Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Ooit gedacht om de interne bedrading van je apparatuur te vervangen ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Citaat van: chansig op februari 20, 2012, 19:04:08
Ooit gedacht om de interne bedrading van je apparatuur te vervangen ?

Gr Hans
nee
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Snowmaster

Ik wel  ;).
Bij de kabel tuner is dat het geval en ook bij de LS.   En ja....het is positief waarneembaar. Niet schokkend maar het kost ook niets.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Nou....ik zie mogelijkheden voor een volgende tweak.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Snowmaster

Citaat van: chansig op februari 20, 2012, 20:40:51
Nou....ik zie mogelijkheden voor een volgende tweak.

Gr Hans

Nou... :-\.    
Tweaks zijn leuk en hierdoor ben ik veel wijzer geworden. Als je uiteindelijk heel veel van die kunstjes kent, ga je je vanzelf afvragen hoe zinvol ze zijn. Welke tweak is zijn geld of inspanning waard?
Ik stel mijzelf dan de vraag : wat zou ik weer toepassen in een ander huis of met een andere set?
Dan wordt het voor mij heel erg gemakkelijk omdat ik veel geprobeerd heb. Ook kan ik bij problemen dan vrij snel schakelen of deze oplossen.

Voorbeelden?
De Bybees....zijn leuk maar dit resultaat kan ik ondertussen waarschijnlijk ook behalen door de juiste kopersoort (filterende werking) achter de kabeltuner te hangen.  Scheelt veel euri's.

Een ander voorbeeld...de Black Gates.  Doen hun werk beter dan de standaard en hierdoor is een component tijdelijk beter dan zijn soortgenoten totdat er een opvolger komt.

Een voordeel van veel uitproberen en tweaken is dat je snel hoort aan een set of hij hiervoor potentie heeft. Hier in huis stuur ik tegenwoordig eerst alles over de top en daarna pas ik het wat aan. Op dit moment mis ik kleur in mijn beeld en mis ik plaatsing van het geluid. Oorzaak?  Mijn eerste zelfbouw stekkerblok. Erg? Nee, gewoon leuk en hobbywerk ;D.  

Voor mij is zoiets dus een hobby, maar Frank zou er gillend gek van worden als hij zo ver zou gaan. Zo beleeft iedereen op dit forum zijn hobby en set op een eigen manier. Dat maakt het HTforum nu zo leuk en afwisselend.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Het lijkt me de meest logische vervolg tweak..

Gr Hans

frank2

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet gebeurd. Na alle stroomperikelen ben ik wel zo'n beetje klaar met tweaken.
Ja misschien nog en keer een aparte aadpen, aparte fase voor de set. Low budget kosten, maar verder is er niets meer te tweaken.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Die kan zo op een tegeltje:
Dutch & Dutch

AbZ

Deleted Member 2

chansig

Citaat van: frank2 op februari 21, 2012, 11:57:09
maar verder is er niets meer te tweaken.

Juist wel...de interne bedrading (zowel van je speakers als die van de versterker) ...die is namelijk van bedroevende kwaliteit en daar is dus enorm veel winst te halen.

Gr Hans

Peerless Monster

Citaat van: chansig op februari 21, 2012, 16:40:50
Juist wel...de interne bedrading (zowel van je speakers als die van de versterker) ...die is namelijk van bedroevende kwaliteit en daar is dus enorm veel winst te halen.

Gr Hans

Hans, spreek voor je eigen versterker...
Die van mij hangt van draadjes aan elkaar van erg goede kwaliteit.
Ik denk niet dat je dat zo generiek kan melden...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

chansig

In dit topic is dat volgens mij toegestaan... ;D

Gr Hans

frank2

Citaat van: frank2 op februari 21, 2012, 11:57:09
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet gebeurd. Na alle stroomperikelen ben ik wel zo'n beetje klaar met tweaken.
Ja misschien nog en keer een aparte aadpen, aparte fase voor de set. Low budget kosten, maar verder is er niets meer te tweaken.

chansig

Er is genoeg te tweaken alleen zeg jij ermee er stoppen.. ;D

Gr Hans

Former member 78

Citaat van: chansig op februari 21, 2012, 16:40:50

Gr Hans

Word je al moe van je zelf?

chansig

In de lijn van hoe Frank denkt/ervaart is dit helemaal geen rare gedachte. Dat hij er niet voor kiest prima. Maar daarmee is de gedachte nog steeds niet raar of vermoeiend. (in ieder geval niet voor mij...als jij er moe van wordt:even op bed gaan liggen)

Gr Hans

B.

Ik verwacht duidelijkere verschillen in het vervangen van interne bekabeling dan vervanging van netkabels.

Ik heb trouwens zelf ervaren dat een versterker beter ging klinken nadat ik de interne bekabeling had vervangen door getwist draad. Er was daarna geen brom of ruis meer aanwezig. Bij geen muziek alleen doodse stilte :)  Ook heb ik veel netkabels geprobeerd omdat ik ze gratis kon krijgen en zo leuk smoelen.. Never ever dat daar hoorbaar verschil te horen was.

Maarja, ik ben 24 en Frank is 51. Gehoor wordt uiteraard minder zodra je ouder wordt.

frank2

Nu ik de diverse stekkers (IEC en Shuko) heb vergeleken: de furutech gold, koper, HFT,  Iego Gold alle op lapp kabels. Heb ik eindelijk een voorlopige keuze gemaakt, deze ga ik dit weekend testen, mocht het blijven zoals ik verwacht, zal ik een serie stekkers bestellen en deze aan de Lapp maken en dan is het voorlopig weer rust in de tent.

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op februari 24, 2012, 16:39:02
en dan is het voorlopig weer rust in de tent.

Roep dat nou niet te hard Frank. Ik doe dat ook altijd en weet vanmezelf dat ik altijd wel weer iets leuks tegen kom wat ik dan ook graag wil hebben. ;)
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Oh je wilt niet weten wat ik nog allemaal van plan ben, drastisch!! maar dat komt misschien nog wel eens een keer hier te staan.

Lex Groningen

Jammer Frank, je hebt het mezelf al verteld wat je wilt hebben, dus ik weet heel goed wat jij nog graag wil hebben. :D
Het zou heel mooi zijn als je ze dit jaar nog zou krijgen.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

Snowmaster

Midden in de nacht nog even een laatste post voor de rest van de week, want snow gaat een weekje skiën.

Op dit moment giert de adrenaline door mijn lijf en kom ik net van het puntje van mijn stoel  :D.
De Snowmaster I begint los te komen en raakt na 250 uur inspelen aardig op toeren.
Vanavond zat er aanvankelijk een dip in de weergave. Het beeld was ietsje softer en geluid klonk gewoontjes en ietsje kalig. Niets bijzonders dacht ik nog, dat is gewoon inspelen.
Maar toch kon ik het even niet laten en besloot het beeld en geluid een beetje bij te regelen om te testen hoe de balans nu eigenlijk lag. (zonder mijn setje aan te raken  ;))
Tot mijn grote verbazing zat het blok dichter bij neutraal dan het CP blok op mijn set.  Ik besloot om eerst de set te boosten en een paar staande golfjes op te zoeken. Het beeld werd kleurrijker en overstuurde voor een groot deel. Aangenaam verrast door deze heftige reactie van mijn set besloot ik de "electriciteit weer neutraal" te zetten.  Opnieuw reageerde het blok erg goed want het beeld werd weer scherper en het geluid natuurlijker.
Snel een DVD erin gedaan en een stuk van Tropa de Elite 2 gekeken. Binnen een paar minuten kroop de spanning al door mijn lijf.  Lichtval was beter zichtbaar dan de afgelopen week en het geluid begon te verassen.
Mijn kick was enorm en soms besluit je dan tegen beter weten in dit topic te posten.  Maar als je uit afval binnen een paar uurtjes een stekkerblok in elkaar drukt dat nu al de meeste blokken overklast, dan ben ook ik maar een mens en moet je dat effe kwijt.
Oh ja, voor de goede lezer : ja, ik kan inderdaad de klankkleur van mijn set en de scherpte en kleur van het beeld sturen door hem niet eens aan te raken.
Stroomaanpassingen zijn onzin ?  Keep dreaming  ;D.  

Xstream

Ok, hoe zit dat nou precies met stroom?
Want in mijn beleving is stroom er gewoon wel of niet. En als er een dip is in de aanvoer van stroom. of de geleiding niet optimaal, dan kan het geluid lui of doffer klinken. Zover wil ik nog wel gaan.
Bij een goede, stabiele aanvoer van stroom krijg je dus een meer open "live" geluid, omdat de "power" goed/optimaal is.

Maar dat is 't toch?
Ik zit met verbazing te lezen hoe mensen allerlei details aan 't beschrijven zijn over stekker blokken. Alsof die geluid weergeven of bepalen. Maar 't is toch niet meer als je speakers die 't geluid bepalen en of de toevoer van geluidssignaal en stroom gewoon continue met optimale geleiding en toevoer het geluid bepalen?

Nu lijkt 't net of je met speakers die bijv. niet helemaal klinken zoals je wilt, dat je dit kunt fixen met een beter stekker blok. En ik bedoel dit niet cynisch of negatief. En daarnaast maakt 't sowieso niet uit wat ik vind natuurlijk, daar hebben jullie (terecht) geen boodschap aan. Ik vraag me alleen echt af hoe jullie dit redeneren. Want stroom kan toch geen invloed hebben op 't laag / midden / hoog? Het kan alleen invloed hebben op 't algehele geluidsbeeld, wat meer open of meer dof klinkt. Stroom heeft toch geen specificaties behalve dat 't er is of niet? Als m'n stroom zonder storingen onderweg (aparte audio groep snap ik daarom nog wel), stabiel met goede geleiding wordt aangevoerd, wat maakt een ander stekker blok dan nog uit? Geleid 't beter? Wat doet 't dan precies?

Overigens denk ik nog steeds dat je met andere speakers veel meer bereikt dan met een ander stekker blok van 600 euro. Als je speakers te scherp/open/neutraal vind klinken dan zou je dat op kunnen lossen met een matig stekker blok bijvoorbeeld, dan krijg je een warmere klank door minder goede geleiding en dus power, waardoor er een licht dekentje over valt. Als je zover gaat dat je de speakers meer neutraal wilt hebben, dan is een meer neutrale speaker waarschijnlijk beter? Is 't dan niet gewoon een kwestie van "de juiste speaker" nog niet gevonden? (als die bestaat natuurlijk :))
Of denk ik dan heel anders dan jullie?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

frank2

@Xstream:  tot voor kort (+/- 1 jaar geleden) dacht ik precies hetzelfde als wat je hierboven beschrijft. Op een gegeven ogenblik kwam snowmaster hier en ik vertelde hem dat ik de sound niet erg goed vond, vrouwen stemmen schreeuwden, beetje kalig geluid.... toen begon hij met allerlei aanpassingen in de meterkast van de aparte audiogroep en werd het geluid al mooier... nu ja je kunt iets wat ik eerder ook haast niet kon geloven, met stroom snoer/en stekkers en een blok het geluid sturen van dof geluid naar heel helder geluid. En dit is niet subtiel. Ik heb hier een kabel gehad, het hoog spoot eruit, compleet overdone.....

Ik kan binnen 1 minuut je de verschillen laten horen, sommige zijn subtiel, sommige zijn sterker....

Nu zeg je heel terecht; dan kun je beter andere speakers kopen die beter klinken, ja en nee. elke speaker heeft wel iets wat weer niet geheel lekker is met bepaalde muziek en ook afhankelijk van de akoestiek. De meeste sets staan in de huiskamer en daar mag meestal geen dempingsmateriaal aan de wand gehangen worden.... WAF factor. In mijn geval ga ik geen nieuwe speakers kopen van 15000 euro, die dan misschien hier beter klinken.... terwijl je met deze aanpassingen precies hetzelfde effect bereikt voor 700 euro incl. stekkerdoos.

Stekkers (shuko en iec) hebben ook een bepaalde klankkleur en dat verschil kun je goed horen, Furutech gold geeft een ieler mid, koper geeft juist iets meer warmte; en ook weer afhankelijk van het stroomsnoer. Door de juiste combinatie te vinden kun je het geluid sturen naar de richting die jij wilt.

In mijn geval: de BE10 hangt aan Belles, een zeer neutrale EV en VV, de BE10 kan iets analytisch klinken, als je het dan iets warmer wilt pak je dus geen rodium stekkers maar ga je even simpel gezegd naar koper want dat is warmer.....  en zo kun je de set sturen.

En ja deze verschillen zijn kleiner dan nieuwe speakers kopen of een nieuwe duurdere versterker kopen van een ander merk.

Je begrijpt dat door allerlei kabels te kopen  en dor allerlei stekkerdozen te hebben geprobeerd je een ervaring krijgt zodat je weet wat het een en ander doet.

Wil je met stroom beginnen: begin met standaard stekkers en belden kabel, een simpele maar goede kabel, die ook niet perfect is maar waar je altijd als begin goed mee uit de voeten kan, klinkt het dan dof of... dan kun je vandaaruit gaan opbouwen...

nb: de set die je hebt moet het wel kunnen weergeven, bij de ene set zijn de verschillen sterker dan bij en andere set.