Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op januari 14, 2013, 09:26:49

Maar eigenlijk is dat niet het belangrijkste. Dat is naar mijn mening wel streven naar het beste binnen financiële en akoestische mogelijkheden, maar ook het accepteren van de tekortkomingen van de set en akoestiek. En daarmee het belangrijkste doel: het genieten van muziek. Er zijn veel manieren om dat te doen en ik hoop dat Frank dat net zo doet als ik.

Dat ben ik volledig met je eens.

En je hebt gelijk je kunt het niet met elkaar vergelijken, dat probeerde ik ook te zeggen met mijn verhaal.
Pas als je hier geluisterd hebt kun jij bepalen hoe het hier tov jouw set klinkt....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 09:33:18
Dat ben ik volledig met je eens.

En je hebt gelijk je kunt het niet met elkaar vergelijken, dat probeerde ik ook te zeggen met mijn verhaal.
Pas als je hier geluisterd hebt kun jij bepalen hoe het hier tov jouw set klinkt....
Absoluut, en andersom!

Kijk er naar uit je te ontmoeten Frank!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op januari 14, 2013, 09:37:44
Absoluut, en andersom!

Kijk er naar uit je te ontmoeten Frank!

Ik kijk er ook naar uit.
Ben zeer benieuwd naar de set van Bas en naar de set van frank na zijn aanpassingen. De set van voor de aanpassing was zoals met frank destijds besproken niet geheel mijn smaak. Leuk om nu op één dag drie sets te horen die zo volledig anders zijn qua samenstelling en qua geluid.

Jammer dat jullie (Frank en Bas) geen plaatjes draaien want dat geeft een geheel andere dimensie aan je set. Zo noemt Twani mij een detaillist - en eigenlijk klopt dat ook wel een beetje - maar met plaatjes draaien smelten de details en de beleving van de muziek samen.

Op naar de luistersessie Bas/Frank.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Van dat plaatjes draaien geloof ik meteen. Er komt in de toekomst ook wel een platenspeler, maar het kiezen zal nog wel de nodige voeten in de aarde hebben. Mijzelf kennende... ;)

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Citaat van: Antoine op januari 13, 2013, 16:14:13
Goed bezig Frank!  :thumbs-up: Mijn inziens is de speakerplaatsing een van de belangrijkste zaken die je goed moet doen. Eigenlijk iets waar je mee begint, maar goed: beter laat dan nooit!  ;) Het kost best wat moeite, tijd en inspanning maar de voordelen/de te behalen vooruitgang zijn enorm!

Mijns inziens is dit de volgorde van belangrijkste klankbepalende zaken voor een doorsnee systeem:

akoestiek
luidsprekerplaatsing
luidsprekers
versterking
bron
luidsprekerkabels
stroomvoorziening (aparte groep, aparte aarde, net stekkerblok en/of stroomfilter)
interlinks
resonantiecontrole apparatuur
andere tweaks

Uiteraard zijn schone contacten, en goede electrische verbindingen ook belangrijk.

Edit: uiteraard geldt 't verhaal van de zwakste schakel maar bovenstaande lijstje even grofweg, kort door de bocht!  :)

Ik kan het wel met dit lijstje eens zijn (waarbij de eerste 3 met kop en schouders boven de anderen uitsteken).  In het geval van Frank moet je de roomcorrectie echter nog toevoegen.  Aan de grafiekjes die Frank heeft gepost moet deze namelijk flink ingrijpen om onder de (ongeveer) 600Hz een goede frequentierespons te verkrijgen.  Qua invloed zou ik de roomcorrectie dus in het lijstje ergens situeren gelijk aan de luidsprekers en de plaatsing van de speakers.

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op januari 14, 2013, 10:13:23
Van dat plaatjes draaien geloof ik meteen. Er komt in de toekomst ook wel een platenspeler, maar het kiezen zal nog wel de nodige voeten in de aarde hebben. Mijzelf kennende... ;)

Alle analoog dealers van nederland en omstreken opgelet, Bas komt er aan!! :-X

;D

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 10:28:38

;D
Haha, op zijn vroegst pas in 2014 hoor. Eerst de akoestiek!

twani

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 10:28:38

;D
Ik voel een nieuw topic van minimaal een pagina of honderd aankomen ;D.  Veel plezier alvast gewenst met de meetandgreetluistersessiesbijeenkomstbezoekjes.....

frank2

Je kunt hier wel plaatjes draaien, platenspeler en phono voorversterker doen het naar wens, al blijf ik zeggen dat het niet zo fraai klinkt als de hard disk. Toch geeft mijn platenspeler wel een aardig mooie sound.
Dus neem een LP mee dan kan ik die voor je draaien.
mbt. de interlinks Henk,die zijn niet meer nodig....
Ik krijg deze week trouwens de USB kabels binnen, dus dat verschil kan ik ook laten horen...

Door het schuiven v.d.speakers kan ik nu het volgende doen:
1. rustig met mooi hoog en diepe bas
2. meer helder, opener met minder bas
kwestie van 30 cm speakers schuiven. Al prefereer ik wel zoals ze nu staan, de helderheid is iets minder dat mocht ook, het hoog is goed en ik heb een volle bas en midbass.

En nee Henk het klinkt nog steeds niet romig ;D
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Frank...heb je die Harbeths al een keer gehoord ?

Daarnaast: Heb jij je speakers al een keer gehoord op 100% van zijn kunnen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

De Harbets heb ik een keer bij wenw gehoord, en mijn speakers op 100% van zijn kunnen nee nog nooit, wel op ongeveer 80%.

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 11:06:32
Je kunt hier wel plaatjes draaien, platenspeler en phono voorversterker doen het naar wens, al blijf ik zeggen dat het niet zo fraai klinkt als de hard disk. Toch geeft mijn platenspeler wel een aardig mooie sound.
Dus neem een LP mee dan kan ik die voor je draaien.

Frank, niet echt beginnen met plaatjes draaien hoor. jou en je enthousiasme inmiddels een klein beetje kennend, geven je postings daarover een lawine aan reacties ;D

Groet,

Henk

twani

Citaat van: chansig op januari 14, 2013, 11:19:30
Frank...heb je die Harbeths al een keer gehoord ?

Daarnaast: Heb jij je speakers al een keer gehoord op 100% van zijn kunnen ?

Gr Hans
Dat laatste vroeg ik me nou ook af.....

chansig

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 11:24:02
De Harbets heb ik een keer bij wenw gehoord, en mijn speakers op 100% van zijn kunnen nee nog nooit, wel op ongeveer 80%.

Ik heb ze ook een keer gehoord (en de jouwe dus op 40/50%..ws want toen was je nog niet zover als nu). Buiten dat de BE natuurlijk wel iets anders doet met het laag is het natuurlijk lastig iets te zeggen over beide speakers zonder dat je ze of in dezelfde ruimte beluistert (ik vind de ruimte van WenW niet de meest prettige luisterruimte om eerlijk te zijn) en vlak naar elkaar.

Ze kunnen dan wel veel duurder zijn..maar in mijn optiek zegt dat niet heel veel over de kwaliteit.

Zou mooi zijn als Bas zijn speakers mee zou kunnen nemen. Dat dit niet gaat gebeuren is ook wel weer logisch.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: twani op januari 14, 2013, 11:24:58
Dat laatste vroeg ik me nou ook af.....

Ik heb de Harbets 1 keer gehoord bij wenw en inderdaad het is daar geen beste luisterruimte. Maar ik vond van wat ik mij kan herinneren, (is al lang geleden) het speakers die goed klonken.

chansig

Citaat van: frank2 op januari 14, 2013, 11:39:53
Ik heb de Harbets 1 keer gehoord bij wenw en inderdaad het is daar geen beste luisterruimte.

Hoe goed ook de set van Bas is, hij kan totaal niet op tegen de BE10 kwa resolutie en fijndetaillering, daarnaast de grootsheid van het geluid.

Misschien dan een idee om bovenstaande uitspraken niet vanuit de onderbuik te doen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Zee

Daarbij:   de BE10 en de Harbeth zullen elk in een totaal verschillende luisterruimte optimaal presteren.  Het heeft dan ook weinig zin deze speakers in eenzelfde ruimte met elkaar te vergelijken.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Citaat van: chansig op januari 14, 2013, 11:56:12
Hoe goed ook de set van Bas is, hij kan totaal niet op tegen de BE10 kwa resolutie en fijndetaillering, daarnaast de grootsheid van het geluid.

Misschien dan een idee om bovenstaande uitspraken niet vanuit de onderbuik te doen.

Gr Hans

Daar is niets verkeerds aan, speakers van 1000 a 2000 euro of 17000 euro, tuurlijk is dat geen vergelijk. Het kan zijn dat mensen de beleving van de een of de ander juist prefereren. Maar technisch gezien is er een dusdanig verschil dat je deze speakers niet kunt vergelijken, wat niet wil zeggen dat die speakers niet goed klinken, maar voor de prijs/kwaliteit kan de harbet misschien wel beter zijn dan de be10. In absolute zin zal een speaker van 17000 euro meer kunnen dan een speaker van 1000 of 2000 euro. Door mijn ondertussen opgedane ervaring kan ik dat wel zeggen.
Al kan ik naar speakers van 1000 euro ook heel goed luisteren.

Ik heb hier ooit speakers van een forumlid gehad, bij hem thuis klonken ze niet erg fraai, daarna hier thuis dezelfde speakers aangsloten op mijn set van destijds, ze klonken erg mooi opeens en dat voor speakers van 500 p/paar.

Martin!!!

Die Harbeth's van Bas met de Velodyne DD18 kosten wel iets meer dan de door jou bedachte 1000-2000 euro hoor Frank.........
mainly British stuff

frank2

Citaat van: Martin!!! op januari 14, 2013, 12:38:49
Die Harbeth's van Bas met de Velodyne DD18 kosten wel iets meer dan de door jou bedachte 1000-2000 euro hoor Frank.........

klopt, ik rekende geen velodyne, zeer goede subs, vind ze alleen erg duur.

Martin!!!

Dan nog zit je er nog behoorlijk naast........   :D

Eigenlijk weet je niet echt waar je het over hebt........
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op januari 14, 2013, 12:55:42
Dan nog zit je er nog behoorlijk naast........   :D

Eigenlijk weet je niet echt waar je het over hebt........
Citaat van: Zee op januari 14, 2013, 12:12:22
Daarbij:   de BE10 en de Harbeth zullen elk in een totaal verschillende luisterruimte optimaal presteren.  Het heeft dan ook weinig zin deze speakers in eenzelfde ruimte met elkaar te vergelijken.
Om hier nu een tweestrijd tussen de set van Frank en mij te houden lijkt me ook een beetje ver gaan. Dat is ook nooit mijn intentie als ik ergens ga luisteren. En al helemaal niet om een winnaar te hebben. Ik heb nog nooit een paar Ushers gehoord, laat staan één van €17.000! Ook al ligt de nieuwprijs van de Harbeth Monitor 30.1 in combinatie met de Velodyne DD18 op zo'n €7.500,-, het zal technisch gezien wellicht minder zijn dan de Ushers van Frank.

Kortom, ik ga gewoon lekker luisteren bij Frank, beetje babbelen met Henk en Frank en er een leuke dag van maken. Competitie houd ik wel in mijn sporten. ;)

frank2

Dat is ook veel belangrijker, dan prijskaartjes e.d.
Laat ik het zo zeggen ongeacht wat voor en set je hebt staan het gaat erom of je het lekker vind klinken....

En ach de meesten hebben nooit een Usher BE10 gehoord... pas geleden was hier een forummember voor het eerst die echt ook een leuke set heeft staan..... hij zei nog van te voren zulke grote speakers dat zal wel flink pittig zijn met heel veel bas...... hij was dan ook stomverbaasd hoe ze echt klonken... zijn mond viel open van verbazing.... ach ieder z'n eigen beleving....

Deleted Member 2

Quote: Kortom, ik ga gewoon lekker luisteren bij Frank, beetje babbelen met Henk en Frank en er een leuke dag van maken. Competitie houd ik wel in mijn sporten. Quote

zo is het. En bovendien is geluid één van de meest overschatte eigenschappen van muziek....... 8)

AbZ

Citaat van: Onder013 op januari 14, 2013, 13:25:17
bovendien is geluid één van de meest overschatte eigenschappen van muziek....... 8)
Bij sommigen lijkt het idd meer om de stroomvoorziening te gaan.