Reference Stereo & Surround System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Citaat van: frank2 op februari 12, 2012, 07:23:45
Ben erg benieuwd snowmaster hoe alles gaat klinken..

Na beide blokken te hebben vergeleken heb ik de keuze gemaakt. De CP Audio is duidelijk het beste blok, geeft alles zeer natuurgetrouw weer, je hoort alles. Maar is in mijn set te niet vol genoeg, wat komt door mijn set en randapparatuur.
Ik kies dus voor Vibex, omdat deze voller klinkt en hier in mijn set een mooier plaatje geeft dwz. een voller plaatje, mijn set wil nogal gauw te steriel klinken.

En wat wordt de volgende stap ? Je gaat me niet vertellen dat je dan klaar bent ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Ik durf niet meer te vertellen dat ik klaar ben, dat heb ik al vaker gezegd en dan komt er weer wat.  ;D ;D

Ik ga nu eerst met stekkers bezig, conrta (IEC) en gewone, worden IEGO of furutech koper stekkers/iec stekkers.
Dan is het voorlopig weer klaar... maar ja je weet nooit, Snowmaster is bezig met homemade stekkerblokken dus wie weet...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op februari 12, 2012, 07:23:45
Na beide blokken te hebben vergeleken heb ik de keuze gemaakt. De CP Audio is duidelijk het beste blok, geeft alles zeer natuurgetrouw weer, je hoort alles. Maar is in mijn set te niet vol genoeg, wat komt door mijn set en randapparatuur.
Ik kies dus voor Vibex, omdat deze voller klinkt en hier in mijn set een mooier plaatje geeft dwz. een voller plaatje, mijn set wil nogal gauw te steriel klinken.

Als je nu iets meer van de "helderheid en detaillering" van de cp audio wilt hebben met de vibex kun je dat bereiken door b.v. een oyaide c004 iec op je oppo te zetten, dat doet echt veel, ik heb er 3, op loopwerk en eindversterkers maar die kan ik je helaas niet uitlenen omdat ze echt "vastzitten" in mijn eigen set.

Snowmaster

Citaat van: Hifi Addict op februari 12, 2012, 13:48:00
Als je nu iets meer van de "helderheid en detaillering" van de cp audio wilt hebben met de vibex kun je dat bereiken door b.v. een oyaide c004 iec op je oppo te zetten, dat doet echt veel, ik heb er 3, op loopwerk en eindversterkers maar die kan ik je helaas niet uitlenen omdat ze echt "vastzitten" in mijn eigen set.

Kijk dat zijn weer de mooie tips, thanx! 

Het blijft toch steeds een combinatie van materialen. Hoe beter je de klank en eigenschapen kent van losse onderdelen hoe leuker en makkelijker het wordt in audioland.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Martijn M

Citaat van: keyser op februari 11, 2012, 14:54:37
Frank en Frank, jullie ervaren blijkbaar zeer grote verschillen. Gisteren bij Frank2 thuis ervoer ik die niet zo duidelijk (waar ik bij moet opmerken dat ik niet op de centrale luisterplek heb gezeten). Snowmaster, je zegt dat je inmiddels weet dat sommige mensen het wel horen maar dat velen het gewoonweg niet kunnen horen. Frank2 vertelde me dat jij de verschillen in de praktijk nog sneller en vaak accurater weet te constateren en beschrijven dan hijzelf. Denk je dat de verschillen tussen een vanaf de meterkast volledig volgens jouw eisen verzorgde stroomvoorziening vs. de standaard in elk huis aanwezige bekabeling, zekeringen, stekkers etc. in een blind vergelijk (dus zonder dat je weet of je naar Snowmasterstroom of standaardstroom luistert) zou weten te duiden? Het lijkt me een interessante test om eens te doen. Als ik het goed heb, is dat bij Frank2 thuis betrekkelijk eenvoudig te realiseren.

Hoi Snowmaster,

Heb je bovenstaande post van me gelezen? Ik denk dat ik het er zelf in een blinde test niet uit zou halen, maar misschien heb je een punt als je zegt sommige mensen het gewoonweg niet kunnen horen, terwijl iemand zoals jij - die getraind is op het horen van verschillen tussen verschillende 'soorten stroom' -  het wel hoort. Sta je open voor het doen van een luistertest?

Groeten,

Martijn
Dutch & Dutch

Snowmaster

Citaat van: keyser op februari 12, 2012, 15:43:00
Hoi Snowmaster,

Heb je bovenstaande post van me gelezen? Ik denk dat ik het er zelf in een blinde test niet uit zou halen, maar misschien heb je een punt als je zegt sommige mensen het gewoonweg niet kunnen horen, terwijl iemand zoals jij - die getraind is op het horen van verschillen tussen verschillende 'soorten stroom' -  het wel hoort. Sta je open voor het doen van een luistertest?

Groeten,

Martijn

Hoi Martijn,

Wat wil je ermee bereiken? Word jij hier zelf iets wijzer van, ik nl. niet.
Als ik nu zou posten wat ik aan het doen ben, zou je mij helemaal voor gek verslijten.  Ik ga nog veel verder dan het voorbeeld dat jij aanhaalt omdat ik het nodig heb om iets te ontwikkelen.  Juist om die reden wil ik t.z.t. met jou wel graag een keer meten.
Want als ik "grote" verschillen ervaar, zou dit meetbaar moeten zijn.  In zo'n geval word ik er ook wijzer van en dat is dus een combi waar ik aan denk. Doe ik er ook nog db verschillen bij  ;).
Komt dus wel goed.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Martijn M

Het doel van de test zou voor mij zijn om uit te vinden of het zo is dat het kan dat andere mensen bepaalde zaken wel horen die ik zelf niet (of moeilijker) kan horen. Ik twijfel er niet aan dat de een meer kan horen dan de ander, maar als ik de enthousiaste verhalen van Frank en jou lees, vraag ik me af of het verschil tussen mensen misschien veel groter is dan ik ooit kon vermoeden. Naar mijn eigen idee kan ik redelijk goed luisteren, maar als dat niet zo is, zou ik daar graag achter komen.

Als jij een keer zo ver bent dat je wilt dat ik wat voor je doormeet, moet je het maar zeggen. Aan de kabels zelf kan ik slechts in beperkte mate meten (als je er veel waarde aan hecht, kan ik eventueel een vriend van me eens vragen), maar significante/hoorbare verschillen in de frequentieresponse van de set als geheel kan ik wel meten.

De combi luistertest en metingen vind ik een goed idee! Dan worden we er allebei wijzer van  :bigsmile: .

PS: Je moet het trouwens wel heel bont maken, wil ik je voor gek verslijten  ;) .
Dutch & Dutch

Zee

Keyser,
Als je de frequentieresponse gaat meten stel ik voor dat je dit aan de speakerklemmen doet (dus niet met een microfoon in de ruimte).
Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat de verschillen tussen de stekkerblokken dermate klein zijn dat deze misschien hooguit aan de speakerklemmen zijn te meten, maar niet in de akoestiek (bij deze laatste is de reproduceerbaarheid tussen verschillende metingen te gering wanneer je de gewenste foutmarge in acht neemt).
Maar zelfs als je aan de speakerklemmen meet ben ik heel benieuwd of de verschillen boven de ruisvloer van de meetapparatuur gaan uitkomen.  Ik ben heel benieuwd!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Citaat van: Zee op februari 13, 2012, 08:42:58
Keyser,

Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat de verschillen tussen de stekkerblokken dermate klein zijn dat deze misschien hooguit aan de speakerklemmen zijn te meten

Als ze zo klein zouden zijn als jij denkt, zou ik klakkeloos een blok bij iemand kunnen bestellen voor 40 euro en klaar. Maar helaas is dat niet zo. Ik heb tijdens de luistersessie alleen de cd speler op een goedkoop blok gezet en dat was hoorbaar, als je de gehele set erop zou zetten wordt dit sterker hoorbaar. Het geluid "zakt" in.

Zee

In dat geval moet het zeker meetbaar zijn aan de luidsprekerklemmen Frank!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Hifi Addict

De vraag is natuurlijk wat je precies moet meten, frequentiekarakteristiek, signaal/ruisverhouding. Meer details hoorbaar -> lagere signaal/ruisverhouding? Dat meet je niet met een microfoon in de ruimte en een frequentiesweep denk ik zo  ::)

En hoe wil je een efficienter/beter werkende trafo meten? Een powercord zou zelfs nog effect op de powerfactor kunnen hebben met een beetje een stevige serieinductie of parallelcapaciteit..

frank2

Ik zie het nut van zo'n meting ook niet, als de een beter klinkt voor jouw gevoel dan de andere is het toch goed, waarom moet dat weer bewezen worden? En inderdaad wat moet je meten, en is de meetapp. wel van voldoende kwaliteit enz.

Kwabbernoot

Ik denk niet dat het Keyser gaat om het "te bewijzen". Ik denk dat hij wil weten of er inderdaad een verandering meetbaar is. Niet meer en niet minder.

Groeten...

frank2

Ja dat zal waarschijnlijk inderdaad zo zijn, zo ken ik hem ook.

Hifi Addict

Ik wil dat ook wel weten, impuls lijkt me ook interessant.

frank2

Ik heb hier een MF electronics blok staan en een Vibex One 6R. De verschillen tussen beide zijn duidelijk hoorbaar, dus dat zou dan meetbaar moeten/kunnen zijn. (prijs 150 euro en 660 euro)
Dus dit verschil zou Keyser een keer kunnen meten.

B.

Keyser, het is zinloos meten als het netsnoer van de meetapparatuur niet van snowmaster is.

Snowmaster

Citaat van: B. op februari 13, 2012, 16:32:51
Keyser, het is zinloos meten als het netsnoer van de meetapparatuur niet van snowmaster is.

Kijk dat is nu humor...ha,ha, LOL  :D.

chansig

Citaat van: frank2 op februari 13, 2012, 12:58:13
Ik heb hier een MF electronics blok staan en een Vibex One 6R. De verschillen tussen beide zijn duidelijk hoorbaar, dus dat zou dan meetbaar moeten/kunnen zijn. (prijs 150 euro en 660 euro)
Dus dit verschil zou Keyser een keer kunnen meten.

Ik zou gewoon een gamma blokje pakken van 7 euro en dan die van 660 euro. Meer kans op verschillen..hoe groter de extremen hoe beter.

Lijkt mij een leuk iets als Keyser dit wil doen.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Nee dat kan niet want dat is te gemakkelijk om verschillen dan te meten.

frank2

Nu het blok bepaald is ga ik bezig met furutech / hifituning / IEGO stekkers en contra's. Heb al gemerkt dat er veel verschil zit tussen standaard stekkers van 5,95 euro en bijv. furutech gold van 53 euro. Ik kreeg een snoer van hetzelfde type als ik al had van snowmaster en dit snoer had furutech gold iec stekkers en shuko stekkers.Dit nam de plaats in van de standaard iec stekker en bals shuko stekker, het verschil was dermate dat mijn set opeens lekker klonk en voorheen hoorde je gewoon dat er ergens nog een bottleneck was. Dat het beter kon klinken. Nu wil ik geen gold stekkers van furutech maar dit verschil was opmerkelijk en paste in het plaatje dat de stekkers in je set veel doen. Ik heb nu een shuko HFT stekker en de rest is geleend of standaard maar ik hoop binnenkort wat betere stekkers te lenen.

chansig

Citaat van: frank2 op februari 13, 2012, 19:00:38
Nee dat kan niet want dat is te gemakkelijk om verschillen dan te meten.

Euhhh...deze volg ik niet helemaal. Wil je hem iets toelichten ?

Gr Hans

frank2

Precies zoals ik het zeg, is te gemakkelijk te meten het verschil tussen gamma en vibex is groot, dus makkelijk meetbaar.
Of ter illustratie een setje Usher 708 en een BE10.

chansig

Citaat van: frank2 op februari 13, 2012, 19:44:23
Precies zoals ik het zeg, is te gemakkelijk te meten het verschil tussen gamma en vibex is groot, dus makkelijk meetbaar.
Of ter illustratie een setje Usher 708 en een BE10.

Dus dan kan het toch ???

Gr Hans