Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

B.

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 10:27:09
Ja en daar blijf ik ook bij, al kan het ook 0 en +2 zijn, maar ik ken mijn set luister elke dag, de mensen hier moesten met alleen de cd speler op het goedkoper blok binnen 1 minuut verschil horen en zij hoorden ook wel wat maar konden het niet meteen plaatsen.
Als je langer luistert hoor je ook finesses, en worden de verschillen wel duidelijker.

Maar nogmaals ik schrijf hier wat ik hoor en Snowmaster en af en toe Martin en ArjanR1 en die horen dit alle duidelijk. Dat wil niet zeggen dat het bij andere sets precies zo uitpakt, daarom eerst zelf luisteren.

Is het weglaten van die stekkertjes en het toevoegen van een versterker met toonregeling dan niet makkelijker om dat doel te bereiken?

frank2

Citaat van: chansig op februari 14, 2012, 15:02:13
Vraagje over dat korte vergelijk...Volume knop is bij beide blokken op dezelfde stand blijven staan ?

Ik weet dat mensen vaak bij het uitschakelen de volume knop dichtdraaien (ikzelf doe dat namelijk wel bij het wisselen van kabels ed) of dat het apparaat dit zelf doet.

Gr Hans
alles precies hetzelfde gelaten, niets verdraaid gewoon de set even uit gezet en weer aangezet. Verder nergens aan gezeten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Citaat van: B. op februari 14, 2012, 15:04:29
Is het weglaten van die stekkertjes en het toevoegen van een versterker met toonregeling dan niet makkelijker om dat doel te bereiken?

ik heb geen toonregeling nodig, dit was slechts ter illustratie zoals vermeld
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

B.

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 15:16:04
ik heb geen toonregeling nodig, dit was slechts ter illustratie zoals vermeld

Verschillen in dezelfde mate van grootte bedoel je daarmee te zeggen toch?

Denk je dat het verschil tussen een Gamma blok van 3,99 euro en jouw blok van 660 euro een piepklein minimaal verschilletje zal opleveren als Keyser gaat meten? (wat voor mij dan weer interessanter is, omdat ik niks kan met andermans illustratie)

frank2

Wat denk je zelf, dat ik 660 euro uit ga geven als 4 euro net zo goed is?

Ik praat over duidelijke verschillen, niet minimaal.

Ik denk dat we er nu wel genoeg over gezegd hebben.

Raphie

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 15:50:58
Nou.... eindelijk dan?
JBL PRX Power!

B.

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 15:50:58
Wat denk je zelf, dat ik 660 euro uit ga geven als 4 euro net zo goed is?

Ik praat over duidelijke verschillen, niet minimaal.

Nee, want het duurt vaak even voordat ik duidelijkheid van je krijg.

Maar nu je dat gezegd hebt kunnen we een test organiseren. Ik zeg meting + DBT :)

Eindelijk, Frank! Eind goed al goed :thumbs-up:

chansig

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 15:15:20
alles precies hetzelfde gelaten, niets verdraaid gewoon de set even uit gezet en weer aangezet. Verder nergens aan gezeten.

Mooi dat jullie daarop gelet hebben.

Mocht je helemaal klaar zijn met tunen...en je kan het verschil nog laten horen dan nodig ik me zelf graag uit om je set nog eens te beluisteren.

Ik laat me graag overtuigen ondanks dat ik sceptisch ben.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

-madison-

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 09:45:22
Zij hebben moeten luisteren tussen 1 min. dire straits en op een ander blok met alleen de cd speler omgeplugd weer 1 minuut dire straits. Vind je het dan gek dat mensen dat niet meteen kunnen horen die verschillen, ik neem aan dat als jij iets nieuw neerzet dat je dan niet 1 min. luistert naar de cd die altijd wel goed klinkt.

Citaat van: frank2 op februari 14, 2012, 09:45:22Trouwens als jij hier zou komen luisteren tussen die 2 blokken met alles omgeplugd dan hoor jij het binnen 10 sec.

::)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Hifi Addict

Zeg keyser, kun jij het verschil meten tussen een elcootje en een deulund cast condensator van dezelfde waarde voor b.v. je tweeter? ;) Sorry mensen kon het toch even niet laten ;)

Raphie

Citaat van: Hifi Addict op februari 15, 2012, 10:46:18
Zeg keyser, kun jij het verschil meten tussen een elcootje en een deulund cast condensator van dezelfde waarde voor b.v. je tweeter? ;) Sorry mensen kon het toch even niet laten ;)
Zeg Hifi Addict, kan jij het verschil horen?
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 11:06:49
Zeg Hifi Addict, kan jij het verschil horen?

Zeker weten, en ik niet alleen, ik zal eens een link bijsluiten:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Martijn M

Citaat van: Hifi Addict op februari 15, 2012, 10:46:18

We gaan off-topic en het is me niet helemaal duidelijk in hoeverre je de vraag serieus bedoelt. Om er toch maar inhoudelijk op in te gaan: ik heb een exclusieve condensator en een elco nooit direct vergeleken in een meting, maar ik twijfel er niet aan dat er verschillen meetbaar zijn. Zeer dure condensatoren zou ik nooit kopen; ik zie de meerwaarde er niet van. Er is op technische gronden echter wel wat voor te zeggen om op bepaalde plekken in een filter MKP's toe te passen in plaats van elco's. De hoorbaarheid van verschillen tussen een gewone MKP en een heel dure condensator van dezelfde waarde waag ik te betwijfelen, in die zin dat het gros der mensen de verschillen niet zal horen - ik heb het dan niet over de 'gouden oortjes'.
Dutch & Dutch

Hifi Addict

Naar mijn persoonlijke ervaring is het verschil extreem groot, voor de grap voeg ik wat foto's bij van de filters zoals ze in mijn "dure" fabriek speakers zaten, een uitvoering met papier in olie condensatoren (vitamin Q's en russische exemplaren uit de koude oorlog) en versies met jantzen silver z-cap's en tritec spoelen / jantzen wax/papier/folie spoelen. De verschilen waren werkelijk dramatisch.

Raphie

Dat een filter anders klinkt geloven we wel, maar dat is i.d.d. off topic
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:23:39
Dat een filter anders klinkt geloven we wel, maar dat is i.d.d. off topic

Hoezo is dat off topic, ik vraag of deze verschillen die overduidelijk hoorbaar zijn te meten zijn, ik denk namelijk dat dit met standaard meetapparatuur niet zichtbaar wordt. Derhalve kan het maar zo dat de verschillen die Frank2 hoort ook niet terug te vinden zijn in eventuele metingen.

Raphie

ok, laat ik er kort over zijn want dit is frank z'n topic
zet frequency bereik over de X as (van 0 -22.5Khz)
zet amplitude over de Y as (van 0 tot 100db bijv)

Ga nu meten met een sinustoon over 5 octaven, met roze ruis en sweeps
dan kan je heel goed ZIEN of een component ergens in het spectrum invloed heeft.
Kan je het NIET zien dan is het zeker niet te horen.

Ik geloof dat filter design (al is het maar door de steilheid van de crossovers) hoorbaar effect hebben, maar dit is dus zchtbaar meetbaar.
laten we weer teruggaan naar stekkerblokken waar Frank2 aangeeft dat de verschillen onderling in orde van grote zijn van ettelijke Db's als ware het een EQ instelling.
Deze zouden dus ook als ettelijke db's op een frequency plot zichtbaar moeten zijn.......

De kans is zeer gering dit dit daadwerkelijk het geval kan zal zijn.
JBL PRX Power!

Hifi Addict

derhalve mijn orginele vraag, kun je het verschil in klank tussen 2 condensatoren met een gelijke waarde meten met standaard meetapparatuur zoals in het bezit van sommige forumleden?

Raphie

Citaat van: Hifi Addict op februari 15, 2012, 13:45:51
derhalve mijn orginele vraag, kun je het verschil in klank tussen 2 condensatoren met een gelijke waarde meten met standaard meetapparatuur zoals in het bezit van sommige forumleden?
ligt eraan wat je wil meten:

- als je de electrische specificaties meet, misschien niet? maar als je het toegepaste resultaat meet op het eindproduct waarin toegepast misschien wel?
gaat mij altijd om de som der delen, het eindresultaat.
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:52:26
ligt eraan wat je wil meten:

- als je de electrische specificaties meet, misschien niet? maar als je het toegepaste resultaat meet op het eindproduct waarin toegepast misschien wel?
gaat mij altijd om de som der delen, het eindresultaat.

electrische specificaties zijn wel meetbaar, andere esr om te beginnen, maar ik denk niet dat dit terug te vinden is in het meten van een frequentiecurve, in ieder geval niet te onderscheiden met het blote oog ;)

Raphie

Citaat van: Hifi Addict op februari 15, 2012, 13:55:07
electrische specificaties zijn wel meetbaar, andere esr om te beginnen, maar ik denk niet dat dit terug te vinden is in het meten van een frequentiecurve, in ieder geval niet te onderscheiden met het blote oog ;)
Ok, IMHO als je het niet als freq*amplitude kan meten in het eindproduct dan is het ook zeker niet hoorbaar.
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 14:02:38
Ok, IMHO als je het niet als freq*amplitude kan meten in het eindproduct dan is het ook zeker niet hoorbaar.

Ik beweer nu dat dit het geval is bij 2 verschillende condensatoren terwijl het verschil heel erg goed hoorbaar is ;) Ik ben derhalve erg benieuwd of de waargenomen verschillen tussen stekkerblokken naar voren gaan komen in de voorgestelde metingen. Dit is ook de reden dat ik benieuwd ben naar andere metingen dan frequentiekarakteristiek zoals een impuls meting.

Raphie

Citaat van: Hifi Addict op februari 15, 2012, 14:17:03
Ik beweer nu dat dit het geval is bij 2 verschillende condensatoren terwijl het verschil heel erg goed hoorbaar is ;) Ik ben derhalve erg benieuwd of de waargenomen verschillen tussen stekkerblokken naar voren gaan komen in de voorgestelde metingen. Dit is ook de reden dat ik benieuwd ben naar andere metingen dan frequentiekarakteristiek zoals een impuls meting.
ok, dus jij hebt een speaker waarbij je een component vervangt, met gelijke electrische specs, waarbij je qua output IDENTIEK meet, je op dezelfde luisterpositie toch wat anders hoort?
JBL PRX Power!

Hifi Addict

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 14:20:54
ok, dus jij hebt een speaker waarbij je een component vervangt, met gelijke electrische specs, waarbij je qua output IDENTIEK meet, je op dezelfde luisterpositie toch wat anders hoort?

yep :) maar goed, geen meetapparatuur twv 100.000 euro ofzo, en alleen metingen van frequentiekarakteristiek, dus.... ;)

frank2

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:42:31

laten we weer teruggaan naar stekkerblokken waar Frank2 aangeeft dat de verschillen onderling in orde van grote zijn van ettelijke Db's als ware het een EQ instelling.

nb: ik heb nooit ergens beweerd dat er een verschil is van etterlijke DB's, dat maak jij er steeds van. Ik heb slechts aangegeven dmv een voorbeeld dat het ene blok tov het andere blok iets was als 0 tot +2, dat zijn geen db's hoor. (dat moet toonregeling voorstellen, het is een slecht voorbeeld achteraf)

Heel simpel gezegd een goedkoop blok klinkt lang niet zo open, zo gedetailleerd als een duurder blok en ook daar zie je verschillen als de een een frisser blok waar alles tot in detail duidelijk hoorbaar is en een iets warmer blok, waar emotie belangrijker is. Maar detail blijft alleen wordt er geen nadruk op gelegd.