Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Ik lees dat toch anders, vraag een normale vraag, als er mensen zijn die daar de wenkbrauwen bij optrekken, dan geeft dat eerder aan hoe zij er overdenken dan dat ik Frank2 niet in z'n waarde laat.
Frank2 is een man van details, het lijkt me dat hij ook hierin weloverwogen keuzes maakt.

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 22:48:50
Da's mooi, dan lees ik ook geen antwoorden meer van jou over vragen die niet aan jou gesteld zijn.

Nu weer terug on topic? respectvol frank2 z'n set en stroom?

Citaat van: Jumping Jack op februari 16, 2012, 08:28:23
Je laat je niet uit je tent lokken, maar probeert dit wel te doen bij Frank2. Antoine heeft al een duidelijk (en voor de hand liggend) antwoord gegeven op jouw vraag (waarvan ik vermoed dat je het antwoord ook zelf al wist) en toch wil je horen wat Frank daar op te zeggen heeft om daarna wss zijn antwoord weer te ridiculiseren...

Kijk, ik trek soms ook grote ogen bij wat ik hier allemaal lees maar ik laat het daar dan ook bij. Frank2 heeft zijn eigen stijl om dingen te verwoorden en eens je daarmee vertrouwd bent, komen er wel interessante zaken voorbij. Komt daar nog bij dat dit zijn topic is, over zijn beleving van zijn hobby die hij met veel enthousiasme deelt... Ben je niet akkoord met zijn visie of bewoordingen: slik het in en lees iets anders, het internet is groot genoeg.
JBL PRX Power!

Raphie

Als laatste aanvulling: Ik wil Frank2 zeker niet weren uit z'n eigen topic, of 1 v/d 3 zijn.
Is mijn vraag te moelijk, of kiest Frank2 er voor deze niet te beantwoorden, dan respecteer ik dat.

Heb verder geen vragen meer en zeker niet de intentie om dit topic te laten ontsporen.
blijf wel meelezen om te kijken hoe het zich verder ontwikkeld.
JBL PRX Power!

B.

Frank, als ik bij de 1 van de 3 behoor moet je ´t me zeggen, dan blijf ik hier zelf weg.
Je moet in je eigen topic natuurlijk nog wel kunnen posten voor de mensen die met plezier jouw ervaringen volgen!

blue-eyes

Citaat van: frank2 op februari 16, 2012, 08:07:11
Heb besloten geen vragen meer te beantwoorden en niets meer te posten voor langere tijd

Reden: trolgedrag van 2 a 3 mensen

@Frank2: jammer, naar mijn persoonlijke mening is dit geen goede beslissing! Er zijn imo betere keuzes, maar dat is aan jou.

@Raphie: je weet dat Frank2 niet op een vraag van je gaat antwoorden, hoe serieus deze ook had geweest of is! Het is derhalve "niet slim" hier te posten. Maar goed, je hebt recht hier te posten, en deze posting is ook geen trol gedrag (ik weet niet wat je volgende vraag/opmerking zou zijn geweest indien Frank2 had geantwoord .......)

@ Overige leden: ik ben een beetje klaar met leden die ELKE posting van een aantal leden bij me melden als zijnde trol gedrag.......
Ter informatie, helaas lijden de goeden onder de slechte, ik ben daar klaar mee, ik bekijk geen report to mod mails meer.
Excuses aan diegenen die wel een oprechte melding doen.

Bovenstaand is niet vanwege dit voorval, maar dit voorval is wel de druppel. Wat hebben wij veel leden met te kleine schoenen, die op de kast zitten, etc. etc.
En dat voor beide kampen...... Wat is het moeilijk met elkaar om te gaan, zekere respect te geven aan elkaar ook al ben je het niet met elkaar eens.

BE
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Snowmaster

Citaat van: Blue-Eyes op februari 18, 2012, 11:33:22
Bovenstaand is niet vanwege dit voorval, maar dit voorval is wel de druppel. Wat hebben wij veel leden met te kleine schoenen, die op de kast zitten, etc. etc.
En dat voor beide kampen...... Wat is het moeilijk met elkaar om te gaan, zekere respect te geven aan elkaar ook al ben je het niet met elkaar eens.

BE

Hey BE, kop op !
Ik kan mij voorstellen dat de mods er zo langzamerhand ook helemaal genoeg van hebben.
Dit betekent dat wij met zijn allen de grens bereikt hebben. Voor mij is er ook geen schuldvraag want wij doen dit met zijn allen. Er wordt immers gepost en daarop wordt gereageerd.
Als wij plezier willen houden dan moet het gewoonweg anders en met meer onderling respect.

Dit betekent : begin dus bij jezelf Snowmaster  :-\ ! .
Ok, bij deze.....

Al heel erg lang start ik geen topics meer.  Waarom niet ?  
Omdat ik al dat negatieve gezeur beu ben en omdat ik geen zin heb in pseudowetenschappelijke discussies.  
Het eerste lach ik meestal nog wel weg omdat het mijn topic niet is.  Eigenlijk dus vooral het laatste.

Al enige jaren hou ik mij bezig met stroom en daarbij ben ik heel erg ver gegaan om te ontdekken of er verschillen zijn.
Door het nemen van grote risico's kwam ik erachter dan het geluid compleet anders kon klinken door wijzigingen in de stroomaansluiting. Maar...het klonk vooral anders en niet direct beter.  Bij techneuten in Duitsland ben ik toen op zoek gegaan naar een verklaring. Het mooie van Duitsers is dat Herr Ingenieur zich onzettend gevleit voelt door dit soort telefoontjes uit Holland en volop meedenkt. Dit stimuleerde mij om door te gaan met deze minieme verschillen.
Mijn boerenverstand dacht : "Ook al is het maar bv. 0,5% verbetering, dan zijn 10 van deze verbeteringen toch mooi meegenomen.  Zo blijkt het ook te zijn in de praktijk.
Toen ik een geruime tijd geleden op dit forum iemand tegen kwam die op de achtergrond beschikte over een laboratorium waar probleemloos kabelverschillen konden worden gemeten, werd ik opnieuw bevestigd in mijn waarnemingen.
Ook werd mij toen snel duidelijk dat je kabels kunt selecteren op geschikte eigenschappen door metingen, maar dat de klankmatige uitwerking niet direct voorspelbaar is. Wel zijn verstorende invloeden meetbaar of kun je met logapparatuur de beste fase in je huis kiezen. Hetzelfde kun je met een megmeting doen voor je aarde.

Het enige wat er dus gebeurt : zorgen dat je set van stroom wordt voorzien die zo weinig mogelijk is "verstoort".
Alle kabels en stroomgeleiders filteren op hun eigen wijze de frequenties die stroom meevoert. Hoe minder overgangen en hoe minder filtering des te beter. Maar hoe weet je nu wat goed functioneert?
In mijn geval is dat gewoonweg proberen, ervaring opdoen en contact houden met mensen die dit wel kunnen meten of veel technische ervaring hebben op dit gebied. In dat geval moest ik altijd over de grens of kwam ik bij de "labboys" .

Samen met Frank ben ik nu bezig aan het laatste stukje van de speurtocht : stekkers en kabels.
De duurste kabels van € 500,- of meer zijn geprobeerd maar brachten geen oplossing. Wij kwamen erachter dat het ook erg goed klinkt voor € 10,- per meter. Ditzelfde geldt voor dure audiogroepen die een bekende Nederlandse firma aanlegt.
Voor veel minder geld is een beter resultaat te bereiken. Daarnaast is mijn meterkast nog aangepast en heeft mijn set een eigen aardpen.  Door al deze aanpassingen die bij elkaar minder dan € 1000,- kosten (incl.stekkerblokken, powercords e.d.), speelt mijn pingpongsetje op een niveau dat je met een € 1.000,- duurdere component of PPP niet kunt halen.
Dit is dus geen voodoo of hocus pocus maar gewoon zorgen voor minder verstorende schakels in je stroomaanvoer.
Zelf ben ik ook nieuwsgierig in hoeverre dit meetbaar is in de frequentierespons. Gelukkig wil Keyser daarbij wel een keer helpen.
Na het testen van o.a. de stekkerblokken, heb ik ook daar besloten om er zelf eentje te bouwen. Opnieuw was er verbazing. Het heeft mij precies € 20,-  en zes uurtjes knutselen gekost om met alle opgedane ervaring een stekkerblok in elkaar te zetten dat een breder bereik heeft dan de door Frank gereviewde exemplaren.  Het blok is gemaakt van een beetje "afvalmateriaal" dat ik nog had liggen. Het klinkt in de basis nu al beter dan alles dat ik tot vandaag gehoord heb.
Natuurlijk is er een "maar"........want hij klinkt digitaal en enigszins klinisch. Ik mis dus emotie en ronde klanken.
Aan de andere kant : niet slecht voor een eerste probeersel met pas 120 inspeeluren.
Daarom doop ik hem "de Snowmaster I " en ga op zoek naar een iets analoger geluid door ander materiaal te gebruiken.
Betere klank door het verbeteren of veranderen van je stroomvoorziening is dus geen hocuspocus maar een urenvretende leuke hobby. Het is gebaseerd op de geleidende eigenschappen van de materialen en de mate waarin dit invloed heeft op de klank.
Als je mij nu vraagt : bewijs dit, maak dit meetbaar !  Dan heb ik maar één antwoord : dat kan ik niet.
Natuurlijk zal Keyser t.z.t. kleine verschillen meten als ik kies voor 2 extreem uiteenlopende vormen van bekabeling.
Waarschijnlijk zullen zijn oren dit beter waarnemen, maar ditzelfde geldt ook voor luidsprekers, CD/DVD spelers en versterkers. Op papier hebben ze nagenoeg gelijke specs, maar hun klank is vaak totaal anders.
Dan bestaat er ook nog zoiets als een "familiegeluid bij eenzelfde fabrikant". Een Denon is herkenbaar als een Denon en dat  klinkt weer totaal anders dan een Yamaha of een Krell.  Als je Ushers naast B&W's zet dan zit er ook een lijn in de klankkleur. Als je naar de specs kijkt wordt het best moeilijk om dit uit te leggen of te verklaren. Ik kan het in ieder geval niet.
Zo is het voor mij ook niet mogelijk om de klankverbeteringen van stroom precies uit te leggen. Als ik dit wel zou kunnen, had ik het heel graag gedaan.
Ik zal sportief zijn en de ontwikkelingen van de Snowmaster I hier posten, ook als het een mislukking wordt.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HTip

Mooie uiteenzetting Snowmaster. Ik hoor wel wanneer je zover bent dat je naar mij komt. Ben zo benieuwd of ik de PPP dan niet meer nodig heb.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frank2

Citaat van: Blue-Eyes op februari 18, 2012, 11:33:22
@Frank2: jammer, naar mijn persoonlijke mening is dit geen goede beslissing! Er zijn imo betere keuzes, maar dat is aan jou.

Ik heb gisteren wat uitwisselingen per mail gehad, en daardoor heb ik besloten om het te proberen nogmaals hier wat te gaan posten
Ik hoop van ganse harte dat dit topic niet weer bevuild wordt door mensen die continue blijven posten om het posten.
Je hoeft het geheel niet eens te zijn met mijn ervaringen en/of schrijfwijze, dit mag je gerust kenbaar maken maar 1x dat doen is voldoende.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Ik heb ondertussen de Iego stekkers aan de lapp kabel vastgemaakt, de lange dunne schroeven aan de kop zitten werkelijk muurvast, dus losschroeven kan alleen als je goed passend gereedschap gebruikt, anders draai je de kop kapot.

Daarna een tijdje aan de sat. tuner gehangen. Daar heeft ondertussen, belden met standaard stekkers aangezeten, lapp met furutech gold en bals, lapp met bals en een koper iec; simpel gezegd met IeGo klonk het tot nu toe het beste, meer definitie, mooi laag, rustig hoog. Frappant vond ik wel dat de sat. tuner opeens zo'n stuk beter klonk, niet echt subtiel maar wel duidelijk hoorbaar.

Daarna heb ik hem om de stekkers even te laten inspelen op de VV gezet, met de bedoeling dit maandag a.s. naar de Oppo te zetten.

Helaas ik ben (weer) eens door m'n rug gegaan, dus loop nu als een krom oud mannetje sloffend door het huis, dus komende week geen snoerwisselingen meer
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Citaat van: HTip op februari 19, 2012, 10:10:14
Mooie uiteenzetting Snowmaster. Ik hoor wel wanneer je zover bent dat je naar mij komt. Ben zo benieuwd of ik de PPP dan niet meer nodig heb.

:withstupid:

Ik kan jullie pionieren wel waarderen en volg jullie uiteenzettingen met interesse. Ik zou het dan ook erg jammer vinden als jullie stoppen met posten!

Tip; van een arbeidsdeskundig psycholoog, welke ik vanuit mijn dagelijkse functie soms om advies vraag, krijg ik steevast hetzelfde advies aangaande mensen die zich negatief profileren: negeren 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

blue-eyes

Citaat van: Xander32 op februari 19, 2012, 10:31:25
:withstupid:

Ik kan jullie pionieren wel waarderen en volg jullie uiteenzettingen met interesse. Ik zou het dan ook erg jammer vinden als jullie stoppen met posten!

Tip; van een arbeidsdeskundig psycholoog, welke ik vanuit mijn dagelijkse functie soms om advies vraag, krijg ik steevast hetzelfde advies aangaande mensen die zich negatief profileren: negeren 8).

Blijkbaar hoef je daar niet voor te studeren, dat was ook mijn advies :D

Citaat van: frank2 op februari 19, 2012, 10:24:07
Ik heb gisteren wat uitwisselingen per mail gehad, en daardoor heb ik besloten om het te proberen nogmaals hier wat te gaan posten
Ik hoop van ganse harte dat dit topic niet weer bevuild wordt door mensen die continue blijven posten om het posten.
Je hoeft het geheel niet eens te zijn met mijn ervaringen en/of schrijfwijze, dit mag je gerust kenbaar maken maar 1x dat doen is voldoende.

Top Frank.
Ook al ben ik het inhoudelijk niet altijd met je eens, maar waardeer ik zeer dat je door gaat! Iedereen heeft recht op een mening.
Velen volgen dit topic met interesse, dus ben ik blijf dat je doorgaat!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

erik s.

Citaat van: frank2 op februari 19, 2012, 10:24:23

Helaas ik ben (weer) eens door m'n rug gegaan, dus loop nu als een krom oud mannetje sloffend door het huis, dus komende week geen snoerwisselingen meer

niet meer doen. bij mij resulteerde dat na tig keer er door gaan in een dikke hernia.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op februari 19, 2012, 11:47:12
niet meer doen. bij resulteerde dat na tig keer er door gaan in een dikke hernia.
Dat krijg je van die zware stekkerblokken  :notify:
Sterkte voor beiden!

frank2

De laatste keer was 1,5 jaar geleden.

kermy

Aangezien Frank2 en Snowmaster volgens mij iedere druppel uit de laatste 10m van de netspanning aan het wringen zijn en ze daar na het afronden van het "stekkerblok" verhaal mee klaar zijn het volgende.

Om een complete loskoppeling van het net met zijn vervuiling te bereiken zou je het volgende kunnen doen, neem een grote elektromotor en laat die op de netspanning draaien, koppel deze motor aan een capabele dynamo en presto je bent je eigen energie leverancier.

Voordeel van voorgaande is dat deze oplossing specifiek voor de audiogroep kan dienen en dat door een eventueel toe te voegen vliegwiel kleine afwijkingen in toerental aan de dynamo zijde niet meer door kunnen werken.
De zaak moet natuurlijk wel ergens staan waar je de motor en dynamo niet kan horen, bijvoorbeeld een schuurtje.

Ik heb zelf wel eens aan een dergelijke setup gedacht maar het ontbreekt mij een beetje aan ruimte.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Citaat van: kermy op februari 19, 2012, 14:15:42
Aangezien Frank2 en Snowmaster volgens mij iedere druppel uit de laatste 10m van de netspanning aan het wringen zijn en ze daar na het afronden van het "stekkerblok" verhaal mee klaar zijn het volgende.

Om een complete loskoppeling van het net met zijn vervuiling te bereiken zou je het volgende kunnen doen, neem een grote elektromotor en laat die op de netspanning draaien, koppel deze motor aan een capabele dynamo en presto je bent je eigen energie leverancier.

Voordeel van voorgaande is dat deze oplossing specifiek voor de audiogroep kan dienen en dat door een eventueel toe te voegen vliegwiel kleine afwijkingen in toerental aan de dynamo zijde niet meer door kunnen werken.
De zaak moet natuurlijk wel ergens staan waar je de motor en dynamo niet kan horen, bijvoorbeeld een schuurtje.

Ik heb zelf wel eens aan een dergelijke setup gedacht maar het ontbreekt mij een beetje aan ruimte.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Of je koopt een audio Re-Generator .. stukje simpeler.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Snowmaster

Met vriendelijke groet,

Kermy

Citaat van: Kingpin op februari 19, 2012, 14:21:49
Of je koopt een audio Re-Generator .. stukje simpeler.

Wat dachten jullie van batterypacks  ;) ?

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

AbZ

vanzomereng

Kom heren, verdiep je echt in de kennis...

De fabrikanten van netwerkfilters, stekkerblokken en netwerkkabels, delen globaal de filosofie,
- dat vervuiling vanuit het net voor ca. 50% de oorzaak is van "vuile stroom"
- dat de andere 50% de aangesloten digitale bronnen en versterkers zelf zijn, die de rommel terug het net (stekkerblok) in smurfen  :o

dit ff los v/h feit, dat ik dit zelf allemaal met mijn slechte oortjes zelf niet zo spannend vindt  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

blue-eyes

Er zijn audio apparaten die via batterijen werken, om zodoende alle externe factoren op het stroomnet buiten te sluiten.

Kingpin

Citaat van: Snowmaster op februari 19, 2012, 14:30:23
Wat dachten jullie van batterypacks  ;) ?
Heb er zelf wel eens aan gedacht om lipo of lifo te gebruiken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Citaat van: Blue-Eyes op februari 19, 2012, 16:46:41
Er zijn audio apparaten die via batterijen werken, om zodoende alle externe factoren op het stroomnet buiten te sluiten.

Maar of ze ook beter klonken....

Kingpin

Citaat van: Onder013 op februari 19, 2012, 16:48:50
Maar of ze ook beter klonken....
Kan ... Zeker bij geschakelde voedingen is dit wel te prefereren.

Kjelt

Ah je doelt op een Ward Leonard omvormer/generator, zie een oude post van mij over dit onderwerp: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45705.msg717966#msg717966
Dit is inderdaad de mooiste oplossing, een perfecte sinus met instelbare frequentie en iets waar geen andere regenerator tegenop kan: zeer veel power (tientallen kW's mogelijk) en zeer lage uitgangsimpedantie.

Daarom vallen accu's (te hoge interne weerstand en fluctuerende spanning die dan weer via een converter omgezet moet worden) en de PS audio generatoren (te weinig vermogen, te hoge impedantie) al af.

Maar eerlijk is eerlijk de netspanning fluctueert dusdanig dat je nooit kunt zeggen dat een andere variabele in de keten (bv een netspanningskabel) de oorzaak is dat iets nu opeens beter/slechter klinkt, er valt met netspanning nooit een betrouwbare ABX test te doen omdat je deze niet kunt controleren/beheersen. Nog afgezien dat er nog nooit een positieve ABX test is geweest met netspanningskabels waaruit een statistisch relevant resultaat is gekomen die afwijkt van puur gokken  :D

frank2

Na enige tijd wachten kreeg ik vandaag te horen dat de furutech koper IEC binnen is, als mijn rug weer beter is zal ik die ophalen.
Ik heb dan na het inspelen van 2 a 3 dagen 1 setje IeGo Gold en 1 setje Furutech Koper. (beide aan Lapp kabels)  Die kan ik dan mooi met elkaar vergelijken, ik zal hier de verschillen die ik hoor neerpennen.

Ik zal ze achter mijn Oppo als eerste plaatsen en ook achter de EV om te kijken wat de bedrading doet bij de EV, vaak valt bij de VV en EV de verschillen minder op dan de verschillen die je hoort bij de bron.

J.S.

Ja, en ook vooral welke Lapp-kabels dat nou zijn  ;D