Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

twani

Jullie missen allemaal de clou van mijn stelling ;D (en dat is mijn schuld, want als niemand het begrijpt heb ik het onvoldoende duidelijk geformuleerd)
Ik nam de set van Bas als voorbeeld, dit omdat ik de ruimte van Frank eigenlijk veel te klein vind voor dergelijke speakers. Bas zijn set schoot mij spontaan door het hoofd, zijnde een set die ik vanwege de samenstelling (sub/monitor) en fysieke omvang eigenlijk best heel goed vind passen bij Frank z'n ruimte.....Natuurlijk gezien vanuit mijn perspectief dat ik heb van Frank z'n ruimte,die ik alleen van foto's ken.........

Het vermeende gevoel van competitie is hier geheel en al misplaatst.... ;D

Martin!!!

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 13:24:29
Dat is ook veel belangrijker, dan prijskaartjes e.d.

Ik zou er dan ook niets over roepen Frank. Maar als je er dan toch iets over wil roepen om de (mogelijke extreme) verschillen aan te halen, doe dat dan wel op basis van juiste prijsgegevens.

Het kwam op mij nog al laatdunkend en competitief over, maar zo zal het niet bedoeld zijn.

Veel plezier heren.............  ;D
mainly British stuff

frank2

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 13:35:00
Jullie missen allemaal de clou van mijn stelling ;D (en dat is mijn schuld, want als niemand het begrijpt heb ik het onvoldoende duidelijk geformuleerd)
Ik nam de set van Bas als voorbeeld, dit omdat ik de ruimte van Frank eigenlijk veel te klein vind voor dergelijke speakers. Bas zijn set schoot mij spontaan door het hoofd, zijnde een set die ik vanwege de samenstelling (sub/monitor) en fysieke omvang eigenlijk best heel goed vind passen bij Frank z'n ruimte.....Natuurlijk gezien vanuit mijn perspectief dat ik heb van Frank z'n ruimte,die ik alleen van foto's ken.........

Mijn speakers staan in en ruimte van 5 x 7 meter. Dat kan echt gemakkelijk, al vind ik en BE20 hier wel een beetje overdone, die kon ik ook kopen voor een zeer geringe meerprijs. Maar wat voor mij het meest telde was dat deze BE10 zo'n mooie detaillering hadden tov iets kleinere Ushers zoals de 8571 e.d. En dat hoor je dat verschil, dat heb ik hier thuis ook mogen horen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Deleted Member 2

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 13:35:00

De clou is wel begrepen, maar er is lekker over heen gekletst. ik ken de set van Frank en uiteraard ook zoals het in zijn woonkamer staat wel enigszins. En je hebt gelijk als je bedoelt dat de Ushers flinke kasten zijn. Maar toch passen ze prima in het geheel van de ruimte en de inrichting. Laten we aesthetiek er vooral buiten laten.
Als die mastodonten gaan spelen hoor je dat ze niet overgedimensioneerd zijn voor de ruimte waarin ze staan. En ook hier weer speelt smaak een beslissende rol bij het geluid dat je wilt hebben.

chansig

Je zou er inderdaad vanuit mogen gaan dat een speakerpaar van 17.000 beter klinkt dan een speakerpaar van 3500 euro. Maar dat zou ik dan eerst graag willen ondervinden en dus horen. Niet zomaar iets roepen, omdat je zoveel jaar geleden een keer Harbeth heb gehoord (in een niet zo fijne luisterriumte) en daarnaast je eigen speakers nog nooit hebt gehoord (naar eigen zeggen...) voor de volle 100%.

Ik dacht Frank enigszins terug was gekomen was van prijzen en kwaliteit aan elkaar te koppelen. Dit blijkt dus niet helemaal het geval te zijn. Neemt niet weg dat de BE10 (die ik niet alleen bij Frank heb gehoord) een hele mooie speaker is.

Ook de Dancer heb ik gehoord en die viel, bij wenw, vies tegen.

Ik ben benieuwd naar de luisterervaringen van oa Bas en 013. In ieder geval een mooie set om te beluisteren.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Bas Akkerman

Haha Theo, je gooide me inderdaad wel zand in de ogen door het niet te benoemen als monitor + sub maar als 'de set van Bas Akkerman'. Met mijn vooroordeel van het belang van synergie bij de laatste dacht ik dat het je meer ging om de kwaliteit van de sets.

Ook ik heb het idee dat de luidsprekers van Frank te groot zijn voor zijn kamer, maar dat is puur door wat ik zie. De verhalen van anderen en van Frank zelf, laten zien dat dat niet het geval is. Nogmaals, zelf luisteren is en blijft de beste manier. Eerder kan ik niets concreets zeggen over Franks set.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: chansig op januari 14, 2013, 13:55:56

Ik ben benieuwd naar de luisterervaringen van oa Bas en 013. In ieder geval een mooie set om te beluisteren.

Gr Hans

Ik ben daar inderdaad zeer benieuwd naar. Vooral omdat ik de vorige keer bij Frank constateerde dat het geluid van de set absoluut niet mijn smaak is.
Nu na vele aanpassingen zou dat wel eens anders kunnen zijn. Destijds hoorde ik heel duidelijk de potentie van de luidsprekers, maar de Oppo was naar mijn smaak de boosdoener. Een andere dac gaf aan dat het ook toen al - en zonder ARC-gedoe - het een heerlijk klinkende set zou kunnen zijn.

Groet,

Henk

frank2

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 14:20:04
Ik ben daar inderdaad zeer benieuwd naar. Vooral omdat ik de vorige keer bij Frank constateerde dat het geluid van de set absoluut niet mijn smaak is.
Nu na vele aanpassingen zou dat wel eens anders kunnen zijn. Destijds hoorde ik heel duidelijk de potentie van de luidsprekers, maar de Oppo was naar mijn smaak de boosdoener. Een andere dac gaf aan dat het ook toen al - en zonder ARC-gedoe - het een heerlijk klinkende set zou kunnen zijn.

Groet,

Henk

Klopt Henk de Oppo en de transparent LS kabels waren achteraf geen goede match, al moet ik erbij zeggen dat ik destijds bewust de set donkerder liet spelen om meer midbass gevoel te krijgen. Dus het is niet helemaal eerlijk tov de Oppo en de transparent.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

twani

Ik ben zeer nieuwsgierig naar het luisterverslag van "0-Dreizehn Henk" und Herr Akkerman. Den beiden Herrn schätze ich sehr hoch, wenn es darum geht daB angehörte beim Frank zu hause zum beschreiben....

Deleted Member 2

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 15:11:18
Ik ben zeer nieuwsgierig naar het luisterverslag van "0-Dreizehn Henk" und Herr Akkerman. Den beiden Herrn schätze ich sehr hoch, wenn es darum geht daB angehörte beim Frank zu hause zum beschreiben....

Wird gemacht und zwar sofort wann wir es angehört und auf der Heimfahrt besprochen haben 8)

erik s.

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 15:13:49
Wird gemacht und zwar sofort wenn wir es angehört und auf der Heimfahrt besprochen haben 8)
aber ein bisschen plötzlich!
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Ruud-

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 11:24:02
Mijn speakers op 100% van zijn kunnen, nee nog nooit, wel op ongeveer 80%.
?? Als je ze nooit op 100% hebt gehoord lijkt het mij vrijwel onmogelijk om ze bij je thuis op 80% in te schalen.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

twani

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 14:59:24
Klopt Henk de Oppo en de transparent LS kabels waren achteraf geen goede match, al moet ik erbij zeggen dat ik destijds bewust de set donkerder liet spelen om meer midbass gevoel te krijgen. Dus het is niet helemaal eerlijk tov de Oppo en de transparent.
Dat is nu een echte Frank uitspraak ;D Jij weet bepaalde zaken toch altijd van een verrassende "inkijk hoek" te voorzien :clapping: 
Nooit maar dan ook nooit zou bij mij opgekomen zijn om mijn set donkerder te laten ópspelen om meer "midbass gevoel" te krijgen....
Ik vergelijk een dergelijke handeling met "het voor de helft laten aflopen van je autobanden" omdat je anders wel eens te vroeg op je werk zou kunnen komen omdat je die ochtend erg vroeg wakker werdt ;D
Je bent en blijft toch een mooie vent Frank ;D (en dat meen ik natuurlijk, ondanks dat mijn gedachten over apparatuur, geluid en hifi mijlenver afstaan van die van jou)

Deleted Member 2

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 15:18:25
Dat is nu een echte Frank uitspraak ;D Jij weet bepaalde zaken toch altijd van een verrassende "inkijk hoek" te voorzien :clapping: 
Nooit maar dan ook nooit zou bij mij opgekomen zijn om mijn set donkerder te laten ópspelen om meer "midbass gevoel" te krijgen....
Ik vergelijk een dergelijke handeling met "het voor de helft laten aflopen van je autobanden" omdat je anders wel eens te vroeg op je werk zou kunnen komen omdat je die ochtend erg vroeg wakker werdt ;D
Je bent en blijft toch een mooie vent Frank ;D (en dat meen ik natuurlijk, ondanks dat mijn gedachten over apparatuur, geluid en hifi mijlenver afstaan van die van jou)

Je zou er bijna voor vanuit het Rijnmond gebied via Haaglanden naar Almelo rijden..... ;D

Met opgewekte groet,

Henk

Bas Akkerman

Al dat gekke Duits van jullie... >:( ;D

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 15:22:24
Je zou er bijna voor vanuit het Rijnmond gebied via Haaglanden naar Almelo rijden..... ;D

Met opgewekte groet,

Henk
Dan ben je eigenlijk wel een beetje gek ja. Gelukkig staan er bij de tussenstops twee sets op je wachten... Die hopelijk ook nog enig muziekplezier aan jou zullen schenken.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op januari 14, 2013, 15:26:18
Al dat gekke Duits van jullie... >:( ;D
Dan ben je eigenlijk wel een beetje gek ja. Gelukkig staan er bij de tussenstops twee sets op je wachten... Die hopelijk ook nog enig muziekplezier aan jou zullen schenken.

Je hebt helemaal gelijk met zowel de eerste als de tweede opmerking :blush:

Deleted member

Citaat van: Zee op januari 14, 2013, 10:21:45

Ik kan het wel met dit lijstje eens zijn (waarbij de eerste 3 met kop en schouders boven de anderen uitsteken).  In het geval van Frank moet je de roomcorrectie echter nog toevoegen.  Aan de grafiekjes die Frank heeft gepost moet deze namelijk flink ingrijpen om onder de (ongeveer) 600Hz een goede frequentierespons te verkrijgen.  Qua invloed zou ik de roomcorrectie dus in het lijstje ergens situeren gelijk aan de luidsprekers en de plaatsing van de speakers.

EQ/DSP ("roomcorrection") schaarde ik in gedachten onder akoestiek uit 't lijstje. Je zou 't kunnen zien als elektronische akoestiekcorrectie tenslotte.

Als ik 't zo lees dan deed Frank een stukje EQ dus toon-/klankbalanscorrectie met z'n kabels en/of Oppo en doet nu de Anthem dat met ARC.

Deleted member

Bas Akkerman

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 15:18:25
Zo raar vind ik dat anders niet hoor. Een set wat zwoeler afstemmen voor meer betrokkenheid of een puls in het hoog om het gevoel van meer detail te krijgen, zijn slechts twee voorbeelden van keuzes om een set meer naar de smaak te krijgen. Zelfs fabrikanten doen dat. Het verschil met veel consumenten is denk ik dat Frank dit bewust doet waar anderen pas na een tijdje erachter komen dat hun set een bepaalde "smaak" heeft.
Veel forumleden kopen volgens mij onbewust een zachte band en geven de weg de schuld van het gebrek aan rijcomfort om het zo eens te zeggen.

Bas Akkerman

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 15:36:21
En een echte schijttaal ook!!  :sarcasm: :D
Lol, ik vind het anders wel een mooie taal. Het is het gebrek aan kennis dat me nekt, iets dat ik minder heb bij Engels of Frans. Nee, Nederlands komt op mij eerder over als schijttaal met alle harde "g's". Ooit wel eens een buitenlander "achtentachtig prachtige grachtengordels" laten zeggen? ;D

frank2

Tsja ik ben nu een aantal jaren aan het tweaken en ook ik ben nog steeds af en toe verrast door wat ik weer meemaak terwijl ik mijn set echt wel ken. Maar zoals Snowmaster vaak zegt doe eerst iets extreems en ga dan weer terug, nu met de plaatsing v.d. speakers bleek dat zeer goed uit te pakken.
En hoewel ik weet dat het beter kan (als ik duizenden euro's meer betaal) zal ik niet in verhouding een dusdanige verbetering krijgen. Die extra 10 of 20% kost zoveel dat je dat moet laten zitten tenzij je de staatsloterij wint

Ik heb veel aandacht besteed aan interlinks en stroom, en hoewel dat voor weinig geld op een zeer goed nivo is zal dat ook nog beter kunnen, maar dan zal dat slechts een stroomblok zijn want daar haal je ook veel uit. De stroomkabels ben ik zeer tevreden over.

Verder ga ik binnenkort beginnen met usb kabels, kijken wat dat voor verschil geeft als dat er is, eerst voor muziek en daarna voor film. Daarna wil ik nog de boxee verbeteren door een betere adapter te gebruiken. Maar dit zijn relatief kleine dingen.

Overigens vraag ik mij af of onze gedachten wel mijlenver uit elkaar staan Twani, ik denk dat dat wel mee valt, alleen de manier waarop zal wel verschillen, en bovendien ons gevoel van hoe een set moet klinken.

Ik ben ooit bij BB&G bij Bjorn op bezoek geweest toen ze nog geen zaak in Hilversum hadden, en hun manier van hoe muziek moet klinken verschilt nogal van de mijne, zij gooien alles op beleving, of een speaker full range is of niet maakt niet uit, ik gooi alles op een speaker die alles van hoog tot laag kan spelen en tune dan verder in op beleving en een sound die mooi is. Toch kun je voor beide wat zeggen alles heeft z'n voor en nadelen.

Laat beide heren hier vlg week luisteren en dan lezen jullie hier wel hoe zij het vonden.

frank2

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 15:35:47

Als ik 't zo lees dan deed Frank een stukje EQ dus toon-/klankbalanscorrectie met z'n kabels en/of Oppo en doet nu de Anthem dat met ARC.

Je hebt volkomen gelijk, al doet de ARC het in alle opzichten aanmerkelijk beter. Overigens is de Oppo geen "doffe" machine, maar door bewust een bepaald stroomsnoer te gebruiken kreeg ik 'm "rustiger en wat donkerder" Grappige is dat de Denon die ik nu heb achter hetzelfde snoer hangt maar deze eigenschappen niet heeft. De Denon is veel opener achter hetzelfde snoer, voor testen heb ik 'm gebruikt als cd speler, maar verder gebruik ik 'm daar niet voor dat doet de HD>usb v.d. Anthem zeer goed.

Deleted member

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 15:44:42
Ik ben ooit bij BB&G bij Bjorn op bezoek geweest toen ze nog geen zaak in Hilversum hadden, en hun manier van hoe muziek moet klinken verschilt nogal van de mijne, zij gooien alles op beleving, of een speaker full range is of niet maakt niet uit, ik gooi alles op een speaker die alles van hoog tot laag kan spelen en tune dan verder in op beleving en een sound die mooi is. Toch kun je voor beide wat zeggen alles heeft z'n voor en nadelen.

Inmiddels (door schade en schande wijs geworden want zelf al jaren in 't bezit van full range luidsprekers) ben ik wel overtuigd van het standpunt van BB&G (met name Garmt) rond full range luidsprekers. Zonder EQ of een aangepaste akoestiek wordt zelden een optimaal resultaat verkregen! Je haalt je veel ellende op de hals als je in 't laag krachtige luidsprekers gewoon in een gemiddelde Nederlandse huiskamer neerzet. Zeker de kleinere kamers waar ze al gauw omwille van de WAF in de hoek of dicht bij een muur komen te staan levert gewoon een beroerd geluid op. Ik heb veel geprobeerd en alles was mislukt tot ik met een sub ging spelen, eindelijk fatsoenlijk laag!  :)

http://seriousaudioblog.blogspot.nl/2012/05/two-great-articles-on-multiple.html
CiteerFurthermore, stereo speakers, simply speaking, are horrible performers in the modal region of an actual room (and below), even when they have extremely extended, smooth, and powerful bass outdoors or in an anechoic chamber. Room modes dominate the speaker's performance down low, at least for speakers with enough volume displacement to excite modes in the first place. The bass is especially horrific when stereo speakers are placed to optimize midrange/treble performance and imaging, as they should be.

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 15:36:21
En een echte schijttaal ook!!  :sarcasm: :D

Ook als J.S. Bach het heeft opgeschreven en voorzien van passende begeleiding?

frank2

Je alweer gelijk Antione, of de akoestiek aanpakken of een DSP regeling, anders heb je grote kans dat de bas iets doet in je huis wat je liever niet hebt. Al blijf ik zeggen dat je met jouw speakers en de mijne geen sub nodig hebt. (al zal dat wel wat meer leven in de brouwerij brengen) In principe moeten jouw en mijn speakers een dusdanig laag kunnen geven dat je geen sub nodig hebt. Ik vind dat ik dat nu heb. (voor muziek dan, voor films mag het altijd sterker en meer zijn, dan zou een sub nog wat extra;s kunnen geven)