Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

Frank,

Ben het niet met je eens, dat je met het stroom gebeuren het zelfde verschil kan bereiken
als met andere speakers kopen. Ik heb het verschil bij jou thuis gehoord, tussen stroom uit de muur
en via jouw audiogroep, en dat is goed hoorbaar.

Maar laat ik alleen het verschil van mijn Be10 en jouw Be10 even aanhalen, het verschil wat er tussen die
twee zit (nieuwe vs oude model) is met stroom niet te bereiken.

Wel is stroom een vergeten kindje, om de set mee af te tweaken :)

frank2

Citaat van: frank2 op februari 25, 2012, 08:07:09

En ja deze verschillen zijn kleiner dan nieuwe speakers kopen of een nieuwe duurdere versterker kopen van een ander merk.

wel goed lezen Arjan
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op februari 25, 2012, 08:07:09
Nu zeg je heel terecht; dan kun je beter andere speakers kopen die beter klinken, ja en nee. elke speaker heeft wel iets wat weer niet geheel lekker is met bepaalde muziek en ook afhankelijk van de akoestiek. De meeste sets staan in de huiskamer en daar mag meestal geen dempingsmateriaal aan de wand gehangen worden.... WAF factor. In mijn geval ga ik geen nieuwe speakers kopen van 15000 euro, die dan misschien hier beter klinken.... terwijl je met deze aanpassingen precies hetzelfde effect bereikt voor 700 euro incl. stekkerdoos.

frank2

Citaat van: S@m op februari 25, 2012, 08:53:17

@s@m: ter verduidelijking: als je je geluid iets warmer wilt hebben, kun je andere  speakers kopen of je kunt iets met stroom doen.
Het effect is hetzelfde, alleen stroom aanpassen is goedkoper.

Wil je een andere sound: andere speakers kopen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op februari 25, 2012, 08:59:42
@s@m: ter verduidelijking: als je je geluid iets warmer wilt hebben, kun je andere  speakers kopen of je kunt iets met stroom doen.
Het effect is hetzelfde, alleen stroom aanpassen is goedkoper.

Wil je een andere sound: andere speakers kopen.

Mag ik refereren naar je antwoord op Reply #5925...

Former member 78

Citaat van: frank2 op februari 25, 2012, 08:45:28
wel goed lezen Arjan

Sorry, heb waarschijnlijk te snel mijn berichtje gepost!

Former member 78

S@m

Citaat van: ArjanR1 op februari 25, 2012, 09:38:54
Sorry, heb waarschijnlijk te snel mijn berichtje gepost!

Getver, weer excuses aanbieden voor iets wat je helemaal niet fout hebt gedaan.

De één schrijft iets wat de andere wellicht verkeerd interpreteerd of in elk geval anders is bedoeld. Volgens mij is dit nou net hetgeen wat (vooral in dit topic) vaak gebeurd.

Citaat van: ArjanR1 op februari 25, 2012, 09:40:25
Sinds wanneer ben jij weer onder die steen vandaan gekropen?

Ik heb inderdaad al m'n geloofwaardigheid (althans voor wat het waard was) verprutst door weer actief deel te nemen aan het forum...

Als ik sommige zaken lees dan kan ik de kriebel helaas niet weerstaan... :confused:

Former member 78

Citaat van: S@m op februari 25, 2012, 09:44:27

De één schrijft iets wat de andere wellicht verkeerd interpreteerd of in elk geval anders is bedoeld. Volgens mij is dit nou net hetgeen wat (vooral in dit topic) vaak gebeurd.

Ik heb inderdaad al m'n geloofwaardigheid (althans voor wat het waard was) verprutst door weer actief deel te nemen aan het forum...

Als ik sommige zaken lees dan kan ik de kriebel helaas niet weerstaan... :confused:

Het eerste:
Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, en dan was ik het onterecht eens met Frank.

Het tweede:
Jouw geloofwaardigheid mbt wegblijven, die was een tijdje geleden al weg hoor ;D

Als je dit topic met wat meer respect gaat behandelen, vind ik het erg leuk dat je er weer bent!

S@m

Citaat van: ArjanR1 op februari 25, 2012, 09:49:45
Als je dit topic met wat meer respect gaat behandelen, vind ik het erg leuk dat je er weer bent!

Dat vind ik erg aardig van je!

Mijn voornemen is om Frank geen slapeloze nachten te bezorgen, zal dus proberen dit topic alleen te lezen  ;)

Former member 78

Kjelt

Citaat van: frank2 op februari 25, 2012, 08:59:42
@s@m: ter verduidelijking: als je je geluid iets warmer wilt hebben, kun je andere  speakers kopen of je kunt iets met stroom doen
Je kunt ook de verwarming wat hoger zetten als je het iets warmer wilt hebben.

Als je bedoeld dat je het midden van het audiofrequentie gebied wilt boosten is dat natuurlijk iets heel anders.

Overigens als we het toch over essentiele zaken wbt luisteren hebben, wat klonken mijn speakers slecht laatst toen het vroor, was ik vergeten de luchtbevochtiger aan te sluiten. De luchtvochtigheid was lager dan 20% in de woonkamer en dan klinken houten instrumenten als luidsprekers totaal niet meer en het is nog slecht ook voor je het weet kunnen ze scheuren. Twee dagen later was de luchtvochtigheid weer op peil (50%) en daar was het aangename bekende geluid weer terug. Jammer dat de meeste audio kenners hier helemaal geen weet van hebben, dadelijk laten ze dit soort essentiele verschillen nog verklaren door een ander stekkerblok o.i.d.

Xstream

@Frank:
Hm, ok, apart. Maar dat betekend dus dat stroom dus al, voordat het een receiver/versterker bereikt, een "klank eigenschap" heeft, afhankelijk van stabiliteit en materiaal keuze? Dat is dus wat jij/jullie beweren?
Want het zit immers "voor" alles wat 't geluid bepaald (althans, in mijn huidige beleving).

Kijk, met kabels volg ik 't nog. Dus zit "tussen" je apparatuur die daadwerkelijk wat met geluid te maken hebben (al ben ik ook hier gereserveerd in - als in, materiaal keuze en dikte (bandbreedte) bepaald geluid - maar OFC van merk A zal 't zelfde klinken als van merk B, ervan uitgaande dat de isolering en dus storings factor min of meer 't zelfde is - iets anders zal heus geen enorm hoorbaar verschil maken). Ik heb zelf hier nu 3 soorten kabels. Allen wel OFC, maar 1 ervan meer vernikkeld en een iets andere stekker opbouw de 2 anderen niet. Daar hoor ik dan iets verschil in. Maar tussen de 2 min of meer dezelfde "soort" kabels hoor ik echt geen verschil - zelfs terwijl er 50 EU p/m verschil in zit. Ook heb ik 2 soorten speaker kabel geprobeerd. 1 100% OFC en de ander 50% OFC en 50% zilver. Dat zijn aantoonbare verschillen en daar kun je wel verschil in herkennen.

Al ben ik wel nieuwsgierig nu uiteraard. Maar zelfs als 't zo zou zijn, ik zie mezelf nog geen aparte audio groep e.d. aanleggen :) Ik ben verder zo A-technisch als wat op dat vlak. Maarja, dat is misschien ook omdat waar ik nu woon ervaar als tijdelijk, dus niet bereid ben de moeite te nemen 't uit te vogelen. Dus wellicht als ik "echt" gesettled ben dat ik hier eens naar wil kijken en ervaren.

Zelf koop ik gewoon nieuwe speakers als ik me ergens aan begin te irriteren. Vaak 2e hands. En m'n huidige set verkoop ik 3e hands, dan valt het reuze mee met de kosten hoor :) En als je in een hoger segment zit, dan blijft doorgaans de waarde (misschien nog wel meer) prima overeind als in mijn budget/midden segment. En het maakt je meer en meer bewust van wat je zoekt, dus ik kom steeds dichterbij bij m'n ideaal beeld. Of ik ooit zover zou willen gaan op stroom vlak, ik weet 't niet. Misschien als ik een keer ervaren is wat nu precies 't verschil is.

Toch heb ik menig speaker gehoord van 1.000 - 5.000 speaker, zelfs van 10.000, die lang niet zo lekker klinken als mijn huidige setup. Nu zal dat ook smaak zijn, maar 't geeft ook wel een beetje aan hoe "ziek" de audio wereld soms is :P Wil niet zeggen dat 't regel is, maar enigszins gereserveerd blijf ik toch wel. Ik heb immers ook speakers van 10.000 gehoord (KEF Reference 8 jaar terug ofzo) waar ik bijna tranen van in m'n ogen kreeg zo mooi. Maar psychologie speelt een grote rol ook wel in dit wereldje - en is het soms wel een wir war om mensen die "iets willen geloven waardoor ze beweren dat 't zo is" te onderscheiden van mensen die "het daadwerkelijk objectief ervaren". Daarom is zelf ervaren eigenlijk essentieel om iets aan te nemen - tenzij je iemand zodanig goed kent dat je 't wel durft aan te nemen :)

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

AbZ

Citaat van: S@m op februari 25, 2012, 09:44:27Ik heb inderdaad al m'n geloofwaardigheid (althans voor wat het waard was) verprutst door weer actief deel te nemen aan het forum...
Helemaal niet.  Soms heb je het gewoon ff gehad (of gewoon andere prioriteiten),  maar je moet er geen big deal van maken.  Voor de rest geloof ik alles wat hier geschreven wordt.

frank2

Citaat van: Xstream op februari 25, 2012, 17:18:30
@Frank:
Hm, ok, apart. Maar dat betekend dus dat stroom dus al, voordat het een receiver/versterker bereikt, een "klank eigenschap" heeft, afhankelijk van stabiliteit en materiaal keuze? Dat is dus wat jij/jullie beweren?
Want het zit immers "voor" alles wat 't geluid bepaald (althans, in mijn huidige beleving).

Kijk, met kabels volg ik 't nog. Dus zit "tussen" je apparatuur die daadwerkelijk wat met geluid te maken hebben (al ben ik ook hier gereserveerd in - als in, materiaal keuze en dikte (bandbreedte) bepaald geluid - maar OFC van merk A zal 't zelfde klinken als van merk B, ervan uitgaande dat de isolering en dus storings factor min of meer 't zelfde is - iets anders zal heus geen enorm hoorbaar verschil maken). I

Hier zit 't hem juist, de ene OFC is de andere niet. Verder heb ik hier alleen koper kabels en ook daar zit al verschil in al kost deze kabel 10 euro p/m. Daarnaast doen stekkers ook nog veel; dit heb ik net proefondervindelijk weer vastgesteld, er zit een behoorlijk verschil in furutech gold en iego gold. Oh en we hebben het nog niet over de dikte van de draden gehad, 2,5 of 4 mm2 en ook nog niet over de ommanteling want dat maakt ook weer verschil. En dan hebben we nog solid core en geen solid core en we hebben nog cryogeen behandeling...  In een stekkerblok zit ook bekabeling en inlets.... dus je begrijpt het al.....

Duurdere kabels hebben vaak een legering zoals zilver of bijv. ferriet erbij in.... en alles klinkt weer anders...

twani

Citaat van: S@m op februari 25, 2012, 09:44:27

Jij hebt al je geloofwaardigheid nog hoor S@M ;) 

frank2

Als afronding in het stroomgebeuren heb ik nog enkele stekkers (IEC en Shuko) getest.
Zoals misschien bekend is heeft een IEC stekker (die aan de kant van het apparaat zit) de meeste invloed, maar ook de shuko heeft invloed, vaak iets minder.
Hoewel uit mijn testen is gebleken dat ook hier toch nog een verschil zit, wil ik erop wijzen dat dit geen giga verschillen zijn, meer nuance verschillen maar wel duidelijk merkbaar vooral als je wat langer luistert.
Alle stekkers getest op Lapp kabel.

Furutech koper beide zijden: egaal homogeen geluid, beetje standaard erg basic, doet niets verkeerd, maar het sprankeld ook niet

Furutech gold , hft shuko: beter geluid, geen surplus hoog meer homogeen vol geluid, glijerig, ruimtelijke werking stemmen naar achtergrond, mids iets ieler, daardoor een beetje nadruk op hoog.

Iego Gold beide zijden: strakker geluid, meer forward, geen schreeuwen, klinkt meer into your face, iets feller, meer attack,  maar niet teveel hoog, niet glijerig. Geen enkele kans op schreeuwigheid, blijft strak. (ook bij alison kraus) Bas is dieper dan bij furutech

aanvulling: op ander stroomsnoer kan de uitwerking weer geheel anders zijn.

S@m

En een gewone vernikkelde Popp schuko (Gamma) aan een eenvoudige Kaiser IEC met bv Lapp kabel?

erik s.

Citaat van: S@m op februari 27, 2012, 10:25:00
En een gewone vernikkelde Popp schuko (Gamma) aan een eenvoudige Kaiser IEC met bv Lapp kabel?
de Kaiser is prima, de Popp is meuk. neem dan de Bals.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Citaat van: S@m op februari 27, 2012, 10:25:00

kan ook heb ik er ook achter gehad, klinkt wel het slechtste van alle bovenstaande. Rauw hoog, geen fijnzinnigheid, erg basic geluid.
(al was het dan een shuko bals) maar kost wel aanzienlijk minder dan bovenstaande stekkers van ongeveer 40 en 50 euro p/st

Balls en Kaiser ga ik weer gebruiken op de Belden kabel welke als reserve hier liggen.

S@m

erik s.

Citaat van: S@m op februari 27, 2012, 10:46:55
In welk opzicht volgens jou Erik?

slechte afwerking, slecht materiaal, hopeloze montage.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zee

Frank, weet je zeker dat de door jou ervaren klankverschillen tussen de stekkers worden veroorzaakt door de stekkers zelf?   Het zou ook kunnen dat je de draden in de ene stekker net en kwart slag strakker hebt aangedraaid dan in de andere....   :dry:
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Peerless Monster

Citaat van: Zee op februari 27, 2012, 11:05:52
Frank, weet je zeker dat de door jou ervaren klankverschillen tussen de stekkers worden veroorzaakt door de stekkers zelf?   Het zou ook kunnen dat je de draden in de ene stekker net en kwart slag strakker hebt aangedraaid dan in de andere....   :dry:

Je kan het aantal kwartslagen gewoon tellen...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10