Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Maar eens zien dat ik deze maand tot een afspraak kom met Drees62 om naar W&W te gaan. Allicht dan gelijk ff Arjan1 aandoen ;D.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

bones

Hoi Frank,

De mijne komen als het goed is morgen met de koerier.... Na de sessie van afgelopen vrijdag (waarbij ik vrijwel alleen naar de grote set heb geluisterd) was thuis komen wel een domper. Met name het enorme detailniveau in het midden en het hoog viel op mijn setje behoorlijk tegen in vergelijking met de demoset van Karel. Mijn laag vind ik overigens beter gedetailleerd en krachtiger zonder opdringerig te zijn. Ik ben benieuwd of de DMD ervoor zorgt dat het detailniveau ook toeneemt. De ruimtelijkheid was tot dusver naar mijn gevoel o.k.

Beste groet,

John
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

frank2

ja de detaillering zal toenemen, maar de hardheid van de hoge tonen verdwijnen terwijl je meer hoge tonen hoort welke softer zijn, het geheel klinkt briljanter
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Snowmaster

Citaat van: ArjanR1 op april  7, 2011, 17:23:15
De eerste keer dat ik bij jou kwam luisteren, was het echt niet lekker luisteren Frank.
Je had een erg kille set staan, met vrij weinig beleving.

Pas de volgende keer maar op voor de honden.... ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

Ze zien er inderdaad erg gevaarlijk uit:

(foto gewijzigd)
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Peerless Monster

Citaat van: frank2 op april  7, 2011, 20:36:06
Ze zien er inderdaad erg gevaarlijk uit:

Ik zou zeker oppassen voor die middelste...
Voor je het weet heeft zij je been te pakken...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op april  7, 2011, 20:38:02
Ik zou zeker oppassen voor die middelste...
Voor je het weet heeft zij je been te pakken...

De rechterhond zie je alleen in de ruiten  ;D.

Oei, nu moet ik ook oppassen.

De foto is gewisseld, nu moet iedereen zijn commentaar herzien  ;D.
Mooie foto Frank !
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Peerless Monster

Citaat van: Snowmaster op april  7, 2011, 20:40:23
De rechterhond zie je alleen in de ruiten  ;D.

Ah nee dat is beste lobbes van allen... ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

frank2

Citaat van: Snowmaster op april  7, 2011, 20:40:23
De rechterhond zie je alleen in de ruiten  ;D.

nee nu in het midden (foto gewijzigd)

Former member 78

Ze kunnen iig alle 3 heel zielig kijken.
En dát heb ik gisteren gezien, bij de middelste ;D

Peerless Monster

Former member 78

Frank, al iets kunnen merken van het inspelen?

frank2

nee ik heb nog niets gemerkt, kan ook haast niet. Speelt nog maar 25 uur. Pas bij 50 uur verwacht ik iets verschil. Misschien iets vloeiender.

bones

Hoi Frank,

Vanochtend een klein pakketje uit het pitoreske Enschede ontvangen. Vanwege een druk programma ben ik niet veel verder gekomen dan installeren en laten lopen op Handel (Von Otter). Nu vanavond even geluisterd en een eerste inmpressie. Er zit nog wat scherpte aan, maar duidelijk vallen twee dingen op: meer micro-detail en langer uitklinken van bekkens (wat natuurlijk met de toename van het micro-detail heeft te maken). Van een toegenomen ruimtelijkheid merk ik nog weinig. Maar dat ligt misschien ook aan mijn niet al te ideale luisterruimte. Duidelijk is in ieder geval dat de eerste tonen door een be-tweeter aanmerkelijk scherper klinken. Als een be-tweeter een wijn met veel tanine is, dan is de dmd meteen veel drinkbaarder!

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen na het inspelen.

Beste groet,

John
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

frank2

eerste review na 50 uur inspelen:

Na ongeveer 5 jaar kan ik wel stellen dat ik mijn speakers goed ken, in die tussentijd zijn er hier veel dingen veranderd, eigenlijk bijna alles behalve de speakers. Deze waren tot voor kort altijd hetzelfde de Usher Be 10 met beryllium tweeter. Door alle veranderingen in de loop van de tijd werd het geluid steeds zuiverder, strakker, dieper met meer diepte werking en een mooi stereo geluid. Wel bleef ik consequent problemen houden met bepaalde hoge stemmen van zangeressen, hoewel dit een groot stuk verbeterd werd door de laatste stroomaanpassingen van Snowmaster. Toch bleef er een bepaalde hardheid in het hoog, Kate Melua, Alison Krauss bleven bij uithalen van hun stemmen een bepaalde scherpte  houden die ik zeker niet prettig vond. Helaas was er tot voor kort geen remedie tegen behalve andere speakers kopen en ik vind nog steeds het geluid van de Ushers erg goed. Na aankoop van een equalizer was gelukkig deze hardheid tot een minimum beperkt vooral ook omdat de middentonen in deze huiskamer iets te iel werden weergegeven, na metingen.  Toch bleef er een bepaalde hardheid in de hoge stemmen zitten, dit hoorde je ook wel bij andere hoge tonen maar dat is/was niet irritant.
Snowmaster merkte hetzelfde op als ik als we het over hoge tonen hadden tijdens onze luistersessies. Het werd/wordt veroorzaakt door de BE tweeter, hoewel deze erg accuraat is is hij tevens hard, hoge tonen komen er strak uit maar er zit weinig spreiding in, een bekken hoor je strak maar het uitsterven van klanken  valt nauwelijks tot niet op.

Na een zeer enthousiast telefoontje van ArjanR1 dat hij nieuwe tweeters in zijn BE20 had, de DMD (daimond tweeters) besloot ik even naar Enschede te rijden om bij hem thuis te luisteren. "mijn mond viel open van verbazing" . Hoewel destijds nog niet ingespeeld, klonk het al zo hemels, zo groots, breed en totaal geen hardheid de bekkens stereven mooi uit.... ik dacht hoewel ik mijn vrouw had beloofd niets meer te zullen kopen dit moet ik in mijn eigen set horen....

Karel gebeld en dan weet je het wachten, langer wachten dan beloofd, maar na 4 weken waren ze er dan.

De eerste indrukken heb ik al vermeld.

Nu na 50 uur spelen hoor je wat zo'n DMD tweeter doet. Veel heel veel. De hardheid in de stemmen is weg, de bekkens sterven zeer mooi uit, micro detaillering, breder stereobeeld en meer diepte in de muziek. Deze DMD zijn nog niet goed ingespeeld dat is pas het geval eind volgende week, maar ik heb bij ArjanR1 pas geleden ook weer geluisterd en dan weet je wat er nog gaat gebeuren; muziek gaat nog verfijnder worden, losser, met meer gemak.

Het totale plaatje wat je hoort wordt eerlijker, aanmerkelijk natuurgetrouwer een bekken klinkt als een bekken, sterft zacht uit, de stemmen van Kate en Alison klinken nu niet hard meer zelfs bij uithalen waar ik door veel luisteren verwacht ah daar komt ie weer, gebeurt er nu    niets, het blijft voor het eerst mooi klinken, eerlijk, natuurlijk, met diepte in de muziek. Ik heb net de versterker maar eens op 12 uur gezet en heerlijk muziek geluisterd, natuurlijk Dire staits, zo heerlijk opeens meer helder natuurlijk hoog maar toch softer dan de oude BE tweeter. De harpmuziek van Andreas Vollenweider met al z'n diverse toontjes in het hoog zo mooi, helder en weer die natuurlijkheid en het uitsterven van die tonen.

Ja ook na 50 uur is de tweeter nog niet ingespeeld, er is soms nog iets hardheid maar door de luistersessie bij Arjan weet ik al dat deze verdwijnt. Maar de hardheid die je nog af en toe hoort staat compleet in de schaduw van wat ik gewend was.

Voor 600 euro bijbetaling een hoop geld upgrade je de Usher BE serie behoorlijk, er komt bijna een andere speaker te staan met dezelfde eigenschappen die je juist van deze speakers zo mooi vind, terwijl de brilliantie juist mooier wordt. Ja een zeer goede aankoop zo'n tweeter. Het is het geld wel waard.

AANVULLING 1 NA 90 UUR:

Na 90 uur inspelen heb ik nog maar eens een paar cd's te voorschijn gehaald die ik in het begin ook draaide, toen de tweeter er net inzat. Ja dan vallen toch een paar dingetjes op. Er komt/zit meer diepte in de opname, meer gelaagdheid, het hoog klinkt opener, losser alsof de tweeter nu eindelijk los mag, het hoog is sprankelender. Het totale plaatje klinkt ondertussen al zo mooi dat ik eigenlijk niets meer te wensen heb. Het klinkt mooi diep, vol, en de mids en hoge tonen zijn zo zuiver, gedetailleerd en helder zonder enige vorm van scherpte, zelfs niet bij Sarah Brightman eden, eigenlijk vele cd's van Sarah zijn nu eenmaal niet al te best, maar het eerste nummer van Eden, kon ik nooit draaien veels te veel agressieg hoog, scherpte... tot nu; geen scherpte alleen nog iets teveel hoog en dat is de cd opname, kan de speaker niets aan doen.

Ook de gelaagdheid is bijzonder, bij enkele van mijn favouriten zoals Dire Straits hoor je gewoon verder weg in de opname ruimte de bekkens zacht meespelen terwijl op de voorgrond de trompet rustig verder aanzwelt. Ja het is een grote upgrade zo'n tweeter, je hoort meer, het klinkt relaxter en toch is er meer geluid, het is tov. de BE tweeter frisser, meer helder  maar met een grote rust, tot mijn verbazing staat de volumeknop ipv. een kwart en steeds bijna op 5 voor 12 omdat het eindelijk kan, zonder irritatie lekker naar muziek luisteren, dus dan kan het ook een beetje harder.

Eigenlijk is het een must voor iedereen om zo'n tweeter er in te zetten het verschil is te groot tov. de BE tweeter.
Ik zal een laatste aanvulling geven na de inspeelperiode.

LAATSTE AANVULLING NA 210 UUR

Ik heb er net weer enkele nrs doorheen gejaagd die ik natuurlijk goed ken en die ik steeds als referentie gebruikt heb en als laatste Jem nr. 2.
Tsja het geheel klinkt tov. de BE softer maar met een bite want alles klinkt helder maar niet schel/hard. En dat heeft als voordeel dat ten eerste alles lekkerder klinkt maar het is alsof er een geheel speelt. Ook speelt de tweeter lekker "los". Dat en een verbetering is heb ik al gezegd, het is zo ontzettend natuurlijk klinkend, helder, met meer detaillering en totaal geen spoor van scherpte. Als laatste nummer heb ik Jem weer gedraaid, een nummer met erg veel hoog en zeer veel bas. Dit nummer had ik nog niet weer gehoord na de wisseling maar ken het nummer zeer goed. Ja wat hoor je dan, een erg groot verschil, het surplus aan hoog met de BE is weg er is voor in de plaats gekomen mooi hoog, duidelijk hoorbaar natuurlijk klinkend het klinkt eindelijk zoals het bedoeld is (waarschijnlijk) In ieder geval klinkt het nu opeens lekker zonder enige irritatie van teveel hoog.
Over het algemeen klinkt alles rustig met kracht maar zonder de irritaties die je zou kunnen krijgen.

De DMD tweeter: een sterke verbetering tov. de BE tweeter
- meer micro detaillering
- een natuurlijk hoog
- geen scherpte
- softer hoog met bite
- helder
- los spelend niet geknepen
- instrumeneten sterven beter uit

een must, zonder enige twijfel, en ik had ze nog niet betaald dus ik kon ze terug doen. Dit is duidelijk GEEN autosuggestie zoals ik al las. Gewoon duidelijk hoorbaar.

een aanrader voor iedereen die zijn Ushers wil upgraden naar de next level zonder buitensporig veel geld te betalen.

Former member 78

Goed om te horen dat jij zo tevreden met de DMD bent Frank! ;D

Wat ik wel vreemd vind, is dat jij toen wij samen bij WenW geluisterd hadden,
''het'' niet op merkte wat mij juist zo aansprak. Ik hoorde met mijn 1 goede en 1
slechte oor direct wat de DMD kon :P Terwijl jij normaal alles hoort wat een normaal
mens ontgaat.

Post anders jouw ervaring nog even in mijn DMD topic. Dan kunnen de Usher gebruikers later
in een topic alles terug lezen.

Nog 110uur, dan ben je volgens het boekje klaar ;)

Lex Groningen

Mooi  om te lezen dat je zo tevreden bent, Frank. Over een maandje ga ik ook weer richting Enschede, ben namelijk erg nieuwsgierig geworden over de DMD tweeter. Hoop dat ik daar dan even een vergelijk kan horen tussen de MD 2 met beryllium tweeter en MD 2 met DMD tweeter.
En mocht ik er zeer over te spreken zijn dan zal ik eens goed gaan na denken of ik ook tot aankoop over ga van deze tweeters.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

S@m

Citaat van: Alex Groningen op april 10, 2011, 11:41:30
Mooi  om te lezen dat je zo tevreden bent, Frank. Over een maandje ga ik ook weer richting Enschede, ben namelijk erg nieuwsgierig geworden over de DMD tweeter. Hoop dat ik daar dan even een vergelijk kan horen tussen de MD 2 met beryllium tweeter en MD 2 met DMD tweeter.
En mocht ik er zeer over te spreken zijn dan zal ik eens goed gaan na denken of ik ook tot aankoop over ga van deze tweeters.

En dat zou dan best eens dé oplossing kunnen zijn voor het hoog 'probleem' wat je hoopt met akoestiek verbetering op te kunnen lossen  ;) ;D

Lex Groningen

Citaat van: S@m op april 10, 2011, 11:54:52
En dat zou dan best eens dé oplossing kunnen zijn voor het hoog 'probleem' wat je hoopt met akoestiek verbetering op te kunnen lossen  ;) ;D

Als dat zo zou zijn dan heb ik een koopje voor 600 euro. ;) Maar vooralsnog gaat het me er eerst om of ik de DMD een leuke verbetering vind.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

frank2

Dat vind je zeker een verbetering, zonder enige twijfel.

nb; foto toegevoegd v.d. DMD Tweeter

Xander32

Ik zou ook graag een 1 op 1 vergelijk van identieke speakers aangaan, waarvan de 1 voorzien van de BE- en de ander van de DMD-tweeters, voordat ik uberhaupt over kopen ga nadenken.

Wel goed om te lezen dat het voor Frank zo goed heeft uitgepakt.

Sander.

Citaat van: Alex Groningen op april 10, 2011, 11:41:30
Mooi  om te lezen dat je zo tevreden bent, Frank. Over een maandje ga ik ook weer richting Enschede, ben namelijk erg nieuwsgierig geworden over de DMD tweeter. Hoop dat ik daar dan even een vergelijk kan horen tussen de MD 2 met beryllium tweeter en MD 2 met DMD tweeter.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

frank2

Alex en Xander de BE tweeter zul je niet zo gauw meer aantreffen bij wenw, maar bij de eerste tonen hoor je meteen het verschil tussen wat je kent van je eigen Ushers en de nieuwe met DMD tweeter. Dus 1 op 1 hoeft niet eens je hoort het meteen. Zo groot is het verschil namelijk wel.

Na een luistersessie van een half uur ben je al verkocht, vooral als je daarna na een paar uur weer je eigen Ushers thuis hoort met BE tweeter. Dan hoor je dubbel zo goed de verschillen

Xander32

Ik zal het allicht zelf gaan ervaren maar ben/blijf tot op dat moment (positief) kritisch.

Sander.
Citaat van: frank2 op april 10, 2011, 16:24:16
Alex en Xander de BE tweeter zul je niet zo gauw meer aantreffen bij wenw, maar bij de eerste tonen hoor je meteen het verschil tussen wat je kent van je eigen Ushers en de nieuwe met DMD tweeter. Dus 1 op 1 hoeft niet eens je hoort het meteen. Zo groot is het verschil namelijk wel.

Na een luistersessie van een half uur ben je al verkocht, vooral als je daarna na een paar uur weer je eigen Ushers thuis hoort met BE tweeter. Dan hoor je dubbel zo goed de verschillen

Lex Groningen

Citaat van: Xander32 op april 10, 2011, 16:27:44
Ik zal het allicht zelf gaan ervaren maar ben/blijf tot op dat moment (positief) kritisch.

Sander.

Als ik het goed heb ga jij binnenkort toch luisteren bij W&W? Ben dan wel benieuwd wat jij ervan vind.
Met een beetje geluk kan ik ze begin mei beluisteren.

frank2

Als Karel ze niet heeft staan wat onwaarschijnlijk is kun je altijd hier nog komen luisteren.