zijn goed voor het "aftweaken" van een set maar dat zijn de laatste paar tienden die er te winnen zijn.

Bij 5 van de tien forumleden zie ik de speakers nog steeds aan de wand geplakt staan omdat "het niet anders kan" . Argumenten als "er moet ook worden gewoond", "we hebben ook nog kinderen", "moeders vind dat niet mooi" begrijp ik volledig echter als dan blijkt dat de set niet zo klinkt als het zou kunnen gaan we aan de gang met "kleinere factoren" als kabels en zekeringen. Waarschijnlijk om dat dat wel kan en mag van mams.....

Geeft niets als je de ideaal situatie niet kunt toepassen in je woonkamer, dat is logisch. Maar grijp dan niet naar de dure doos met pleisters om het euvel te proberen te verhelpen.

En Frank?   Tja Frank blijft Frank....reddeloos verloren en niet meer te helpen :P

Ik ben nieuw hier, maar niet zo nieuw in het audiofiele gebeuren :) Ik ga de highlights zeker nog doornemen. Ik laveer zelf een beetje tussen de "tweaks" door maar weet heet goed dat versterking, kwaliteit van de speakers en plaatsing, akoestiek en een fatsoenlijke bron een set kunnen maken of breken, en dat sommige tweaks de zogenoemde procentuele verschillen maken, maar erg kostbaar kunnen zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Former member 78

Citaat van: twani op augustus 14, 2013, 08:21:57

Een nieuwkomer moet gewoon weten waar hij/zij staat.
Een set stel je samen, en die moet met standaard kabels ed goed spelen.

Met alle andere zooi ga je tweaken, maar dit heeft geen nut als de basis ruk is.

Koopt een newbie toch een dure kabel door het topic van Frank, dan is dat puur de fout van de newbie.
Die moet zichzelf gewoon beter inlezen.

Martijn M

Citaat van: frank2 op augustus 14, 2013, 08:42:27
Mijn set klinkt erg goed zonder allerlei tweaks.

Inderdaad, je hebt een heel mooie set! Het is morgen alweer een jaar geleden dat ik je set voor het laatst beluisterd hebt en toen klonk hij ook zonder tweaks uitstekend. Sterker nog, zelfs zonder exclusieve apparatuur klonk het niet onbehoorlijk: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125581.0

Als ik het goed begrijp heb je met de tweaks van het afgelopen jaar (waaronder een andere versterker) de puntjes op de I gezet. Ik kom graag weer eens langs om te luisteren :) .
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: keyser op augustus 14, 2013, 09:53:34
Inderdaad, je hebt een heel mooie set! Het is morgen alweer een jaar geleden dat ik je set voor het laatst beluisterd hebt en toen klonk hij ook zonder tweaks uitstekend. Sterker nog, zelfs zonder exclusieve apparatuur klonk het niet onbehoorlijk: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125581.0

Als ik het goed begrijp heb je met de tweaks van het afgelopen jaar (waaronder een andere versterker) de puntjes op de I gezet. Ik kom graag weer eens langs om te luisteren :) .

Je hebt mijn telefoonnummer en weet waar ik woon.

frank2

Zo langzamerhand is mijn set nu wel goed ingespeeld. Het geluid wat ik hoor is krachtig laag, een redelijk goed midden en sprankelend hoog. Met een goede detaillering. Naar aanleiding van wat opmerkingen van diverse mensen dat er soms bij bepaalde muziek een klein, minimaal hoograndje verscheen heb ik proberen te bepalen waar dat zou kunnen zitten. Of hoe ik dat weg zou kunnen krijgen.
Door een ander stroomsnoer speciaal om RFI e.d. te verwijderen gebeurde dat niet.

Nu heb ik als enige constante in mijn set altijd de Johan Kabels gebruikt. Deze heb ik vergeleken met W&M en Cardas Quadlink, daarbij viel meteen op dat de Johan Kabel aanmerkelijk beter presteerde, waar de W&M ronduit donker was en de Cardas Quadlink saai, middentoonachtig futloos was en heeft de Johan kabel altijd helder, mooi hoog en een krachtig diepe bas. Daarom heb ik ook altijd deze kabel gebruikt. Heb ook nog even een AQ colorado hier gehad, maar dat klonk helemaal niet op mijn set.

Toch om dingen uit te sluiten ben ik gaan zoeken naar een equivalent voor de Johan kabel; een kabel die dus hetzelfde doet maar iets voller van klank is en een rustig hoog heeft.
Ergens op het forum kwam een link tegen van een audiodealer hier in Almelo, die ik totaal niet kende, Ronald Overbosch van Concept en Design.

Deze man maakt veel audiokabels en verkoopt daarnaast ook nog speakers o.a. van Adam. Maar na een afspraak te hebben gemaakt kwam ik er al gauw achter dat hij heel veel weet, een grote kennis heeft, ( en dat hij veel praat)

Daar heb ik dus in eerste instantie 2 interlinks geleend, 1 was voor mijn set absoluut niet geschikt, in een telefoongesprek naderhand gaf hij als verklaring dat die interlink meestal gebruikt diende te worden met een set die voorzien is van bijvoorbeeld B&W speakers en bijv. Marantz om er wat pittiger geluid te krijgen, hier is dat niet nodig dus na 3 minuten wist ik al wel dat dat 'm niet zou worden.

Maar hij had ook een mono kristal kabel gefabriceerd met nieuw connectoren die bestaan uit berillyum welke verguld zijn; deze kabel was nieuw en heet Cassiopeia Cygnus, welke trouwens zeer betaalbaar is, prijs ligt onder de 200 euro.
Deze kabel was helaas nieuw dus die heb ik in eerste instantie heel even beluisterd, oningespeeld en ik werd daar wel vrolijk van, eindelijk een kabel die beter speelde dan mijn eigen Johan.
Om hem in te spelen heb ik de kabel maar op de slaapkamerset aangesloten op de digitenne en dag en nacht laten spelen. Hoewel geadviseerd wordt om 150 uur in te spelen, heb ik nu na 110 uur een vergelijkingstest gedaan.

Wat valt op in vergelijk met mijn Johan Kabel:

Er is een grotere rust in het geluidsbeeld en een grotere dynamiek, de kabel is helder, maar wel iets voller dan de Johan Kabel, er is iets meer klankkleur, en het hoog is mooier, het randje is compleet weg, dus scherpte kent de kabel niet. Als je naar klassiek luistert dan hoor je meer definitie en meer diepte in het geluid, de ruimtelijkheid is oke, hetzelfde als bij mijn eigen kabel.
Luister je naar het totale beeld dan klinkt het gewoon simpel gezegd goed, volle diepe bas, wel zeer strak (beter zelfs dan ik gewend ben) violen worden nergens scherp maar de kabel laat alles erg goed horen, violen kunnen vol klinken en zeer hoog, dat doet de kabel erg goed.
Stemmen als Kate Melua klinken nergens te hoog. Het totale beeld is open helder, vol en voorzien van een diepe bas.
Nu verwacht ik dat de kabel nog iets opener wordt bij 150 a 200 uur, dus ik heb Ronald even gebeld en ik krijg straks nog een kabel op bezoek. Kijken welke dan uiteindelijk in mijn set het mooist klinkt.

Deze kabel is in ieder geval een grote kanshebber.

Eddye

Is de leenkabel duurder of goedkoper dan jou Johan kabel?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

frank2

Citaat van: Eddye op augustus 20, 2013, 12:35:30
Is de leenkabel duurder of goedkoper dan jou Johan kabel?
Hij is ongeveer gelijk in prijs scheelt wel iets 20 euro.

Hifi Addict

Klinkt goed frank. Je zou niet verwachten dat het infameuze randje daar vandaan kwam, gewoon koperkabel etc  ;) Maar in ieder geval gefelicteerd met het verhelpen van "het probleem"!! 

frank2

De Cassiopeia Cygnus is ook opgebouwd uit koper...  alleen mijn kabel is stranded, de Cygnus niet.

EDIT: de Cygnus is ook stranded!!!!!!!!!!!!!!

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op augustus 20, 2013, 12:48:03
De Cassiopeia Cygnus is ook opgebouwd uit koper...  alleen mijn kabel is stranded, de Cygnus niet.

Dat bedoel ik, op zich een beetje raar omdat solidcore vaak iets "harder" klinkt dan stranded/litz, maar dat gaat dan wel weer in veel mindere mate op voor occ..

frank2

Hij klinkt niet "harder" de kabels hebben zelfs voor mijn gevoel gelijkenis, ze hebben een signature die op elkaar lijkt, alleen is de Cygnus gewoon nog beter.

YamahaRXV

Citaat van: Hifi Addict op augustus 20, 2013, 12:50:53
Dat bedoel ik, op zich een beetje raar omdat solidcore vaak iets "harder" klinkt dan stranded/litz, maar dat gaat dan wel weer in veel mindere mate op voor occ..

Dat is ook mijn ervaring, zowel met interlinks maar zeker ook met netkabels. Mijn ervaring met solid core is dat het overhet algemeen ''harder en directer'' klinkt en met name in sets die al neigen naar een ietwat scherp hoog kan het net over de grens zijn.

Ik weet dat Frank gebruik maak van de HFT netkabel die hij vanaf zijn audiogroep naar het Vibex stekkerblok heeft lopen en ik heb nog steeds sterk het gevoel dat deze kabel wel eens een grote factor kan zijn in het verhaal dat het hoog bij hem wat te enthousiast en te direct kan zijn.
Als ik mij niet vergis heb ik het hier wel eens over gehad met Frank.
Zelf heb ik namelijk ook een tijdje deze kabel er tussen gehad en ook in mijn set vond ik het geen succes. Met de solid core aderen uitgevoerde HFT kabel tussen de audiogroep en mijn zware self made aluminium stekkerblok met interne Furutech Alpha 3 bekabeling was er ineens een minder ''gulle en volle'' sound en wat er voor in de plaats kwam was een vrij harde en kille weergave met redelijk aanzet tot vervelende s-klanken die er voorheen nooit waren  :-X

Als netkabel vanaf het stekkerblok naar componenten gebruik ik niet de Lapp CY-110 omdat deze dan naar mijn zin een goede laagweergave laat horen, maar de weergave te donker (niet transparant) en te weinig detailrijk maakt. Als netkabel vanaf audiogroep naar stekkerblok vind ik het een hele fijne en vertrouwde keus  ;)
Zelf heb ik sinds een tijdje hele goede ervaringen met een niet-afgeschermde kabel die voor bepaalde industriële toepassingen gebruikt wordt. Een enorm soepele kabel met 3x 2,5 mm2 vertinde stranded wire aderen. Met name achter Naim componenten (waar ik ze veel op heb getest) doen deze het zeer goed.
De Furutech Alpha 3 en de FP-3TS20 deden het hier totaal niet goed achter de Naim componenten.

@Frank  Een interlink die je ook voor het mooie eens zou moeten proberen is de Chord Company Cadenza Reference.
Deze is ietwat minder enthousiast in het hoog, maar laat wel veel detail horen en is wat warmer en ''ronder'' van klank en erg muzikaal te noemen.
In mijn set de ideale match na de toch ook niet verkeerd, maar ''harder en directer'' klinkende Inakustik NF 1302 Reference (solid core  ;))

p.s. Heb je Ronald nog de groeten gedaan van mij... ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8