Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Citaat van: MarkD op januari 30, 2011, 13:51:05
En dat dan met een "standaard" geluidskaart of gebruik je hier andere hardware voor? Ik vraag het maar even, omdat hiermee experimenteren mij wel aanspreekt.

Dit kun je inderdaad met een gewone geluidskaart doen. Voor dit soort zaken is vaak zelfs de onboard-kaart van voldoende kwaliteit. Als je nauwkeurige metingen aan luidsprekers wilt doen, is het raadzaam een wat betere kaart te gebruiken.

De demoversie van ARTA is gratis te downloaden. HOLM impulse en RoomEQWizard zijn volgens mij beide gratis.
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2011, 14:38:39
In een goede akoestiek met een goed signaal zal je jezelf de t$ring schikken net zoals je voorgangers... ;)

Heb je een voorbeeld van zo'n goede akoestische ruimte? Ik ben ze nog niet tegengekomen. De meest prettige ruimtes vind ik doorgaans relatief grote woonkamers, waarin een symmetrische, vrijstaande opstelling mogelijk is en waarbij de wanden enigszins flexibel zijn (om laagenergie te dempen).
Dutch & Dutch

MarkD

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 16:18:06
Dit kun je inderdaad met een gewone geluidskaart doen. Voor dit soort zaken is vaak zelfs de onboard-kaart van voldoende kwaliteit. Als je nauwkeurige metingen aan luidsprekers wilt doen, is het raadzaam een wat betere kaart te gebruiken.

De demoversie van ARTA is gratis te downloaden. HOLM impulse en RoomEQWizard zijn volgens mij beide gratis.

Bedankt, ik ga me er eens wat verder in verdiepen. In tegenstelling tot sommigen hier sta ik wat minder sceptisch tegenover toepassing van eq. Maar gelukkig had ik toch al geen high end systeem! ;)
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

HuubF

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 16:14:13
Nee, je past je akoestiek niet aan, maar tot op zekere hoogte kun je de nadelige effecten flink verminderen.

De tweede zin van je quote vind ik een beetje gemeen en een dooddoener voor de discussie.

Ja klopt mijn excuses. Voorts blijf ik wel van mening dat een digitale equalizer al het leven uit de muziek haalt. Althans, ik heb nog nooit anders meegemaakt.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Martijn M

Citaat van: HuubF op januari 30, 2011, 15:01:00
Een Behringer inzetten in een high end systeem zorgt er m.i. voor dat het systeem geen high end meer is.

Wat is high-end? Is dat een heel dure set waarbij alles heel puristisch is opgebouwd en waarbij alle denkbare tweaks zijn toegepast?

Of is dat een set die gewoon verrekte goed klinkt?

Doe mij die laatste maar!
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: HuubF op januari 30, 2011, 16:22:40
Ja klopt mijn excuses. Voorts blijf ik wel van mening dat een digitale equalizer al het leven uit de muziek haalt.

hier niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op januari 30, 2011, 16:22:40
Voorts blijf ik wel van mening dat een digitale equalizer al het leven uit de muziek haalt. Althans, ik heb nog nooit anders meegemaakt.

Hubertus,

Je bent welkom om eens naar mijn dooie geluidje te komen luisteren  ;)

gegroet, Eelco

Former member 78

Citaat van: frank2 op januari 30, 2011, 16:48:21
hier niet.

Klopt.

Al vind ik het niet mooier, een dooie boel was het zeker niet.

Martijn M

Citaat van: ArjanR1 op januari 30, 2011, 17:01:50
Klopt.

Al vind ik het niet mooier, een dooie boel was het zeker niet.

Je zou eigenlijk eens meer dan een paar minuten moeten uittrekken om het verschil te beluisteren. Goeie kans dat je het dan wél kunt waarderen.
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 16:20:47
Heb je een voorbeeld van zo'n goede akoestische ruimte? Ik ben ze nog niet tegengekomen. De meest prettige ruimtes vind ik doorgaans relatief grote woonkamers, waarin een symmetrische, vrijstaande opstelling mogelijk is en waarbij de wanden enigszins flexibel zijn (om laagenergie te dempen).

Buiten het feit dat ikzelf redelijk veel aan mijn akoestiek denk ben ik genoeg woonkamers binnengekomen waar kleine aanpassingen voldoende waren om de set lekker te laten klinken....sets van 5000 euro tot 500.000  :-X

Ik ben het dus niet met je eens...als de woonkamer een beetje overdacht is aangepast (en dan denk ik niet aan 10 oliedrum basstraps) en het geluid heeft nog steeds vervelende eigenschappen zou ik ook mijn set eens onder de loop nemen...zo kan het bv ook totaal anders uitpakken als de relatief grote speakers worden omgeruild voor bv Avalon Avatars om maar eens een deur in te trappen... ;)

Want als je je zin goed leest adviseer je eigenlijk op alle plekken waar jij geweest bent een EQ.... :P.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

S@m

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2011, 17:12:01
zou ik ook mijn set eens onder de loop nemen...zo kan het bv ook totaal anders uitpakken als de relatief grote speakers worden omgeruild voor bv Avalon Avatars om maar eens een deur in te trappen... ;)

En dan zijn we terug bij mijn eerder gestelde -blijkbaar toch niet zo'n eigenaardige- vraag: wat is Frank z'n audio ervaring. Oftewel welke luidsprekers o.a. heeft hij al (langere tijd) in huis mogen beluisteren...

Former member 78

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 17:02:32
Je zou eigenlijk eens meer dan een paar minuten moeten uittrekken om het verschil te beluisteren. Goeie kans dat je het dan wél kunt waarderen.

Misschien.
Maar ik vind normaal iets direct mooi of juist niet.

Ik begrijp ook precies wat Frank mooi vind mét de EQ trouwens.
Heb hem ook aangeboden om eens een dag mijn buizen vv te beluisteren bij hem.

Maarja, dat wilde hij niet ;D

Martijn M

Erik,

Om even met je laatste zin te beginnen: ja, eigenlijk wel! Ik denk dat EQ overal voor verbeteringen kan zorgen. In de ene configuratie zal meer correctie nodig zijn dan in de andere, maar aan staande golven ontkom je niet. Een voordeel van een akoestisch geoptimaliseerde ruimte is doorgaans dat de problemen minder ernstig zijn en vaak variëren ze minder van plek tot plek. Juist in zo'n situatie is DSP handig, omdat aanpassingen in de gehele ruimte tot verbeteringen leiden - in plaats van op één of enkele plekken en waarbij correctie ten behoeve van die plekken ten koste gaat van de klank op andere plekken.

Aan wat voor akoestische oplossingen denk je eigenlijk?
Dutch & Dutch

frank2

Citaat van: S@m op januari 30, 2011, 17:17:16
En dan zijn we terug bij mijn eerder gestelde -blijkbaar toch niet zo'n eigenaardige- vraag: wat is Frank z'n audio ervaring. Oftewel welke luidsprekers o.a. heeft hij al (langere tijd) in huis mogen beluisteren...

in dit huis 2 jaar V-Vox Habari
T+A Tal 140 (5 jaar)
Usher 8871 (8 mnd)
Usher BE 10 (4 jaar)

Avalon speakers, Thiel, Dynaudio zijn speakers die ik persoonlijk niet mooi vind, te laidback. Electrostaten ook trouwens niet.

Maar de huidige speakers blijven, ik ga geen spanplafond laten maken of geheel vloerbedekking laten leggen... helpt allemaal naast diffusors e.d. allemaal of te duur, of niet mogelijk. Dit is een huiskamer en de DEQ zorgt voor een goed geluid.. Tsja dan maar niet high end, het systeem gaat wel aanmerkelijk beter klinken..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

@ Keyser.....Oeff wat ben ik het hier oneens met je zeg !!!!!  :o

In ieder geval blijkt (voor mij) in veel woonkamers een verstandig gebruik van harde en zachte materialen en desnoods wat doen aan harde wanden meer dan genoeg om een met zorg samengestelde set (lees= voor in een bepaalde ruimte en met de juiste synergie) goed te laten klinken..... ;)

Ik vind het zelf de omgekeerde wereld om bv die speakers van Frank2 ipv verder van de muur te zetten te gaan EQ-en....ik denk persoonlijk dat een speaker welke dan wel wat minder koppelt een beter antwoord is om de rest van het frequentieverloop zonder electronische correctie in tact te houden.

Kijk dat Frank een goed resultaat haalt gebaseerd op jouw ervaring en materiaal daar doe ik niets aan af....maar ik heb zelf een andere mening wat mijnsinziens ook  gebaseerd is op het leesvoer wat Frank ons steeds voorschotelt....al zijn tweaks en zijn zoektocht naar een waaanzinnig mooi geluid....maar ik denk dat ik het gewoon mis heb in Frank zijn geval... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Frank je noemt 3 totaal verschillende speakers...als je ze alle 3 te laid back vindt klinken ligt het meer aan de set  ;)

frank2

kan ik heb de speakers die ik noem als te laidback in alle drie verschillende settings beluisterd, 2x bij wenw en 1x bij iemand thuis.

Als ik jouw posts van net doorlees denk ik dat je net als mijzelf een denkfout maakt; de DEQ vult aan, als de set alle min punten in interlinks, en stroom en apparaten achter zich heeft en toch door kleine akoestische problemen er iets blijft klagen, dan VULT een DEQ dit erg mooi aan/op.
garbage in > garbage uit   //    good sound in > good sound out.

Snowmaster

@Keyser : voor het eerst ben ik de weg even kwijt.....

Je corrigeert een bepaald frequentiebereik. Was het niet zo dat je het optimaliseert op de luisterplek?
Op een andere plek in de huiskamer worden de problemen dan toch kleiner of juist weer groter?

Als je de akoestiek aanpakt komt dat toch de hele ruimte ten goede?  In mijn ogen los je daarmee juist iets op en ga je niet over tot compensatie. Maar misschien maak ik een denkfout door gebrek aan ervaring met deze materie.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Citaat van: frank2 op januari 30, 2011, 17:44:21
kan ik heb de speakers die ik noem als te laidback in alle drie verschillende settings beluisterd, 2x bij wenw en 1x bij iemand thuis.

Als ik jouw posts van net doorlees denk ik dat je net als mijzelf een denkfout maakt; de DEQ vult aan, als de set alle min punten in interlinks, en stroom en apparaten achter zich heeft en toch door kleine akoestische problemen er iets blijft klagen, dan VULT een DEQ dit erg mooi aan/op.
garbage in > garbage uit   //    good sound in > good sound out.

De eerste zin is natuurlijk niet echt informatief... ;D
Ik maak geen denkfout hoogstens dat ik discuseer zonder het gehoord te hebben..waarvoor natuurlijk excuses...het zijn meer de alternatieven die ik probeer te noemen, maar goed als je de speakers nooit meer weg wilt doen en de ruimte (incl. de set(-up)) zo wilt laten dan heeft Keyser goed gehandeld.. ;)

Zee

Citaat van: S@m op januari 30, 2011, 14:45:22
Is het niet zo dat een High-End systeem het natuurlijke geluid zoveel mogelijk moet evenaren én dat het bij een natuurlijk geluid (live?!) niet uit zou moeten maken waar je je in het geluidsveld bevindt?

Sterker nog, als je vrouw staat te koken zou ze het idee moeten hebben dat de band in huis staat te spelen...

Volgens mij is dit nu juist NIET de essentie van een goede set.  Althans, voor mij niet.  Ik wil juist niet het gevoel hebben dat het orkerst of strijkwartet waar ik naar luister in de woonkamer zit te spelen.  Ik wil het gevoel (de illusie) hebben dat ik in de zaal zit waar het orkest/kwartet zat te spelen tijdens de opname!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

frank2

Citaat van: Snowmaster op januari 30, 2011, 17:45:39

Je corrigeert een bepaald frequentiebereik. Was het niet zo dat je het optimaliseert op de luisterplek?
Op een andere plek in de huiskamer worden de problemen dan toch kleiner of juist weer groter?

Als je de akoestiek aanpakt komt dat toch de hele ruimte ten goede?  In mijn ogen los je daarmee juist iets op en ga je niet over tot compensatie. Maar misschien maak ik een denkfout door gebrek aan ervaring met deze materie.

klopt frank, het freq. gebied is geoptimaliseerd op de luisterplek, elders in de kamer is de sound dus minder, in mijn geval meer bas, akoestiek aanpassing doet voor de hele kamer wat.

Snowmaster

Citaat van: frank2 op januari 30, 2011, 18:11:38
klopt frank, het freq. gebied is geoptimaliseerd op de luisterplek, elders in de kamer is de sound dus minder, in mijn geval meer bas, akoestiek aanpassing doet voor de hele kamer wat.

Nu pas snap ik Keyser's antwoord.....ben gewoon een beetje traag.

PM   ;)

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2011, 17:33:42
@ Keyser.....Oeff wat ben ik het hier oneens met je zeg !!!!!  :o

Niet raar. De zienswijzen hier op het forum lopen nogal uiteen.

In ieder geval blijkt (voor mij) in veel woonkamers een verstandig gebruik van harde en zachte materialen en desnoods wat doen aan harde wanden meer dan genoeg om een met zorg samengestelde set (lees= voor in een bepaalde ruimte en met de juiste synergie) goed te laten klinken..... ;)

Dit ben ik helemaal met je eens. Maar zelfs met een zo veel mogelijk geoptimaliseerde akoestiek en optimale plaatsing zul je nog problemen houden. Als je voor het gemak even uit gaat van de premisse dat de DEQ klankmatig neutraal is, dan zie ik niet in wat er mis is met het wegwerken van de laatste staande golven en het compenseren voor de mismatch tussen speaker en kamer. Van dit laatste is bijna altijd sprake, want eigenlijk zou je voor een optimale klankbalans de laagafstemming van een luidspreker specifiek op de luisterruimte moeten afregelen.

Ik vind het zelf de omgekeerde wereld om bv die speakers van Frank2 ipv verder van de muur te zetten te gaan EQ-en....ik denk persoonlijk dat een speaker welke dan wel wat minder koppelt een beter antwoord is om de rest van het frequentieverloop zonder electronische correctie in tact te houden.

In die vele pagina's die dit topic inmiddels gegroeid is, heb je het wellicht over het hoofd gezien: de eerste stap is geweest om de speakers verder de kamer in te plaatsen. Dit gaf al een aanzienlijke verbetering, met name in het midhoog. Vervolgens hebben we EQ toegepast voor de overige probleemgebieden.

Kijk dat Frank een goed resultaat haalt gebaseerd op jouw ervaring en materiaal daar doe ik niets aan af....maar ik heb zelf een andere mening wat mijnsinziens ook  gebaseerd is op het leesvoer wat Frank ons steeds voorschotelt....al zijn tweaks en zijn zoektocht naar een waaanzinnig mooi geluid....maar ik denk dat ik het gewoon mis heb in Frank zijn geval... ;)

Frank had tot voor kort - net als vele anderen hier op het forum - exact dezelfde gedachte over DSP als jij. Hoewel DSP (mogelijk nog steeds een beetje) tegen zijn gevoel ingaat, zijn de verbeteringen dermate evident dat hij inmiddels verstandelijk overtuigd is van zijn eigen ongelijk. Juist omdat DSP eigenlijk helemaal niet in Franks straatje past, was ik verbaasd dat hij al zo gauw merkte dat het toch wel goede dingen voor zijn set doet. Hij is schijnbaar in staat betrekkelijk open-minded naar zijn set te luisteren.

Nu weet ik niet in welke mate bij jou zaken fout gaan in de samenwerking tussen luidspreker en akoestiek, maar ik vermoed dat zelfs in jouw set verbetering te behalen is met zo'n trukendoos ;).
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: Snowmaster op januari 30, 2011, 17:45:39

Frank heeft aangegeven dat actief luisteren bijna uitsluitend vanuit de sweet-spot gebeurt. Om die reden wilde hij graag een optimaal resultaat op die plek. In het midlaag moest flink geboost worden, want op die plek zat aanvankelijk een flinke dip. Na correctie bleek dat op sommige andere plekken in de ruimte juist te veel midlaag aanwezig was.

Een andere mogelijkheid was geweest om te corrigeren voor een gemiddelde van meerdere plekken door de ruimte heen, om zo juist problemen die in de gehele ruimte gelden enigszins te compenseren. Dat zou leiden globaal door de kamer heen tot betere resultaten leiden, maar in verhouding zou de klank op de sweet-spot minder verbeterd worden.

Met akoestische aanpassingen kan het zijn dat bepaalde aspecten door de gehele ruimte beter worden. Dit hoeft echter niet per se. Het is naar mijn mening tamelijk lastig om akoestische problemen mechanisch op te lossen.
Dutch & Dutch

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 20:03:51
Nu weet ik niet in welke mate bij jou zaken fout gaan in de samenwerking tussen luidspreker en akoestiek, maar ik vermoed dat zelfs in jouw set verbetering te behalen is met zo'n trukendoos ;).

Grappig dat je een mogelijke verbetering/correctie blijft zoeken met de hulp van je "trukendoos".......iets minder open-minded dan Frank2... ;D
Ik neem namelijk voor het gemak niet aan dat de Behr neutraal is.... ;)
Mogelijk wel neutraal klinkend op een minder neutrale/verhullende set...  ;)