Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Jumping Jack

Ik denk dat de vraag van www eerder bedoeld was als: vergeet je door al dat getest en geprul met blokken en kabels niet om te doen waar het allemaal voor dient, namelijk gewoon genieten van muziek?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

Citaat van: Jumping Jack op januari 14, 2012, 13:34:25
Ik denk dat de vraag van www eerder bedoeld was als: vergeet je door al dat getest en geprul met blokken en kabels niet om te doen waar het allemaal voor dient, namelijk gewoon genieten van muziek?

De twee zaken kun je toch prima los van elkaar zien? Voor mij sluiten het bezig zijn met de geluidsweergave en het luisteren naar muziek elkaar niet uit. Ik snap de negatieve reacties op Franks manier van hobby'en van de laatste tijd niet zo goed.
Dutch & Dutch

S@m

x

Wijx wondere wereld

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 13:28:32
Jawel zo slecht klinkt het ook niet, maar je mist nuances, en nog wel enkele dingen maar dat zal verdwijnen. Ik heb hier 1 dag een ingespeeld Vibex blok gehad, die klonk aanmerkelijk mooier (zelfde type ook rhodium)
Dus gewoon 2 weken geduld hebben, set staat 15 uur per dag aan dus het gaat redelijk snel. (dat is ook de reden dat ik geen buizenversterkers heb, heb dan om de havenklap nieuwe buizen nodig)

Ik bedoel het eigenlijk net even anders. Je bent nu al zo lang bezig met de finishing touches. Nieuw blok, bekabeling etc, bijna nooit gaat het over mooie nieuwe muziek. Kun je nog wel gewoon luisteren zonder op details te letten.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

Citaat van: keyser op januari 14, 2012, 13:39:44
De twee zaken kun je toch prima los van elkaar zien? Voor mij sluiten het bezig zijn met de geluidsweergave en het luisteren naar muziek elkaar niet uit. Ik snap de negatieve reacties op Franks manier van hobby'en van de laatste tijd niet zo goed.

Niet negatief hoor, absoluut niet. Ik vind het ook wel mooi om de ontwikkelingen te lezen. Het is best lastig om de verschillen tussen sommige wijziging te horen en te kwalificeren. Alleen de essentie lijkt mij om muziek te beleven en ik vroeg me nog wel af of dat er nog van komt. Licht dimmen, drankje erbij en muziekje aan. Dat werk  ;D

frank2

Ik zal in het kort vertellen waarom ik opeens begonnen ben met stroomkabels en stekkerblokken.

Zoals jullie stuk op 20 a 30 pag. terug kunnen lezen heb ik altijd last gehad van een bepaalde scherpte, teveel hoog wat bij vrouwen stemmen vervelend klonk. Na het behringer avontuur waarvan het een stuk beter werd, maar die tevens de stemmen iets naar achteren drukte, heb ik nog een paar kleine aanpassingen gedaan in de stroom. Toen kwam het hifi tuning installatiedraad welke daarna meteen op de website van Jouw Hifi kwam. Dat zorgde ervoor dat de schreeuwigheid aanmerkelijk afnam. Toen ik dus in de gaten had dat het niet aan de akoestiek lag en ook niet aan de apparaten is snowmaster en ik gaan zoeken. De grootste boosdoener was het furutech blok en de furutech stekkers, de gold versie wel te verstaan, die zorgen ervoor dat het middengebied ieler wordt en de hoge tonen benadrukken. Vandaar ook de testen met de stekkerblokken. Ook de stroomkabels die ik had versterkten die schreeuwigheid.

Vandaar deze hele omwenteling. Geen furutech stekkerblok (komt nog een review van, de furutech 609) en geen IEC stekkers en shuko stekkers meer van furutech maar voorlopig alleen standaard goedkoper stekkers. Sinds vanochtend dan 1 IEC stekker (Furutech) in de ingang van het stekkerblok. En ja meer middentonen maar niet ieler, maar dat wist ik al, de koperen versie heeft er geen last van.

Vandaar alle wisselingen....

En tot nu toe (maar ben nog aan het inspelen) klinkt alles beter nu al in vergelijk met wat ik had.

Ik moet overigens zeggen dat ik de laatste tijd niet op zoek ben geweest naar nieuwe muziek, maar ik 900 cd's dus ik heb genoeg om te kiezen
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Dus het imho geloofwaardige verhaal: "een erg goede set klinkt met dropveters al ontzettend goed en kan met exotische kabels alleen nog subtiel verbeterd worden gaat voor jou niet op"?

Jumping Jack

Citaat van: Wijx wondere wereld op januari 14, 2012, 14:51:54
Ik bedoel het eigenlijk net even anders. Je bent nu al zo lang bezig met de finishing touches. Nieuw blok, bekabeling etc, bijna nooit gaat het over mooie nieuwe muziek. Kun je nog wel gewoon luisteren zonder op details te letten.

net wat ik dacht dus, zo had ik jouw (terechte) vraag ook begrepen. Natuurlijk is er niets mis met zoeken en experimenteren. Zeker niet als je de resultaten hier ook deelt met anderen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Citaat van: S@m op januari 14, 2012, 15:46:08
Dus het imho geloofwaardige verhaal: "een erg goede set klinkt met dropveters al ontzettend goed en kan met exotische kabels alleen nog subtiel verbeterd worden gaat voor jou niet op"?

Nog sterker; exotische kabels hebben ook ergens weer iets in zich wat niet prettig is, dus een goede standaardkabel van goed koper klinkt in een goed uitgebalanceerde set vaak erg goed, ook al mis je iets wat de exoten misschien wel hebben, maar met stekkers kun je nog erg veel verschil maken in een set. Deze dioen heel veel aan een kabel...

Dit wordt tzt nog verder uitgewerkt, ik heb nu voor 2x 15 euro 2 kabels van 1,5 meter achter de Belles VV en EV zitten en die klinken nu al beter dan de dure pink faun kabels.....

En ik luister redelijk vaak lekker muziek, zeker een paar uur per week, vaak in het weekend en 1 doordeweekse dag 's-avonds
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

chansig

Door een interlink gaat ook stroom dus daar zijn dan ook nog mooie resultaten te behalen evenals bij de speakerkabels.

Volgens speel jij meer in dan dat je niet inspeelt... :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Mijn interlinks zijn gewoon goed, open, precies en gedetailleerd, proefondervindelijk vastgesteld na het proberen van verschillende types. Die gaan niet veranderd worden.

kermy

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 17:12:04
Mijn interlinks zijn gewoon goed, open, precies en gedetailleerd, proefondervindelijk vastgesteld na het proberen van verschillende types. Die gaan niet veranderd worden.

Wedden van wel!

Met vriendelijke groet,

Kermy

S@m

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 17:03:15
Nog sterker; exotische kabels hebben ook ergens weer iets in zich wat niet prettig is, dus een goede standaardkabel van goed koper klinkt in een goed uitgebalanceerde set vaak erg goed, ook al mis je iets wat de exoten misschien wel hebben, maar met stekkers kun je nog erg veel verschil maken in een set. Deze dioen heel veel aan een kabel...

Is de gedachte wel eens bij je opgekomen Frank dat, ondanks dat je set uit prachtige electronica en mooi luidsprekers bestaat, de synergie tussen dit alles niet optimaal is?!

Ik ben namelijk stellig van mening dat in een uitgebalanceerde set mét 'dropveters' de sound helemaal naar wens moet zijn om vervolgens eventueel met bekabeling nog iets aan de sound te veranderen (lees: verbeteren). Volgens mij ben jij constant bezig tekortkomingen in de basis aan te pakken met van alles en nog wat en ga je voorbij aan het essentiele, nl: de apparatuur/luidsprekers/akoestiek....

frank2

Precies wat jij beschrijft heb ik wel gedaan maar nu ben ik met goede standaardkabels bezig om de synergie juist te laten zijn. Daarom schreef ik ook de set is in balans. De johan interlinks zitten overal op, en je kunt ook met dropveters beginnen, maar deze interlinks had ik al overal op zitten. Maar ik pricipe ben ik het met je eens. Alleen heb ik al synergie, die wordt nu verder verbeterd, waarna fine tuning kan beginnen, dat zal in maart zijn indien nodig, want ik wil eerst veel muziek luisteren,
Ik ben nu bezig omdat de set in balans is de juiste snoeren te zoeken en de set te tunen naar aanmerkelijk meer emotionaliteit want dat miste ik nog teveel aan de set zoals hij was.

S@m

Ik dacht gelezen te hebben dat je 'last' had van S'n, maar dat is dan waarschijnlijk een minimale last geweest, meer een zeer lichte irritatie...en ik kan onderschrijven dat dit met bv een kabel wissel subtiel bij te sturen is.

frank2

Nee nooit last gehad van S klanken maar van schreeuwigheid, tetteren in je oren. Dat was de reden om te beginnen en dit nadert nu z'n eind, want dat probleem is volledig weg.

S@m

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 17:41:18

Ik ben nu bezig omdat de set in balans is de juiste snoeren te zoeken en de set te tunen naar aanmerkelijk meer emotionaliteit want dat miste ik nog teveel aan de set zoals hij was.

Ik weet niet of je zelf dit verzint of dat iemand je adviseert, maar het audiofiele leven zou heel makkelijk zijn als je met een kabel (ongeacht de prijs) emotie in je set kan toveren laat staan AANMERKELIJK meer  ???

Ik denk dat je toch eerst je set moet evalueren alvorens op zo een micro niveau maar een weg in te slaan.

Mijnsinziens kun je bv makkelijk eens een buizenset proberen met een bezetting welke niet zo heel erg aan slijtage onderhevig zijn....dat zet behoorlijk meer zoden aan de dijk.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wijx wondere wereld

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 17:03:15

Dit wordt tzt nog verder uitgewerkt, ik heb nu voor 2x 15 euro 2 kabels van 1,5 meter achter de Belles VV en EV zitten en die klinken nu al beter dan de dure pink faun kabels.....

En ik luister redelijk vaak lekker muziek, zeker een paar uur per week, vaak in het weekend en 1 doordeweekse dag 's-avonds

Ook wel een beetje voorspelbaar. De Pink Faun kabels zijn vrij fel.

kermy

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2012, 19:05:17
Ik weet niet of je zelf dit verzint of dat iemand je adviseert, maar het audiofiele leven zou heel makkelijk zijn als je met een kabel (ongeacht de prijs) emotie in je set kan toveren laat staan AANMERKELIJK meer  ???

Ik denk dat je toch eerst je set moet evalueren alvorens op zo een micro niveau maar een weg in te slaan.

Mijnsinziens kun je bv makkelijk eens een buizenset proberen met een bezetting welke niet zo heel erg aan slijtage onderhevig zijn....dat zet behoorlijk meer zoden aan de dijk.

Ook mijn idee, ik volg dit topic al een hele tijd en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er hier op allerlei vlakken dingen veranderd worden en ook nog in hoog tempo.
Ik weet niet hoe moeilijk die speakers zijn maar mijn advies zou zijn om eens een capabele buizenbak te proberen, als er dan nog geen emotie is te bespeuren dan moet er iets serieus mis zijn.
Om nu met een kabel emotie te moeten brengen is mijns inziens vergezocht en misschien wel onmogelijk.

Verder is het natuurlijk gewoon zo dat je moet doen wat jij wilt, en als je er gelukkig mee bent dan helemaal geweldig. Maar als ik dit topic nog eens terug blader dan bekruipt mij toch het gevoel dat er een basale ontevredenheid is met het geluid van de set en dat die ontevredenheid de grondslag is van bijna alles wat aangeschaft of gemodificeerd word.
Sorry, ik kan het gevoel wat ik heb niet anders uitdrukken.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Helmuth

het tweaken van de set of het nog een beetje beter kan is toch ook de hobby. Terwijl we een stereo set hebben staan op plaatjes te luisteren. Het blijft een ontdekking reis.

Als die af is, is ook niet echt bevredigend. Beetje klooien is fijn.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

KlipschHT

Citaat van: frank2 op januari 14, 2012, 15:25:09

De grootste boosdoener was het furutech blok en de furutech stekkers, de gold versie wel te verstaan, die zorgen ervoor dat het middengebied ieler wordt en de hoge tonen benadrukken. Vandaar ook de testen met de stekkerblokken. Ook de stroomkabels die ik had versterkten die schreeuwigheid.

De Furutech gold stekkers zorgen er bij jou voor dat het middengebied ieler wordt en de hoge tonen benadrukken? Ik ervaar juist het tegenovergestelde  :D . Bij mij werd het hoog juist mooi afgerond, en het middengebied voller.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: JeroenGRT op januari 14, 2012, 19:45:09
De Furutech gold stekkers zorgen er bij jou voor dat het middengebied ieler wordt en de hoge tonen benadrukken? Ik ervaar juist het tegenovergestelde  :D . Bij mij werd het hoog juist mooi afgerond, en het middengebied voller.

Jouw ervaring strookt ook meer met de intentie van het design.... ;)

Ik denk gewoon dat er bij Frank zo langzamerhand alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Volgens mij heeft de equalizer toch ook het veld inmiddels geruimd...Zoja...dan is dat in ieder geval een klein stapje naar de emotie terug in de muziek.

Aanklooien met tweaks is prima maar wel als de basis in orde is...tenzij je dat weer een hobby apart maakt
Maar Frank geeft aan muziekliefhebber te zijn ...dan lijkt MIJ dit een hele pijnlijke en frustrerende weg naar muziek met emotie.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

De mens is de emotie...niet de muziek.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Helmuth

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2012, 19:05:17
Mijns inziens kun je bv makkelijk eens een buizenset proberen met een bezetting welke niet zo heel erg aan slijtage onderhevig zijn....dat zet behoorlijk meer zoden aan de dijk.
Niet een buizenset, maar een zonder overall feedbackloop dus geen spanning gestuurde uitgang. Zoals een dikke single endedbak.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )