Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: Snowmaster op mei  7, 2013, 20:20:22
Tsjongejonge..... ::)......de heren Hipster, S@m en Chansig vinden weer een aanleiding om een discussie aan te zwengelen.

Lekkere volwassen reactie. Ik vraag het wel op een ander forum waar mensen wel de moeite willen om iets uit te leggen.

Lekker topic wordt dit zo langzamerhand...

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

S@m

Citaat van: Snowmaster op mei  7, 2013, 21:19:45
De buurman is jarig...ik ga een biertje drinken.  Proost !

Tsja, als het een ietsiepietsie heter onder de voetjes wordt kan je er ook zo mee omgaan.

Wel jammer, maar eigenlijk niet anders dan verwacht.

Niets ten nadele van jou Frank, ik zal je topic niet verder 'vervuilen'   ;)

chansig

Citaat van: S@m op mei  7, 2013, 21:14:37
Frank had het over mantelstroom en 0,5V. Het enige wat ik gevraagd heb is waar tussen die 0,5V is gemeten, niet meer en niet minder.

;D ;)

Ik was eigenlijk alleen op zoek naar een verklaring voor het woord mantelstroom...ik heb ruim een uur lopen googelen en kwam het wel tegen alleen altijd in combi met zender en kabel. Maar goed Snow is bier aan het drinken ik hoop dat hij een vriendelijke dronk heeft..wie weet wat er dan gebeurt.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kingpin

Citaat van: chansig op mei  7, 2013, 21:28:52
Ik vraag het wel op een ander forum waar mensen wel de moeite willen om iets uit te leggen.
Das ook het grootste verschil met dit forum. Het 'andere' forum bestaat over het algemeen uit echte techneuten, mensen van de praktijk die theoretische kennis met praktijk combineren in tegenstelling tot dit forum waar het merendeel op eigen gehoor en perceptie afgaat, waar overigens niets mis mee is, iedere z'n meuk.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

J.H

Kan iemand mij de relatie tussen mantelstroom en 0,5V uitleggen?
Arcam • JBL • Eminence • Audio Technica • Apple • Furman • Sony

John Wx

Citaat van: J.H op mei  7, 2013, 22:59:04
Kan iemand mij de relatie tussen mantelstroom en 0,5V uitleggen?

Ja de buurman van Snow  ::)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

S@m

Staaled

Zo kennen we snow weer , een lawine van woorden waarin de vraag wordt "ondergesnowd". :sigh:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Lijkt me nogal voor de hand liggend, er ontstaat een potentiaalverschil tussen de mantel en nul of aarde door inductie van de stroomgeleiders. De genoemde "mantelstroom" ontstaat op 't moment dat die kan gaan weglekken. Aard je de mantel niet direct dan kan dat gebeuren via de aarde van een ander apparaat dus ook via je interlinks e.d. Geef je de mantel een aarde met lage weerstand dan zal die stroom netjes via de aarde wegvloeien/zal het potentiaalverschil zich vereffenen met die van de aarde. Potentiaalverschil kun je meten tussen idealiter de mantel en aarde (voordat je deze koppelt aan aarde dus).

Staaled

Citaat van: Antoine op mei  8, 2013, 09:19:13
Lijkt me nogal voor de hand liggend, er ontstaat een potentiaalverschil tussen de mantel en nul of aarde door inductie van de stroomgeleiders. De genoemde "mantelstroom" ontstaat op 't moment dat die kan gaan weglekken. Aard je de mantel niet direct dan kan dat gebeuren via de aarde van een ander apparaat dus ook via je interlinks e.d. Geef je de mantel een aarde met lage weerstand dan zal die stroom netjes via de aarde wegvloeien/zal het potentiaalverschil zich vereffenen met die van de aarde. Potentiaalverschil kun je meten tussen idealiter de mantel en aarde (voordat je deze koppelt aan aarde dus).
Hoe zie je dan het weglekken voor je?
Als de metalen braid/mantel verder geen contact maakt.
Die lading is toch statisch?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Deleted member

Klopt vandaar het woordje 'kan'. Als de mantel nergens is gekoppeld dan is er geen stroomkring en kan die lading dus niet weglekken/kan het potentiaalverschil niet worden vereffend en gaan er dus ook geen stromen lopen. Idealiter aard je de mantel wel, bij de grondkabels zodat deze de aardlek triggeren op 't moment dat jij je schop in de tuin er in zet en bij lange aanvoerkabels waar 't in dit topic over gaat zodat als je die mantel aanraakt niet jij de aarde wordt voor die inductiestromen!  ;)

J.H

Laat ik het zo stellen, sinds wanneer wordt een stroomwaarde in volt uitgedrukt?

Deleted member

Niet zo zeuren, je weet best wat er mee bedoeld wordt als Frank (en de halve wereld) 't zo noemt.

Voor de rest: stroom (I) gaat lopen als er een gesloten kring ontstaat tussen de mantel en een andere geleider als er een potentiaalverschil (V) tussen beiden bestaat en de weerstand (R) niet oneindig is. V=I*R, de wet van Ohm.

S@m

Even in Jip en Janneke taal.

Wanneer je de apparatuur aansluit zonder randaarde dus bv de randaarde in de Schuko loskoppelen of wanneer er helemaal geen randaarde aanwezig is, bv huizen gebouwd voor 1990(?). Kan er dan sprake zijn van een potentiaalverschil (door SN en Frank mantelstroom genoemd) die van invloed kan zijn op de muziekweergave en dus dient af te vloeien via aarde?

Pjotr27

Citaat van: S@m op mei  8, 2013, 10:15:31

Wanneer je de apparatuur aansluit zonder randaarde dus bv de randaarde in de Schuko loskoppelen of wanneer er helemaal geen randaarde aanwezig is, bv huizen gebouwd voor 1990(?). Kan er dan sprake zijn van een potentiaalverschil (door SN en Frank mantelstroom genoemd) die van invloed kan zijn op de muziekweergave en dus dient af te vloeien via aarde?

Tja ik vind het beter klinken zonder aarde....
En leg dat maar eens aan sommige mensen uit...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

CZ79

De meeste Marantz apparatuur (en ook de Thule voorversterer en de UCD mono blokken) zijn van binnen niet geaard, enke de Meridian DAC en Transport zijn geaard (in mijn keten dan), dus een aantal fabrikanten maakt (tegenwoordig) nog steeds de keus om apparatuur niet te aarden (intern)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

twani

Ik heb vaak moeite om apparatuur "uit te fasen" zodra deze van aarde zijn voorzien :nopompom:

Maw, ik meet dan geen verschil meer bij het omdraaien van de stekker. Hoe doen jullie dat dan?

Gr.
Theo.

Deleted member

Citaat van: S@m op mei  8, 2013, 10:15:31

Het potentiaalverschil zal er zijn omdat geleiders die stroom voeren inductie bij elkaar opwekken. Dit zeker bij lange stroomkabels met geleiders die dicht op elkaar en parallel langs elkaar lopen. Als je zoals in jouw beschreven situatie nergens aard kunnen die potentiaalverschillen zich niet vereffenen (gelijktrekken) en zullen er dus geen storende stromen gaan lopen. Of er andere invloeden -in audiofiele context- zijn durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Een techneut zonder audiofiele inslag zal denk ik zeggen dat 't dan niet uitmaakt.

Wat je zeker niet wilt is dat die stromen gaan lopen over je signaalkabels omdat die dan de signalen zelf kunnen vervormen. Dit zou je kunnen krijgen als je 't ene apparaat wel aardt en 't andere niet. De vereffeningsstromen zoeken de weg van de minste weerstand en is die weg je signaalkabel dan pakken ze die weg.

Ga je meerdere aardes introduceren kun je te maken krijgen met dat andere bekende fenomeen: aardlussen. Dit zie je in de thuissituatie vaak bij antenneaansluitingen die zelf in de wijkkast (als ik 't goed heb) geaard zijn. Je hebt dan in je set (als je TV daarin hangt) zowel de aarde van de kabelmaatschappij in de wijkkast en de aarde van je eigen huis. De mantelstroomfilters die je kunt inzetten op je antenneaansluiting koppelen in de regel eigenlijk gewoon de aarde los (galvanische scheiding).

Deleted member

Citaat van: twani op mei  8, 2013, 10:43:57
Ik heb vaak moeite om apparatuur "uit te fasen" zodra deze van aarde zijn voorzien :nopompom:

Maw, ik meet dan geen verschil meer bij het omdraaien van de stekker. Hoe doen jullie dat dan?

Gr.
Theo.

Eerst zonder aarde de juiste fase bepalen en dan aarden.

S@m

twani

Citaat van: Antoine op mei  8, 2013, 10:53:07
Eerst zonder aarde de juiste fase bepalen en dan aarden.
zo doe ik het maar dan nog meet ik vaak geen verschil, of kan mijn VDH Polechecker het verschil niet aanduiden...

Bij buizenapparatuur ( mijn Leben 300 en mijn DHTROB DAC) overigens zie ik enorme verschillen...misschien toeval......

Deleted member

Dat kan hoor, bij sommige apparaten is 't verschil erg klein en bij anderen groter. Heeft denk ik te maken met de trafo's in de apparatuur, buizen werken met forse trafo's en hoge spanningen dus ik kan me voorstellen dat de verschillen daar groter zijn.

edit: met een voltmeter kun je de verschillen beter meten.

vanzomereng

Citaat van: twani op mei  8, 2013, 10:43:57

Gr. Theo.
Ik heb voor een paar euro bij Blokker een complete kabel+stekkerblok gekocht met randaarde
en de randaarde binnen in dit blok losgemaakt. 
Dit blok gebruik ik samen met een Multi-meter alleen voor het uit-fasen van componenten. 

De VdH-Polechecker vind ik een kl@t# ding  >:(
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

twani

J.H

Citaat van: Antoine op mei  8, 2013, 10:08:59
Niet zo zeuren, je weet best wat er mee bedoeld wordt als Frank (en de halve wereld) 't zo noemt.

Voor de rest: stroom (I) gaat lopen als er een gesloten kring ontstaat tussen de mantel en een andere geleider als er een potentiaalverschil (V) tussen beiden bestaat en de weerstand (R) niet oneindig is. V=I*R, de wet van Ohm.

Misschien in jou halve wereld, maar in de elektrotechnische wereld haal ik toch niet graag zulke termen door elkaar.

En... Om wel even te zeuren de Wet van Ohm luidt: U=I x R  ;)