Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

neverywhere

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2011, 20:32:02
Ik neem namelijk voor het gemak niet aan dat de Behr neutraal is.... ;)

Als frank met zijn zeer goede gehoor toch geen verschil hoort dan zal het toch wel zo zijn?  Beetje aanmatigend om zijn oordeel in twijfel te trekken.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op januari 30, 2011, 20:32:02
Grappig dat je een mogelijke verbetering/correctie blijft zoeken met de hulp van je "trukendoos".......iets minder open-minded dan Frank2... ;D
Ik neem namelijk voor het gemak niet aan dat de Behr neutraal is.... ;)
Mogelijk wel neutraal klinkend op een minder neutrale/verhullende set...  ;)

Hoezo is het zoeken van een verbetering met DSP niet open-minded? Ik heb meermalen ervaren dat het zeer effectief kan zijn. Hierin kan ik je totaal niet volgen ??? .

Waarom ga je er al bij voorbaat vanuit dat de Behringer niet neutraal zou zijn? Frank en ik horen geen verschil tussen wel of geen Behringer in de signaalweg; zelfs niet bij 1 op 1 omschakelen met de afstandsbediening.
Dutch & Dutch

simsalabim

volgenst mij word er nu geimpliceerd dat Frank zijn set niet zo neutraal of niet in staat zou zijn dit verschil te kunnen laten horen?
hoe komt het dat dat op een afstand en nooit zijn set gehoord hebbende dit allemaal duidelijk zou kunnen zijn?
volgenst mij zijn die ushers hele aardige speakers en zouden toch het een en ander aan verschil toch wel moeten kunnen laten horen..
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

)p(

Citaat van: simsatit op januari 30, 2011, 22:52:22
volgenst mij word er nu geimpliceerd dat Frank zijn set niet zo neutraal of niet in staat zou zijn dit verschil te kunnen laten horen?

Het is altijd of de set of de luisteraar die niet goed genoeg zijn. Maar laten we even aannemen dat dit het geval is voor de meest kritische sets en luisteraars dan blijft er nog een heel grote groep over waar de voordelen opwegen tegen de eventuele nadelen. Ik zelf behoor tot deze groep en luister zelfs het liefst hier met volledige drc.

B.

Bij Erik is een Behringer natuurlijk verboden terrein in z'n set. Dat gaat nooit huwelijken met de op romantische wijze gebakken weerstanden en condensatoren die in de voorversterker zitten. Als iemand dan met het nuchtere advies komt de EQ ook eens in die set toe te passen, dan ben je inderdaad verre van ''open minded''... Toch? ???

Een Behringer EQ zal op elke set een verbetering geven, ongeacht de gebruikte componenten en staat van akoestiek. Keyser, kun je die Behringer niet eens door de loop cable test halen op de PC? Zijn we ook weer van het gezeur af dat dit apparaat niet neutraal zou zijn. 

Martijn M

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat die cable-loop test zo goed is. Overigens moet ik je bekennen dat ik me er niet zo in heb verdiept. Wel kan ik melden dat de Behringer netjes vlak meet. Dit werd ook onderstreept in luistertesten - zowel die door mijzelf als die door Frank.

-0,4 dB bij 20 khz en minder dan -0,2 dB bij 20 hz. Dat is gewoon keurig.

EDIT: ik zie nu dat ik de verkeerde curve gepost heb. Dit is de curve van de Behringer DCX. De DEQ doet het in ieder geval zeker niet minder goed.
Dutch & Dutch

B.

Dat is inderdaad netjes. Jammer dat de doorsnee audiofiel (hier stond een nickname, maar dat werd mij te persoonlijk) niks om werkelijke meetresultaten geeft, anders had hij en zijn set er misschien wat van op kunnen steken :)

Zo'n EQ heb ik hier ook echt hard nodig om m'n Dali's in de greep te houden. Zonder metingen is het duidelijk dat het laag (30 ~ 70Hz) een aantal dB lager moet.

B.

Interessant filmpje over de Behringer DEQ2496:

ivo1986

Citaat van: B. op januari 31, 2011, 00:37:09
Dat is inderdaad netjes. Jammer dat de doorsnee audiofiel (hier stond een nickname, maar dat werd mij te persoonlijk) niks om werkelijke meetresultaten geeft, anders had hij en zijn set er misschien wat van op kunnen steken :)

Zo'n EQ heb ik hier ook echt hard nodig om m'n Dali's in de greep te houden. Zonder metingen is het duidelijk dat het laag (30 ~ 70Hz) een aantal dB lager moet.

Is jouw akoestiek dan in orde?

Laten we niet lullig doen een goede akoestiek waarbij niet gecorrigeerd hoeft te worden is het mooist.
En als je voor het ultieme gaat ga je voor een bass traps, een goed plafond, diffusers ed.

En roomcorrectie is dan een mooie middenweg als het gewoon een huiskamer moet blijven.

Martijn M

Met een goede akoestiek verdwijnen de problemen niet. Ze worden misschien wat minder, maar er blijft altijd gerommel over. Dat kun je juist goed aanpakken met DSP.

Overigens zijn akoestische aanpassingen in de meeste woonkamers niet zinnig. Je moet er ook nog in kunnen leven. Hier en daar wat dempingmateriaal (wat je nog wel eens ziet) zou je bovendien van de regen in de drup kunnen helpen.
Dutch & Dutch

S@m

Citaat van: B. op januari 31, 2011, 00:37:09

Eerlijk is eerlijk B. die Dali's zijn dan ook niet ontworpen voor een kleine kamer... ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op januari 30, 2011, 22:32:06
Hoezo is het zoeken van een verbetering met DSP niet open-minded? Ik heb meermalen ervaren dat het zeer effectief kan zijn. Hierin kan ik je totaal niet volgen ??? .

Waarom ga je er al bij voorbaat vanuit dat de Behringer niet neutraal zou zijn? Frank en ik horen geen verschil tussen wel of geen Behringer in de signaalweg; zelfs niet bij 1 op 1 omschakelen met de afstandsbediening.

1. Omdat je zowel zelf alswel Frank zijn probleem oplost met EQ dus daarop gebaseerd. ;)
2. Op basis van mijn eigen ervaring....ik moet trouwens uberhaupt het eerste neutrale actieve (of passieve) component nog tegenkomen.....dit laatste gezegdhebbend zou je dus kunnen stellen dat indien er geen verschil wordt waargenomen dat de set minder onthullend is dan wenselijk...maar goed nu begeef ik me op glad ijs heb ik in de gaten... ;D
3. Never Ever moet een tikkie beter lezen...IK...staat er dus dat is niet aanmatigend naar een ander.
4. Met een goede akoestiek en een juiste opstelling verdwijnen de problemen wel degelijk en is er totaal geen noodzaak/behoefte om zo een apparaat in te zetten...tenzij je bij een tintelende teen het onderbeen wilt amputeren. :nowink:
5.@B  Neutraal meten en neutraal klinken zijn 2 compleet verschillende zaken...als je deze praktijkervaring ontbeert sta je werkelijk helemaal aan het begin en kun je beter eerst meelezen dan actief deelnemen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

erik, ik stel voor dat je eerst eens komt luisteren dan kun je een betere gefundeerde mening geven.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op januari 31, 2011, 10:04:59
1. Omdat je zowel zelf alswel Frank zijn probleem oplost met EQ dus daarop gebaseerd. ;)

Wat is daar niet open-minded aan?
Dutch & Dutch

B.

Citaat van: Erik van Voorst op januari 31, 2011, 10:04:59
5.@B  Neutraal meten en neutraal klinken zijn 2 compleet verschillende zaken...als je deze praktijkervaring ontbeert sta je werkelijk helemaal aan het begin en kun je beter eerst meelezen dan actief deelnemen... ;)

Nee, Erik. Neutraal meten is neutraal klinken, net als 1 + 1 = 2.
Je blijft het proberen .. Zullen we anders weer verdergaan in het topic waar we enkele jaren geleden gebleven waren?
Jouw laatste reactie was geloof ik dit:  :-X

dre73

volgens mij heeft niemand een neutraal metende set........
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

frank2

in theorie misschien erg mooi, maar in praktijk denk ik dat een perfect neutrale set erg slaapverwekkend is en super analytisch. (of zoiets) Is ook totaal niet van belang, elke set kleurt op de een of andere manier, en dat mag ook, heeft ook nog te maken met persoonlijke voorkeuren, als het totale beeld maar een neutrale indruk geeft of anders gezegd een piano moet als piano klinken een sax als sax. Maar of daar nu een randje warm aan zit? och als je het mooi vind who cares?

Laat ik dan maar zeggen dat met en zonder EQ in beide gevallen de set aardig neutraal klinkt en toch zit er een duidelijk verschil in, perceptie dus, wat is neutraal en wat niet? Als je 10 min naar de een en 10 min. naar de ander luistert klinken ze beide neutraal........ rara. Dus theorie versus praktijk. 

Vind het trouwens ook niet belangrijk, in mijn set kun je zeer goed naar beide luisteren, maar in een week tijd heb ik een duidelijke voorkeur voor de EQ van Behringer (mits door Martijn goed afgeregeld e.d) Nu moet ik er alleen nog 1 kopen.

Er is een winkel in rijssen die ze verkoopt, alleen die heeft geen voorraad, duurt tot 18 febr. En in dit geval koop ik liever bij een winkel dan via internet. (mocht er iets mis mee zijn dan ben ik in 12 min in rijssen)

Martijn M

Citaat van: dre73 op januari 31, 2011, 16:32:19
volgens mij heeft niemand een neutraal metende set........

Volgens mij ging het om de Behringer........

en die meet tamelijk neutraal
Dutch & Dutch

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

frank2

die meet perfect neutraal! Jongens houd eens op over neutraal, het bestaat immers niet.
Niemand die mij kan vertellen waar die set ergens in een ht ruimte of huiskamer staat.....( misschien bij een LS fabrikant...)

Martijn M

Citaat van: neverywhere op januari 31, 2011, 17:22:29
Tamelijk neutraal is niet neutraal....

:crazy:

Geloof maar niet dat jij een afval van 0,4 dB bij 20 khz kunt horen hoor!
Dutch & Dutch

B.

Daarnaast misschien het meest neutrale component in de keten, dus niet de zwakste schakel. De zwakste schakels zijn altijd de speakers en de akoestiek en laat dat nu de zin van de Beheringer zijn!

neverywhere

Citaat van: keyser op januari 31, 2011, 17:46:11
:crazy:

Geloof maar niet dat jij een afval van 0,4 dB bij 20 khz kunt horen hoor!

Frank hoort zelfs op wat voor ondergrond z,n cd speler staat....