Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 17:34:28
Vandaag om 11 uur was Snowmaster er met een stroomkabel en een zekering welke ingesmeerd was met een blauw substantie en een cd mat.
Na enkele nrs gehoord te hebben zoals het nu is gaf Snowmaster als commentaar dat de EQ en de nieuwe opstelling een stuk beter geluid gaf als voorheen, zonder EQ was het inderdaad vlgs hem minder.
Zoals reeds eerder verteld ben ik zeer tevreden met het huidige geluid, maar nadat Snowmaster de CD mat erin legde gebeurde er toch iets wat ik niet voor mogelijk hield, het gehele geluidsbeeld werd kalmer, rustiger maar ook verfijnder met meer attack, en en beduidend betere definitie, de instrumenten kwamen meer los. Ik dacht woh is wel duidelijk een verbetering, na de ingesmeerde zekering werd het effect subtiel nog iets beter het geheel ging iets meer zingen. Zonder klonk nog steeds erg prettig maar de onderlinge instrumenten bij Alison Kraus- forget about me waren toch minder goed te volgen.
Zo hebben we paar testen gedaan en ook nog een BR I robot het eerste gedeelte de eerste paar min. steeds vergeleken. Steeds was de mat een verbetering in het geluid, het was iets losser, detailrijker.. Er ontstond een soundbubbel. Er was meer diepte het geluid kwam meer los.
(CD mat= sound improvement disc model 14)

Dan rond 2 uur besloten we om de Belden stroomaanvoer draad te vervangen voor zijn kabel welke geleverd wordt door een gerenommeerde firma, ik noem geen namen omdat deze firma geen belang heeft bij verkoop van deze kabels. Een van de oorzaken is dat als je deze kabel gebruikt komen eventuele fouten in de set bikkelhard naar voren, Snowmaster heeft dat al eens mogen ervaren bij iemand, het gehele geluid vloog de lucht in mbt hoog en het was dus niet om aan te horen.

Goed na een klein half uur hing de kabel tussen de meterkast en de set en het uur van de waarheid was daar; zou deze kabel beter zijn in mijn set, net zoals hij beter was in de set van Snowmaster? SM kennende had ik daar eigenlijk geen twijfels over...

We zetten Alison Krauss weer op zonder mat en we gingen luisteren, bij de eerste tonen wist ik het al, dit ging bijzonder worden en na 1 nummer wist ik het al zeker, dit is niet subtiel, dit is groot net alsof je een duurdere/betere versterker van hetzelfde merk erachter hangt.
Dit was groots, vooral na terugbouw naar de Belden was/is het verschil wel heel duidelijk hoorbaar.

Wat is het verschil? Er is opeens een attack van instrumenten die ik nog niet eerder heb vernomen, en grotere helderheid (geen felheid) alle instrumenten zijn onderling goed van elkaar waarneembaar en alles staat los van elkaar. Geen analytisch geluid, geen scherpte, maar toch een aangenaam iets warm geluid, de bassen waren er opeens, met attack, alle achterliggende geluiden waren goed hoorbaar, het geheel kwam compleet los van de speakers, iets wat al paar keer verbeterd was, maar nu opeens geheel los, grootser was het geluid, meer dynamiek.

Ja dit was niet subtiel, na meerdere nummers zo geluisterd te hebben en ook I robot de BR een stukje te hebben gespeeld, tsja daar zat je opeens echt in een bubbel. Zo eerlijk, water v.d. douche klonk opeens als kletterend water in mijn huiskamer, begon al bang te worden dat ik ook nat zou worden....

Stja ik ga ervoor vooral nadat ik de Belden kabel weer had laten aansluiten, ohh wat was dat geluid hoewel nog steeds mooi toch bijna vastplakkend aan de speaker....

Ik heb de bestelling vast gedaan, kosten zijn niet erg hoog zo ongeveer 20 a 25 euro p/m

laat 'm maar komen Snowmaster

Heb je netjes geschreven Frank!
Je wordt echt steeds beter in om het te verwoorden...
De laatste keer dat ik je set hoorde, zal in het "niks" vallen vermoedelijk als ik jou zo lees...

Ik zou je overigens mijn tweak ook wel willen laten horen... ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Voor verdere inlichtingen mail naar Snowmaster mbt het merk kabel. Deze kabel is in principe niet bedoeld voor consumenten. En het maakt ook niet uit of ik hier Pietje puk, siltech of wat dan ook neerschrijf, ik ken het type kabel ook niet. Ik ken alleen de producent, en heb Snowmaster beloofd vragen mbt deze kabel naar hem door te sturen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Citaat van: Peerless Monster op juni 18, 2011, 18:18:26
Heb je netjes geschreven Frank!

De laatste keer dat ik je set hoorde, zal in het "niks" vallen vermoedelijk als ik jou zo lees...

stel je voor dat ik mijn eindversterker vervang door 2 zware Belles monoblokken, dan schat ik in dat je dan ongeveer het verschil in geluid te pakken hebt.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Citaat van: dre73 op juni 18, 2011, 18:33:49
heb je al gemaild dick? :D

Vast...

Nee, dan kies ik voor de 2 mono blokken optie... ;)

Snowmaster

Vandaag de Behringer beluistert bij Frank.  
Hij was een lekkere kopje koffie aan het zetten terwijl ik op de bank ging zitten. Ik vroeg nog aan hem of de Behringer meedraaide. "Druk maar op de knop" zei hij. Nietsvermoedend drukte ik op de knop omdat ik geen idee had of het apparaat meespeelde.
Plop klonk het.......en even was ik stil. Toen moest ik lachen en snapte direct wat Frank bedoelde en beschreven heeft enige tijd geleden.  Ik kan alleen maar zeggen : Goed werk Keyser !
De Behringer doet zijn werk bijzonder goed en geheel onopgemerkt.  Op de zitplek zorgt hij gewoon voor verbeterde weergave. Hierdoor kom je wel op andere posities in de woonkamer bijzondere fenomenen tegen. Op een bepaald moment stond ik naast de bank met een kop koffie in de hand en liet Frank een fragment horen met een flink volume. Plotseling werd ik op hoofdhoogte getroffen door een aantal flinke basklappen....Pfoei, heftig hierboven zei ik nog terwijl de basgolf op mijn hoofd bleef beuken. Dit verschijnsel kende ik niet, maar snapte direct wat er gebeurd was door de correctie van de Behringer.
Toen ik ging zitten viel het hele geluidsbeeld perfect op zijn plaats en kon ik de inzet van het apparaat alleen maar toejuichen.  Als je niet wilt of kunt overgaan tot een akoestische aanpassing van je luisterruimte is dit een enorm goed alternatief voor weinig geld.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

Voor iedereen die met stroom en CD-matjes gestoeid heeft een herkenbaar verhaal denk ik.

Wat mij opviel bij het uitkiezen van de stroomvoorziening voor mijn eigen set was dat deze net zo'n match aangaat met je set/afzonderlijke apparatuur als die je gewoonlijk verwacht tussen bv. versterker en luidspreker, of luidspreker en luisterruimte.

Over de Cd-mat: alle matjes die ik in de loop van de tijd geprobeerd heb zijn afgevallen ivm. de Boston Audio en Marigo Audio Signature-3-D matjes. Geheel andere prijsklasse, maar evenzo onvergelijkbaar in prestatie. Wat dat aangaat zou ik zeker, als de SID je al zo bevalt, ook eens verder kijken op dit gebied. [ik leen regelmatig spullen uit, de Boston is 'op reis' nu, maar mijn Marigo mag je best eens van me lenen als je wilt ... wel handig als je set dan 'stabiel' is, niet dat je te veel tegelijk 'vergelijkt']

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Snowmaster

Welke mat vind je het meest aantrekkelijk Wolf?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

De Marigo, zonder aarzeling.

De Boston is ook fraai, maar vreemd genoeg is die meer gevoelig voor het loopwerk/de set waarin 'ie terechtkomt.

Wolf

Snowmaster

Citaat van: solitaire op juni 18, 2011, 20:09:49
Wat mij opviel bij het uitkiezen van de stroomvoorziening voor mijn eigen set was dat deze net zo'n match aangaat met je set/afzonderlijke apparatuur als die je gewoonlijk verwacht tussen bv. versterker en luidspreker, of luidspreker en luisterruimte.

Ja en nee.
Als je bij de opbouw van je set aan het compenseren bent geweest dan kan een stroomkabel best kritisch zijn.
Is je opbouw gewoon eerlijk, puur en in balans dan komt het wel goed met een fatsoenlijke kabel. Voorwaarde is wel dat de opbouw van de stroomkabel goed is.
Een kabel mag geen last hebben van inductie of andere randverschijnselen want dan lever je flink kwaliteit in.

solitaire

Citaat van: Snowmaster op juni 18, 2011, 20:19:02
Ja en nee.
Als je bij de opbouw van je set aan het compenseren bent geweest dan kan een stroomkabel best kritisch zijn.
Is je opbouw gewoon eerlijk, puur en in balans dan komt het wel goed met een fatsoenlijke kabel.

Dat zou best eens eea. kunnen verklaren, echter een soortgelijke rationale zou je dan toch ook bij andere 'audio-matches' (zoals ik er eerder al twee noemde) moeten zien ?

Citaat van: Snowmaster op juni 18, 2011, 20:19:02
Een kabel mag geen last hebben van inductie of andere randverschijnselen want dan lever je flink kwaliteit in.

Deze wetmatigheid is mij onbekend, en is me ook bij het recent vergelijken van meerdere typen stroomkabel nooit als zo danig opgevallen ...

Wolf

edit/PS:
Tuurlijk, als je set tonaal neutraal is, hoef je met accessoires (kabels, mechanische plaatsing, matjes, afscherming, cleaning, ...) daaraan niet veel te sleutelen. Heb je daarintegen met je componenten een tonale neutraliteit bereikt, wellicht door op plaatsen (zwaar) te compenseren, is de invloed van accessoires soms dramatisch onvoorspelbaar. Echter wat als we dan bv. PRAT of weergaveafbeelding bij diezelfde set betrekken. Dan kan de neutraliteit op die vlakken best eens ver te zoeken zijn. Het is maar waar je een set op tuned, en dus compensatie aanbrengt. Met dusdanig vele variabelen en aanverwandte aanwezige compensatie/nivelatie punten in een set is het toepassen van accessoires imo. altijd een 'zoeken naar een match'.

frank2

Citaat van: solitaire op juni 18, 2011, 20:09:49
Voor iedereen die met stroom en CD-matjes gestoeid heeft een herkenbaar verhaal denk ik.

Over de Cd-mat: alle matjes die ik in de loop van de tijd geprobeerd heb zijn afgevallen ivm. de Boston Audio en Marigo Audio Signature-3-D matjes. Geheel andere prijsklasse, maar evenzo onvergelijkbaar in prestatie. Wat dat aangaat zou ik zeker, als de SID je al zo bevalt, ook eens verder kijken op dit gebied. [ik leen regelmatig spullen uit, de Boston is 'op reis' nu, maar mijn Marigo mag je best eens van me lenen als je wilt ... wel handig als je set dan 'stabiel' is, niet dat je te veel tegelijk 'vergelijkt']

Wolf

tzt is dat zeker een optie, eerst dient alles aangesloten en ingespeeld te zijn, en zover is het nog niet...
Maar ik geloof erg graag dat het een grote verbetering zal zijn, 200 euro is ook niet echt goedkoop.

solitaire

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 20:57:05
tzt is dat zeker een optie, eerst dient alles aangesloten en ingespeeld te zijn, en zover is het nog niet...
Maar ik geloof erg graag dat het een grote verbetering zal zijn, 200 euro is ook niet echt goedkoop.

We zouden een nieuwe thread kunnen maken over 'what it takes to make the perfect match' ...

De prijs is een indicatie van oa. materiaal en ontwikkelings- en productiekosten (alhoewel sommige producten ondertussen qua aanschafkosten schijnbaar daarvan los staan ...), maar wat teld denk ik is de toepassing van hardware in combi met de elkaar, de luisterruimte, (de muziek soms ...,) en de luisteraar. Sommige producten zijn in hun performance toepassings-stabieler dan andere. Daarnaast heb ik wel lower-shelves spullen gehoord die steengoed kunnen zijn. De Marigo is imo. tot nu toe domweg onvergelijkbaar. Maar ieder voor zich natuurlijk (de match ...).

W.

frank2

ik geloof je .. dat deze mat bijzonder is.

solitaire

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 21:53:08

:D  (godzijdank heb ik geen geloofsgenootschap te leiden ...)

W.

Deleted member

Mooie review van de SID en de 'Snowmaster powercable' Frank! Zeker die laatste lijkt een schot in de roos, veel luisterplezier alvast!  :music:

Xander32

Edit, ben alweer wat wijzer;  http://www.hifi.nl/recensies/3017/Multitest:-cd-matten.html

Kan iemand mij in Jip & Janneke-taal uitleggen wat een "mat" is en wat deze doet ?

B.v.d.,

Sander :thumbs-up:.

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 21:53:08
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Raphie

Mooi om te lezen, Echt ONGEKEND potentieel in je set, keer op keer weer die meer attack en lucht Had tot gisteren nog geen soundbubble dan?

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 17:34:28
het gehele geluidsbeeld werd kalmer, rustiger maar ook verfijnder met meer attack, en en beduidend betere definitie, de instrumenten kwamen meer los. Ik dacht woh is wel duidelijk een verbetering, na de ingesmeerde zekering werd het effect subtiel nog iets beter het geheel ging iets meer zingen.  Steeds was de mat een verbetering in het geluid, het was iets losser, detailrijker.. Er ontstond een soundbubbel. Er was meer diepte het geluid kwam meer los.
(CD mat= sound improvement disc model 14)

Dan rond 2 uur besloten we om de Belden stroomaanvoer draad te vervangen voor zijn kabel welke geleverd wordt door een gerenommeerde firma, ik noem geen namen omdat deze firma geen belang heeft bij verkoop van deze kabels. Een van de oorzaken is dat als je deze kabel gebruikt komen eventuele fouten in de set bikkelhard naar voren, Snowmaster heeft dat al eens mogen ervaren bij iemand, het gehele geluid vloog de lucht in mbt hoog en het was dus niet om aan te horen.

bij de eerste tonen wist ik het al, dit ging bijzonder worden en na 1 nummer wist ik het al zeker, dit is niet subtiel, dit is groot net alsof je een duurdere/betere versterker van hetzelfde merk erachter hangt.
Dit was groots, vooral na terugbouw naar de Belden was/is het verschil wel heel duidelijk hoorbaar.

Er is opeens een attack van instrumenten die ik nog niet eerder heb vernomen, en grotere helderheid (geen felheid) alle instrumenten zijn onderling goed van elkaar waarneembaar en alles staat los van elkaar. Geen analytisch geluid, geen scherpte, maar toch een aangenaam iets warm geluid, de bassen waren er opeens, met attack, alle achterliggende geluiden waren goed hoorbaar, het geheel kwam compleet los van de speakers, iets wat al paar keer verbeterd was, maar nu opeens geheel los, grootser was het geluid, meer dynamiek.

Ja dit was niet subtiel, na meerdere nummers zo geluisterd te hebben en ook I robot de BR een stukje te hebben gespeeld, tsja daar zat je opeens echt in een bubbel. Zo eerlijk, water v.d. douche klonk opeens als kletterend water in mijn huiskamer, begon al bang te worden dat ik ook nat zou worden....
JBL PRX Power!

frank2

kopie van Audiogon:

Review: The Sid Sound Improvement Disc 14 Tweak
The Sid Sound Improvement Disc $39
12/20/2008

The SID (Sound Improvement Disc) improves the sound of CD, SACD, DVD–A & DVD sound & picture. The Sound Improvement Disc is an accessory that is placed on top of the CD, results in a better separation of instruments and a much clearer reproduction of the voice.

The SID is the easiest and the least expensive way to upgrade your HI-FI system. The best way to hear the difference that the SID makes to the sound is to play a piece of well-known music for a maximum of 30 seconds without the SID, and then the same piece with the SID in place.

Well that's just what I did and wow! It cleaned up each CD I played. All it took for me was about 10 seconds to hear it. From top to bottom the music improved. The first thing I heard was the dynamics; with out the SID in place the music was dragging and sounded slow. The BASS is so mush tighter and faster. The MIDRANGE was smoother and life-like. The TOP-END was much more cleaner and had more detail. Back and forth I went with the little green SID and again it improved my audio CD's. Not bad for the price and easy to use.

The only comparison I did was with the Herbie's Audio black-hole. The black-hole was warmer but not as clean as the SID. Also the SID can be used over and over on each CD/DVD where as the black-hole is a one time sick on damper. The main thing is this tweak works and will last a long time. "Just trust your ears."

Pros: The SID does what it was design to do and does it well.

Cons: None.

frank2

Citaat van: Raphie op juni 19, 2011, 08:50:34
Mooi om te lezen, Echt ONGEKEND potentieel in je set, keer op keer weer die meer attack en lucht Had tot gisteren nog geen soundbubble dan?

Door alle veranderingen is steeds de set beter gaan klinken en gaf steeds iets meer lucht, ruimte in de muziek, alle beetjes helpen.. ik dacht afgaande aan andere luistersessies bij andere mensen met goede sets dat ik er (bijna) was, en het huidige geluid is inderdaad beter dan het ooit geweest is, maar een soundbubble heb ik nooit kunnen creëren. Nadat Snowmaster zijn kabel aanlegde en de Belden kabel weghaalde als test kwam er juist wel een soundbubble, niet subjectief maar duidelijk hoorbaar, door 3 mensen, waarbij ik mijn vrouw als referentie neem want die interesseert het geen fluit wat wij allemaal aan het doen zijn, maar ze hoort uitstekend en kan precies aangeven wat er veranderd is.

Ik ben ook al lang geleden tot de conclusie gekomen dat een stereo set of ht set veel meer kan dan wat hij in eerste instantie laat horen, het is een kwestie van lange adem, uitproberen e.d. juiste materialen en kabels en dergelijke. Pas geleden was ik bij iemand die dure Kimber luidsprekersnoeren had als test, na een tijdje luisteren sloot hij zijn transparent LS kabel weer aan, het verschil was behoorlijk, de vette bas was opeens weer verdwenen, het hoog en mid was weer helder ipv. gesluierd. 

Nu mag iedereen voorzichzelf uitmaken of dit onzin e.d. is, een goede set kan veel laten horen, maar legt ook vaak fouten in het systeem bloot, en die dien je op te lossen, als dat gebeurd wordt de set beter, gaat beter klinken. Dit kan gebeuren door tweaks die bijv. Snowmaster doet voor zeer weinig geld, of door wat de meeste mensen doen het vervangen van speakers, versterkers e.d.

Raphie

de soundbubble onstaat op de sweetpsot, indien je daarna nog op zoek bent, kan ik je aanraden de volgende documenten te lezen: http://www.sebastianmerchel.de/publications.html

Als het werkt, werkt het natuurlijk, maar ik weet niet of een powerkabel daar de grootste contributor aan is. Plaatsing en fasegedrag zijn imho van grotere invloed?
JBL PRX Power!

frank2

Gisteren hebben wij de aanvoerkabel van de meterkast naar de set; de furutech stekkerdoos vervangen. Het fasegedrag e.d. zijn hier 3x gecontroleerd. En ja ik weet dat de bubble op de sweetspot zal ontstaan. Als ik het goed begrepen heb, remt de Belden kabel af en de snowmaster kabel heeft daar geen last van. Daarnaast heeft laastgenoemde geen last van mantelstroom, welke de belden wel heeft, in mijn huis 6 volt gemeten met multimeter

hifiman

Stroom wordt uitgedrukt in amperes en niet in volts. Iets klopt er dus niet in je verhaal, wat is er nu precies gemetem mbt die 6 volt?

frank2

mantelstroom (zo is het mij uitgelegd, dit geeft een slechte werking mbt geluid)

S@m

Citaat van: frank2 op juni 19, 2011, 10:04:29
mantelstroom (zo is het mij uitgelegd, dit geeft een slechte werking mbt geluid)

Mijn nieuwsgierigheid is wederom gewekt...

Snow...!