Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Thanks voor de uitleg Antoine...ik heb ze gekopieerd op het andere forum zodat ze ook weten waar het over ging. Waren ze benieuwd naar. Verder geen vervelende bedoelingen mee oid.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted member

Citaat van: J.H op mei  8, 2013, 19:47:40
Misschien in jou halve wereld, maar in de elektrotechnische wereld haal ik toch niet graag zulke termen door elkaar.

En... Om wel even te zeuren de Wet van Ohm luidt: U=I x R  ;)

V=I*R en U=I*R worden beiden gebruikt en mag ook allebei. De V wordt in 't Engels meer gebruikt. E=I*R kan en mag zelfs ook!

J.H

Citaat van: Antoine op mei  8, 2013, 21:51:43
V=I*R en U=I*R worden beiden gebruikt en mag ook allebei. De V wordt in 't Engels meer gebruikt. E=I*R kan en mag zelfs ook!

Dat snap ik, ik wilde alleen een beetje duidelijkheid krijgen in de gebruikte termen. Heb het gevoel dat deze door vele te pas en te onpas gebruikt worden.
Arcam • JBL • Eminence • Audio Technica • Apple • Furman • Sony

frank2

Het resultaat van de laatste (kleine) upgrade, de Belden kabel aan mijn oude stekkerblok en alle vervuilers erin.

Postief: een heerlijk gedefinieerd geluid, vloeiend, open, maar niet te open, diepte in het geluidsbeeld en een mooie volle sound, diepe bas, helder hoog.

Negatief: het over gedefinieerde is er niet meer, iets minder open dan als de HDD voeding in het vibex blok, het soms iets te nadrukkelijke hoog is er niet, echter ook niet bij belletjes e.d., alsof de Belden het allerhoogste hoog afroomt. (kun je sporadisch horen)

Je kunt je afvragen of de negatieve punten ook allemaal echt negatief zijn, maar ik ben zeer tevreden over de Belden kabel en ja deze is wel "slechter" dan de HFT kabel, maar omdat de laatste echt het allerhoogste hoog vlekkeloos weergaf, wat mijn speakers ook weergeven, ja dan kun je soms een te nadrukkelijke S klank krijgen of triangels die net even te fel zijn, te nadrukkelijk hoorbaar zijn. Door de beperking van het oude stekkerblok of de Belden wordt dit iets verminderd waardoor je toch een helder hoog hebt maar geen nadruk hebt. En ja dat zal ongetwijfeld iets met de akoestiek hier zijn of de Ushers.

Ik heb nu in ieder geval een sound zoals ik 'm graag hoor, geen puntjes waar ik mij aan zou kunnen ergeren. En dat is wel een rare gewaarwording, ben al zo lang bezig en nu is het Klaar ;D.

Ja misschien tzt een extra Vibex blok ipv de oude stekkerdoos (MF Electronics) maar verder niets.....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Mooi dan weer...wat is overigens het allerhoogste hoog wat jij nog kan horen...bij mij stopt het volgens mij rond de 16 17 Khz ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Ik dacht rond de 15 of 14 Khz. Maar ik heb het over belletjes e.d. qua geluid, hoe hoog dat is weet ik niet.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Robiwan

Citaat van: frank2 op mei  9, 2013, 12:09:40

ben al zo lang bezig en nu is het Klaar ;D.

Mag wel een keertje zeg :D Nu muziek luisteren Frank!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

frank2

Citaat van: LPlover op mei  9, 2013, 12:14:23
Mag wel een keertje zeg :D Nu muziek luisteren Frank!

Oh maar dat doe ik elke dag een uurtje... maar ik zit nu zelfs al te genieten als de muziek zacht staat en Radio 2 op staat.

Robiwan

Citaat van: frank2 op mei  9, 2013, 12:21:49
Oh maar dat doe ik elke dag een uurtje... maar ik zit nu zelfs al te genieten als de muziek zacht staat en Radio 2 op staat.

Ik ook maar dan zonder al die poespas :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

chansig

Citaat van: frank2 op mei  9, 2013, 12:14:16
Ik dacht rond de 15 of 14 Khz. Maar ik heb het over belletjes e.d. qua geluid, hoe hoog dat is weet ik niet.

Dat weet ik ook niet...ik was gewoon nieuwsgierig. Ik heb net nog even een test gedaan...mijn gehoor is wel goed. Ik wil alleen weten tot welke frequentie..ga ik nog even achteraan.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Cyreg

Citaat van: chansig op mei  9, 2013, 12:41:34
Dat weet ik ook niet...ik was gewoon nieuwsgierig. Ik heb net nog even een test gedaan...mijn gehoor is wel goed. Ik wil alleen weten tot welke frequentie..ga ik nog even achteraan.

Gr Hans

Boven de 10 kHz zijn het alleen nog maar harmonischen van muziekinstrumenten.
Enne... zijn er dips in je gehoorcurve? > no sweat > is dan in het concertgebouw ook zo!
Je hoort zoals je hoort en zelfs goede/slechte concentratie (hersenen) speelt daar 'n grote rol.

Dus....nog steeds van belang om alles goed te krijgen in je setup ook mbt freq bereik.
Je kan niet zeggen, ach ik haal geen 12 kHz meer dus kan alles erboven wel afkappen.
Nee, die harmonischen spelen zowel omhoog als omlaag 'n hele grote rol in de klank  ;)

setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

chansig

Ik kwam tot 16 Khz...ik zit ws nog wel oke.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Snowmaster

Excuus aan Hipster, chansig en S@m want ik heb jullie vraag en reactie verkeerd ingeschat.
Ik had het gevoel dat de vragen over de metingen niet serieus bedoeld waren en met mijn reactie heb ik een verkeerde toon gezet.  Sorry boys !

Alle uitleg daarna van vooral Antoin is natuurlijk super.  Juist als techneuten en audiofielen elkaar vinden op dit forum kun je tot mooie bevindingen komen.
Uitleg van een techneut over het woord "stroom" is gewoonweg contructief. Maar ik vind het vreselijk jammer als zaken worden gebruikt om te muggeziften.
Tsja, dan reageer je wel eens verkeerd.

@S@m :  de spanning is gemeten op de afscherming van de aanvoerkabel naar de set.  Afhankelijk van de kabel en het woonhuis heb ik hier tussen 0,0 volt en 46,0 volt op gemeten.
Dit ontstond door inductie (zie uitleg Antoin).  Ook als je de mantel loskoppelde van de aarde kon de set niet komen tot de zelfde geluidsweergave als met een kabel zonder deze inductie. (mantelstroom  ;)  ) 
Ditzelfde geldt in mijn huis ook voor de aarde. Op de "huisaarde" zit een "lek/reststroom" (weet niet hoe ik dit anders moet noemen) die 1 volt hoger ligt dan de "spanningloze" eigen aardpen. Ik weet nog niet waardoor deze 1 volt spanning wordt veroorzaakt. Het huis? Zwerfstroom? Geen idee, maar het is lichtjes hoorbaar in de weergave.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

No hard feelings....wat is er dan lichtjes hoorbaar ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

S@m

Alles goed Snow  ;)

Ik kan begrijpen dat er zo gereageerd wordt. Zonder elkaar in de ogen te kunnen kijken wordt één en ander nog wel eens verkeerd begrepen, ook door mij!

Dat er hoorbare verschillen zijn met aarde of zonder aarde of zonder afscherming. Danwel met afscherming, maar deze aan beide zijden los van randaarde heb ik zelf ervaren, dus dat geloof ik wel.

Maarrrrrr, ik ben waarschijnlijk een enorme koekenbakker. Als ik iets meet dan heb ik twee meetpunten. In dit geval een meetpunt op de afscherming als ik het goed begrijp, maar wat is dan het andere meetpunt?

Staaled

Citaat van: Snowmaster op mei 10, 2013, 11:41:55
Excuus aan Hipster, chansig en S@m want ik heb jullie vraag en reactie verkeerd ingeschat.
Ik had het gevoel dat de vragen over de metingen niet serieus bedoeld waren en met mijn reactie heb ik een verkeerde toon gezet.  Sorry boys !

Alle uitleg daarna van vooral Antoine is natuurlijk super.  Juist als techneuten en audiofielen elkaar vinden op dit forum kun je tot mooie bevindingen komen.
Uitleg van een techneut over het woord "stroom" is gewoonweg contructief. Maar ik vind het vreselijk jammer als zaken worden gebruikt om te muggeziften.
Tsja, dan reageer je wel eens verkeerd.

@S@m :  de spanning is gemeten op de afscherming van de aanvoerkabel naar de set.  Afhankelijk van de kabel en het woonhuis heb ik hier tussen 0,0 volt en 46,0 volt op gemeten.
Dit ontstond door inductie (zie uitleg Antoin).  Ook als je de mantel loskoppelde van de aarde kon de set niet komen tot de zelfde geluidsweergave als met een kabel zonder deze inductie. (mantelstroom  ;)  ) 
Ditzelfde geldt in mijn huis ook voor de aarde. Op de "huisaarde" zit een "lek/reststroom" (weet niet hoe ik dit anders moet noemen) die 1 volt hoger ligt dan de "spanningloze" eigen aardpen. Ik weet nog niet waardoor deze 1 volt spanning wordt veroorzaakt. Het huis? Zwerfstroom? Geen idee, maar het is lichtjes hoorbaar in de weergave.

Is OK ! :)

De huisaarde heeft een wat hogere potentiaal dan de pen. Als gevolg loopt er een stroompje zodra je deze twee koppelt.
Het is dan ook beter om 1 aardpunt te gebruiken voor je hele set.
Eigen pen of aangeleverd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

CZ79

En als ik nu aarde van de 'eigen HiFi kabel' direct naar de aardpen leg in plaats van de aarde van de HiFi kabel aansluiten op de aarde in de groepenkast, maakt dat dan nog wat uit? Of zit je dan nog steeds met die 1V?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

S@m

Citaat van: cz79 op mei 10, 2013, 15:31:04
En als ik nu aarde van de 'eigen HiFi kabel' direct naar de aardpen leg in plaats van de aarde van de HiFi kabel aansluiten op de aarde in de groepenkast, maakt dat dan nog wat uit? Of zit je dan nog steeds met die 1V?

Waar tussen gemeten?

1ste meetpunt > afscherming
2de meetpunt > ???

frank2

Ja rechtstreeks is vaak een klein positief verschil tov aansluiten op de aarde v.h. huis.

Staaled

Nee, want er is gemeten tussen twee aardpunten.
Daar zit het potentiaalverschil.
Gebruik je één aardpunt lekt of loopt er niets over de mantels anders dan naar dat ene aardpunt.
De mantel neemt de potentiaal van het aardpunt aan, idealiter.

Het gaat pas fout indien je twee verschillende aardpunten gebruikt , meestal een (lichte) 50 Hz bromtoon.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

CZ79

twee antwoorden...... :D

OK nu neem ik me voor toch een eigen aardpen te (laten) slaan en dan hebben we dit issue ook niet, toch?

Staaled

Citaat van: cz79 op mei 10, 2013, 17:35:33
twee antwoorden...... :D

OK nu neem ik me voor toch een eigen aardpen te (laten) slaan en dan hebben we dit issue ook niet, toch?
het maakt wel uit in die zin dat een aardpen mogelijk "schoner" is.
mijn antwoord betrof die 1V.

CZ79

Ja ok, maar als ik onder het huis moet kan ik net zo goed direct een aardpen slaan toch? Als ik dan toch bezig ben enne het zijn de kosten ook niet als je het zelf doet

S@m

Waarom krijg ik geen antwoord op mijn vraag?

Waartussen wordt er nu gemeten...

John Wx

Citaat van: cz79 op mei 10, 2013, 18:54:48
Ja ok, maar als ik onder het huis moet kan ik net zo goed direct een aardpen slaan toch? Als ik dan toch bezig ben enne het zijn de kosten ook niet als je het zelf doet

pas je op de leidingen van de buurt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON