Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Door de stroomaanpassingen van de afgelopen tijd en het verwisselen van de contra stekker furutech naar een standaard contra (van 53 euri naar 2,50!!) plus een nieuw netsnoer wat ik geleend heb (fadel powerflex2) welke op de EV zit is het geluid op dit moment vol van dynamiek, fijndetaillering en een mooi mid. De Behringer staat nu al weken uit en wordt niet (meer) gebruikt, zal 'm binnenkort te koop zetten, hij doet goede dingen maar is nu (al) niet meer nodig.

Vandaag ook mijn platenspeler maar eens aangezet. Tot nu toe klonk hij wel aardig maar het was mij te ongecontroleerd, beetje schreeuwerig waardoor ik eigenlijk nauwelijks een plaat draaide. Tot mijn verbazing is er nu een geheel ander geluid; strak, gecontroleerd helder, mooi midden en een grotere dynamiek dan ik mij kan herinneren. Ook zit de stekker nu weer in de furutech 609 blok, omdat er nu weer 1 plaats over is (de behringer is eruit)
LP's draaien is opeens weer leuk, klinkt goed, geeft weer plezier.

Op dit moment ben ik zeer tevreden (jaja heb ik al vaker gezegd) ik kan weer genieten, nu zelfs van mijn zeer oude collectie LP's die ik vanaf de jaren 70 verzameld heb.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Citaat van: frank2 op september 25, 2011, 09:42:38
Door de stroomaanpassingen van de afgelopen tijd en het verwisselen van de contra stekker furutech naar een standaard contra (van 53 euri naar 2,50!!) plus een nieuw netsnoer wat ik geleend heb (fadel powerflex2) welke op de EV zit is het geluid op dit moment vol van dynamiek, fijndetaillering en een mooi mid. De Behringer staat nu al weken uit en wordt niet (meer) gebruikt, zal 'm binnenkort te koop zetten, hij doet goede dingen maar is nu (al) niet meer nodig.

Vandaag ook mijn platenspeler maar eens aangezet. Tot nu toe klonk hij wel aardig maar het was mij te ongecontroleerd, beetje schreeuwerig waardoor ik eigenlijk nauwelijks een plaat draaide. Tot mijn verbazing is er nu een geheel ander geluid; strak, gecontroleerd helder, mooi midden en een grotere dynamiek dan ik mij kan herinneren. Ook zit de stekker nu weer in de furutech 609 blok, omdat er nu weer 1 plaats over is (de behringer is eruit)
LP's draaien is opeens weer leuk, klinkt goed, geeft weer plezier.

Op dit moment ben ik zeer tevreden (jaja heb ik al vaker gezegd) ik kan weer genieten, nu zelfs van mijn zeer oude collectie LP's die ik vanaf de jaren 70 verzameld heb.
Dat laatste zinnetje, daar gaat het toch om he; genieten maar !

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

frank2

Inderdaad, en heel eerlijk gezegd zit er ook een mooie progressive lijn in, alle kleine irritaties die er nog waren verdwijnen maar bovendien is het geluid zo transparant met een mooi fundament dat ik nu op een dusdanig hoog niveau aan het spelen ben (voor mijn set dan) dat ik mij begin af te vragen kan het eigenlijk nog mooier (op mijn set) De sat reciever de Oppo en de platenspeler klinken allemaal zo mooi.... (en Snowmaster is nog lang niet klaar)
We moeten nog met stekkerblokken bezig, stekkers en contra stekkers van diverse merken, stroomdraden naar de apparaten.....

Door diverse vertragingen om de benodigde items te verkrijgen zal het allemaal wel langer duren dan in eerste instantie gepland/bedacht was, maar ik zit nu al zelfs te genieten van het mooie beeld en geluid van de wereld draait door en zelfs goede tijden....  ik heb de tijd en houdt julle wel op de hoogte.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Frank, ik zie dat de Behringer toch de verkoop in gaat. Ik ben oprecht van mening dat het een verkeerde beslissing is. Je zegt al enige tijd dat de aanpassingen aan je stroomnet ruimtecorrectie overbodig heeft gemaakt, maar onlangs heb ik bij je kunnen horen dat dit niet het geval is. De problemen waar je naar eigen zeggen al jaren mee te maken hebt (een zeer gedetailleerd maar wat schreeuwerig middengebied en een gebrek aan warmte) zijn volgens jou nu verleden tijd. Ik ben er echter van overtuigd dat je ze over een tijdje opnieuw zult waarnemen. De oorzaken van die problemen zijn akoestisch van aard en die ga je met kabels niet verhelpen. Mijn tip aan jou: zet de DSP op zolder en wacht nog een half jaartje af. Eventueel kom ik dan nog eens langs om je te helpen met finetunen van de instellingen.
Dutch & Dutch

frank2

Ik begrijp je standpunt Keyser en tot voor kort was ik het daar ook mee eens, maar zo langzamerhand begin ik er van overtuigd te raken dat goede schone stroom liefst rechtstreeks van de bron (als dat zou kunnen) beter werkt dan akoestische maatregelingen, al moet ik zeggen dat die belangrijk blijven.
Ik zou zo langzamerhand op nr. 1 zetten stroom en op nr. 2 akoestiek (ervanuitgaande dat de akoestiek in een luisterruimte redelijk is)

Ik ben nu al zo ver dat door verschillende testen alhier met stekkers en stroomdraad hier het geluid geen scherpte/schreeuwigheid heeft. Het beetje wat dan de kop opsteekt neem ik voor lief, als zal dat marginaal zijn. Hoewel de Behringer een goed apparaat blijft geef ik de voorkeur aan zonder draaien met dsp.

Ik heb nu mijn set redelijk goed in balans.

S@m

Citaat van: frank2 op september 29, 2011, 16:45:50
Ik begrijp je standpunt Keyser en tot voor kort was ik het daar ook mee eens, maar zo langzamerhand begin ik er van overtuigd te raken dat goede schone stroom liefst rechtstreeks van de bron (als dat zou kunnen) beter werkt dan akoestische maatregelingen, al moet ik zeggen dat die belangrijk blijven.
Ik zou zo langzamerhand op nr. 1 zetten stroom en op nr. 2 akoestiek (ervanuitgaande dat de akoestiek in een luisterruimte redelijk is)

Goed nieuws dus voor m'n eega die graag muziek luistert in de badkamer...  ;D (Er liggen al wat kleedjes in de badkamer dus aan je tweede punt voldoet ie).

frank2

Ik heb net eens naar muziek geluisterd die ik tot voor kort niet "kon" draaien omdat er een hoog schreeuwigheid gehalte in de stem of de muziek zat. (ik laat in het midden of dat de opname is of mijn set, is ook niet zo belangrijk)
Nu heb ik voor het eerst op behoorlijk hard volume 10 voor deze opnames geluisterd en nergens zelfs niet bij de ultieme cd voor dit item begon het te schreeuwen.
- U2 mysteriuous ways (eindelijk klonk het lekker)
- Paolo Conte - max
- Yello - desire en vicious games (puur voor de bas, zeer strak)
- Kate Melua - the flood (nr is vreselijk gemixt, keihard vooral de uithalen, toch nergens schreeuwigheid)

Heerlijk om gewoon weer alle cd's te pakken die misschien niet de beste opnames zijn maar die wel goede muziek hebben.

frank2

Het is op dit moment erg rustig mbt stroomaanpassingen omdat wij zitten te wachten totdat er beschikbare modellen klaar zijn. Wij zitten te wachten op een stekkerblok wat men nu nog aan het testen is voor het uit komt, tevens is het wachten op nieuwe stroomkabels die pas eind dit jaar geproduceerd gaan worden.

Verder wordt er achter de schermen volop verder gewerkt aan nog meer verbeteringen door snowmaster.

Ondertussen geniet ik elke dag van mijn nieuwe "sound". En draai cd's die ik echt al lange tijd niet meer draaide, een sterk voorbeeld hiervan is Madness part 1. the dangermen sessions. Deze cd had echt teveel hoog nu is het een stuk aangenamer en kan ik 'm weer draaien.

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op oktober 11, 2011, 21:00:39
Het is op dit moment erg rustig mbt stroomaanpassingen omdat wij zitten te wachten totdat er beschikbare modellen klaar zijn. Wij zitten te wachten op een stekkerblok wat men nu nog aan het testen is voor het uit komt, tevens is het wachten op nieuwe stroomkabels die pas eind dit jaar geproduceerd gaan worden.

Verder wordt er achter de schermen volop verder gewerkt aan nog meer verbeteringen door snowmaster.

Ondertussen geniet ik elke dag van mijn nieuwe "sound". En draai cd's die ik echt al lange tijd niet meer draaide, een sterk voorbeeld hiervan is Madness part 1. the dangermen sessions. Deze cd had echt teveel hoog nu is het een stuk aangenamer en kan ik 'm weer draaien.

En daar draait het toch allemaal om? Kan me ook voorstellen dat je toch een keer denkt, en nu ben ik echt klaar. Maar volgens mij heb jij nooit echt rust als het om deze hobby gaat, wie wel ;D.
Maar ik ben natuurlijk wel erg benieuwd wat de nieuwe veranderingen gaan doen met je set. Mocht je het ooit allemaal afkrijgen dan kom ik graag weer eens bij jullie langs.

Welk merk stekkerblok en stroomkabels gaan het eigenlijk worden, Frank?
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Citaat van: Alex Groningen op oktober 11, 2011, 21:13:47
Mocht je het ooit allemaal afkrijgen dan kom ik graag weer eens bij jullie langs.

Welk merk stekkerblok en stroomkabels gaan het eigenlijk worden, Frank?

Je weet je mag altijd langs komen.

Het merk kabels en stekkerblok is nog niet bekend, aangezien we 2 of 3 blokken willen testen. De kabels moeten we ook nog testen maar dat zal een hifi tuning kabel worden, maar niets is zeker, ik gebruik nu een Fadel kabel die echt hemels klinkt, maar die kan straks bij gebruik van een ander blok misschien niet meer hemels klinken. Verder wil ik graag alle kabels van hetzelfde merk en het moet betaalbaar zijn, ik ga niet honderden euro's uitgeven..  Misschien blijft mijn huidige blok voor mij wel het beste

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op oktober 12, 2011, 18:37:50
Je weet je mag altijd langs komen.

Zal hem dit jaar niet meer worden, maar 2012 staat alweer om de hoek, dus zie ik jullie dan wel.

Citaat van: frank2 op oktober 12, 2011, 18:37:50
Het merk kabels en stekkerblok is nog niet bekend, aangezien we 2 of 3 blokken willen testen. De kabels moeten we ook nog testen maar dat zal een hifi tuning kabel worden, maar niets is zeker, ik gebruik nu een Fadel kabel die echt hemels klinkt, maar die kan straks bij gebruik van een ander blok misschien niet meer hemels klinken. Verder wil ik graag alle kabels van hetzelfde merk en het moet betaalbaar zijn, ik ga niet honderden euro's uitgeven..  Misschien blijft mijn huidige blok voor mij wel het beste

Alvast veel test plezier. En ik zal je verslagen in de gaten blijven houden. Ben wel benieuwd welke keuze het gaat worden en waarom.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Kwabbernoot

Vanavond de Behringer opgehaald bij Frank. Na een dolenthousiast onthaal door twee Golden Retrievers en een gelukkig iets minder dol onthaal door Frank en zijn vrouw  :laugh: moest er natuurlijk ook geluisterd worden naar misschien wel de meest besproken set in Nederland. Het uiterlijk zal ik hier niet bespreken want er zijn denk ik genoeg foto's te vinden hiero.

Als eerste een stukje muziek door Frank opgezet. Ik kende het niet dus is het lastig aan te geven hoe de set presteert in vergelijking met de eigen verzameling electronica. Wat direct opvalt is hoe de muziek absoluut loskomt van de enorme speakers. Ook bouwt de set de stage mooi achter de speakers op. Precies daar waar hij naar mijn mening ook hoort. Minpuntje is de ietwat brede mond van de zangeres. Maar goed, ik kende de opname niet dus heb ik geen idee of dat de set was of de opname. Tijd dus voor wat eigens meegenomen muziek.
Ibrahim Ferrer opent met het prachtige Silencio. Beeld weer netjes "achter" de speakers en weer helemaal los ervan. Het randje in de uithalen van de zangeres zijn ook aanwezig maar iets minder duidelijk/irritant dan thuis. Prima dus. Echter ook hier de, naar mijn smaak, iets te brede afbeelding van de hoofden. Niet zo sterk als in het opningsnummer door Frank opgezet maar toch duidelijk breder dan thuis.
Dan twee nummers van Ray LaMontagne and the Pariah Dogs. Eerst Are We Really Through en daarna This Love is Over wat dus direct het antwoord is op de vraag in de eerst genoemde titel. En dat slechts 4 minuten later maar goed, ik dwaal af.  :-[ Ook hier weer het hele spul achter de speakers en los. De bas vind ik hier en daar iets té maar zeker niet irritant aanwezig. Het valt mij wel vaker op dat ik in vergelijking met anderen minder bas mooier vind. Het bredere hoofd is ook hier weer aanwezig. Maar gelijk moet gezegd worden dat de set het gehele beeld breder neerzet. Ik speel thuis ook met toe-in waar de speakers bij Frank recht naar voren stralen. Wellicht dat dat het verschil maakt?
Vervolgens een test gedoemd te mislukken. Al Steward met On The Border van de digital remasterde versie van het album "Year of the Cat". Vreemd genoeg klinkt dat album bij mij welliswaar fris maar nooit scherp, laat staan irritant. Bij Frank gaat het echter helemaal mis en wordt het nummer getermineerd na nog geen minuut. Apart hoe dat toch telkens kan. Frank had wel een reden hiervoor nl. kabels maar daar geloof ik niet in (en daar wil ik ook niet in geloven, stel je voor, dan komt er helemaal geen rust in huize Kwabbernoot).
Als laatste The Girl From Ipanema door Frank Sinatra met een latijns vriendje van hem vanaf de platenspeler. Het valt op dat de muziek nu minder los komt van de luidsprekers maar ook hier staat het geheel weer te musiceren achter de speakers. Mooi.

Al met al een prima set waar ik best nog wel langer naar had kunnen luisteren. Hij geeft meer diepte te horen dan mijn eigen set en geeft ook een breder beeld te horen. Daar tegenover staat dat mijn set iets "frisser" klinkt en de stemmen (en instrumenten) beter in verhouding houdt qua afbeelding en de losse instrumenten gemakkelijker te volgen zijn. Ik heb onderweg naar huis nagedacht over hoe ik het verschil het best zou kunnen samenvatten. Ik denk dat het volgende het wel aardig weergeeft.
Bij Frank luister je naar een mooie diepe en brede weergave van een album waarin bijna alles wel klopt. Bij mij moet je het min of meer zonder de breedte en diepte doen en wellicht is mijn frequentie karakteristiek grilliger maar daar krijg je een weergave voor terug die meer live overkomt en meer dynamiek laat horen (resolutie van de speakers wellicht?).

Frank, bedankt voor de Behringer, de koffie, het luisteren naar je set en de schone handen door je honden.  8)

Groeten...

Former member 78

Leuk geschreven Kwabber!
Ik geloof ook direct dat de UNO's wat meer live en dynamischer zijn.

Enne, brede hoofden, hahaha ;D

Perfectionist

Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling

HTip

Inderdaad erg leuk beschreven. Is ook goed te volgen wat je hoorde. Knap!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Lex Groningen

S@m

Fijn ook eens 'zoiets' te lezen  ;) Helder omschreven!

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op oktober 12, 2011, 22:37:50
Leuk geschreven Kwabber!
Ik geloof ook direct dat de UNO's wat meer live en dynamischer zijn.

Enne, brede hoofden, hahaha ;D

Inderdaad leuk om te lezen!
Dat van de brede hoofden is waarschijnlijk het verschil tussen een hoorn en een conventionele box. Een hoorn zet vaak een strak geplaatst plaatje neer, waar dat bij een box wat vager is.

Kwabber, wat ga je me de Behringer doen?
Dutch & Dutch

Kwabbernoot

Goede vraag Keyser.

In eerste instantie wil ik hem eigenlijk alleen als meetinstrument gebruiken om mijn setje wat beter af te stellen op het overgangsgebied van de sub naar het mid. Voor mijn gevoel gaat het daar nog steeds niet helemaal 100%.
Als dat gedaan is ga ik er denk ik nog wel even verder mee pielen om te kijken wat dat ding nu precies kan toevoegen. Ik hoop echter dat ik hem niet als vast onderdeel in de set nodig ga hebben, want wat is ie lelijk. Maar dat zien we dan wel weer.

Groeten...

S@m

Citaat van: keyser op oktober 13, 2011, 10:09:53
Dat van de brede hoofden is waarschijnlijk het verschil tussen een hoorn en een conventionele box. Een hoorn zet vaak een strak geplaatst plaatje neer, waar dat bij een box wat vager is.

Dat vind ik een nogal vaag statement en doet de waarheid zeker geen recht...

Kwabbernoot

Voor mijn gevoel had dat ook meer te maken met de toe-in, of eigenlijk het ontbreken ervan, van de speakers. Daarnaast zal de akoestiek meespelen. En daar hebben de hoorns dan wel het voordeel dat ze sterk bundelen en dus minder "last" hebben van de akoestiek. Dat gaat dan weer ten koste van de breedte van het beeld. En zo zijn er eigenlijk altijd trade-offs te maken.

Groeten...

Martijn M

S@m,
Het is zoals Kwabbernoot zegt. Met een conventionele box heb je te maken met relatieve sterke vroege reflecties. De vroege laterale reflecties versmeren je stereobeeld en maken het breder. Met een hoorn heb je die in veel mindere mate.

Kwabbernoot,
De mate van toe-in heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken. De BE10 heeft een tamelijk constant afstraalgedrag onder kleine hoeken.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op oktober 13, 2011, 12:39:41
S@m,
Het is zoals Kwabbernoot zegt. Met een conventionele box heb je te maken met relatieve sterke vroege reflecties. De vroege laterale reflecties versmeren je stereobeeld en maken het breder. Met een hoorn heb je die in veel mindere mate.

Kwabbernoot,
De mate van toe-in heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken. De BE10 heeft een tamelijk constant afstraalgedrag onder kleine hoeken.

Zou best kunnen, maar dat je geen scherpe focus kan krijgen met een conventionele luidspreker is natuurlijk de grootste flauwekul. Met indraaien kan je dit in de meeste gevallen feilloos bewerkstelligen... (anders zou iedereen met conventionele luidsprekers denken dat zangers en zangeressen van de planeet 'breedbekkikker' afkomt).

Martijn M

Je moet mijn uitspraak niet te absoluut interpreteren. Vroege reflecties maken het beeld minder strak omlijnd en met een hoorn heb je doorgaans minder vroege reflecties. That's all.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: keyser op oktober 13, 2011, 12:51:17
Je moet mijn uitspraak niet te absoluut interpreteren. Vroege reflecties maken het beeld minder strak omlijnd en met een hoorn heb je doorgaans minder vroege reflecties. That's all.

Oooh.. ;)