Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: Snowmaster op september  2, 2011, 15:06:45
......daarnaast wordt er iets geroepen wanneer een set het waard is om een audiogroep aan te leggen.....

Euhhh...dat riep jezelf. De ene set was er gevoeliger voor dan de andere. Ik heb gevraagd hoe je dit ziet ervaart en waar een set aan moet voldoen wat jou betreft ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Snowmaster op september  1, 2011, 22:33:14
... Je set moet het ook wel waard zijn...

Misschien lees ik hem wel met de verkeerde bril...Maar de vraag is dus: wanneer is een set het volgens jou beleving waard om wat aan stroom te gaan doen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: ArjanR1 op september  2, 2011, 09:02:47
Hans,
....maar alleen dat het verschil erg groot kán zijn. De ene set zal er gevoeliger
voor zijn dan de andere....

Heb je een idee waar deze meer gevoeligheid dan in zou zitten..of is het gewoon een idee dat je hebt (niets mis mee overigens) ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Kingpin

Citaat van: S@m op september  2, 2011, 15:33:15

Die paar cm lengteverschil maakt echt niets uit hoor... ;)
i know  ;) tenminste als je het over de kabels heb  :P ... was daarom benieuwd naar de mening van een ander waarom zij het wel zouden horen en hoe zij dit technisch kunnen onderbouwen (waar ik m'n grote twijfels overigens bij heb).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

chansig

Aangezien nauwelijks iemand op dit forum het onderwerp stroom echt uitdiept, wil ik wil best antwoord geven op deze zaken.  

Mooi...misschien kan je gewoon beginnen met het schrijven van wat jouw visie/ervaring ermee is..de vragen zullen vanzelf wel komen. Ik vind het in ieder geval boeiend (ongeacht wat mijn ervaringen zijn)

Daarbij vind ik het wel bijzonder dat je een eis/voorwaarde stelt aan degene die de vragen stellen...ze moeten weten (gehoord hebben) waar ze wat over vragen...tsja..

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Hier wordt nu een discussie gestart over sterbedrading in de Furutech, daarnaast wordt er iets geroepen wanneer een set het waard is om een audiogroep aan te leggen. Even ontstond een discussie of nu de geldwaarde of de weergavekwaliteit van de set bepalend is. Resoluut wijzen sommigen zaken van de hand en hebben, niet gehinderd door ervaring op dit gebied, hun mening weer klaar.

Lang heb ik mij rustig gehouden met posten over dit soort zaken, want het leverde voor mij geen toegevoegde waarde.
Aangezien nauwelijks iemand op dit forum het onderwerp stroom echt uitdiept, wil ik wil best antwoord geven op deze zaken.  
Ik kan mij voorstellen dat het weer uit de hand gaat lopen, want in tegenstelling tot het verleden zal ik nu geen rekening houden met persoonlijke gevoeligheden. De discussie wil ik alleen aangaan, als iedereen in dit topic ook zijn uitspraken onderbouwd op persoonlijke ervaringen. Dus geen uitspraken doen als je geen ervaring met de materie hebt of gewoon eerlijk posten dat je er geen ervaring mee hebt of dat het slechts een vermoeden of een idee is.

Lurker Raphie heeft zijn mening over anderen alweer gepost en probeert ongemerkt het vuurtje op te stoken. Raphie, je bent een kerel als je eens jouw ervaringen post en deze onderbouwd.  Daarmee neem je constructief deel aan dit topic i.p.v. voortdurend personen te bekritiseren.
Wil je de handsschoen eens opnemen en als eerste antwoord geven op de vraag : waarom zouden er geen verschillen hoorbaar kunnen zijn in de Furutech?  Welke ervaring heb jij met deze materie?

Frank vind je het goed als deze discussie in jouw topic wordt gevoerd of wil je een mod vragen om hem te verplaatsen?

Hij zal je straks antwoorden hij zit nog op zijn werk.  ik heb de reakties wel allemaal gelezen.pfff heel wat informatie zeg  :crazy:. frank weet niet wat hem overkomt als hij straks thuis komt.  :o
mvg  anita.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: Kingpin op september  2, 2011, 15:41:53
i know  ;) tenminste als je het over de kabels heb  :P ... was daarom benieuwd naar de mening van een ander waarom zij het wel zouden horen en hoe zij dit technisch kunnen onderbouwen (waar ik m'n grote twijfels overigens bij heb).

;D  ;)

frank2

Wat en lange teksten heb ik moeten doorlezen, en soms moet ik mij verbazen over sceptici die theoretisch alles gaan benaderen, maar ja kabel is kabel zegt Arjan dan altijd. En zo is het. Voor de sceptici onder ons: het is allemaal onzin, theoretisch is er geen verschil dus kun je het ook niet horen. Bij deze

Voor de mensen die echt wat willen opsteken: de volgorde van stekkers maakt een groot verschil, zoals wij beiden proefondervindelijk hebben vastgesteld, en dan heb ik het niet over iets heel kleins wat je misschien in de verte ergens in de muziek zou moeten horen. Maar om een vergelijk te trekken; de toonregeling met 8 DB terugdraaien en of de loudness knop gebruiken, dat soort verschillen zijn de verschillen die je hoort met stekkers wisselen.
(nb: toon en loudness knop heb ik er niet opzitten is slechts een metafoor)

Wanneer je met een stroomgroep moet beginnen? altijd als eerste en dan een set opbouwen en niet zoals ik het heb gedaan, kost achteraf alleen meer geld.

EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

S@m

Citaat van: frank2 op september  2, 2011, 17:55:43
Voor de mensen die echt wat willen opsteken: de volgorde van stekkers maakt een groot verschil,

Ik hoor best verschillen in kabels, en dat de volgorde van het plaatsen van stekkers een voordeel kan opleveren kan ik ook inkomen. Maar, dan wel in een parallel geschakeld blok. In een sterbedraad blok kan ik me er niets bij voorstellen...

frank2

Ik geloof dat mijn blok wordt bestempeld als sterbedraad, dus daar schijnt het dus ook voor te gelden, zoals ik net verteld heb

hifiman

Citaat van: frank2 op september  2, 2011, 17:55:43
Maar om een vergelijk te trekken; de toonregeling met 8 DB terugdraaien en of de loudness knop gebruiken, dat soort verschillen zijn de verschillen die je hoort met stekkers wisselen.
(nb: toon en loudness knop heb ik er niet opzitten is slechts een metafoor)
Je kunt ook overdrijven natuurlijk  :D

Ps. Ik heb recht van spreken volgens de Snowmaster norm want heb al heel wat af ge-experimenteerd met netsnoeren, parallele filters, serie filters, stekkerblokken, scheidings trafo's, zelfbouw filters en AC regeneratie. Uiteindelijk won het laatste met vlag en wimpel overigens voor mij  ;)

Snowmaster

Citaat van: chansig op september  2, 2011, 15:38:12
Misschien lees ik hem wel met de verkeerde bril...Maar de vraag is dus: wanneer is een set het volgens jou beleving waard om wat aan stroom te gaan doen ?

Gr Hans

Het ging mij vooral om de reacties daarna en de geldbedragen die werden genoemd.

Wanneer is een set het waard?
Ik redeneer altijd heel simpel : Wat kost een stroomgroep?  Voor 10 meter Belden en een Siemens ben je  
hooguit € 125,- kwijt. Kan niemand de kop kosten toch?  
Heb je een MM set van ca. € 1.000,- dan ga je het waarschijnlijk niet horen, maar zelfs dan is een investering van €125,- niet verkeerd toch?
Vanaf de middenklasse receivers/versterkers en spelers boek je wel degelijk een mooie vooruitgang in je weergave.
Zelf ben ik hard toe aan een upgrade maar met mijn 5 jaar oude "pingpongsetje" wil je echt geen aparte groep missen.
Wat zouden mijn fronts,receiver en DVD speler gebruikt nog waard zijn? € 1.500,- ???  
Dit betekent dat op gebruikte set van € 1.500,- de verschillen duidelijk waarneembaar zijn.

Heb je eenmaal een aparte stroomgroep en je groeit door naar een betere set, dan kun je ook besluiten de stroomgroep te upgraden. Dit kan door de aanleg van een tweede lijn, een extra fase, aparte aarde etc, etc. De weergave verbetert hierdoor nog verder.
Blijkt nu dat je geen verschillen hoorde met je basisgroep dan laat je alles gewoon bij het oude en heb je slechts € 125,- geïnvesteerd.
Ik hoop dat ik hiermee in ieder geval mijn idee over een aparte groep heb gegeven. De keuze voor de aanleg is dus vooral een persoonlijke keuze.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: Audioloog op september  2, 2011, 18:27:29
Je kunt ook overdrijven natuurlijk  :D

Ps. Ik heb recht van spreken volgens de Snowmaster norm want heb al heel wat af ge-experimenteerd met netsnoeren, parallele filters, serie filters, stekkerblokken, scheidings trafo's, zelfbouw filters en AC regeneratie. Uiteindelijk won het laatste met vlag en wimpel overigens voor mij  ;)

Kan ik bij aansluiten. Ik ben eigenlijk al heel lang geen fan van filters. Bijna altijd zit er een nadeel aan door dynamiek verlies. Ook exotische netsnoeren voegen imo niets toe behalve een lege portemonnaie.  Wel is het zo dat het materiaal of de bouw van een kabel het geluid beïnvloed. Niet altijd ten goede, vaak klinkt het wel anders.   
Regeneratie maakt veel mensen blij en doet ook goeds, maar heeft ook nadelen die je (mogelijk) hoort in de weergave.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand een PPP aanschaft, terwijl ik ondertussen wel moeite heb met exotische overpriced stroomsnoeren.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Citaat van: Snowmaster op september  2, 2011, 18:28:41
Het ging mij vooral om de reacties daarna en de geldbedragen die werden genoemd.

Wanneer is een set het waard?
Ik redeneer altijd heel simpel : Wat kost een stroomgroep?  Voor 10 meter Belden en een Siemens ben je  
hooguit € 125,- kwijt. Kan niemand de kop kosten toch?  
Heb je een MM set van ca. € 1.000,- dan ga je het waarschijnlijk niet horen, maar zelfs dan is een investering van €125,- niet verkeerd toch?
Vanaf de middenklasse receivers/versterkers en spelers boek je wel degelijk een mooie vooruitgang in je weergave.
Zelf ben ik hard toe aan een upgrade maar met mijn 5 jaar oude "pingpongsetje" wil je echt geen aparte groep missen.
Wat zouden mijn fronts,receiver en DVD speler gebruikt nog waard zijn? € 1.500,- ???  
Dit betekent dat op gebruikte set van € 1.500,- de verschillen duidelijk waarneembaar zijn.

Heb je eenmaal een aparte stroomgroep en je groeit door naar een betere set, dan kun je ook besluiten de stroomgroep te upgraden. Dit kan door de aanleg van een tweede lijn, een extra fase, aparte aarde etc, etc. De weergave verbetert hierdoor nog verder.
Blijkt nu dat je geen verschillen hoorde met je basisgroep dan laat je alles gewoon bij het oude en heb je slechts € 125,- geïnvesteerd.
Ik hoop dat ik hiermee in ieder geval mijn idee over een aparte groep heb gegeven. De keuze voor de aanleg is dus vooral een persoonlijke keuze.

Jij begon erover om even duidelijk te zijn...vervolgens kwamen de bedragen etc. Goed dat even gezegd hebbende...Bedankt voor je antwoord...Het is helder en concreet. Of ik het geloof is niet aan de orde. Voor 125 euro zou ik best de gok willen wagen om een aparte groep aan te leggen. Alleen ik kan dat niet....dus dat is dan nog een probleem.

Dus nogmaals bedankt voor je duidelijke antwoord.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

solitaire

Mijn set is financieel gesproken amper iets waard. Wel is de apparatuur in de set op elkaar afgestemd en weet ik door veel experimenteren behoorlijk goed hoe ieder component afzonderlijk klinken kan of verantwoordelijk kan zijn voor een 'weergavekarakter'.

De invloed van een gedegen maar echt niet financieel buitensporige extra 'audio-groep' op de set-weergave is zeer waarneembaar (als het in dB's uit te drukken was willen we natuurlijk grafiekjes ... en in dB's valt dit in een uitgebalanceerde set niet uit te drukken, sorry Frank). De invloed ook van individuele componenten in de stroomgroep is ook goed waarneembaar. Dat een audio-groep gerelateerd zou zijn aan de financiele set-waarde zie ik niet in.

Mijn stekkerdoos is een Audioplan PowerStar S, naar mijn weten sterbedraad, en in mijn situatie zijn de verschillen in stekkerpositie veel minder groot dan het bv. dempen van de stroomaders met geïmpregneerde linnen isolatietape + elastische kit en/of het behandelen van contactoppervlakken met Stein Music CCS Reinigungsflüssigkeit + Furutech Nano Liquid.

M.i. zal een audio-groep vele sets goed doen (akoestiek is belangrijker imo., maar 'goede' stroom en mechanische plaatsing zijn wellicht simpeler te verwezenlijken), maar 'moet' per situatie samengesteld worden (ervaring maakt eea. simpeler; Snow's kennis lijkt me heerlijk om 'af te tappen' :)). Mijn ervaring is dat maximaal dezelfde componenten gebruiken (bv. overal dezelfde kabel, dezelfde stekkers) de set meer 'uitgebalanseerdheid'/authoriteit verschaft dan proberen ieder individueel apparaat zijn eigen 'geoptimaliseerde' kabel/stekker te geven.

Of de aarde aangesloten moet worden is afhankelijk van de apparatuur (lees backpanel en/of manual), maar kan een substantieel weergave verschil opleveren (if so, kijk eens wat er gebeurd als je apparatuur apart extra op een centraal aardepunt, bv. op je stekkerdoos, of parallel aan je stroomkabel, aansluit). Filters, regenerators (~toren ?) zijn imo. sterk apparaat/set afhankelijk, zeker vele filters dienen op een electrische 'load' afgestemd te zijn zo heb ik ondervonden ..., maar hebben imo. vaker een negatieve/artificiële invloed op de weergave dan een simpele/degelijke audio-groep een positieve/maximaliseren uitwerking heeft (:dontgetit:).

for what it's worth

solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kingpin

Citaat van: S@m op september  2, 2011, 18:13:11
Ik hoor best verschillen in kabels, en dat de volgorde van het plaatsen van stekkers een voordeel kan opleveren kan ik ook inkomen. Maar, dan wel in een parallel geschakeld blok. In een sterbedraad blok kan ik me er niets bij voorstellen...
Helemaal mee eens.
Enigste wat ik kan bedenken aan een dedicated stroomgroep is dat je verlost bent van storingen veroozaakt door al je andere apparatuur die voorheen op dezelfde groep als van je audio apparatuur erbij op hebben gezeten zoals bv, koelkast, magnetron, vaatwasser etc etc, daar kan ik het nut wel van inzien en dat je daaruit je winst zal halen.
Alleen blijft het wel zo dat je nog steeds bij de rest van de straat met de buren op het net zit.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Snowmaster

Solitaire, ik kan mij helemaal aansluiten bij je ervaringen en ik zie iets heel moois in je verhaal : een stekkerblok met een ECHTE sterbedrading !  Je schrijft al dat de verschillen bij jou niet groot zijn en ik geloof je direct want jouw blok is echt goed opgebouwd.
Er zijn een paar betaalbare stekkerblokken met een echte sterbedrading waar ik erg nieuwsgierig naar ben.
Jouw Audioplan is er één van,maar ook Christiaan Punters fabrikaat kan wel eens erg goed zijn. Lijkt mij leuk om de Audioplan Powerstar S samen met Frank eens te vergelijken met de overpriced Furutech 609. Zal eens zoeken naar een dealer.

Waarom blijf ik toch bezig met stroom?
Ooit ben ik begonnen met experimenteren met stroom omdat het voor mij complete nonsens leek.
Ik had mij voorgenomen om eens te laten zien dat er geen verschil zat tussen de bedrading of een zekering.
In het begin heb ik een hele avond zitten wisselen, niemand mocht praten in de huiskamer.....het lukte mij niet om verschil te horen. Soms dacht ik iets te horen maar ik dacht : verbeelding !
Tot ik op het forum las over "fase". Bijna alles zat verkeerd en toen de stekkers gedraaid waren, rolde ik van verbazing uit mijn stoel. Vanaf dat moment heb ik mij voorgenomen om nooit meer audioverhalen als voodoo af te doen, maar ze eerst zelf te testen.
Nu ben ik er langzaam achter dat de invloed van stroom op onze sets veel verder gaat dan ik ooit had verwacht en het is nog helemaal niet zo moeilijk als je de rode draad eenmaal snapt.

Citaat van: Kingpin op september  2, 2011, 21:16:57
Helemaal mee eens.
Enigste wat ik kan bedenken aan een dedicated stroomgroep is dat je verlost bent van storingen veroozaakt door al je andere apparatuur die voorheen op dezelfde groep als van je audio apparatuur erbij op hebben gezeten zoals bv, koelkast, magnetron, vaatwasser etc etc, daar kan ik het nut wel van inzien en dat je daaruit je winst zal halen.
Alleen blijft het wel zo dat je nog steeds bij de rest van de straat met de buren op het net zit.

Je vermindert de invloed. Afhankelijk van de wijze van aanleggen en de meterkastopbouw, kun je deze invloed nog verder minimaliseren. Bij stroom denken velen aan de aanvoer (fase), maar de afvoer is bijna net zo belangrijk. De aarde wordt misschien nog wel meer onderschat omdat vaak gezegd wordt dat de helft van de apparatuur toch niet geaard is. Het is soms de grootste stoorzender in de set en mede oorzaak waarom de aparte stroomgroep nauwelijks uit de verf komt.
De invloed van de buren kun je trouwens ook minimaliseren en dat wordt mijn volgende uitdaging. Een eerste test was veelbelovend  :).  

Raphie

Alle gekheid op een stokje, een set gaat NIET luider spelen van "betere" volgorde van stroom, sterker nog, een set gaat niet luider spelen door "betere" stroomvoorziening. De vergelijking met een loudness knop is ronduit lachwekkend. :D
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: Raphie op september  3, 2011, 01:49:01
Alle gekheid op een stokje, een set gaat NIET luider spelen van "betere" volgorde van stroom, sterker nog, een set gaat niet luider spelen door "betere" stroomvoorziening. De vergelijking met een loudness knop is ronduit lachwekkend. :D

ik zou opbouwende kritiek verwelkomen, losse kreten zoals dit is irritant, volgende keer report to mod.

frank2

Citaat van: Snowmaster op september  2, 2011, 21:32:56
S
Er zijn een paar betaalbare stekkerblokken met een echte sterbedrading waar ik erg nieuwsgierig naar ben.
Jouw Audioplan is er één van,maar ook Christiaan Punters fabrikaat kan wel eens erg goed zijn. Lijkt mij leuk om de Audioplan Powerstar S samen met Frank eens te vergelijken met de overpriced Furutech 609. Zal eens zoeken naar een dealer.

je weet dat ik hier klaar voor ben, optimaliseren en verbeteren van de set. Laat maar weten wanneer het blok of blokken er zijn, dan testen we het hier. Misschien komt de furutech 609 dan wel in de verkoop.. :o

AbZ

Citaat van: Snowmaster op september  2, 2011, 15:06:45je bent een kerel als je eens jouw ervaringen post en deze onderbouwt.  [...] 
Frank vind je het goed als deze discussie in jouw topic wordt gevoerd of wil je een mod vragen om hem te verplaatsen?
Het bovenstaande was niet aan mij gericht,  en ik heb ook niet de gewoonte om in showcase topics kritisch te reageren,  maar dat ga ik nu toch ff doen.  Snowmaster, hier bij Frank2 speel je een thuiswedstrijd,  maar je technische onderbouwing gaat niet verder dan bij een ufo-waarneming.  Maakt mij niet uit hoor, maar als iemand de vergelijking met een loudnessknop onzin vindt dan wordt met een mod report gedreigd?  Niet zo fraai.  Frank, dan moet je ook tegen Snowmaster zeggen dat je die discussie hier niet wil hebben.

chansig

Coax AQ Carbon

mtissink

Ik zal vanmiddag eens onbevooroordeeld gaan luisteren als er kleine wisselingen mogelijk zijn.
Maar dat zal lastig zijn aangezien ik de set niet ken.

Daarnaast excuus dat ik in het topic ben begonnen met het noemen van geldbedragen. Maar dat is mijnsinziens de enige manier om sets met elkaar te vergelijken. Hoe exact, geen idee! Een andere manier van vergelijken tussen sets, ook geen idee.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Former member 78

Citaat van: mtissink op september  3, 2011, 09:18:34
Ik zal vanmiddag eens onbevooroordeeld gaan luisteren als er kleine wisselingen mogelijk zijn.
Maar dat zal lastig zijn aangezien ik de set niet ken.

Daarnaast excuus dat ik in het topic ben begonnen met het noemen van geldbedragen. Maar dat is mijnsinziens de enige manier om sets met elkaar te vergelijken. Hoe exact, geen idee! Een andere manier van vergelijken tussen sets, ook geen idee.

Het geeft niks dat je over geld bent begonnen ;)
Gezeik zit in het topic van Frank in een heel klein hoekje.

Geld is trouwens niet de manier om sets te vergelijken.
Heb een tijdje terug een set gehoord van dik een ton, en die klonk echt
minder prettig dan de mijne. Heb ook sets gehoord van krap aan de 3 ton,
en dan klinkt het echt wel mooi, maar je hoort het er niet aan af ;)

erik s.

ik heb hier een Audioplan Powerstar G liggen met IEC inlet. die mag je rustig eens proberen, als je de ervaring maar hier post.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B